Το τραγούδι μας στο πάρκο
Το ηχοκινητικό μας στο πάρκο
Βίντεο παρουσίασης της δράσης μας για την Πολιτειότητα.
Σχέδιο δράσης για την Πολιτειότητα δέκα ωρών (10ωρών) σύμφωνα με τους 17 στόχους της Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Πανελλήνια ημέρα ενδοσχολικής βίας
Σχέδιο δράσης για την Πολιτειότητα δέκα ωρών (10ωρών) σύμφωνα με τους 17 στόχους της Βιώσιμης Ανάπτυξης
Το σχέδιό μας συνδέεται με τους στόχους :
- 4 Ποιοτική Εκπαίδευση
- 16 Ειρήνη Δικαιοσύνη και Ισχυροί Θεσμοί
- 17. Συνεργασία για τους στόχους
Διερεύνηση (χρονική διάρκεια μία ώρα)
Συζήτηση στην τάξη, πληροφόρηση-προβληματισμός και προτάσεις δράσης.
Η Νηπιαγωγός λέει στα παιδιά ότι σε λίγες ημέρες πλησιάζει η Πανελλήνια ημέρα ενδοσχολικής βίας και μάλιστα θα ήθελα να ξέρετε παιδιά ότι η βία στα σχολεία αυξάνεται όπως και γενικότερα στην κοινωνία. Αυτό που συμβαίνει είναι κάτι καλό? Σας αρέσει?
Πριν μου απαντήσετε ας σας θυμίσω κάτι από τη δική μας σχολική ζωή..
Στη συνέχεια η νηπιαγωγός ανατρέχει στο πρώτο εργαστήριο Δεξιοτήτων που υλοποιήσαμε με τίτλο: Κάθε αλλαγή μια φωτεινή αρχή, στον θεματικό άξονα: Ευ Ζην, Ψυχική Υγεία και δείχνει στα παιδιά ένα βίντεο που τραβήξαμε στο πάρκο της γειτονιάς μας. Αφού το παρακολουθούν τα παιδιά με χαρά και καμάρι η νηπιαγωγός τους λέει: θα θέλατε η ζωή των ανθρώπων να ήταν έτσι? μια όμορφη παρέα και να τραγουδά? Τα παιδιά είπαν ναι με ενθουσιασμό!!
Θα θέλατε όλα τα σχολεία να ήταν έτσι σαν το δικό μας? Τι λέτε μπορούμε να συμβάλλουμε , να κάνουμε κάτι για το φαινόμενο της βίας? έχετε κάποιες προτάσεις? Τι θα προτείνατε στα παιδιά να κάνουν?
Τα παιδιά άρχισαν να λένε: Να είναι φίλοι, να αγαπούν τους άλλους, να μην μαλώνουν, να παίζουν όμορφα, να μην κοροϊδεύουν, να αγκαλιάζουν, να τραγουδούν, να προσφέρουν χαρά.
Πολύ ωραίες οι προτάσεις σας!
Πως μπορούμε να γίνουμε ενεργοί πολίτες?
Θα θέλατε να δημιουργήσουμε ένα ποίημα κατά της βίας και μετά να το κάνουμε τραγούδι , με το οποίο θα συμμετέχουμε μαζί και με άλλα σχολεία που θα κάνουν τραγούδια κατά της βίας? Τα παιδιά είπαν ναι με χαρούμενη διάθεση.
Προετοιμασία- σχεδιασμός
Δράση με την κοινότητα της χώρας μας , δράση στην σχολική μας κοινότητα, δράση στην τοπική μας κοινότητα/
Αφίσα του Δικτύου Σχολείων Σχολικής διαμεσολάβησης και τους διαβάζει τον τίτλο της δράσης: Ενώνουμε τις φωνές μας ενάντια εκφοβισμό με ένα τραγούδι.
1η δραστηριότητα (χρονική διάρκεια 2 ώρες)
Ας βρούμε τις λέξεις του ΝΑΙ και του ΟΧΙ
Δημιουργία ποιήματος
2η Δραστηριότητα( χρονική διάρκεια 2 ώρες)
Τα παιδιά ζωγραφίζουν για το ποίημά τους- Δημιουργία αφίσας για τη δράση
3η Δραστηριότητα
Το ποίημά μας γίνεται τραγούδι( χρονική διάρκεια μία ώρα)
4η Δραστηριότητα
Τραγουδάμε το τραγούδι μας με τη συνοδεία μουσικού οργάνου( χρονική διάρκεια μία ώρα στην Α Τάξη του 29ου συστεγαζόμενου σχολείου- Μουσικός της τάξης)
5η Δραστηριότητα
Δημιουργία ηχοκινητικού μηνύματος για τη βία σύμφωνα με τη δράση του δικτύου(μία ώρα)
6η Δραστηριότητα
Το τραγούδι μας ταξιδεύει στην γειτονιά μας (χρονική διάρκεια μία ώρα )
7η Δραστηριότητα
Αξιοποίηση του ίδιου τραγουδιού κατά της βίας του πολέμου
Συμμετοχή στην Έκθεση Καλλιτεχνικής Δημιουργίας με θέμα “Αλληλεγγύη στα παιδιά του Πολέμου και της Προσφυγιάς” που διοργανώνει η Επιτροπή Βόλου Ειρήνης και Φιλίας.( χρονική διάρκεια μία ώρα εκτός διδακτικού ωραρίου)
Υλοποίηση της δράσης στο πεδίο
1.Δημιουργία ποιήματος
Με λέξεις κλειδιά από τις παραπάνω προτάσεις των μαθητών (μετατροπή ρημάτων σε ουσιαστικά): Η Φιλία, η αγάπη, η χαρά, η αγκαλιά, το χαμόγελο.
Η λέξη κλειδί του ΟΧΙ: Η βία
Η Νηπιαγωγός μαζί με τα παιδιά άρχισαν να γράφουν ένα ποίημα κατά της Βίας και τον εκφοβισμό θέλοντας με θετικό τρόπο να προσεγγίσουν το θέμα της ενδοσχολικής βίας.
Το ποίημά μας έχει τίτλο : Ναι στη φιλία, ναι στην αγάπη!!
Αφού το ολοκληρώσαμε τα παιδιά άρχισαν να απαγγέλουν το ποίημα.
2.Τα παιδιά ζωγραφίζουν για το ποίημά τους
Έγινε συζήτηση σχετικά με το περιεχόμενο αλλά και τα παιδιά καλέστηκαν να φανταστούν κάποιες εικόνες που δημιουργεί το ποίημα. Τα παιδιά είπαν : καρδούλες για την αγάπη, παρέα φίλων, παιδιά που δίνουν τα χέρια, χαρούμενες φατσούλες.
ΟΜΑΔΑ : ΠΟΙΗΜΑ
Τα παιδιά με ομαδοσυνεργατικό τρόπο αρχίζουν να φιλοτεχνούν το ποίημα.
ΟΜΑΔΑ: Πανώ
Τα παιδιά με ομαδοσυνεργατικό τρόπο δημιουργούν το πανό τους
Στο τέλος τα παιδιά ενσωματώνουν το ποίημά τους στην αφίσα του δικτύου
3.Το ποίημά μας γίνεται τραγούδι
Μετά η νηπιαγωγός λέει στα παιδιά ας το κάνουμε τραγούδι και η νηπιαγωγός αρχίζει να το τραγουδά στα παιδιά. Στα παιδιά άρεσε και σιγά σιγά αρχίζουν να το τραγουδούν.
Κάναμε και το πρώτο μας ηχητικό αρχείο για να το στείλουμε στο Δίκτυο Σχολείων Σχολικής Διαμεσολάβησης.
Ακόμη κάποια παιδιά κατά την ώρα του ελεύθερου παιχνιδιού, πριν ακόμα ολοκληρωθεί η φιλοτεχνία του ποιήματος ανά ομαδούλες τριών ατόμων άρχισαν συγχρόνως να τραγουδούν και να δραματοποιούν .
Ενδεικτικό βίντεο
4.Τραγουδάμε το τραγούδι μας με τη συνοδεία μουσικού οργάνου( χρονική διάρκεια μία ώρα στην Α Τάξη του 29ου συστεγαζόμενου σχολείου- Μουσικός της τάξης)
Ακόμη τα παιδιά πρότειναν να συνεργαστούμε με την μουσικό και να το τραγουδήσουμε με το αρμόνιο, όπως κάναμε και με το τραγούδι της παρέας. Η νηπιαγωγός είπε στα παιδιά πολύ ωραία η πρότασή σας και προτείνω να κάνουμε την πρόβα μας με την μουσικό στην Α Τάξη του 29ου μαζί με τα παιδιά της πρώτης και όλοι μαζί να δημιουργήσουμε ένα βίντεο. Τι λέτε? Συμφωνείτε? Τα παιδιά απάντησαν με χαρά ναι.
Στην δράση μας αυτή συμμετείχε ως παρατηρήτρια συνεργάτης και μία μητέρα προνηπίου.
5.Δημιουργία ηχοκινητικού μηνύματος για τη βία σύμφωνα με τη δράση του δικτύου
https://www.youtube.com/watch?v=pW58o_2OiBg
Το βίντεό μας στην τάξη
6.Το τραγούδι μας ταξιδεύει στην γειτονιά μας
Σε αυτή μας τη δράση η τάξη μας βγαίνει στους δρόμους της γειτονιάς μας , όπου οι μαθητές κρατούν την αφίσα του τραγουδιού μας και τραγουδούν το τραγούδι τους, με προορισμό το πάρκο της γειτονιάς μας. Τα παιδιά στο πάρκο θα έχουν σκεπασμένο το πρόσωπό τους με μικρή αφισούλα του τραγουδιού μας. Εκεί θα είναι μαζί μας και κάποιοι γονείς που θα εξηγούν στους περαστικούς για την δράση μας ενάντια στον εκφοβισμό.
7. Συμμετοχή στην Έκθεση Καλλιτεχνικής Δημιουργίας με θέμα “Αλληλεγγύη στα παιδιά του Πολέμου και της Προσφυγιάς” που διοργανώνει η Επιτροπή Βόλου Ειρήνης και Φιλίας.
Αξιοποίηση του ίδιου τραγουδιού κατά της βίας του πολέμου
Αφίσα της δράσης μας
Με τα παιδιά και τους γονείς αποφασίσαμε να συμμετάσχουμε στην έκθεση που διοργανώνει η Επιτροπή Ειρήνης και Φιλίας , στο Πεδίο του Άρεως. Τα παιδιά πρότειναν να στείλουμε το φιλοτεχνημένο ποίημά μας για να μπει στην έκθεση με τα καλλιτεχνικά έργα και να επισκεφτούμε τον χώρο της έκθεσης , να δούμε τα έργα άλλων σχολείων και εκεί να τραγουδάμε γονείς και παιδιά το τραγούδι μας ενάντια στην βία του πολέμου.
Οι γονείς πρότειναν η δράση μας αυτή να γίνει σε απογευματινή ώρα για να μπορούν να έρθουν οι περισσότεροι και η νηπιαγωγός συμφώνησε με την αιτιολόγηση ότι καλό είναι τα παιδιά μας να υιοθετούν ενεργητικές τέτοιες δράσεις εκτός ωραρίου σχολείου, αξιοποιώντας ποιοτικά τον ελεύθερο χρόνο τους, ώστε να αποκτούν δεξιότητες του ενεργού πολίτη στην τοπική τους κοινωνία.
Ήρθαμε λοιπόν σε επαφή με τον υπεύθυνο του φορέα και συνεννοηθήκαμε για τον τρόπο της συμμετοχής μας καθώς και για την ημερομηνία και ώρα της επίσκεψής μας.
Η δράση μας υλοποιήθηκε στις 2-4-2025 στο εκθεσιακό κέντρο της πόλης μας.
Αναλυτική περιγραφή στο παρακώτω
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ
Ζούζουλα Αικατερίνη