18 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 1883, ΓΕΝΝΙΕΤΑΙ Ο ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ

Νίκος Καζαντζάκης: γεννιέται,σαν σήμερα 18 Φεβρουαρίου 1883, στο Ηράκλειο Κρήτης.

Ο Νίκος Καζαντζάκης γεννήθηκε στο Ηράκλειο της τουρκοκρατούμενης Κρήτης. Σπούδασε Νομική στην Αθήνα (1902-1906), και μεταπτυχιακά στο Παρίσι (1907-1909), όπου επηρεάστηκε βαθύτατα από τις φιλοσοφικές αρχές του Μπερξόν και του Νίτσε. Την εποχή αυτή αρχίζει η συστηματική του ενασχόληση με τα γράμματα. Πραγματοποίησε πλήθος ταξιδιών στο εξωτερικό, αρκετές φορές ως ανταποκριτής εφημερίδων. Υπηρέτησε ως γενικός διευθυντής στο Υπουργείο Περιθάλψεως (1919), διορίστηκε Υπουργός άνευ Χαρτοφυλακίου (1945) και εργάστηκε ως σύμβουλος λογοτεχνίας στην UNESCO (1946). Διετέλεσε πρόεδρος της Εταιρείας Ελλήνων Συγγραφέων. Το 1956 τιμήθηκε με το Βραβείο Ειρήνης και προτάθηκε ως υποψήφιος για το Νόμπελ Λογοτεχνίας εννέα φορές.

Ο ίδιος θεωρούσε τον εαυτό του πρωτίστως ποιητή, έχοντας γράψει την Οδύσεια, ένα μεγαλόπνοο έργο με 24 ραψωδίες και 33.333 στίχους. Διακρίθηκε στη δραματουργία (Προμηθέας, Καποδίστριας, Κούρος, Νικηφόρος Φωκάς, Κωνσταντίνος Παλαιολόγος, Χριστόφορος Κολόμβος, κ.ά.), στη συγγραφή ταξιδιωτικών εντυπώσεων (Ισπανία, Ιταλία, Αίγυπτο, Σινά, Ιαπωνία και Κίνα, Αγγλία, Ρωσία, Ιερουσαλήμ και Κύπρο), στα φιλοσοφικά δοκίμια (Ασκητική, Συμπόσιο, κ.ά.). Ωστόσο, ευρύτερα γνωστός έγινε από τα μυθιστορήματά του: Βίος και πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά (1946), Ο Χριστός ξανασταυρώνεται (1948), Ο καπετάν Μιχάλης (1950), Ο τελευταίος πειρασμός (1951), Αναφορά στο Γκρέκο (1961), κ.ά. Το έργο του έχει μεταφραστεί και εκδοθεί σε περισσότερες από 50 χώρες και έχει διασκευαστεί για το θέατρο, τον κινηματογράφο, το ραδιόφωνο και την τηλεόραση.

ΣΥΝΤΟΜΗ ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ ΑΠΟ ΣΕΛΙΔΑ ΜΟΥΣΕΙΟ ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤZAKHΣ

…Δεν βλέπω την Κρήτη σαν ένα πράγμα γραφικό και χαμογελαστό. Αυστηρή είν’ η μορφή της. Σκαμμένη από τον αγώνα και τον πόνο. Αυτό το νησί, μεταξύ Ευρώπης, Ασίας και Αφρικής, ήταν προορισμένο από τη γεωγραφική του θέση να γίνει η γέφυρα ανάμεσα σ’ αυτές τις τρεις ηπείρους. Να γιατί η Κρήτη υπήρξε η πρώτη γη της Ευρώπης που δέχθηκε το φως του πολιτισμού που ήρθε από την ανατολή. Δυο χιλιάδες χρόνια πριν το ελληνικό θαύμα, ανθούσε στην Κρήτη αυτός ο μυστηριώδης πολιτισμός, ο λεγόμενος αιγαιακός, ακόμα βουβός, γεμάτος από ζωή, μεθυσμένος από χρώματα, με φινέτσα και γούστο που ξαφνιάζουν και προκαλούν τον θαυμασμό…,…..Αυτή η ακτινοβολία των περασμένων καιρών είναι εξαιρετικά έντονη στην Κρήτη. Σας διαπερνά μόλις πατήσετε την Κρητική γη. Ύστερα ένα άλλο συναίσθημα, πιο συγκεκριμένο, σας καταλαμβάνει. Όποιος γνωρίζει την τραγική ιστορία των τελευταίων αιώνων αυτού του νησιού καθηλώνεται όταν αναλογίζεται το λυσσαλέο αγώνα πάνω σ’ αυτή τη γη ανάμεσα στον άνθρωπο που μάχεται για την ελευθερία του και στον καταπιεστή που μαίνεται για να τον συνθλίψει. Οι Κρητικοί αυτοί έχουν τόσο εξοικειωθεί με το θάνατο που δεν τον φοβούνται πια……

Από συνέντευξη του Νίκου Καζαντζάκη.

Μια μέρα, είπε ,οι τσουκνίδες ρώτησαν την τριανταφυλλιά :”Κυρά-τριανταφυλλιά, δε μας μαθαίνεις κι εμάς το μυστικό; Πως φτιάχνεις το τριαντάφυλλο;”Κι η τριανταφυλλιά αποκρίθηκε:Πολύ απλό ΄ναι το μυστικό μου αδελφές μου τσουκνίδες’ αλάκερο τον χειμώνα δουλεύω με υπομονή, μ΄ εμπιστοσύνη, με αγάπη το χώμα κι ένα μονάχα έχω στο νου μου, το τριαντάφυλλο. Με δέρνουν οι βροχές , με συρομαδούν οι ανέμοι, με πλακώνουν τα χιόνια, μα εγώ ένα μονάχα έχω στο νου μου, το τριαντάφυλλο. Αυτό ΄ναι το μυστικό μου αδελφές μου τσουκνίδες……

Νίκος Καζαντζάκης, Αναφορά στον Γκρέκο

ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ 1

ΓΝΩΡΙΖΩ ΤΟ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟ ΑΘΛΗΜΑ ΤΗΣ ΧΕΙΡΟΣΦΑΙΡΙΣΗΣ

Την περασμένη Δευτέρα, 04-02-2024, προσκεκλημένος από την εκπαιδευτικό Φυσικής Αγωγής,  επισκέφτηκε το Σχολείο μας,  ο Τεχνικός Σύμβουλος της Ομοσπονδίας Χειροσφαίρισης Ελλάδας κος  Ποτουρίδης Παύλος,

Οι μαθητές και οι μαθήτριες μας , είχαν την ευκαιρία γνωρίσουν  και να ενημερωθούν από τον κο Ποτουρίδη για το  ολυμπιακό άθλημα της χειροσφαίρισης(handball), τους βασικούς κανονισμούς του αθλήματος, την περιγραφή του παιχνιδιού και μερικά ιστορικά στοιχεία του. Παράλληλα , άκουσαν με μεγάλη προσοχή τις οδηγίες και συμβουλές του, για  θέματα , που έχουν να κάνουν σχετικά με  την αξία της ομαδικότητας , της συνεργασίας και του σεβασμού ανάμεσα στα μέλη της ομάδας , αλλά και προς την αντίπαλη ομάδα.

“Όταν μάθουμε να λειτουργούμε ομαδικά και συνεργατικά, με σεβασμό και πειθαρχία ,τότε,   βάζουμε πρώτα το συμφέρον της ομάδας και έχουμε ήδη πετύχει την πρώτη νίκη”.

Ακολούθησε , παιχνίδι χειροσφαίρισης από τους μαθητές και τις μαθήτριες μας με την καθοδήγηση του κ. Ποτουρίδη . Τα παιδιά χάρηκαν,  ενθουσιάστηκαν και δοκίμασαν τις ικανότητες τους στο άθλημα.

Ευχαριστούμε πολύ, τον κο Ποτουρίδη Παύλο , για την υπέροχη και ουσιαστική παρουσίαση του αθλήματος και την εκπαιδευτικό Φυσικής Αγωγής για την οργάνωση της δράσης.

 

ΟΜΑΔΙΚΗ ΠΑΙΧΝΙΔΙ 2 ΠΑΙΧΝΙΔΙ 1 ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΠΑΙΧΝΙΔΙ 2 1

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ

Η 9η Φεβρουαρίου, ημέρα μνήμης του εθνικού ποιητή Διονύσιου Σολωμού, έχει καθιερωθεί ως
Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικής Γλώσσας.

Στο Σχολείο μας, σήμερα, συζητήσαμε με τα παιδιά για την παγκόσμια ημέρα της Ελληνικής Γλώσσας, μάθαμε τη σχέση της με άλλες γλώσσες, πόσο επηρέασε άλλους λαούς,  την ιστορία της, παίξαμε παιχνίδια λέξεων , μιλήσαμε για λογοτεχνία και  ποίηση και με αυτό τον τρόπο αναδείξαμε την αξία της  και  τον σημαντικό ρόλο που διαδραμάτισε στην πρόοδο του παγκόσμιου πολιτισμού.

“Τη γλώσσα μου έδωσαν ελληνική…..

Μονάχη έγνοια η γλώσσα μου 

στις αμμουδιές του Ομήρου……”

Οδυσσέας Ελύτης “Άξιον Εστί”

 

Μου εδόθηκε, αγαπητοί φίλοι, να γράφω σε μια γλώσσα

που μιλιέται μόνον από μερικά εκατομμύρια ανθρώπων.

Παρ’ όλ’ αυτά, μια γλώσσα που μιλιέται επί δυόμισι χιλιάδες χρόνια

χωρίς διακοπή και μ’ ελάχιστες διαφορές.

Η παράλογη αυτή, φαινομενικά, διάσταση, αντιστοιχεί

και στην υλικοπνευματική οντότητα της χώρας μου.

Που είναι μικρή σε έκταση χώρου και απέραντη σε έκταση χρόνου

Οδυσσέας Ελύτης   Λόγος στην Aκαδημία τής Στοκχόλμης

 

Ὅταν κάποτε φύγω ἀπὸ τοῦτο τὸ φῶς
θὰ ἑλιχθῶ πρὸς τὰ πάνω ὅπως ἕνα
ρυακάκι ποὺ μουρμουρίζει.
Κι ἂν τυχὸν κάπου ἀνάμεσα
στοὺς γαλάζιους διαδρόμους
συναντήσω ἀγγέλους, θὰ τοὺς
μιλήσω ἑλληνικά, ἐπειδὴ
δὲν ξέρουνε γλῶσσες. Μιλᾶνε
μεταξὺ τους μὲ μουσική.

Νικηφόρος Βρεττάκος     Ἑλληνικὴ γλώσσα

 

«Μήγαρις έχω τίποτε άλλο στο νου μου πάρεξ ελευθερία και γλώσσα;».

Διονύσιος Σολωμός

 

“ΔΙΑΣΩΣΤΕΣ ΣΕ ΔΡΑΣΗ” ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΩΤΩΝ ΒΟΗΘΕΙΩΝ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΑΣ

ΟΙ ΔΙΑΣΩΣΤΕΣ  ΣΕ ΔΡΑΣΗ ΕΓΡΑΨΑΝ:
“Η Προνοσοκομειακή Φροντίδα, μετά από πρόσκληση του Διευθυντή κ. Νίκου Φαραζάκη, επισκέφτηκε το 1ο Δημοτικό Σχολείο Κρουσώνα!!!
Η Ομάδα μεγαλώνει!!! Σήμερα προστέθηκαν στην Ομάδα μας και οι μαθητές του 1ου Δημοτικού Σχολείου Κρουσώνα!!!
Τα παιδιά συμμετείχαν ενεργά & με ενθουσιασμό σε όλες τις δράσεις του προγράμματος!!!”
Ευχαριστούμε πολύ,  το επιστημονικό σωματείο” Προνοσοκομειακή Φροντίδα” και  την κυρία Εύα Στεφανάτου για την υπέροχη και με παιδαγωγικό τρόπο παρουσίαση του εκπαιδευτικού προγράμματος.
ΔΙΑΣΩΣΤΕΣ 4
ΔΙΑΣΩΣΤΕΣ 2
ΔΙΑΣΩΣΤΕΣ 3
ΔΙΑΣΩΣΤΕΣ 1

Ο ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΩΝ ΕΚΟΨΕ ΤΗΝ ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑΤΙΚΗ ΠΙΤΑ ΤΟΥ!

Μια όμορφη βραδιά πέρασαν, χθες, οι εκπαιδευτικοί του 1ου Δημοτικού Σχολείου Κρουσώνα στην κοπή της Πρωτοχρονιάτικης πίτας του Συλλόγου Διδασκόντων.
Ο Διευθυντής κ. Φαραζάκης Νικόλαος και οι εκπαιδευτικοί, άφησαν για λίγο στην άκρη τα μαθήματα, αστειεύτηκαν, γέλασαν, διασκέδασαν και αντάλλαξαν ευχές για μια καλή χρονιά.
Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους ο Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Ηρακλείου κ. Μπελαδάκης Μανόλης και η Εντεταλμένη Σύμβουλος Παιδείας της Περιφέρειας Κρήτης κ. Μαράκη Ελένη, που ευχήθηκαν στους εκπαιδευτικούς καλή και δημιουργική χρονιά με υγεία!
Και του χρόνου!
Υγεία και πρόοδο στα παιδιά μας!
1
2

Η ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΚΡΗΤΗΣ ΕΜΠΛΟΥΤΙΖΕΙ ΤΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΜΑΣ

«Τα βιβλία είναι ένα ανοιχτό παράθυρο στον κόσμο», είχε πει ο ποιητής μας , ο Νικήφόρος Βρεττάκος, καλλιεργούν την κριτική και δημιουργική σκέψη , κάνουν τα παιδιά να ονειρεύονται να ταξιδεύουν στο παρελθόν και στο μέλλον, να ηρεμούν , να διασκεδάζουν , να μαθαίνουν………….
Με βασικό άξονα το ενδιαφέρον για τους μαθητές και τις μαθήτριες μας και την πρόοδο τους , αλλά και την αγάπη μας για το βιβλίο, ξεκινήσαμε την φετινή σχολική χρονιά, μια ξεχωριστή προσπάθεια ,να δημιουργήσουμε την δική μας αίθουσα βιβλίου.
Αρωγός στη δυναμική εκκίνηση μας και συμπαραστάτης στην προσπάθεια αυτή, η Περιφέρεια Κρήτης με την χορηγία παιδικών, νεανικών λογοτεχνικών και ιστορικών βιβλίων για την ενίσχυση της σχολικής βιβλιοθήκης μας.
Ευχαριστούμε θερμά και για την γενναιόδωρη και αξιέπαινη προσφορά τον Περιφερειάρχη  Κρήτης κο Σταύρο Αρναουτάκη.
Ευχαριστούμε , επίσης,τον συντοπίτη μας και επιστημονικό συνεργάτη του Περιφερειάρχηκο Τζωράκη Γεώργιο , αρχαιολόγο για την άμεση ανταπόκρισή στο αίτημα μας, την οργάνωση και την παράδοση της χορηγίας.
Ευχαριστούμε την εκπαιδευτικό του σχολείου μας κα Καραταράκη Ευαγγελία για την ιδέα και τον Σύλλογο Γονέων για την υποστήριξη.
Με ένα βιβλίο ταξιδεύω………..
1706775727240

ΓΙΟΡΤΑΖΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ

«Τους τρεις μεγίστους φωστήρας της τρισηλίου θεότητος…»

Σήμερα, το Σχολείο μας γιορτάζει τους προστάτες των γραμμάτων και της παιδείας, τους  Τρεις  Ιεράρχες.

Συζητήσαμε με τα παιδιά  και τονίσαμε το μεγάλο έργο τους,  που χαρακτηρίζεται από  πίστη, πρόοδο μέσα από την γνώση,  φιλομάθεια , αγάπη, αλληλεγγύη και σεβασμό για τον συνάνθρωπο . Στην συνέχεια ακολούθησε αρτοκλασία , στον ιερό ναό της Αγίας Τριάδας,  από  το Σχολείο και τον  Σύλλογο  Γονέων .

Τέλος, με την  λήξη των μαθημάτων μοιράστηκαν  στους μαθητές και στις μαθήτριες  τα μικρά ατομικά  αρτίδια-αρτουλάκια.

Ευχαριστούμε τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων για την προσφορά  τους!

Χρόνια Πολλά!

Καλή πρόοδο στους μαθητές και στις μαθήτριες με οδηγό πάντα τις αξίες!

 

17066077627996888970899114111282

ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΑΣ .. ΧΟΡΕΥΟΥΜΕ

Όταν δεν το επιτρέπει ο καιρός , χρησιμοποιούμε τον κεντρικό χώρο μας και μαθαίνουμε παραδοσιακούς χορούς. Όπως βλέπετε είμαστε έτοιμοι για ένα Μαλεβιζιώτη…

Συγχαρητήρια στα παιδιά και στην εκπαιδευτικό Φυσικής Αγωγής  κ. Στέλλα!

1706526336802

 

ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟΝ ΝΑΟ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΤΡΙΑΔΑΣ

Στον ιερό ναό της  Αγίας Τριάδας Κρουσώνα , στις 17 Ιανουαρίου, ο πατέρας
Δημήτριος Μερονιανάκης  υποδέχθηκε τους μαθητές και τις μαθήτριες από  την Ε’ τάξη του 1ου Δημοτικού Σχολείου Κρουσώνα, και την εκπαιδευτικό κ. Ντούβα Βασιλική ,  μέσα στο πλαίσιο του προγράμματος «Κωνσταντινούπολη-Θεσσαλονίκη, μια Εκπαιδευτική Συνύπαρξη – Πολίτες της Πόλης, Έλληνες της Οικουμένης»,  με σκοπό την ανάπτυξη του θέματος «Οίνος και Θεία Λειτουργία»

Ο πατήρ Δημήτριος μίλησε στα παιδιά, για την  Θεία Λειτουργία  και ειδικότερα το μυστήριο της θείας κοινωνίας, τονίζοντας την ιερότητα του και την σύνδεση του με την θρησκευτική και πολιτιστική παράδοση του τόπου μας.

Τα παιδιά παρακολούθησαν τον πατέρα Δημήτριο με αμείωτο ενδιαφέρον , ρώτησαν , έμαθαν και αποκόμισαν πολύτιμες  γνώσεις .

Ευχαριστούμε τον πατέρα Δημήτριο Μερονιανάκη για την πολύτιμη και συνεχή συνεργασία με το σχολείο μας!

1706180157354

ΚΟΨΑΜΕ ΤΗΝ ΒΑΣΙΛΟΠΙΤΑ ΜΑΣ……ΚΑΙ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ!

Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του Σχολείου μας, σήμερα, έκανε στα παιδιά μας μια ωραία έκπληξη.
Τηρώντας το έθιμο της κοπής Βασιλόπιτας , προσέφερε έξι βασιλόπιτες , μια για κάθε τάξη, μαζί με το αντίστοιχο δώρο(ένα βιβλίο), για τον/την τυχερό/ή μαθητή/τρια.
Ευχαριστούμε, τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων!
Καλή χρονιά με υγεία και πρόοδο!
1706001810457 117060018104541706001810442