ESA Edu ClimateDetectives

Το Climate Detectives είναι ένα σχολικό πρόγραμμα της ESA (Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Διαστήματος) για μαθητές Γυμνασίου.

Οι μαθητές/τριες  καλούνται να «κάνουν τη διαφορά» στην κατανόηση και την προστασία του κλίματος της Γης.

Τα παιδιά που θα συμμετάσχουν θα εντοπίσουν ένα κλιματικό πρόβλημα παρατηρώντας το τοπικό τους περιβάλλον και θα τους ανατεθεί να το διερευνήσουν ως «Κλιματικοί ντετέκτιβ». Για το σκοπό αυτό, θα κάνουν μετρήσεις στο έδαφος ή θα χρησιμοποιήσουν διαθέσιμα δεδομένα παρατήρησης.  Με βάση την έρευνά τους, η ομάδα θα προτείνει έναν τρόπο για να βοηθήσουν στη μείωση του προβλήματος. Οι μαθητές θα μάθουν για το κλίμα στη Γη ως ένα σύνθετο και μεταβαλλόμενο σύστημα και τη σημασία του σεβασμού του περιβάλλοντός μας.

Θέματα που θα προσεγγίσουμε

  • Κλίμα και καιρός (διαφορές)
  • Επίδραση της βλάστησης στο τοπικό κλίμα
  • Μετεωρολογικά όργανα -πώς δουλεύουν
  • Μετρήσεις μετεωρολογικών μεγεθών
  • Επεξεργασία μετεωρολογικών δεδομένων
  • Εικόνες από το διάστημα
  • Επεξεργασία δορυφορικών κλιματικών δεδομένων
  • Το κλίμα από το διάστημα
  • Κλιματική αλλαγή

Όλα τα παραπάνω θα γίνουν μέσα από το ερευνητικό ερώτημα που θα θέσει η ομάδα.

Ο σκοπός μας είναι μελετήσουμε τα μετεωρολογικά στοιχεία από τέσσερις μετεωρολογικούς σταθμούς του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και πρόθεσή μας είναι να κατασκευάσουμε ένα δικό μας μετεωρολογικό σταθμό με ανοιχτές τεχνολογίες, εφόσον βρούμε τους ανάλογους πόρους.

Εκτός όμως από τις επίγειες μετρήσεις, θα ασχοληθούμε και με δορυφορικά κλιματικά δεδομένα παρατήρησης της Γης (από δορυφόρους της ESA)    που χρησιμοποιούν οι επιστήμονες για να μελετήσουν την κλιματική αλλαγή.

Στο πλαίσιο του προγράμματος θα έρθουμε σε επαφή με διάφορους φορείς, όπως το ΑΠΘ, ερευνητές μετεωρολόγους, και θα συμμετάσχουμε σε δίκτυο σχολείων που ασχολούνται με παρόμοια θέματα.

Οι συναντήσεις θα είναι κυρίως διαδικτυακές και όταν θα χρειαστεί δια ζώσης θα υπάρχει εκ νέου συνεννόηση.

Περισσότερες πληροφορίες:  epatkou@sch.gr

Αν ενδιαφέρεστε για συμμετοχή στην ομάδα, συμπληρώστε την φόρμα που βρίσκεται εδώ

https://forms.gle/mY7t73bWhHoQZTRi6

 

Υπεύθυνες καθηγήτριες

Ευδοξία Πάτκου

Κατερίνα Καλίτση

Μάγδα Αραπίδου

Φανή Βασιλικού

 

Εργασία της μαθήτριας Μαρίας Σ. του Β4 στο μάθημα της πληροφορικής , στην ενότητα «Ψηφιακός Κόσμος»

Μετατροπή από το δεκαδικό στο δυαδικό σύστημα των αριθμών απο 0 έως 15


Μετάβαση στο scratch.mit.edu

Πανελλήνιος Μαθητικός διαγωνισμός υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων από το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου του ΙΤΕ

Μαθητές από όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες ατομικά ή ομαδικά καλούνται να δημιουργήσουν υλικό που να αναδεικνύει το γεγονός ότι η φωνή τους έχει δύναμη -ακόμα και στο διαδίκτυο- και ότι είναι σημαντικό όταν συναντούν online κάτι το οποίο τους αναστατώνει/πληγώνει ή βλάπτει να το λένε σε κάποιον ενήλικα που εμπιστεύονται. Έμφαση δίνεται και στα διαθέσιμα εργαλεία που παρέχονται στους ψηφιακούς χρήστες για να αναφέρουν ή να καταγγείλουν κάποιον ή κάτι (report&block). Ο διαγωνισμός καλύπτει μια ευρεία γκάμα θεματικών όπως είναι ο διαδικτυακός εκφοβισμός (cyberbullying), η διαδικτυακή αποπλάνηση (grooming), η σωστή διαδικτυακή συμπεριφορά, η ευγενής αλληλεπίδραση, η αποδοχή του διαφορετικού στο διαδίκτυο, το ποιοτικό περιεχόμενο κ.α.
Καταληκτική ημερομηνία υποβολής υποψηφιοτήτων: 20/12/2021
Διαβάστε περισσότερα εδώ.

Ανοιχτά διαδικτυακά μαθήματα (ΜΟΟC) για μαθητές για την ασφαλή χρήση του διαδικτύου

 

Μέσα από μια σειρά σύντομων διαδικτυακών μαθημάτων που ανέπτυξε και επιμελήθηκε το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου του ΙΤΕ μαθητές Δημοτικού και Γυμνασίου έχουν την ευκαιρία να ενημερωθούν για αναδυόμενους κινδύνους του ψηφιακού κόσμου.

Τα μαθήματα περιλαμβάνουν τις ενότητες:

  • Πώς να μην την «πατήσεις» με τις απάτες στο διαδίκτυο
  • Προσωπικά Δεδομένα
  • Διαδικτυακός εκφοβισμός

Τα ανοιχτά διαδικτυακά μαθήματα είναι προσβάσιμα από τον παρακάτω σύνδεσμο: https://free.openeclass.org/courses/IT806/  και οι μαθητές μπορούν να τα παρακολουθήσουν είτε εντός τάξης είτε ως εργασία στο σπίτι.

8/11 Μηνίσκος Σελήνης και Αφροδίτη κοντά, 10/11 Ερμής και Άρης κοντά, 12/11 Κομήτης 67/P στην κοντινότερη απόσταση από την Γη, 17/11 μέγιστο βροχής διαττόντων «Λεοντίδες» , 19/11 πανσέληνος, 19/11 μερική έκλειψη Σελήνης μη ορατή στην Ελλάδα (astrovox.gr)

Ο ΜΗΝΑΣ ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ

Από την αρχαιότητα ακόμη διάφορα ιδιαίτερα εμφανή ουράνια αντικείμενα προειδοποιούσαν τους ανθρώπους σαν σημάδια των αλλαγών του καιρού. Πάρτε, για παράδειγμα, το πανέμορφο ανοιχτό αστρικό σμήνος των Πλειάδων, γνωστότερο στο λαό μας με την ονομασία Πούλια. Ακόμη και από την εποχή του Ησίοδου η δύση των Πλειάδων αμέσως μετά την ανατολή του Ήλιου, που συμβαίνει στα μέσα Νοεμβρίου, σημάδευε και σημαδεύει την περίοδο της έλευσης του κρύου και «προειδοποιούσε τους γεωργούς να σπεύσουν να ολοκληρώσουν την σπορά, αλλά και τους κτηνοτρόφους να κατηφορίσουν στα χημαδιά». Όπως μας λέει η παροιμία: «Στις δεκαφτά ή στις δεκοχτώ πέφτει η Πούλια στο γιαλό, και πίσω παραγγέλνει: μηδέ στανίτσα στα βουνά, μήτε γιωργός στους κάμπους», ή σε μιαν άλλη παραλλαγή: «μήτε τσομπάνος στα βουνά, μήτε γεωργός στους κάμπους».

Εκτός από την δύση της Πούλιας, όμως, την μεταβολή του καιρού προς το χειρότερο «μηνάει» στο λαό η γιορτή του αγίου Μηνά, στις 11 Νοεμβρίου, ενώ στη γιορτή του αγίου Αντρέα, στις 30 Νοεμβρίου, το κρύο «αντριεύει». Οι ακατάστατες αυτές καιρικές συνθήκες που επικρατούν έδωσαν στον Νοέμβριο το όνομα «Ανακατωμένος», αν και είναι γνωστός στον λαό μας και ως Σποριάς ή Μεσοσπορίτης γιατί τότε γίνεται η σπορά των δημητριακών. Στις άλλες γεωργικές ασχολίες περιλαμβάνεται επίσης και το λιομάζωμα. Σύμφωνα με τον Νίκο Ψιλάκη: «Στα ελληνικά λιόφυτα αρχίζει κάθε Νοέμβρη το πανηγύρι της ελιάς. Παλιότερα οι γυναίκες με τα καλάθια μάζευαν μία-μία τις πεσμένες ελιές. Αλλού οι μαζωχτάδες χτυπούσαν τα κλαδιά με ράβδους και μάζευαν τον καρπό από τα στρωμένα ελαιόπανα. Τελευταία η τεχνολογία αντικατέστησε την αρχαία ξύλινη ράβδο με μεταλλική περιστρεφόμενη». Αλλά το λιομάζωμα μπορεί να διαρκέσει μέχρι και τον Γενάρη ή ακόμη και τον Μάρτη.

Συνεχίστε την ανάγνωση

10-11-21

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ – ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ  ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΜΙΛΟ ΤΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ

 

Αγαπητοί γονείς,

φέτος λόγω των έκτακτων συνθηκών εξαιτίας του κορονοιού, όπως ήδη θα έχετε ενημερωθεί από τα παιδιά σας, το Εργαστήριο της Τεχνολογίας παραμένει κλειστό για όλα τα τμήματα. Κι αυτό γιατί λόγω της φύσης του μαθήματος αφενός θα έπρεπε τα παιδιά να μετακινούνται σε άλλη αίθουσα -αρα θα υπήρχαν πολλές μαζικές μετακινήσεις μαθητών εντός του κτιρίου -και αφετέρου να χρησιμοποιούν εργαλεία και υλικά που είναι αδύνατον να απολυμανθούν σε κάθε ώρα και να ξαναχρησιμοποιηθούν με ασφάλεια από παιδιά άλλου τμήματος.  Γι αυτό από μέρους μου έλαβα την πρωτοβουλία να δημιουργηθεί ένας όμιλος Τεχνολογίας εκτός σχολικού ωραρίου για να εξυπηρετήσει  τα παιδιά της Α’ τάξης για καλλιέργεια των τεχνικών τους δεξιοτήτων τους .

Στον όμιλο λοιπόν που πρόκειται να λειτουργήσει κάθε Τετάρτη μετά το πέρας του 6ωρου από τις 13.30 ως τις 14.40, προβλέπεται:

α)να εργαστούν εθελοντικά 10- 15 μαθητές -τριες -που θα έχουν να διαχειριστούν τα  υλικά και τα εργαλεία του εργαστηρίου –

β) να γνωρίσουν από κοντά τις δυνατότητες του μαθήματος (εργασία STEM)  και

γ)να αποκτήσουν δεξιότητες που στην τάξη είναι αδύνατο να τις καλλιεργήσουν λόγω των συνθηκών.

Η εργασία που πρόκειται να εκπονήσουν θα έχει να κάνει με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, και τη χρήση αυτών.

Θα κατασκευάσουμε ανεμογεννήτρια, θα μελετήσουμε την διαδρομή της ηλεκτρικής ενέργειας από τη γεννήτρια μέχρι την οικία , θα ζεστάνουμε νερό με τη βοήθεια φωτοβολταϊκών και θα συνδέσουμε ηλεκτρικές συσκευές σε σειρά και παράλληλα έτσι ώστε να αποκτήσουν τα παιδιά εμπειρικά γνώσεις ηλεκτρισμού και μηχανολογίας.  Υλικά και εργαλεία υπάρχουν στο σχολείο . Ελπίζουμε να μη χρειαστεί να αγοράσουμε καινούρια .

Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας γιατί δεν πρέπει να υπερβούμε τον αριθμό των 15 παιδιών, για την καλύτερη και ασφαλέστερη λειτουργία του εργαστηρίου.

Σας ευχαριστώ για την εμπιστοσύνη

Ελευθερία Καράμπελα

Εκπαιδευτικός Τεχνολογίας ΠΕ82

Μηχ. Μηχανικός ΑΠΘ, Msc στην Τεχνολογία πρότυπων υλικών.

Sequence-01.00_04_55_00.Still007-copy

Για την επέτειο των 75 χρόνων από την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης από τα ναζιστικά στρατεύματα κατοχής στις 30 Οκτωβρίου 1944, το Αρχείο της ΕΡΤ ψηφιοποίησε και παρουσιάζει το ντοκιμαντέρ:

ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 30 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1944. ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ

Δείτε περισσότερα εδώ..

Διεξαγωγή του Διεθνούς Εκπαιδευτικού Διαγωνισμού Πληροφοριακού Γραφήματος (infographics)

«Ο Ήλιος με μια ματιά» που απευθύνεται σε μαθητές/τριες Γ΄ Γυμνασίου και Α΄ Λυκείου (14-16 ετών) 

για το σχολικό έτος 2021-2022.

https://esteast.eu/contest ,  https://esteast.eu/nationalcontacts

Ο διαγωνισμός διοργανώνεται από την κοινοπραξία του Ευρωπαϊκού Ηλιακού Τηλεσκοπίου
(European Solar Telescope – EST) και τους εκπροσώπους της στο Ινστιτούτο Αστρονομίας,
Αστροφυσικής, Διαστημικών Εφαρμογών & Τηλεπισκόπησης (Ι.Α.Α.Δ.Ε.Τ.) του Εθνικού
Αστεροσκοπείου Αθηνών και σε συνεργασία με την Πανελλήνια Ένωση Υπευθύνων

Εργαστηριακών Κέντρων Φυσικών Επιστημών (ΠΑΝ.Ε.Κ.Φ.Ε.). Έχει ως στόχο να ενθαρρύνει
τους/τις μαθητές/τριες να μάθουν για το αστέρι μας και να δημιουργήσουν μια οπτική σύνοψη
της έρευνας που θα κάνουν με τη μορφή ενός πληροφοριακού γραφήματος (infographic), μια
δημιουργία που υποστηρίζει διεπιστημονική και συνεργατική εργασία.
Στον διεθνή αυτό διαγωνισμό μπορούν να συμμετάσχουν ομάδες μαθητών/τριών (που δεν
μπορούν να υπερβαίνουν τα τέσσερα άτομα) ηλικίας 14-15 και 15-16 ετών (Γ’ Γυμνασίου- Α΄
Λυκείου) υπό την καθοδήγηση ενός/μία εκπαιδευτικού ο/η οποίος/α και δηλώνει τη συμμετοχή
στην ιστοσελίδα της κοινοπραξίας EST στο https://est-east.eu/contest έως τις 30 Οκτωβρίου
2021.
Επισημαίνεται ότι ο ανωτέρω διαγωνισμός θα πραγματοποιηθεί τηρώντας απαρέγκλιτα τις
οδηγίες του Υ.ΠΑΙ.Θ. και του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ) για την προστασία
από τον κορωνοϊό COVID-19 και σύμφωνα με τις εξής απαραίτητες προϋποθέσεις:
1. Οι εργασίες των μαθητικών ομάδων για τη συμμετοχή στον διαγωνισμό να γίνουν εκτός
διδακτικού ωραρίου.
2. Η συμμετοχή μαθητών/-τριών και εκπαιδευτικών να είναι προαιρετική.
3. Οι γονείς/κηδεμόνες να ενημερωθούν για τον σκοπό του διαγωνισμού και τις διαδικασίες του
και οι μαθητές/ήτριες να συμμετάσχουν μόνο μετά από έγγραφη συναίνεση των
γονέων/κηδεμόνων τους.
4. Οι εκπαιδευτικοί οι οποίοι/ες θα συμμετέχουν και είναι αυτοί/ες που θα υποβάλουν τα
σχέδια, να ενημερωθούν για τη διασφάλιση της κατοχής των πνευματικών δικαιωμάτων των
υποβληθέντων σχεδίων.
5. Η όλη διενέργεια του διαγωνισμού (αξιολόγηση, βράβευση, δημοσιοποίηση) θα υλοποιηθεί
με αποκλειστική ευθύνη των διοργανωτών και σύμφωνα με τους κανόνες δεοντολογίας για τη
διασφάλιση των προσωπικών δεδομένων των συμμετεχόντων/ουσών μαθητών/τριών.
6. Να μην υπάρχει προβολή και διανομή οποιουδήποτε διαφημιστικού υλικού, ούτε να
προκύψουν έσοδα για τον φορέα της διοργάνωσης.
7. Να κοινοποιηθούν στο ΙΕΠ οι απολογισμοί από τη διενέργεια του διαγωνισμού.
Η υλοποίηση του προτεινόμενου εκπαιδευτικού σχεδιασμού ιεραρχείται ως δευτερεύουσας
σημασίας, καθώς προτεραιότητα πρέπει να δοθεί στην αυστηρή τήρηση των υγειονομικών
πρωτοκόλλων για την αντιμετώπιση των επιδημιολογικών κινδύνων και στη μείωση της
πιθανότητας να εκτεθεί το εκπαιδευτικό προσωπικό και το μαθητικό δυναμικό των σχολείων
σε επικίνδυνο ιικό φορτίο. Κατά συνέπεια, και ανεξάρτητα από την παιδαγωγική ή
επιστημονική καταλληλόλητα και εγκυρότητα του κάθε εγχειρήματος, οι διευθύνσεις των
σχολείων έχουν την τελική αρμοδιότητα αναφορικά με την εφαρμογή του σχεδιασμού,
λαμβάνοντας υπόψη τις σχετικές οδηγίες της πολιτείας και των υγειονομικών οργάνων για
την αντιμετώπιση της επιδημικής κρίσης.

Για περισσότερες πληροφορίες επισυνάπτονται η απόφαση έγκρισης, οι κανόνες και η αφίσα του διαγωνισμού.

ΕΓΚΡΙΣΗ

Perigrafi_kanones_EST_Contest.pdf

Υπάρχει κρυμμένη η φυσική στους πίνακες του μεγάλου ζωγράφου Βαν Γκογκ;

  • πώς κινείται το φώς;
  • τι είναι το στροβιλιζόμενο ρευστό;

όταν η τέχνη συναντά τη φυσική κάτι υπέροχο δημιουργείται.