Το νέο ιστολόγιο του Συνδέσμου
Ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Κοζάνης και το Εργαστήριο Κοινωνικών και Μεταναστευτικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας οργάνωσαν την έβδομη διάλεξη του κύκλου διαδικτυακών διαλέξεων τη Δευτέρα 22 Μαρτίου 2021, στις 7 μ. μ. με θέμα «Ηθική και πολιτική στη σκέψη του Δημόκριτου».
Σύμφωνα με τον προσκεκλημένο ομιλητή, Δρα Φιλοσοφίας (ΑΠΘ) Ηλία Βαβούρα, ο ανθρώπινος πολιτισμός αποτελεί προϊόν δημιουργίας του ανθρώπινου λόγου και αυτό διαχωρίζει πλήρως τον άνθρωπο από τα υπόλοιπα έμβια όντα. Ο άνθρωπος μέσω του ορθού λόγου δεν αποτελεί απλό μέρος του φυσικού όλου, αλλά δύναται να ορίζει ο ίδιος το μέλλον του και να δημιουργήσει την ιστορία του. Αυτό, κατά ένα παράδοξο αλλά απόλυτα λογικό για τον Δημόκριτο τρόπο, συνάδει και με τον φυσικό ηδονισμό του ανθρώπου. Κατά τη δημοκρίτεια θεώρηση των ανθρωπίνων πραγμάτων κατέστη σαφές ότι ὅρος συμφόρων καὶ ἀσυμφόρων τέρψις καὶ ἀτερπίη, ότι δηλαδή η ηδονή και η οδύνη αποτελούν το στοιχείο που ορίζει το συμφέρον ή το μη συμφέρον για τον άνθρωπο. Αλλά η ευδαιμονία πρέπει να είναι κάτι συμφέρον για τον άνθρωπο και η κακοδαιμονία κάτι μη συμφέρον, διαφορετικά θα οδηγούμασταν σε λογικό άτοπο. Επομένως, εφόσον η ηδονή και η οδύνη ορίζουν το συμφέρον και το μη συμφέρον για τον άνθρωπο, πρέπει να ορίζουν και αυτό που αποτελεί τη μέγιστη συμφέρουσα κατάσταση για τον άνθρωπο, δηλαδή την ευδαιμονία.
Η ευδαιμονία λοιπόν όχι μόνο σχετίζεται με την ηδονή αλλά ταυτίζεται με αυτή εφόσον και η ίδια αποτελεί κάτι συμφέρον για τον άνθρωπο και ως εκ τούτου κάτι ευχάριστο. Όμως, όλες οι ηδονές δεν είναι ωφέλιμες για τον άνθρωπο, υπάρχουν ηδονές που βλάπτουν τον λήπτη τους βραχυπρόθεσμα ή μακροπρόθεσμα. Επίσης, οι ηδονές διακρίνονται μεταξύ τους ως προς την ποιότητα, άλλες ηδονές, όπως οι πνευματικές, έχουν μεγαλύτερη αξία λόγω της σημαντικότητας και της διάρκειάς τους, ενώ άλλες μικρότερη αξία λόγω της μικρής τους σημασίας και της παροδικής τους διάρκειας. Σε αυτό το σημείο καθίσταται εμφανές ότι η ηδονή χωρίς τη λογική ικανότητα δεν μπορεί να ταυτιστεί με το υπέρτατο αγαθό της ευδαιμονίας, αφενός διότι η διάκριση μεταξύ των επωφελών και επιβλαβών ηδονών αλλά και το μέτρο της απόλαυσής τους είναι έργο του ορθού λόγου, αφετέρου διότι οι πνευματικές ηδονές είναι σημαντικότερες από τις σωματικές και ως εκ τούτου η απόλαυσή τους προϋποθέτει ανεπτυγμένη νοημοσύνη. Συνεπώς το καλό με το ηδύ δεν μπορούν να ταυτιστούν, αν δεν υπάρχει η διαμεσολάβηση του ορθού λόγου. Η ευδαιμονία είναι κάτι ευχάριστο, αλλά ποτέ δεν θα μπορούσε να υπάρξει, αν δεν υφίστατο η ανθρώπινη ορθολογική κρίση.
Μπορείτε να παρακολουθήσετε την εκδήλωση ακολουθώντας τον εξής σύνδεσμο: https://www.youtube.com/watch?v=-UMBglONVBw
Ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Κοζάνης, τιμώντας τον επετειακό εορτασμό των 200 χρόνων από την κήρυξη της Επανάστασης του 1821, διοργανώνει έναν κύκλο διαδικτυακών συζητήσεων με τίτλο «1821: Τοπικές και διεθνείς όψεις της Επανάστασης», υπό την αιγίδα της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, κάθε Τετάρτη στις 7:30 μ.μ., από τον Μάρτιο μέχρι και τον Μάιο του 2021.
Στην πρώτη ομιλία-συζήτηση, την Τετάρτη 17 Μαρτίου, στις 7:30μ.μ. ο κ. Γεώργιος Αλευράς, Δρ Νεότερης Ελληνικής Ιστορίας Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, παρουσίασε το θέμα: «Γεώργιος Λασσάνης (1793-1870). Ο Κοζανίτης λόγιος και αγωνιστής της Παλιγγενεσίας».
Ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Κοζάνης σε συνεργασία με το Center for Talented Youth Greece (Κέντρο για Χαρισματικά και Ταλαντούχα Παιδιά) και το CTY του Πανεπιστημίου Johns Hopkins, συνδιοργάνωσαν διαδικτυακό επιμορφωτικό εργαστήριο την Τετάρτη στις 10 Μαρτίου, με τίτλο «Εργαστήριο Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών σε Στρατηγικές Διδασκαλίας».
Σκοπός του εργαστηρίου ήταν να επιμορφωθούν οι εκπαιδευτικοί σε στρατηγικές διδασκαλίας και τεχνικές που μπορούν να ενσωματώσουν στα μαθήματά τους. Πιο συγκεκριμένα, με βάση τις στρατηγικές που εφαρμόζονται στα εκπαιδευτικά προγράμματα του CTY εδώ και 35 χρόνια, οι επιμορφώτριες του CTY Greece, κ. Χάιδω Σαμαρά και κ. Ελένη Χατζημαυρουδή, μοιράστηκαν πρακτικές ιδέες και διδακτικές τεχνικές που στοχεύουν στην ενίσχυση της συμμετοχής και του ενθουσιασμού των μαθητών καθώς και τεχνικές που επιτρέπουν την άτυπη αξιολόγηση της μάθησης. Κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου παρουσιάστηκαν τρόποι μεταφοράς των παραπάνω στρατηγικών σε μία τυπική σχολική τάξη, όπου συναντούμε μαθητές με διαφορετικό μαθησιακό προφίλ και ποικίλων ακαδημαϊκών δυνατοτήτων. Επίσης, οι εκπαιδευτικοί είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν για τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των μαθητών με υψηλές ακαδημαϊκές ικανότητες και τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να αναγνωρίσουμε τέτοιους μαθητές στις τάξεις τους.
Ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Κοζάνης και το Εργαστήριο Κοινωνικών και Μεταναστευτικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας οργάνωσαν την έκτη διάλεξη του κύκλου διαδικτυακών διαλέξεων τη Δευτέρα 8 Μαρτίου 2021, στις 7 μ. μ. με θέμα “Η θεραπεία στην αρχαία ελληνική φιλοσοφία και τη σύγχρονη εποχή”.
Η προσκεκλημένη ομιλήτρια κ. Ελένη Καλοκαιρινού, Καθηγήτρια Φιλοσοφίας (ΑΠΘ), εξέτασε πώς πρωτοεμφανίσθηκε στην αρχαιότητα η ιατρική ως τέχνη, και πώς συνέλαβαν την ασθένεια (και, επομένως, την υγεία) οι πρώτοι αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι, ιδίως οι Προσωκρατικοί, και στη συνέχεια οι Πλάτων, Αριστοτέλης και Ιπποκράτης. Ακολούθως, επικεντρώθηκε στον Πλάτωνα και στο πώς αυτός συνελάμβανε την ασθένεια, και κυρίως τη θεραπεία από αυτήν, ως μια συνέργεια, δηλαδή, του ιατρού να επαναφέρει τις καταβεβλημένες δυνάμεις του ασθενούς στο φυσικό τους ρυθμό, σε μια προσπάθειά του να τον επαναφέρει στην αρμονία του όλου. Η κ. Καλοκαιρινού υποστήριξε ότι, σε αντίθεση προς μια τέτοια σύλληψη της θεραπείας, στη σύγχρονη εποχή βιώνουμε μια διαφορετική προσέγγιση. Με την εξέλιξη των επιστημών έχει επέλθει μια ακραία εξειδίκευση της ιατρικής, ο ωτορινολαρυγγολόγος λ.χ. εξετάζει το αριστερό αυτί που πονά και δεν ασχολείται διόλου με το δεξί. Επιπλέον, και υπό το φως της σύγχρονης τεχνολογίας, οι φυσικές δυνάμεις του ανθρώπου, φυσιολογικές και παθολογικές, έχουν καταστεί απολύτως μετρήσιμες, και ο άνθρωπος έχει αναχθεί σε ένα σύνολο δεδομένων αποθηκευμένων σε έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή.
Υπό το φως των νέων αυτών ιατρικών εξελίξεων, η ομιλήτρια διερωτήθηκε –μαζί με τον Γερμανό φιλόσοφο Hans-Georg Gadamer- αν ο άνθρωπος στην εντατική μονάδα είναι απλώς ένα σύνολο ηλεκτρονικών δεδομένων κι αν ο ιατρός, που αποφασίζει να τραβήξει τον αναπνευστικό σωλήνα που τον διατηρεί στη ζωή, σκέφτεται ότι έχει ενώπιόν του απλώς ένα σύνολο δεδομένων ή κάτι παραπάνω. Καθίσταται, επομένως, σαφές ότι αναδύεται έντονο το ερώτημα, τι είναι ο άνθρωπος, ένα ερώτημα το οποίο καλούνται να απαντήσουν οι σύγχρονοι ιατροί, προτού αρχίσουν να επιδίδονται σε ποικίλες ιατρικές και τεχνολογικές παρεμβάσεις στον άνθρωπο.
Μπορείτε να παρακολουθήσετε την εκδήλωση ακολουθώντας τον εξής σύνδεσμο: https://www.youtube.com/watch?v=J0YHwZHT3N4
Ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Κοζάνης, διοργάνωσε ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ την Τετάρτη 24 Φεβρουαρίου και ώρες 19.00-21.00, με προσκεκλημένο τον Επίκουρο Καθηγητή Παιδαγωγικής και Διδακτικής της Γλώσσας στο τμήμα Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, κ. Κωνσταντίνο Γκαραβέλα, με θέμα: «Ο ΝΕΑΝΙΚΟΣ ΓΛΩΣΣΙΚΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ ΚΑΙ Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ»
Ο κ. Γκαραβέλας υποστήριξε ότι τις τελευταίες δεκαετίες έχει παρατηρηθεί έντονη διαφοροποίηση στον τρόπο διδασκαλίας του γλωσσικού μαθήματος. Ενώ παλαιότερα, η γλώσσα προσδιοριζόταν ως ένα σύστημα αποτελούμενο από λέξεις και γραμματική, σήμερα στο επίκεντρο βρίσκεται ο τρόπος που το σύστημα αυτό συναντάται στην καθημερινή επικοινωνία. Στο πλαίσιο αυτό, η γλωσσική ποικιλότητα θα πρέπει να κατέχει κεντρική θέση στο γλωσσικό μάθημα στο ελληνικό δημόσιο σχολείο. Η Γλώσσα των Νέων αποτελεί μια κοινωνιόλεκτο, η οποία φαίνεται ότι δεν κατέχει τη θέση που της αρμόζει. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μην επιτυγχάνεται η απενοχοποίησή της, να μην προωθείται η καλλιέργεια της κριτικής γλωσσικής επίγνωσης των μαθητών/τριών και να μη δίνεται ο απαραίτητος χώρος για την εξέταση των ιδεολογιών που σχετίζονται με την συγκεκριμένη ποικιλία. Ο κ. Γκαραβέλας κατέδειξε μέσα από συγκεκριμένα παραδείγματα πως η σύνδεση του γλωσσικού μαθήματος με τις γλωσσικές εμπειρίες των ίδιων των μαθητών/τριών είναι συμβατή με τη στοχοθεσία των Α.Π. και για το λόγο αυτό προτείνεται η ένταξη της Γλώσσας των Νέων στο γλωσσικό μάθημα.
Μπορείτε να κατεβάσετε την παρουσίαση του κ. Γκαραβέλα, πατώντας τον εδώ
Ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Κοζάνης και το Εργαστήριο Κοινωνικών και Μεταναστευτικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας οργάνωσαν την πέμπτη διάλεξη του κύκλου διαδικτυακών διαλέξεων τη Δευτέρα 22 Φεβρουαρίου 2021, στις 7 μ. μ. με θέμα: ” Νεοφιλελευθερισμός. Η φιλοσοφία της ελεύθερης οικονομίας και του δυνατού κράτους”. Ομιλητής ήταν ο κ. Βασίλης Γρόλλιος, ο οποίος εκπόνησε μεταδιδακτορική έρευνα στη διαλεκτική του Μαρξ, στο University of York της Μεγάλης Βρετανίας, ενώ έχει διδάξει σε τρία ελληνικά πανεπιστήμια.
Ο κ. Γρόλλιος υποστήριξε ότι ο νεοφιλελευθερισμός αποθεώνει την ελεύθερη οικονομία και ότι, δυστυχώς, πολύ συχνά συγχέεται με τον φιλελευθερισμό, που δεν είναι υπέρ της ελεύθερης οικονομίας αλλά του έντονου κρατικού παρεμβατισμού, προκειμένου το κράτος να υλοποιήσει μια συγκεκριμένη ιδέα αναδιανεμητικής δικαιοσύνης. Αυτήν ακριβώς την ιδέα οι νεοφιλελεύθεροι τη βλέπουν να έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τη λογική της ελεύθερης οικονομίας, στο πλαίσιο της οποίας το κράτος πρόνοιας θα έχει σχεδόν καταργηθεί. Προϋπόθεση της υλοποίησης της ελευθερίας στους νεοφιλελεύθερους είναι ένα δυνατό-ισχυρό κράτος σε τέτοιο βαθμό που μάλιστα φτάνουν σε σημείο να δικαιολογούν και την δικτατορία, έστω προσωρινά. Βασικά κείμενα που προτείνει ο κ. Γρόλλιος προς μελέτη είναι: M. Friedman, Καπιταλισμός και Ελευθερία και Fr. Hayek, Ο Δρόμος προς τη Δουλεία (έχουν μεταφραστεί στα ελληνικά).
Μπορείτε να παρακολουθήσετε την εκδήλωση ακολουθώντας τον εξής σύνδεσμο: https://www.youtube.com/watch?v=T1vDgWuwY0s
Ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Κοζάνης, ανταποκρινόμενος στην ανάγκη για ουσιαστική και διαρκή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, διοργάνωσε ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ την Τετάρτη 10 Φεβρουαρίου και ώρες 19.00-21.00, με προσκεκλημένη την Ευανθία Ζαρκογιάννη, Διδάκτορα του Τμήματος Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και με θέμα: «Η ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΟΥ ΛΑΘΟΥΣ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ».
Στο συγκεκριμένο εργαστήριο προτάθηκε μια διδακτική πρόταση, η οποία αντλεί το θεωρητικό της υπόβαθρο από τις σύγχρονες προσεγγίσεις δημιουργικής αξιοποίησης του λάθους στη διδακτική πράξη. Ειδικότερα, αναφέρεται στη γόνιμη ενσωμάτωση των στοιχείων προφορικότητας που εντοπίζονται στον γραπτό λόγο των μαθητών σε νέες πρακτικές ανατροφοδότησης που δύνανται να εφαρμόσουν οι διδάσκοντες κατά τη διόρθωσή τους. Αξιοποιώντας, συγχρόνως, τη μέθοδο της έρευνας-δράσης διερευνά τη σχέση των μαθητών με το λάθος μέσα από την εφαρμογή της εν λόγω πρότασης στη σχολική πραγματικότητα στο πλαίσιο της γλωσσικής διδασκαλίας. Κατά συνέπεια, δύναται ο εκπαιδευτικός να αντλήσει χρήσιμα συμπεράσματα για την εμπλοκή των στοιχείων προφορικότητας στα γραπτά των μαθητών στο πλαίσιο μιας νέας θεώρησης του λάθους από τον ίδιο.
Μπορείτε να κατεβάσετε την παρουσίαση της κ. Ζαρκογιάννη, πατώντας τον εδώ.
Ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Κοζάνης και το Εργαστήριο Κοινωνικών και Μεταναστευτικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας οργάνωσαν την τέταρτη διάλεξη του κύκλου διαδικτυακών φιλοσοφικών διαλέξεων τη Δευτέρα 8 Φεβρουαρίου 2021, στις 7 μ. μ. με θέμα: “Τα δικαιώματα των ‘άλλων’. Μια φιλοσοφική προσέγγιση του προσφυγικού”. Ομιλήτρια ήταν η μόνιμη Επίκουρη Καθηγήτρια της Ιστορίας της Φιλοσοφίας στο Τμήμα Ιστορίας του Ιονίου Πανεπιστημίου, κ. Φωτεινή Βάκη.
Η κ. Βάκη επεσήμανε ότι η αντιμετώπιση του πρόσφυγα, του μετανάστη, του “ξένου” δεν δοκιμάζει μόνο την ηθική μας συνείδηση εν όψει συνανθρώπων που αιτούνται βοήθεια αλλά και τους ίδιους τους θεσμούς της δημοκρατικής μας πολιτείας. Τα όρια της εθνικής επικράτειας προκαλούν τον αναστοχασμό επί της ανα-νοηματοδότησης των ορίων της ίδιας της πολιτικής κοινότητας και της αναθεώρησης της ιδιότητας του πολίτη στην εποχή της κρίσης του εθνικού κράτους και των αντιφάσεών του. Ο “ξένος” που κείται στο εθνικό μας κατώφλι ημιθανής δεν ζητεί μόνο περίθαλψη, τροφή, και στέγη υπό την ιδιότητά του “ανθρώπου” ανεξαρτήτως επιμέρους κατηγορικών προσδιορισμών, αλλά κάνει έκκληση για έναν χώρο ύπαρξης και “ορατότητας” που του διασφάλιζε η έννομη τάξη της απολεσθείσας πολιτικής κοινότητας. Ανέστιος και άπατρις, σύμφωνα με την προσέγγιση της κ. Βάκη, ο “ξένος” γίνεται κατά ειρωνικό τρόπο, η διαλεκτική αντιστροφή του “κοσμοπολιτισμού” του κεφαλαίου. Αν, χειραφετημένο από τον εθνικό και έννομο “ζυγό”, το κεφάλαιο ευημερεί και κερδίζει τον κόσμο, ο “ξένος” τον χάνει διότι η εγκατάλειψη του οίκου και της πατρίδας συνεπάγεται απώλεια των δικαιωμάτων και γίνεται “ακοσμισμός”, απώλεια δηλαδή της δυνατότητάς του να ανήκει και να “μοιράζεται” τον κόσμο. Αόρατος και “περιττός” ο “ξένος” εκπίπτει απλώς “σε ζωική αντίδραση και εκπλήρωση λειτουργιών” που η Hannah Arendt απέδιδε στον τύπο ανθρώπου που “κατασκευαζόταν” στα απάνθρωπα “εργαστήρια” του ολοκληρωτισμού.
Μπορείτε να παρακολουθήσετε την εκδήλωση ακολουθώντας τον εξής σύνδεσμο: https://www.youtube.com/watch?v=APKwJ3qKoqo
Ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Κοζάνης και το Εργαστήριο Κοινωνικών και Μεταναστευτικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας οργάνωσαν την τρίτη διάλεξη του κύκλου διαδικτυακών φιλοσοφικών διαλέξεων, τη Δευτέρα 25 Ιανουαρίου 2021, με θέμα: «Ο αντισημιτισμός ως ιστορικό φαινόμενο». Ομιλήτρια ήταν η Επίκουρη Καθηγήτρια στο Τμήμα Πολιτικών Επιστημών του Α.Π.Θ., Μαρία Καβάλα.
Η Μαρία Καβάλα αναφέρθηκε στην ιστορική προέλευση του όρου αντισημιτισμός από τον παραδοσιακό θρησκευτικό αντι-ιουδαϊσμό, ο οποίος εδραιώθηκε με την επικράτηση του χριστιανισμού από τον 4ο αι. μ.Χ. και διαμόρφωσε στη μεσαιωνική Ευρώπη χωριστούς κόσμους για Εβραίους και χριστιανούς. Στα τέλη του 19ου αιώνα, αν και σταδιακά τα ευρωπαϊκά γκέτο άρχισαν να καταργούνται, οι Εβραίοι της διασποράς διαπίστωσαν ότι στη θέση του παραδοσιακού αντισημιτισμού, νέες, πιο «πολιτικές» προκαταλήψεις και εχθρότητες τούς έκαναν και πάλι ανεπιθύμητους. Οι νέες αυτές προκαταλήψεις βασίστηκαν στην έννοια της φυλής και η Γερμανία του Μεσοπολέμου αποτέλεσε πρόσφορο πεδίο ανάπτυξής τους. Ο Ναζισμός και το Ολοκαύτωμα, η γενοκτονία των 6 εκ. Εβραίων της Ευρώπης με μαζικό τρόπο σήμανε για τον 20ό αι. τη διάψευση του μύθου της προόδου της νεωτερικής κοινωνίας και προκαλούσε για αναστοχασμό. Αναστοχασμό διαρκή και απαραίτητο, καθώς το τέλος του Β΄ Παγκόσμιου Πολέμου και το Άουσβιτς έφεραν την ίδρυση του κράτους του Ισραήλ, τη μερική ανασυγκρότηση των εβραϊκών κοινοτήτων της διασποράς αλλά μαζί παλαιές και νέες μορφές αντισημιτισμού διεθνώς. Στη σύγχρονη Ελλάδα, παραδείγματα αντισημιτισμού στη δημόσια ζωή επιβεβαιώνουν ότι το πρόβλημα είναι εδώ. Τα ερωτήματα και τα γιατί παραμένουν.
Μπορείτε να παρακολουθήσετε την εκδήλωση ακολουθώντας τον εξής σύνδεσμο: https://www.youtube.com/watch?v=RYd-xlpdYY4&feature=youtu.be
Ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Κοζάνης και το Εργαστήριο Κοινωνικών και Μεταναστευτικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας οργάνωσαν τη δεύτερη διάλεξη του κύκλου διαδικτυακών φιλοσοφικών διαλέξεων, τη Δευτέρα 11 Ιανουαρίου 2021, με θέμα: “Η δημοκρατία σήμερα: προκλήσεις και φιλοσοφικές απαντήσεις”. Ομιλητής ήταν ο Αναπληρωτής Καθηγητής Πολιτικής Φιλοσοφίας στο Τμήμα Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ, Άρης Στυλιανού.
Ο Άρης Στυλιανού, αφού ανέφερε αρχικά τους βασικούς πυλώνες της δημοκρατίας, ως καθημερινού τρόπου ζωής και ως του καλύτερου δυνατού τρόπου για να ρυθμιστεί ο συλλογικός βίος των ανθρώπων, στη συνέχεια, επισήμανε τα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα. «Η δημοκρατία δεν είναι ποτέ αυτονόητη», γράφει ο ίδιος στο βιβλίο του, Ο Σπινόζα και η δημοκρατία, Εκδόσεις Πόλις. Και συνεχίζει: «η δημοκρατία πάντοτε ήταν δυνατόν να επιτυγχάνεται, στον έναν ή στον άλλον βαθμό, μόνο με σκληρούς αγώνες, με επίπονες προσπάθειες, με διαρκείς φροντίδες. Η δημοκρατία είναι πάντα εν κινήσει, σε ρευστή και δυναμική κατάσταση, βρίσκεται σε διαρκή διακύβευση. Πρέπει να την καλλιεργούμε και να τη φροντίζουμε ακατάπαυστα. Χρειάζεται μονίμως εμβάθυνση και εκπλάτυνση». Πρόκειται για παρατηρήσεις που αποκτούν δραματική επικαιρότητα, καθώς η αντιπροσωπευτική δημοκρατία πλήττεται σήμερα ποικιλοτρόπως και στις δύο μεριές του Ατλαντικού.
Μπορείτε να παρακολουθήσετε την εκδήλωση ακολουθώντας τον εξής σύνδεσμο: https://www.youtube.com/video/VLuGdmpkL9c/edit