Σύμφωνα με την 146472/ΓΔ4/06-12-2024 εγκύκλιο του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. με θέμα «Εφαρμογή του Προγράμματος Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» στο Νηπιαγωγείο, το Δημοτικό, το Γυμνάσιο και το Λύκειο», από το τρέχον σχολικό έτος 2024-2025 εφαρμόζεται σε όλες τις σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης το Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη».
Το Πρόγραμμα Σπουδών Δράσεις Ενεργού Πολίτη διαρθρώνεται σε 17 θεματικές ενότητες, που αντιστοιχούν στους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (ΣΒΑ) – Sustainable Development Goals (SDGs).
Στο Νηπιαγωγείο, ο/η εκπαιδευτικός, με βάση τις παιδαγωγικές αρχές και τους στόχους του ΠΣ του Νηπιαγωγείου, έχει τη δυνατότητα να εφαρμόσει δράσεις ενίσχυσης της ενεργού πολιτειότητας, σύμφωνα με τις ανάγκες των μαθητών/τριών του. Στο πλαίσιο αυτό, ο/η εκπαιδευτικός μπορεί α) να αξιοποιεί τις προτεινόμενες δράσεις ενίσχυσης της ενεργού πολιτειότητας, β) να σχεδιάζει και να υλοποιεί δικές του/της δράσεις μετασχηματίζοντας τις υπάρχουσες, γ) να αξιοποιεί Εργαστήρια Δεξιοτήτων, δ) να πραγματοποιεί σχολικές δραστηριότητες, ε) να αναπτύσσει δράσεις που σχετίζονται με ημέρες αφιερωμένες σε θέματα αειφορίας και ενεργού πολιτειότητας, ενσωματώνοντας τις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης και της ενεργού συμμετοχής στην εκπαιδευτική διαδικασία και στ) να πραγματοποιεί δράσεις στις εκπαιδευτικές εκδρομές, επισκέψεις και περίπατους.
Ο στόχος είναι να εμπνεύσουμε τους/τις μαθητές/ριες να συμμετέχουν ενεργά στη σχολική, τοπική και ψηφιακή κοινότητα, καλλιεργώντας δεξιότητες συνεργασίας, κριτικής σκέψης και υπευθυνότητας.
Το σχολείο μας επέλεξε να ασχοληθεί με τη θεματική «Ζωή στο Νερό», υλοποιώντας δράσεις που αφορούσαν τη μόλυνση του περιβάλλοντος και συγκεκριμένα του υγρού στοιχείου.
Τίτλος προγράμματος: «Ενώνουμε τις δυνάμεις μας για το νερό»
Οι στόχοι του προγράμματος ήταν:
- να γνωρίσουν τα παιδιά τη θαλάσσια ζωή, τη σημασία της και τα απειλούμενα είδη ζώων
- να ευαισθητοποιηθούν για τη διατήρηση των καθαρών θαλασσών και ακτών
- να υιοθετήσουν πρακτικές διατήρησης καθαρών ακτών και θαλασσών
- να κατανοήσουν τις επιπτώσεις της ρύπανσης των θαλασσών και ακτών
- να συμμετέχουν σε δράσεις προστασίας των θαλάσσιων οικοσυστημάτων, με έμφαση στη μείωση της θαλάσσιας ρύπανσης μέσω υλοποίησης ενημερωτικών προγραμμάτων για την τοπική κοινότητα
Υλοποιήθηκαν ποικίλες δράσεις εντός σχολείου (παρακολούθηση οπτικοακουστικού υλικού, ανάγνωση βιβλίων, συζήτηση, κατασκευές, πειράματα…). Οι μαθητές/τριες αφού συνέλεξαν τις απαραίτητες πληροφορίες, αποφάσισαν να δημιουργήσουν αφίσες με στόχο να ευαισθητοποιήσουν το κοινωνικό τους περιβάλλον για το μείζον αυτό θέμα.
Πρώτος τους σταθμός: Οι μαθητές/τριες της Α΄ Δημοτικού του διπλανού Δημοτικού Σχολείου.
Στο τέλος της δράσης πραγματοποιήθηκε συζήτηση για τα οφέλη, τις γνώσεις και τις εμπειρίες που απέκτησαν οι μαθητές/τριες μέσω αυτής. Κυριάρχησαν τα συναισθήματα χαράς και περηφάνιας για τη συμβολή τους στην προστασία της θαλάσσιας ζωής.




