Μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για ένα γονιό και εκπαιδευτικό είναι να βοηθήσει το παιδί να αναπτύξει δεξιότητες που θα του χρειαστούν στο μέλλον ως επαγγελματίες. Η επιστήμη έχει ανακαλύψει ότι πέρα από την ακαδημαϊκή επιτυχία αυτό που κάνει τους ανθρώπους να προοδεύουν είναι και η συναισθηματική νοημοσύνη.
Συναισθηματική νοημοσύνη ορίζεται ως η νοητική ικανότητα η οποία αφορά ή εφαρμόζεται σε πληροφορίες ή καταστάσεις συναισθηματικού περιεχομένου (Φρεμεντίνη). Η αναγνώριση και η κατανόηση των συναισθημάτων που βιώνουμε εμείς οι ίδιοι αλλά και οι γύρω μας μας δίνει τη δυνατότητα να αντιμετωπίσουμε καταστάσεις.
Τα παιδιά που αναγνωρίζουν τα συναισθήματα, όπως για παράδειγμα ο θυμός, είναι σε θέση να βρουν πιο γρήγορα τρόπους να αυτορυθμιστούν ή να ελιχθούν σε ανάλογες συνθήκες (π.χ. να μιλήσουν ήρεμα σε κάποιον που είναι θυμωμένος για να τον βοηθήσουν να επανέλθει). Η ανάπτυξη συναισθηματικής νοημοσύνης σχετίζεται με την αυτοεπίγνωση, λήψη αποφάσεων, χειρισμό συναισθημάτων, διαχείριση άγχους, ενσυναίσθηση, επικοινωνία, ενόραση (Γιαννιώτη, 2004)
Παραδείγματα μέσα από την τάξη:
- Τι είναι ο φόβος; Πώς τον αντιμετωπίζω;
Τα παιδιά συζήτησαν στην τάξη για τους φόβους τους. Τι φοβάμαι; Γιατί; Τι κάνω όταν φοβάμαι; Αντιδρά το σώμα μου με συγκεκριμένο τρόπο; Αναγνωρίζουμε τους φόβους μας και βρίσκουμε τρόπους να τους κάνουμε πιο “μικρούς”.
Πηγές:
Γιαννιώτη Χαρίκλεια, 2004, Συναισθηματική νοημοσύνη και κοινωνική συμπεριφορά παιδιών πρώτης σχολικής ηλικίας, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης, Βόλος (At: https://core.ac.uk/download/pdf/132803676.pdf)
Φρεμεντίνη Όλγα, Η έννοια της συναισθηματικής νοημοσύνης και η σημασία της στο χώρο της εργασίας, Σύμβουλος Ψυχολογικής Στήριξης του Γραφείου Διασύνδεσης του Ιονίου Πανεπιστημίου (At: https://share.google/cgoZWSQOBRgv3weza )



