Η δημιουργία του λαχανόκηπου του σχολείου μας είναι κάθε χρόνο μια ευκαιρία για ποιοτικό, ευχάριστο και δημιουργικό περιβάλλον μάθησης για μαθητές/-τριες και εκπαιδευτικούς. Έτσι και φέτος δημιουργήσαμε το λαχανόκηπό μας στα δυο παρτέρια που υπάρχουν δεξιά κι αριστερά της εισόδου του σχολείου μας παρόλο που ο διαθέσιμος χώρος είναι μικρός και περιορισμένος. Σκοπός της δράσης είναι αφενός η βιωματική συμμετοχή στη μάθηση μέσω της έρευνας, της ανακάλυψης και της δημιουργίας και αφετέρου η καλλιέργεια θετικής στάσης απέναντι στο περιβάλλον. Το περιβάλλον είναι ούτως ή άλλως μια από τις θεματικές με τις οποίες θα ασχοληθούμε τη φετινή σχολική χρονιά στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων.
Οι μαθητές/-τριες της ΣΤ΄ τάξης, με τη βοήθεια του δασκάλου τους, δούλεψαν με πολλή όρεξη, κέφι, καλή διάθεση και μεράκι και το αποτέλεσμα είναι πολύ δημιουργικό και όμορφο. Αρχικά τα παιδιά συζήτησαν και αποφάσισαν να ασχοληθούν με τη δραστηριότητα αυτή η οποία απαιτεί δέσμευση από την πλευρά τους, υπομονή κι επιμονή. Κατόπιν επισκέφτηκαν τον κο Ν. Βαρδαλαχάκη, γεωπόνο, ο οποίος ενημέρωσε τα παιδιά για την προετοιμασία που χρειάζεται να κάνουν στο έδαφος και τούς έδωσε τις απαραίτητες πληροφορίες για τις καλλιέργειες που μπορούν να ευδοκιμήσουν με βάση την εποχή και το κλίμα της περιοχής μας. Εκτός όμως από αυτές τις πολύτιμες πληροφορίες, ο κος Βαρδαλαχάκης χάρισε στα παιδιά γενναιόδωρα όλα τα φυτά και τους σπόρους που αποφάσισαν να καλλιεργήσουν. Έτσι, επιστρέφοντας στο χώρο του σχολείου τα παιδιά προετοίμασαν το έδαφος ξεχορτίζοντας και σκαλίζοντάς το και κατόπιν φύτεψαν μαρούλια και κρεμμυδάκια κι έσπειραν σπανάκι, αρακά, κουκιά και παπούλες (είδος λαθουριού). Εκτός όμως από λαχανικά, φύτεψαν και λουλούδια δίνοντας έτσι χρώμα στην αυλή μας και ομορφαίνοντας το χώρο μας.
*Ευχαριστούμε από καρδιάς το γεωπόνο κο Βαρδαλαχάκη Νίκο για την καλή του διάθεση και προθυμία να υποστηρίξει την προσπάθειά μας, το χρόνο που αφιέρωσε να ενημερώσει τα παιδιά και τη γενναιόδωρη προσφορά του σε φυτά, σπόρους, φυτόχωμα και ό,τι άλλο χρειαστήκαμε.
O Σχολικός Κήπος ως Περιβάλλον Μάθησης
Η δημιουργία και διατήρηση σχολικού κήπου είναι μια διαδεδομένη πρακτική σε παγκόσμιο επίπεδο, στην οποία συμμετέχουν όχι μόνο εκπαιδευτικοί και μαθητές αλλά ολόκληρες κοινότητες. Tα αποτελέσματα ερευνών δείχνουν ότι η συμμετοχή στη καλλιέργεια σχολικού κήπου αυξάνει το ενδιαφέρον του μαθητή για μάθηση (Blair 2009) αφού ο ίδιος συμμετέχει ουσιαστικά στη διαδικασία της μάθησης μέσω της έρευνας, της ανακάλυψης και της δημιουργίας (Broda, 2007). Επιπλέον, βελτιώνεται η ακαδημαϊκή επίδοση του μαθητή (Broda 2007), καλλιεργούνται συνεργατικές και οργανωτικές δεξιότητες, το αίσθημα ευθύνης, της υπομονής και της επιμονής (Ozer 2006) όπως επίσης και θετικές στάσεις απέναντι στο φυσικό περιβάλλον (Blair 2009). Επίσης, δημιουργείται η αίσθηση του «ανήκειν» εφόσον ο κήπος δε φτιάχνεται για τους μαθητές αλλά από τους μαθητές (Wake 2007). Επιπρόσθετα, η συνεργασία του σχολείου με την κοινότητα στα πλαίσια της δημιουργίας και διατήρησης του σχολικού κήπου επιτρέπει στους μαθητές να αναπτύξουν στενότερες σχέσεις με τα μέλη της οικογένειάς τους και την ευρύτερη κοινότητα, συμβάλλοντας έτσι στην ανάπτυξη δεξιοτήτων κοινωνικής συμμετοχής και δημοκρατικής πολιτότητας (Lekies & Sheavly 2007; Robinson & Zajicek 2005).
Η καλλιέργεια σχολικού λαχανόκηπου μπορεί επίσης να επιδράσει θετικά στην υιοθέτηση υγιεινών διατροφικών συνηθειών και στη καταπολέμηση της παιδικής παχυσαρκίας (Selly 2012). Επιπρόσθετα, η διατροφή από μόνη της αποτελεί ένα σημαντικό περιβαλλοντικό θέμα εφόσον η παραγωγή, η επεξεργασία, το πακετάρισμα και η διανομή της τροφής έχουν περιβαλλοντικό αντίκτυπο (Selly 2012).
Συμπερασματικά, ο σχολικός κήπος αναδεικνύεται ως ένα πολυσχιδές περιβάλλον μάθησης, που ικανοποιεί τις βασικές αρχές των αλληλεπιδραστικών θεωριών μάθησης, ανταποκρίνεται στις σύγχρονες τάσεις της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και προωθεί βασικές επιδιώξεις της σύγχρονης εκπαίδευσης (Εννοιολογική Κατανόηση, Εμπειρίες από το Φυσικό Κόσμο, Δεξιότητες Επιστημονικής Μεθόδου, Συλλογιστικές Στρατηγικές, Κατανόηση Φύσης της Επιστήμης, Σύνδεση του Σχολείου με την Κοινότητα, Συλλογική Δράση).