Διάγραμμα Venn

Stigmiotypo othonhs 2025 04 24 9.51.31 pmΣτο πλαίσιο της εξερεύνησης του μαγικού κόσμου των δεινοσαύρων, τα παιδιά του 3ου Τμήματος δημιούργησαν ένα Διάγραμμα Venn για να ομαδοποιήσουν τους φυτοφάγους δεινόσαυρους, τους σαρκοφάγους και τους παμφάγους.

Η ταξινόμηση πραγματοποιήθηκε μέσα από τρεις διαφορετικές αναπαραστάσεις:

  • με παιχνίδια-δεινόσαυρους,
  • με κάρτες, που απεικόνιζαν διαφορετικά είδη,
  • με μια ομαδική εργασία, ένα μεγάλο κολάζ σε χαρτί του μέτρου, όπου τα παιδιά ζωγράφισαν τους δεινόσαυρους, έγραψαν τα ονόματά τους και τους κόλλησαν ανάλογα με τη διατροφή τους.

Δραστηριότητα 1: Ομαδοποίηση με παιχνίδια-δεινόσαυρους

Μέσα από τη δραστηριότητα αυτή, τα παιδιά παρατήρησαν, σύγκριναν και εντόπισαν ομοιότητες και διαφορές, εξοικειώθηκαν με την έννοια της ταξινόμησης και ανέπτυξαν δεξιότητες συνεργασίας, έκφρασης και δημιουργικότητας.

Στόχος: Να ταξινομήσουν οι μαθητές δεινόσαυρους με βάση τη διατροφή τους (φυτοφάγοι – σαρκοφάγοι – παμφάγοι), μέσα από απτική και συνεργατική εμπειρία. Ενίσχυση της συνεργασίας και της συζήτησης μέσα σε ζευγάρια και μικρές ομάδες.

Διαφοροποίηση: Χρήση αυθεντικού υλικού (παιχνίδια) για παιδιά που ανταποκρίνονται καλύτερα σε αισθητηριακές δραστηριότητες.

Σε ένα μεγάλο χαρτί του μέτρου, όπου είχαν σχεδιαστεί δύο κύκλοι σε μορφή αποτυπωμάτων δεινοσαύρων (διάγραμμα Venn), τα παιδιά εργάστηκαν σε ζευγάρια.

Διάλεγαν έναν δεινόσαυρο-παιχνίδ,ι που τους άρεσε, συζητούσαν με την υπόλοιπη ομάδα για τη διατροφή του και τον τοποθετούσαν στο κατάλληλο πλαίσιο: «φυτοφάγοι», «σαρκοφάγοι» ή το κοινό σημείο για τους «παμφάγους».

Μέσα από αυτή τη διαδικασία, τα παιδιά παρατηρούσαν, συσχέτιζαν και κατηγοριοποιούσαν, λαμβάνοντας υπόψη την γνώση, που είχαν αποκτήσει.

BAS1 BAS2

BAS3

 

Δραστηριότητα 2η: Ταξινόμηση με κάρτες δεινοσαύρων & περιγραφή χαρακτηριστικών

Στόχος: Να παρατηρήσουν και να περιγράψουν οι μαθητές/τριες τα χαρακτηριστικά των δεινοσαύρων, ενισχύοντας τον προφορικό λόγο και την επιχειρηματολογία (π.χ. “Έχει μεγάλα δόντια άρα είναι σαρκοφάγος”).

Διαφοροποίηση: ενσωμάτωση λεκτικού στοιχείου για παιδιά με ανεπτυγμένες γλωσσικές δεξιότητες ή για ενίσχυση αυτών, με οπτική υποστήριξη (εικόνες). Παροχή ερωτήσεων-καθοδήγηση για παιδιά που χρειάζονται υποστήριξη στην έκφραση.

Σε αυτή τη δραστηριότητα, τα παιδιά εργάστηκαν με πλαστικοποιημένες κάρτες, που απεικόνιζαν διάφορους δεινόσαυρους.

Πριν τοποθετήσουν κάθε κάρτα στο διάγραμμα Venn, κάθε ζευγάρι περιέγραφε τον δεινόσαυρο, εντόπιζε χαρακτηριστικά, όπως τα δόντια ή το σώμα του και εξηγούσε προφορικά σε ποια κατηγορία ανήκει ανάλογα με τη διατροφή του.

Η δραστηριότητα αυτή ενίσχυσε την παρατήρηση, τη γλωσσική έκφραση και τη σύνδεση εικόνας–εννοιολογικού περιεχομένου.

BAS4

Δραστηριότητα 3η: Ομαδικό κολάζ με ζωγραφική και γραφή

Στόχος: Να αποδώσουν δημιουργικά οι μαθητές/τριες τις γνώσεις τους για τους δεινόσαυρους με ζωγραφική και γραφή, κατανοώντας τη διατροφή και την κατηγοριοποίησή τους. Ανάπτυξη συνεργασίας και οργάνωσης μέσα στην ομάδα.

Διαφοροποίηση: Δυνατότητα έκφρασης μέσω των εικαστικών για τα παιδιά, που προτιμούν μη λεκτικούς τρόπους μάθησης ή έχουν γλωσσικές δυσκολίες. Ενίσχυση της αυτενέργειας.

Τα παιδιά χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες δεινοσαύρων, φυτοφάγους, σαρκοφάγους, παμφάγους και ανέλαβαν να δημιουργήσουν έναν κοινό πίνακα-κολάζ.

Κάθε ομάδα ζωγράφισε δεινόσαυρους της κατηγορίας της, έγραψε τα ονόματά τους και τους κόλλησε στο κατάλληλο σημείο του διαγράμματος Venn σε μεγάλο χαρτί του μέτρου.

Η δραστηριότητα αυτή ενίσχυσε τη δημιουργικότητα, την αυτοέκφραση και την κατανόηση μέσα από τη βιωματική μάθηση και τη συνεργασία.

BAS5 BAS6
BAS9 BAS8

Η Διαφοροποιημένη Διδασκαλία του “Διαγράμματος Venn” δημιουργήθηκε από την εκπαιδευτικό  Ειδικής Αγωγής  ΠΕ 60.50   κ. Τσόρβα Βασιλική.