Συγγραφέας: 12ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΧΑΙΔΑΡΙΟΥ | Κατηγορία τα νέα του νηπιαγωγείου | , στις 12-10-2025
Συγγραφέας: 12ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΧΑΙΔΑΡΙΟΥ | Κατηγορία Θεματικές ενότητες | , στις 29-09-2025
- Τι είναι η οικογένεια;
- Από ποια άτομα αποτελείται;
- Πόσα άτομα έχει η δική μου οικογένεια;

Τα παιδιά παρουσιάζουν την οικογένειά τους στην ολομέλεια μέσα από φωτογραφίες που έχουν στείλει οι γονείς και προβάλλονται στον διαδραστικό πίνακα. Ονοματίζουν τα μέλη της και μοιράζονται τι τους αρέσει να κάνουν μαζί με την οικογένειά τους περισσότερο. Κάθε παιδί έχει την δική του οικογένεια και διαπιστώνουμε πως όλες οι οικογένειες δεν είναι ίδιες. Ζωγραφίζουν τον εαυτό τους και την οικογένειά τους.

Παρατηρούμε σε φωτογραφίες τις διαφορές με άλλες οικογένειες που υπάρχουν σε όλο τον κόσμο. Σε τι μοιάζουν οι οικογένειες που φαίνονται στις φωτογραφίες;
Σε τι διαφέρουν;
Οικογένειες έχουν μόνο οι άνθρωποι;
Βλέπουμε οικογένειες ζώων και τις συγκρίνουμε με αυτές των ανθρώπων.

Συγγραφέας: 12ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΧΑΙΔΑΡΙΟΥ | Κατηγορία μικροί καλλιτέχνες | , στις 25-09-2025
Συγγραφέας: 12ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΧΑΙΔΑΡΙΟΥ | Κατηγορία τα νέα του νηπιαγωγείου | , στις 11-09-2025
Συγγραφέας: 12ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΧΑΙΔΑΡΙΟΥ | Κατηγορία Καλοκαίρι | , στις 06-06-2025
Η Περσεφόνη ήταν κόρη της θεάς Δήμητρας, η οποία ήταν η θεά της καρποφορίας και της γονιμότητας. Η ομορφιά της ήταν τόση, που ο Πλούτωνας, θεός του Άδη, την ερωτεύτηκε και αποφάσισε να την κλέψει. Μια μέρα λοιπόν, καθώς η Περσεφόνη μάζευε λουλούδια απομακρύνθηκε για να κόψει έναν νάρκισσο, όταν ξαφνικά η γη άνοιξε στα δύο. Τότε ξεπρόβαλε ο Πλούτωνας με το άρμα του και άρπαξε την κοπέλα στον Κάτω Κόσμο, χωρίς κανείς να αντιληφθεί τι είχε συμβεί. Η Δήμητρα έψαχνε μάταια την κόρη της και από την στεναχώρια και τα δάκρυά της, μαράζωσαν η γη και οι καλλιέργειες. Οι άνθρωποι πεινούσαν και οι μέρες περνούσαν χωρίς να φανεί η Περσεφόνη. Τότε ο Δίας, παρακινημένος από τις ικεσίες των ανθρώπων που πεινούσαν, διέταξε τον θεό του Άδη να ελευθερώσει την κόρη του. Αδυνατώντας να παρακούσει τις διαταγές του Δία, ο Πλούτωνας παγίδεψε την Περσεφόνη δίνοντάς της να φάει ένα ρόδι πριν την αφήσει, γνωρίζοντας πως αν κατανάλωνε τροφή στον Κάτω Κόσμο, θα δενόταν μαζί του και δεν θα μπορούσε να φύγει. Η κόρη έφαγε έξι σπόρια μονάχα κι όταν το έμαθε η Δήμητρα έγινε έξαλλη. Για να την ηρεμήσει, ο Δίας πρότεινε έναν συμβιβασμό: Για κάθε σπόρο που είχε φάει, η Περσεφόνη θα έμενε κι έναν μήνα στον Άδη. Έτσι, θα περνούσε το μισό χρόνο δίπλα στη μητέρα της και τον υπόλοιπο μαζί με τον Πλούτωνα. Έκτοτε, τους έξι μήνες που η Περσεφόνη ήταν στον Άδη, η Δήμητρα πενθούσε και μαζί της πενθούσε κι όλη η φύση και τους έξι μήνες που ανέβαινε στη Γη, όλα άνθιζαν από τη χαρά της.
Η καλοκαιρινή μας γιορτή ήταν βασισμένη σ΄ αυτόν τον μύθο με τον οποίο οι αρχαίοι Έλληνες εξηγούσαν την εναλλαγή των εποχών.
Συγγραφέας: 12ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΧΑΙΔΑΡΙΟΥ | Κατηγορία Δανειστική βιβλιοθήκη | , στις 02-06-2025
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΔΑΝΕΙΣΤΙΚΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ
Για το παιδί της σύγχρονης κοινωνίας, όπου κυριαρχεί ο γραπτός λόγος, θεωρείται απαραίτητη η απόκτηση της αναγνωστικής ικανότητας.
Για το λόγο αυτό, βασική θέση στο Πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου έχει η δανειστική βιβλιοθήκη. Σκοπός της δανειστικής βιβλιοθήκης είναι να αναπτύξουν τα παιδιά καλή σχέση με το βιβλίο. Για να πετύχουμε όμως το σκοπό αυτό, απαιτείται η στενή συνεργασία σχολείου-οικογένειας. Είναι δηλαδή απαραίτητο κάποιο πρόσωπο της οικογένειας ασχοληθεί έστω και για λίγο χρόνο με την ανάγνωση και το σχολιασμό του βιβλίου.
ΤΙ ΠΕΤΥΧΑΙΝΟΥΜΕ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΔΑΝΕΙΣΜΟ
Τα παιδιά γίνονται υπεύθυνοι αναγνώστες και δανειστές.
Δίνεται η ευκαιρία να μπουν τα βιβλία στα σπίτια και να απαλλάσσονται οι γονείς από τα έξοδα συνεχούς αγοράς βιβλίων, αφού όλοι έχουν τη δυνατότητα να δανείζονται όσα βιβλία θέλουν.
Μοιράζονται αναγνωστικές εμπειρίες με τους γονείς, με τα αδερφάκια, τους παππούδες, με όσα οφέλη συνεπάγεται αυτό.
Ασχολούνται όσο χρόνο θέλουν με το βιβλίο, να το πιάσουν, να ξεχαστούν μαζί του, να ονειρευτούν, να το αγαπήσουν.
Μαθαίνουν να θεωρούν την ενασχόλησή τους με το βιβλίο ως ένα φυσικό τρόπο διάθεσης του προσωπικού τους χρόνου.
Η ανάγνωση ιστοριών σε παιδιά, από ενηλίκους του περιβάλλοντός τους, εκτός από μια ευχάριστη δραστηριότητα, προωθεί τα παιδιά στο βιβλίο και επηρεάζει τη μελλοντική τους πορεία ως μαθητές.
Η ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΑ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ
Η παιδαγωγική αξία και συμβολή του παραμυθιού στην προσωπική ανάπτυξη και αγωγή του παιδιού είναι ανεκτίμητη καθώς:
• Καλλιεργεί τη γλώσσα με τις πρακτικές αναδιήγησης και δραματοποίησης.
• Διεγείρει τη φαντασία και αναπτύσσει τη δημιουργικότητα, επεκτείνει τη σκέψη, αξιοποιεί τις δυνατότητες των παιδιών.
• Καλλιεργεί το διάλογο και τη γλωσσική έκφραση, ευνοεί την πολυφωνία των απόψεων, διευρύνει το λεξιλόγιο.
• Τρέφει και εξασκεί τη μνήμη.
• Αναπτύσσει την κριτική και δημιουργική σκέψη των μαθητών.
• Καλλιεργεί το συναίσθημα.
Κατά συνέπεια, ένα παιδί μαθαίνει πιο ευχάριστα και εποικοδομητικά μέσα από τα παραμύθια.
Φέτος η δανειστική βιβλιοθήκη του νηπιαγωγείου μας συνδέεται με τα εργαστήρια δεξιοτήτων και αποτελείται από βιβλία ποικίλων θεματικών κατηγοριών: Ελληνική μυθολογία, Παραμύθια, Ιστορίες για τα Συναισθήματα, Βιβλία που μας μαθαίνουν. Τα θέματα με τα οποία συνδέσαμε την δανειστική βιβλιοθήκη είναι η Φιλία (εργαστήρι δεξιοτήτων ΄΄Σε μια ρώγα από σταφύλι΄΄), τα Χριστούγεννα, τα ζώα ( εργαστήρι δεξιοτήτων ”Υπεύθυνα παιδιά, υπερασπιστές των ζώων”), την συμπερίληψη ( εργαστήρι δεξιοτήτων ” Όλοι διαφορετικοί, όλοι ίσοι”).

Με τη συμβολή των γονέων αγοράσαμε μία κουρτίνα και πολλά βιβλία και έτσι εμπλουτίσαμε και ανανεώσαμε την δανειστική βιβλιοθήκη.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΕΝΟΣ ΠΑΡΑΜΥΘΙΟΥ Ή ΜΙΑΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
Πριν την ανάγνωση
Δείξτε στα παιδιά το εξώφυλλο του βιβλίου και ζητήστε τους να προβλέψουν το περιεχόμενο(για τι πράγμα νομίζεις ότι μιλάει αυτό το βιβλίο;)
Προτρέψτε τα, να διαβάσουν τον τίτλο του βιβλίου ή να αναγνωρίσουν σε αυτόν γνωστές τους λέξεις ή γράμματα.
Παροτρύνετε τα παιδιά να μιλήσουν για τις δικές τους εμπειρίες, οι οποίες σχετίζονται με την υπόθεση του βιβλίου (π.χ. Εσύ έχεις δει αλεπού;)
Κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης
Παροτρύνετε τα παιδιά να σχολιάζουν την ιστορία καθώς την ακούν (π.χ. Τι λέτε να έγινε; Τι είπαν ο κόρακας με την αλεπού;)
Αναλύστε ότι είναι απαραίτητο, έννοιες και λέξεις του κειμένου που δεν καταλαβαίνουν.
Απευθύνετε πότε-πότε ερωτήσεις, για να ελέγξετε κατά πόσο τα παιδιά κατανοούν το νόημα της ιστορίας.
Ζητήστε από τα παιδιά να προβλέψουν σε ορισμένα σημεία της ιστορίας τι θα συμβεί αργότερα (τι λέτε ότι θα γίνει;)
Μετά την ανάγνωση
Επαναλάβετε στοιχεία της ιστορίας (σκηνικό :που διαδραματίστηκε η ιστορία;, στόχο;, τι ήθελε η αλεπού να πετύχει;)
Βοηθήστε τα παιδιά να συσχετίσουν τα γεγονότα που αφορούσαν τους βασικούς πρωταγωνιστές της ιστορίας, με παρόμοια γεγονότα τις δικής τους ζωής.
Να υποβάλλουν ερωτήσεις σχετικές με το περιεχόμενο του βιβλίου.
Να ζωγραφίσουν εικόνες σχετικές με το κείμενο , να «εξερευνήσουν» γράμματα και λέξεις ή να αντιγράψουν μερικές απ’ αυτές.
Να συνθέσουν μια παρόμοια δικιά τους ιστορία.
ΚΑΝΟΝΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΔΑΝΕΙΣΤΙΚΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ
Ο δανεισμός των βιβλίων θα γίνεται κάθε Παρασκευή και η επιστροφή κάθε Δευτέρα.
Όποιο παιδί δεν επιστρέψει το βιβλίο που δανείστηκε, δεν μπορεί να δανειστεί κάποιο άλλο.
Κάθε παιδί είναι υπεύθυνο για το βιβλίο που δανείστηκε και θα πρέπει να προσέχει, ώστε το βιβλίο να μη λερωθεί, να μη σχιστεί, να μη μουντζουρωθεί.
Αφού διαβάσει με κάποιον μεγαλύτερο το βιβλίο, ζωγραφίσει στο έντυπο, ότι του άρεσε περισσότερο. Έτσι μπορούμε να καταλάβουμε κατά πόσο το παιδί κατανόησε το περιεχόμενο του βιβλίου.
ΨΗΦΙΑΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
Παρ/λα εμπλουτίστηκε η ψηφιακή βιβλιοθήκη στην ηλεκτρονική σχολική τάξη του Νηπιαγωγείου μας με ανάλογου θέματος ηλεκτρονικά βιβλία, στα οποία μπορούν να έχουν πρόσβαση τα παιδιά που για κάποιο λόγο δεν ήταν στο νηπιαγωγείο την Παρασκευή, ημέρα δανεισμού βιβλίων .
Καλές αναγνώσεις…
Συγγραφέας: 12ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΧΑΙΔΑΡΙΟΥ | Κατηγορία εργαστήρια δεξιοτήτων | , στις 25-05-2025
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ –
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ & ΕΥΘΥΝΗ
1. Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, Διαφορετικότητα
Σκοπός του προγράμματος είναι να προωθήσει το σεβασμό στον Εαυτόν και στον
Άλλον καθώς και την έννοια και την αξία της διαφορετικότητας. Επιδιώκεται τα παιδιά να κατακτήσουν γνώσεις, να καλλιεργήσουν
δεξιότητες και να αναπτύξουν στάσεις σεβασμού στη διαφορετικότητα στον καθημερινό
τρόπο ζωής και τη συμπεριφορά τους
1ο εργαστήριο- Ομοιότητες και Διαφορές στο περιβάλλον (φύση και ζώα):
Στόχος του εργαστηρίου είναι να εντοπίσουν τα παιδιά ομοιότητες και διαφορές στο
περιβάλλον μέσα από εικόνες λουλουδιών, φυτών, δέντρων και ζώων.
Τα παιδιά συζητούν για τις διαφορές που έχουν τα ζώα, τα λουλούδια, τα δέντρα παρατηρώντας εικόνες που τους δείχνει η νηπιαγωγός. Διαβάσαμε το παραμύθι “Η μπουμπού και η Μπαμπαλού” στο οποίο δυο αρκoύδες μια καφέ και μια πολική, οι οποίες παρόλο που ανήκαν στο ίδιο είδος δεν τα πήγαιναν καλά στο ζωολογικό κήπο που έμεναν. Ώσπου μια μέρα … συμφιλιώθηκαν. Ακολούθησε το παραμύθι “Ασημάκης το πολύχρωμο ψαράκι ” όπου ο ήρωας της ιστορίας, ένα ψάρι διαφορετικό από τα υπόλοιπα, δεν ήθελε να δώσει σε ένα μικρό ψαράκι ένα από τα γυαλιστερά του λέπια και γι’ αυτό δεν ήταν αγαπητός στα άλλα ψάρια του βυθού ώσπου το σοφό χταπόδι με τη συμβουλή του τον έκανε να αλλάξει γνώμη και με τον τρόπο αυτό να αποκτήσει πολλούς φίλους.
Από το παραμύθι αυτό εμπνευστήκαμε να ζωγραφίσουμε ίδια και διαφορετικά ψάρια καθώς και τον ήρωα της ιστορίας μας.
2ο εργαστήριο- Ομοιότητες και Διαφορές στο ανθρώπους:
Στόχος είναι εντοπίσουν τα παιδιά ομοιότητες και διαφορές στους ανθρώπους μέσα από
εικόνες αλλά και από την παρατήρηση του εαυτού τους και των συμμαθητών τους
Μέσα από την θεματική μας για τη διαφορετικότητα, θελήσαμε να αναδείξουμε από τη μια πλευρά ότι ακόμα και αν φαινομενικά είμαστε ίδιοι, είμαστε όμως και διαφορετικοί και από την άλλη ακόμα κι αν κάποιος μας φαίνεται διαφορετικός τελικά μπορεί να έχει πολλά κοινά με εμάς. Και εν τέλει, ακόμα κι αν είμαστε διαφορετικοί, οφείλουμε να σεβόμαστε το διαφορετικό και φυσικά να μην ξεχνάμε ότι όλοι είμαστε ίσοι.
Τα παιδιά σκέφτηκαν ότι κάποιοι περπατούν με μπαστούνι, με πι ή σε αναπηρικό καροτσάκι. Είναι εύκολο για αυτούς που κυκλοφορούν με αναπηρικό καροτσάκι να κυκλοφορήσουν στο δρόμο; Είδαμε σχετικά βίντεο και συζητήσαμε. Είδαμε εποπτικό υλικό με παιδιά με αναπηρίες και συζητήσαμε ότι όλα τα παιδιά πρέπει να τα αποδεχόμαστε και να προσπαθούμε ώστε να έχουν τις ίδιες ευκαιρίες με όλους μας. Μπορεί να είμαστε διαφορετικοί αλλά πρέπει να αγωνιζόμαστε για να είμαστε όλοι ίσοι.
Επίσης είδαμε στο διαδραστικό πίνακα φωτογραφίες παιδιών από άλλες χώρες, τα σπίτια τους, τα ρούχα τους και τον τρόπο που ζούνε. Ακολούθησε παιχνίδι με καρδούλες κομμένες στη μέση που τα παιδιά σε δυάδες έπρεπε να ενώσουν τον άνθρωπο με κάποιο χαρακτηριστικό αντικείμενο της χώρας του. Στη συνέχεια τα παιδιά διάλεξαν έναν άνθρωπο από άλλη χώρα και τον ζωγράφισαν με μαρκαδόρους.
3ο εργαστήριο – Μ΄ ένα χρώμα ξεκινώ σε έναν κύκλο για να μπω
Κινητικό παιχνίδι. Τα παιδιά κρατούν χωρίς να βλέπουν οι άλλοι ένα χαρτάκι. Όταν σταματήσει η μουσική με το παράγγελμα της εκπαιδευτικού σχηματίζουν κύκλους ανάλογα με το χρώμα χαρτιού που κρατούν. ένα παιδί όμως είναι μόνο του. Συζητάμε για το πως νοιώθει. Επεκτείνουμε τη συζήτηση για το πως νοιώθουν τα παιδιά που είναι διαφορετικά από μας.
4ο εργαστήριο- Η Αξία της Διαφορετικότητας
Επεξεργαστήκαμε το παραμύθι ΄΄Ο πράσινος λύκος΄΄Συζητήσαμε πώς ένιωσε ο πράσινος λύκος στην αρχή και πώς στο τέλος του παραμυθιού αλλά και τα ίδια παιδιά όταν άκουγαν την ιστορία. Τα περισσότερα παιδιά ένιωσαν λύπη με την απόρριψη του πράσινου λύκου από τους γκρίζους λύκους αλλά τελικά το τέλος τους άφησε θετικά συναισθήματα, αφού ο πράσινος λύκος έγινε συμπαθής σε όλους όταν τελικά τον γνώρισαν. Συζητήσαμε κι εμείς για παιδιά από άλλες χώρες και είδαμε σχετικό εποπτικό υλικό. Πώς θα υποδεχόμασταν ένα παιδί από άλλη χώρα στην τάξη μας; Τι θα μπορούσαμε να κάνουμε κι εμείς με έναν καινούριο φίλο από άλλη χώρα. Θα μπορούσαμε να πάμε βόλτα στη θάλασσα, να κάνουμε ποδήλατο ή πατίνι, να φτιάξουμε παζλ, να ζωγραφίσουμε, να κολυμπήσουμε. Τα παιδιά ζωγράφισαν.

Επίσης
διαβάσαμε τα παραμύθια “Έλμερ ο παρδαλός ελέφαντας ” και ¨Από μπελάδες βασιλιάδες “,τα επεξεργαστήκαμε και συζητήσαμε τι έκαναν τα ζώα σε κάθε περίπτωση. Ακολούθησε ζωγραφική του παραμυθιού.
5ο εργαστήριο –Ίδιοι ή διαφορετικοί; Πώς νιώθω πιο καλά;
«Τι θα συνέβαινε σε έναν κόσμο όπου όλα θα ήταν ίδια;»
«Τι θα συνέβαινε σε έναν κόσμο όπου όλα θα ήταν διαφορετικά;»
Είδαμε πίνακες του Γαϊτη και συζητήσαμε πάνω σ΄αυτούς.
5ο εργαστήριο – Όλοι διαφορετικοί – όλοι ίσοι.
Αν
αρτήσαμε την αφίσα και συζητήσαμε πάνω σ΄αυτή.
6ο εργαστήριο-Η αξία της διαφορετικότητας
Διαβά
σαμε το παραμύθι “Το κάτι άλλο” που διαπραγματεύεται τη διαφορετικότητα, το συζητήσαμε στην ολομέλεια, προσπαθήσαμε να βάλουμε τις εικόνες του παραμυθιού στη σειρά ανασυνθέτοντας την ιστορία και τέλος το ζωγραφίσαμε.
7ο εργαστήριο – Τελικές ιδέες των παιδιών για τη διαφορετικότητα – αξιολόγηση
Τα παιδιά μέσα από όλες αυτές τις δραστηριότητες κατάλαβαν ότι είναι ωραίο να είμαστε διαφορετικοί γιατί ο καθένας μας είναι μοναδικός και αγαπητός γι’ αυτό που είναι. Συνειδητοποίησαν ότι παρόλο που μπορεί να διαφέρουμε στο χρώμα του δέρματος, στη γλώσσα και στην κουλτούρα μπορούμε να βρούμε τρόπους να γίνουμε φίλο και να γεφυρώσουμε τις διαφορές μας.
Συγγραφέας: 12ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΧΑΙΔΑΡΙΟΥ | Κατηγορία Δράσεις Ενεργού Πολίτη | , στις 19-05-2025
Το Πρόγραμμα Σπουδών Δράσεις Ενεργού Πολίτη διαρθρώνεται σε 17 θεματικές ενότητες, που αντιστοιχούν στους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Στόχος είναι τα παιδιά να συμμετέχουν ενεργά στην σχολική, τοπική και ψηφιακή κοινότητα, καλλιεργώντας δεξιότητες συνεργασίας, κριτικής σκέψης και υπευθυνότητας. Η δράση ενεργού πολίτη περιλαμβάνει δραστηριότητες που ενθαρρύνουν τα παιδιά να συμμετέχουν στη διαμόρφωση της κοινότητας τους, με τρόπο βιωματικό και ουσιαστικό. Μέσα από δράσεις, τα παιδιά αναπτύσσουν την αίσθηση του <<ανήκειν>>, μαθαίνουν να συνεργάζονται και να αναλαμβάνουν υπευθυνότητα.
Νοιαζόμαστε για τα ζώα! Φροντίζουμε τα αδέσποτα!
Σκοπός της δράσης είναι η ευαισθητοποίηση των παιδιών σε θέματα που αφορούν στα αδέσποτα ζώα. Πιο συγκεκριμένα, θα ενημερωθούν για θέματα που αφορούν στην πρόληψη, την προστασία και την υιοθεσία αδέσποτων ζώων.
Διερεύνηση: Αφόρμηση για τη δράση δόθηκε από την επίσκεψη ενός σκύλου ένα πρωϊνό στο νηπιαγωγείο μας. Τα παιδιά αναρωτήθηκαν πως βρέθηκε ο σκύλος μόνος του στην αυλή του νηπιαγωγείου και ζήτησαν να τον υιοθετήσουμε. Ακολούθησε συζήτηση για τις ενέργειες που πρέπει να κάνουμε όταν εντοπίσουμε ένα αδέσποτο, πήραμε τηλέφωνο την αρμόδια υπηρεσία του Δήμου και η δράση ξεκίνησε…
Διαβάσαμε βιβλία με θεματολογία αδέσποτα και δεσποζόμενα ζώα. Ένα με τίτλο ”Ξουτ” στο οποίο το σκυλάκι της ιστορίας άλλαξε πολλά σπίτια ώσπου να καταλήξει σε μια οικογένεια η οποία το αγαπούσε πραγματικά. Τα παιδιά μας μίλησαν για τα κατοικίδιά τους, αν δηλαδή έχουν στο σπίτι κάποιο ζώο συντροφιάς (π.χ. σκύλο, γάτα, ψάρι, καναρίνι). Μας περιέγραψαν πώς απέκτησαν αυτό το ζώο και πώς το φροντίζουν.
Το δεύ
τερο βιβλίο με τίτλο ΄’Ο Μάγκας” της Πηνελόπης Δέλτα μιλούσε για ένα σκύλο δεσποζόμενο ο οποίος έφυγε από το σπίτι του μετά από μια ζημιά που είχε κάνει και τις δυσκολίες που αντιμετώπισε στο δρόμο γιατί δεν είχε πια τροφή και αγάπη. Μετά από πολλές περιπέτειες και με τη βοήθεια ενός άλλου αδέσποτου σκύλου κατάφερε τελικά να ξαναγυρίσει στην αγαπημένη του οικογένεια που τον αναζητούσε.
![]()
Προετοιμασία / Σχεδιασμός
![]()
Α) Πρόληψη του φαινομένου των αδέσποτων ζώων
Β) Προστασία αδέσποτων
των αδέσποτων (π.χ. ποτίστρες με νερό και ταΐστρες με φαγητό).
Δημιουργήσαμε επίσης μια αφίσα. Από τη μια μεριά της αφίσας ζωγραφίσαμε πως περνάνε τα δεσποζόμενα ζώα που έχουν τροφή, νερό ,σπίτι και κτηνίατρο να φροντίζει για την υγεία τους και από την άλλη μεριά πως περνάνε τα αδέσποτα ζώα στο δρόμο που πεινάνε ,κρυώνουν και είναι άρρωστα πολλές φορές γιατί δεν υπάρχει κάποιος να τα φροντίσει.

Γ) Υιοθεσία εγκαταλελειμμένου ζώου
Διερεύνησαν τρόπους για τη μείωση των αδέσποτων και τα παιδιά έμαθαν για την υιοθεσία ζώων που βρίσκονται στα καταφύγια.
Επειδή οι μασκότ του νηπιαγωγείου μας φέτος είναι ένας σκύλος και μία γάτα, γράψαμε 2 ιστορίες για το πως υιοθετήθηκαν από το νηπιαγωγείο και τις περιπέτειες που είχαν.
![]()

Επικοινωνία – Διάχυση
Στόχος η ευαισθητοποίηση της ευρύτερης σχολικής κοινότητας σε θέματα που αφορούν στα αδέσποτα ζώα.
Δημιουργήσαμε μία έκθεση με έργα των παιδιών και θέμα ”Η γάτα και ο σκύλος”
Φτιάξαμε μία αφίσα στην οποία ενημερώναμε τους μεγάλους πως μπορούν να βοηθήσουν τα αδέσποτα ζώα. Η αφίσα αυτή πλαστικοποιήθηκε και αναρτήθηκε στις εξωτερικές πόρτες του νηπιαγωγείου.
Αναστοχασμός![]()
Με την ολοκλήρωση της δράσης, σε κύκλο τα παιδιά επέλεξαν να μιλήσουν με τη φωνή ενός αδέσποτου ζώου, εκφράζοντας τις σκέψεις του ξεκινώντας με τη φράση «Αν ήμουν ένα αδέσποτο…».
Αναστοχάστηκαν και συζήτησαν με αφορμή όσα συνέβησαν στο πλαίσιο της δράσης. Αναζήτησαν άλλα ζώα που χρειάζονται τη βοήθειά τους, προκειμένου να προσφέρουν αντίστοιχο έργο.
Επίσης δημιουργήσαμε το επιτραπέζιο παιχνίδι με τίτλο: “Τάισε το σκύλο” και “Τάισε τη γάτα” όπου τα παιδιά με παιγνιώδη τρόπο μαθαίνουν να φροντίζουν τα ζώα και ταυτόχρονα κάνουν εξάσκηση στις μαθηματικές τους γνώσεις ρίχνοντας το ζάρι και ταΐζοντας το σκύλο ή τη γάτα αντίστοιχα τόσες κροκέτες ,ψάρια ή κόκκαλα όσα λέει ο αριθμός.
Συγγραφέας: 12ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΧΑΙΔΑΡΙΟΥ | Κατηγορία εργαστήρια δεξιοτήτων | , στις 11-05-2025
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ –
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ & ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ
1. STEM/Εκπαιδευτική Ρομποτική
Τίτλος: Τα ρομπότ στην υπηρεσία της ανακύκλωσης
Σκοπός του προγράμματος είναι τα παιδιά να συμμετάσχουν σε διερευνητικές – ανακαλυπτικές, ομαδικές δραστηριότητες και δραστηριότητες επίλυσης προβλήματος.
Ολοκληρώνοντας το σενάριο τα παιδιά θα πρέπει να είναι σε θέση:
Ως προς τους γνωστικούς στόχους
-Να χαράσσουν διαδρομές
-Να εμπεδώσουν τις χωρικές σχέσεις
-Να κάνουν ομαδοποιήσεις και ταξινομήσεις
Ως προς τους στόχους δεξιοτήτων
-Να χρησιμοποιούν υλικά
-Να προγραμματίζουν το Bee-bot
Ως προς τις στάσεις/συμπεριφορές
-Να μάθουν για την ανακύκλωση και να την εφαρμόζουν στην καθημερινότητά τους
-Να εργάζονται σε ομάδες
-Να αιτιολογούν τις παρατηρήσεις τους
”Παρατηρώ – Προβληματίζομαι ”
Τα παιδιά είδαν φωτογραφίες σχετικές με τη διαχείριση σκουπιδιών και έγινε συζήτηση πάνω στο θέμα. Παρατήρησαν το πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων γύρω από το νηπιαγωγείο διαπιστώνοντας ότι σε αρκετά σημεία συναντούν πεταμένα
σκουπίδια κάτω. Εντόπισαν τον μπλε κάδο και έμαθαν να αναγνωρίσουν το σήμα της ανακύκλωσης.
Μετά από συζήτηση συμπεράνανε ότι επειδή κάποιοι άνθρωποι δεν προσέχουν το περιβάλλον και δεν ρίχνουν τα απορρίμματά τους στους κάδους, θα μπορούμε να φτιάξουμε ένα ρομπότ που να εντοπίζει τα ανακυκλώσιμα υλικά και να τα μεταφέρει στους κάδους ανακύκλωσης.
” Συσκευασίες για ανακύκλωση”
Τα παιδιά φέρνουν στο νηπιαγωγείο από μία συσκευασία και στη συνέχεια με την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού οι συσκευασίες χωρίζονται σε ομάδες. Οι μαθητές στη φάση αυτή κάνουν ομαδοποιήσεις με βάση το υλικό και μαθαίνουν να γράφουν και να διαβάζουν τις λέξεις «χαρτί», «μέταλλο», «πλαστικό», «γυαλί».
Ακολουθεί ένα φύλλο εργασίας στο οποίο τα παιδιά μαθαίνουν να γράφουν τη λέξη “ανακύκλωση”.
”Παίζω και μαθαίνω για την ανακύκλωση”
Μέσα από το παιχνίδι τα παιδιά μαθαίνουν εύκολα και διασκεδαστικά. Για τον λόγω αυτό, παίξαμε πολλά επιτραπέζια και κινητικά παιχνίδια. Στο πρώτο επιτραπέζιο παιχνίδι, τα παιδιά έπρεπε να ξεχωρίσουν τα απορρίμματα σε γυάλινα, χάρτινα ,πλαστικά, μεταλλικά και οργανικά. Ότι δεν μπορούσε να ανακυκλωθεί το έριχναν στο κανονικό κάδο των σκουπιδιών.
Κατά τη διάρκεια των ελεύθερων δραστηριοτήτων τα παιδιά έπαιζαν με το επιτραπέζιο ”Ανακύκλωσέ το”.
Κατά τη διάρκεια του προγράμματος διαβάσαμε βιβλία και είδαμε βίντεο σχετικά με το θέμα και μάθαμε πολλά πράγματα από αυτά.
” Το ρομπότ και οι λειτουργίες του”
Παρουσιάστηκε η πίστα στην οποία θα μπορούσε να κινηθεί το ρομπότ και τα παιδιά ξαναθυμήθηκαν τον τρόπο λειτουργίας του. Έγιναν για τον λόγω αυτό μικρές εύκολες διαδρομές στις οποίες κάθε παιδί διάλεγε ένα υλικό, έβρισκε τον κάδο στον οποίο έπρεπε να το ρίξει και προγραμμάτιζε το ρομπότ. Αποφασίσαμε να τροποποιήσουμε το ρομπότ προκειμένου να κουβαλά μόνο του τα απορρίμματα.
”Δεν το πετώ – Δημιουργώ”
Με τις συσκευασίες ανακύκλωσης τα παιδιά δημιουργήσαν σπίτια προκειμένου να φτιάξουμε μια μικρή γειτονιά στην πίστα όπου κινείται το ρομπότ.

Επίσης δημιούργησαν με υλικά που ανακυκλώνονται μικρά και μεγάλα ρομπότ.
” Το ρομπότ στην υπηρεσία της ανακύκλωσης”
Τοποθετήσαμε στην πίστα του ρομπότ, τα σπίτια που έφτιαξαν τα παιδιά με τις συσκευασίες που θα πετούσαν στην ανακύκλωση, τους κάδους και δέντρα με ανακυκλωμένα υλικά που είχαμε κάνει σε προηγούμενη δράση. Έτσι φτιάχτηκε μια γειτονιά στην οποία το ρομπότ μέλισσα πήγαινε τις συσκευασίες ανακύκλωσης στον σωστό κάδο ύστερα από τον προγραμματισμό των παιδιών.
Την πίστα αυτή μπορούσαν να επισκεφτούν τα παιδιά σε ομάδες κατά την διάρκεια των ελεύθερων δραστηριοτήτων.
Τέλος ακολούθησε αναστοχασμός και αξιολόγηση του προγράμματος που παρακολούθησαν τα παιδιά μέσα από φύλλα εργασίας με θέμα την ανακύκλωση.























































































