Η Νηπιαγωγός κατά την ώρα της ημερομηνίας δίνει έμφαση στην αλλαγή του χρόνου θέτοντας την ερώτηση: Τι άλλαξε παιδιά κατά την περίοδο των χριστουγεννιάτικων διακοπών μας? Τα παιδιά απάντησαν: Ο Χρόνος. Η νηπιαγωγός συνεχίζει και ρωτά: Δηλαδή ο χρόνος προχωρά? Πως προχωρά? Τι είναι χρόνος για εσάς? Τα παιδιά αρχίζουν να δίνουν τις απαντήσεις τους και η νηπιαγωγός καταγράφει τις απαντήσεις των παιδιών σχηματίζοντας τον εννοιολογικό χάρτη.
Οι απαντήσεις των παιδιών προέκυψαν μέσα από βιωματικές εμπειρίες και τις προυπάρχουσες γνώσεις τους.
Η νηπιαγωγός αφού ευχαρίστησε τα παιδιά για τις απόψεις τους λέει στα παιδιά θέλετε να μάθουμε περισσότερα για τον χρόνο? Τα παιδιά απάντησαν θετικά και αμέσως μετά η νηπιαγωγός τους βάζει να ακούσουν ένα τραγούδι στον υπολογιστή για τις εποχές-μήνες . Η Νηπιαγωγός μετά ρωτά τα παιδιά: Τι σας ήταν γνωστά από το τραγούδι που ακούσατε? Τα παιδιά απάντησαν: Το Φθινόπωρο, ο Χειμώνας, η άνοιξη και το Καλοκαίρι. Άρα γνωρίζετε τις 4 Εποχές του χρόνου.
Η Νηπιαγωγός θέτει ερώτηση στην τάξη: Έχουμε πάντα την ίδια εποχή? Όχι είπαν τα παιδιά. Άρα ο χρόνος κυλά? Και αν ναι πως κυλά σύμφωνα με το τραγούδι? Ναι είπαν τα παιδιά, από το Φθινόπωρο στον χειμώνα, από την Άνοιξη στο Καλοκαίρι. Τι εποχή έχουμε τώρα? Τα παιδιά απάντησαν Χειμώνα.
Βρείτε μου ένα παράδειγμα από τη σχολική σας ζωή που περάσαμε από το Φθινόπωρο στον Χειμώνα? Τα περισσότερα παιδιά αναφέρθηκαν στην ημερομηνία, κάποια άλλα είπαν μιλήσαμε στην τάξη πρώτα για το Φθινόπωρο και μετά για τον Χειμώνα, κάποια άλλα είπαν το Φθινόπωρο ήρθαμε στο σχολείο, και κάποια άλλα είπαν δημιουργήσαμε το δέντρο του Φθινοπώρου και μετά το δέντρο του Χειμώνα.
Στη συνέχεια τα παιδιά εκφράστηκαν δημιουργικά για τις 4 εποχές σε χαρτί Α4.
Έπειτα χωρίστηκαν σε 4 ομάδες αντίστοιχα με τις εποχές , έκαναν παρατήρηση εικόνας του φύλλου εργασίας ανά ομάδα και εποχή και στο τέλος η κάθε ομάδα παρουσίασε στις άλλες ομάδες τα βασικά χαρακτηριστικά της κάθε εποχής.
Επίσης τα παιδιά άκουσαν ξανά το παραπάνω τραγούδι στον υπολογιστή με σκοπό να το μάθουν. Αφού το έμαθαν δημιούργησαν το βίντεό τους.
Αφού τα παιδιά έμαθαν το τραγούδι στη συνέχεια εργάστηκαν δημιουργικά σε φύλλο εργασίας που τους δόθηκε, ώστε να εκφραστούν αισθητικά στο τόξο των 4 εποχών και των μηνών ανά εποχή.
Στη συνέχεια ασκήθηκαν στην παρατήρηση του τόξου που δημιούργησαν και μέσα από ερωτοαπαντήσεις, μετρήσεις που έκαναν κατανόησαν ότι η κάθε εποχή έχει από τρεις μήνες και ολόκληρος ο Χρόνος έχει 12 μήνες.
Τα παιδιά παρακολουθούν στον υπολογιστή τραγούδι για τους 12 μήνες με σκοπό να μάθουν τους 12 μήνες του χρόνο με ευχάριστο τρόπο.
βίντεο μαθητών
Επίσης τα παιδιά εργάστηκαν σε φύλλο εργασίας διαθεματικά όπου έπρεπε να ζωγραφίσουν, να αριθμήσουν τους μήνες και να γράψουν το αρχικό γράμμα του κάθε μήνα.
Επίσης οι μαθητές παρακολούθησαν στον υπολογιστή το παραμύθι: Η Κυρά Καλή και οι 12 μήνες και μέσα από ερωτοαπαντήσεις υλοποιήθηκε η επεξεργασία του παραμυθιού(περιεχόμενο-νόημα).
Αμέσως μετά δόθηκε στους μαθητές φύλλο εργασίας όπου τα παιδιά έπρεπε να τσεκάρουν τα πρόσωπα του παραμυθιού και αν συμφωνούν με την άποψη της Κυρά καλής για τις εποχές και του 12 μήνες , καθώς και να ζωγραφίσουν μία εικόνα που τους άρεσε από το παραμύθι.
Έπειτα τα παιδιά εργάζονται σε ένα φύλλο εμπέδωσης, όπου καλούνται να απαντήσουν στις ερωτήσεις σύμφωνα με τις γνώσεις που απόκτησαν και να εκφραστούν δημιουργικά για την εποχή που βρισκόμαστε τον Χειμώνα.
Στο τέλος η νηπιαγωγός δημιουργεί μαζί με τα παιδιά ένα νέο εννοιολογικό χάρτη θέτοντας το ερώτημα: Τι περιέχει ο Χρόνος? Τα παιδιά δίνουν τις απαντήσεις τους.
Αναστοχασμός του εργαστηρίου: Οι μαθητές εργάστηκαν διαθεματικά και με ενδιαφέρον για την έννοια του χρόνου. Τους άρεσαν πολύ τα τραγουδάκια που έμαθαν. Επίσης επέλεξαν το αγαπημένο τους φύλλο εργασίας και μίλησαν για αυτό στην ολομέλεια της τάξης, όπου με αυτό τον τρόπο δόθηκε στους μαθητές η ευκαιρία να υλοποιήσουν την ανατροφοδότηση και να αναπτύσσουν μεταγνωστικές δεξιότητες.
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ
Ζούζουλα Αικατερίνη