Τυχαίνει αυτή την περίοδο να γράφω κάτι σχετικά με τις στάσεις των εκπαιδευτικών (κυρίως των φιλολόγων) έναντι των νέων τεχνολογιών κι είπα να κάνω μια μικρή έρευνα και στα ιστολόγια του Σχολικού Δικτύου.

Από μια πρόχειρη επεξεργασία των στοιχείων που πήρα από τη σελίδα «Όλα τα ιστολόγια ΠΣΔ…» στις 31 Ιουλίου προκύπτουν τα εξής:

  1. Στο πλαίσιο του Σχολικού Δικτύου υπάρχουν 2324 ιστολόγια. Ο αριθμός είναι εντυπωσιακός αλλά μη βιαστείτε να ανοίξετε σαμπάνιες…
  2. Από την έναρξη λειτουργίας της υπηρεσίας έχουν υποβληθεί 6588 δημοσιεύσεις, δηλαδή 2, 82 δημοσιεύσεις ανά ιστολόγιο. Η εικόνα θολώνει…
  3. Τα είκοσι πιο ενεργά ιστολόγια έχουν υποβάλει 2879 δημοσιεύσεις δηλαδή το 43,7% του συνόλου. Μ’ άλλα λόγια οι μισές περίπου δημοσιεύσεις προέρχονται από το 0,86% των ιστολογίων. Δε θέλω απογοήτευση! Το ποσοστό είναι καλύτερο από εκείνο που αφορά στην κατανομή του πλούτου στον πλανήτη.
  4. 39 ιστολόγια έχουν υποβάλει περισσότερες από 20 δημοσιεύσεις. Συνολικά αυτά τα ιστολόγια έχουν υποβάλει 3409 δημοσιεύσεις δηλαδή το 51,75% του συνόλου.
  5. 74 ιστολόγια ή 3,18% του συνόλου δεν έχουν καμιά δημοσίευση.
  6. 1812 ιστολόγια ή ποσοστό 77,98% (!) έχουν μια δημοσίευση (συνήθως γεια σου κόσμε!)
  7. 237 ιστολόγια ή ποσοστό 10,15% έχουν 2 δημοσιεύσεις.
  8. 122 ιστολόγια έχουν 3-5 δημοσιεύσεις, 37 6-10 και 14 11-20.
  9. Τέλος, 38 ιστολόγια έχουν από 21 δημοσιεύσεις και πάνω  (1,63%).
  10. Την τελευταία εβδομάδα ενημερώθηκαν 42 ιστολόγια (αλλά από αυτά τα 12 έχουν 0 ή 1 δημοσιεύσεις, άρα είναι καινούργια ιστολόγια)
  11. Τα ιστολόγια που ενημερώθηκαν 8-15 ημέρες πριν είναι 25 (κι απ’ αυτά τα 13 έχουν 0 ή 1 δημοσιεύσεις)
  12. 77 ιστολόγια ενημερώθηκαν πριν από 16-30 ημέρες και 309 πριν από 31 ως 60 ημέρες (αλλά 241 από αυτά είτε δεν έχουν δημοσιεύσεις είτε έχουν μόνο την αρχική).
  13. Τέλος, 1881 ιστολόγια ενημερώθηκαν πριν από δυο ή περισσότερους μήνες με τα 1620 από αυτά να έχουν 1 δημοσίευση το πολύ.

Αν και τα ποσοτικά στοιχεία δε λένε πάντα την αλήθεια νομίζω ότι μπορούν να εξαχθούν κάποια συμπεράσματα:

  • Η αρχική διάθεση και ο ενθουσιασμός πολλών συναδέλφων για τις ΤΠΕ οδηγεί σε πειραματισμούς συνήθως χωρίς συνέχεια. Έτσι, ένα μεγάλο τμήμα των blogs του Σχολικού Δικτύου (περίπου 94%) είναι ανενεργό.
  • Από την άλλη, όμως, τα blogs που συντηρούνται τακτικά, παρά τον μικρό τους αριθμό, τείνουν να δημιουργήσουν μια κοινότητα και διακρίνονται τόσο για τη θεματική τους ποικιλία όσο και για την προσεγμένη τους εμφάνιση.
  • Μικρό ποσοστό των ιστολογίων είναι προσανατολισμένο για χρήση στο πλαίσιο της διδασκαλίας κι αυτά που έχουν τέτοιο προσανατολισμό είναι περισσότερο συλλογές υλικού (ασκήσεις και σημειώσεις) παρά δημιουργημένα για ένταξη στη διδακτική πράξη (προσωπική μου άποψη είναι ότι τα blogs ενώ μπορούν να χρησιμοποιούνται στο πλαίσιο της διδακτικής πράξης δε μπορούν να χρησιμοποιούνται ως «αποθετήρια» υλικού).
  • Αν και δε μπορώ να χρησιμοποιήσω ποσοτικά στοιχεία για να στηρίξω την άποψή μου (αυτό απαιτεί μεγαλύτερη έρευνα), νομίζω ότι είναι εμφανής η σημαντική παρουσία φιλολόγων και φυσικών στα blogs του Σχολικού Δικτύου ενώ είναι μάλλον υποτονική η συμμετοχή των καθηγητών Πληροφορικής.
  • Τέλος, η επιμόρφωση Β΄ Επιπέδου φαίνεται να αρδεύει με νέες συμμετοχές συναδέλφων τα blogs του ΠΣΔ.

54 Σχόλια “Τελικά, πόσοι είμαστε εδώ;”
  1. Προς nkaklam,

    Η έρευνα σου είναι εξαιρετική! Αντικειμενικά και αληθή τα σχόλιά σου. Τα είδα και εγώ , ένα ένα όλα τα ιστολόγια , και απογοητεύτηκα . Γι?αυτό σκέφτηκα ή (σκέφτομαι 😉 να σταματήσω παρ? όλο που μου αρέσουν οι νέες τεχνολογίες.

    Η άποψη σου, « ότι τα blogs ενώ μπορούν να χρησιμοποιούνται στο πλαίσιο της διδακτικής πράξης δε μπορούν να χρησιμοποιούνται ως ?αποθετήρια? υλικού» , με βρίσκει σύμφωνη παρ?όλο που το κάνω . Δεν έκανα κανένα σεμινάριο για τα ιστολόγια , αυτοσχεδιάζω , ψάχνομαι και είμαι ανοιχτή σε αλλαγές και βελτιώσεις.

    Μπορώ να σου πώ πώς σκέφτομαι να χρησιμοποιήσω το δικό μου υλικό στην τάξη.
    Επειδή το Internet του σχολείου μου είναι αργό ( μας παίρνει 15 και λεπτά να κατεβάσουμε την ιστοσελίδα που θέλουμε) , έχω έτοιμο στο blog μου το μάθημα που επιθυμώ και χρησιμοποιώντας το πρόγραμμα ?teachres? κλειδώνω το πληκτρολόγιο των μαθητών , οι οποίοι βλέπουν στην οθόνη τους το μάθημα και το κάνουμε προφορικά. Δεν μπορούν δυστυχώς να λύνουν διαδραστικά ασκήσεις , αλλά όταν μας φέρουν διαδραστικούς πίνακες στα σχολεία , βλέπουμε.

    Για να επανέλθω , τελικά είμαστε λίγοι?εδώ.

  2. @arganasta,
    «έστησα» μια μικρή εφαρμογή για την αυτόματη ανάλυση των στατιστικών των ιστολογίων κι έλεγα σε τακτά χρονικά διαστήματα να ανεβάζω τα αποτελέσματα. Αν είναι όμως να σπέρνω την απογοήτευση δεν το ξανακάνω:-)
    Προσωπικά, θεωρώ ότι τα ενεργά ιστολόγια του ΠΣΔ (και ως προς τον αριθμό και ως προς την ποιότητά τους) είναι μια ικανοποιητική αρχή.
    Αλλού είναι ο προβληματισμός μου. Τα ιστολόγια επιτρέπουν την άμεση ανταλλαγή απόψεων, τη συνεχή εναλλαγή μεταξύ πομπού και δέκτη και τη δημιουργική όσμωση μεταξύ των ιστολόγων.
    Από αυτή την άποψη προσφέρονται για τη δημιουργία κοινοτήτων πρακτικής (communities of practice).
    Παράδειγμα: καταθέτεις μια ενδιαφέρουσα άποψη για τη χρήση των blogs στη διδασκαλία (αλήθεια τι είναι το teachres;). Μπορεί να προσφέρει απαντήσεις ή έναυσμα για προβληματισμό μπορεί και όχι. Αδιάφορο! Όσο όμως μένει χωρίς δημοσιοποίηση είναι χρήσιμη μόνο για σένα και τους μαθητές σου. Εδώ όμως δημοσιοποιείται, υποβάλλεται στη βάσανο της δημόσιας έκθεσης και της κριτικής, θα μπορούσε να συζητηθεί, να εμπλουτισθεί ή και να ανατραπεί από τις απόψεις άλλων συναδέλφων ή από πρακτικές που αναπτύσσονται και εδώ και αλλού.
    Κι αυτό, κατά τη γνώμη μου, είναι το σημαντικό. Να σταματήσουμε να θεωρούμε τη διδασκαλία υπόθεση προσωπική, κλεισμένη στους τέσσερις τοίχους της τάξης και να ανοιχτούμε στην ανταλλαγή απόψεων, υλικού και μεθόδων, χωρίς να περιμένουμε απαντήσεις από τους «ειδικούς», τις επιμορφώσεις και τους επιμορφωτές διαφόρων επίπεδων που δυστυχώς αναμασούν τα ίδια και τα ίδια.
    Αυτό είναι που δε βλέπω προς το παρόν εδώ. Αλλά έχω την αίσθηση ότι καλές πρακτικές που ήδη αναπτύσσονται θα βρουν το δρόμο να συναντηθούν. Και οι τεχνολογίες προσφέρουν τον τρόπο…

  3. Ο/Η laspan λέει:

    Πολύ καλή και ενδιαφέρουσα δουλειά με την παρουσίαση των στατιστικών.
    Πολλοί έφτιαξαν το blog τους με ενθουσιασμό, αλλά στη συνέχεια εγκατέλειψαν την προσπάθεια. Ξέρω και συναδέλφους μου που τα παράτησαν αμέσως.
    Ίσως μετά τις καλοκαιρινές διακοπές βελτιωθούν λίγο τα πράγματα.

  4. Προς nkaklam,

    Προς θεού , συνέχισε την έρευνά σου . Μπορεί να απογοητεύτηκα από τα αποτελέσματα , αλλά όπως βλέπεις , αν και αμφιταλαντεύομαι για το blogging ,
    συνεχίζω ακάθεκτη. Αυτό που μου δίνει τη δύναμη να το κάνω είναι η ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των ιστολόγων. Εκτίθεμαι πολλές φορές με τα σχόλιά μου , αλλά έτσι μεγάλωσα εγώ , να λέω πάντα την αλήθεια όσο κιαν πονάει. Αποφεύγουν οι συνάδελφοι τα σχόλια . Να φανταστείς , blogger του ΠΣΔ από το 2006 , μόλις σήμερα πήρε το πρώτο του σχόλιο αν και γράφει κατά την ταπεινή μου άποψη πολύ καλά. Είναι άσχημο να γράφεις στα τυφλά , νομίζοντας ότι δεν σε διαβάζει κανείς.
    Επίσης, έκανα σχόλιο σε κάποιον , που δεν του άρεσε λέει το chatting, το σεβάστηκα και δεν τον ξαναενόχλησα .

    Τέλος , πιστεύω πως ο κυρίαρχος στόχος των ιστολόγων του ΠΣΔ θα πρέπει να είναι η ανταλλαγή απόψεων των συναδέλφων όσον αφορά την διδασκαλία και ανταλλαγή εμπειριών από το σχολείο γενικά. Η συνεργασία έχει πάντα θετικά αποτελέσματα.
    Σταματώ ,τα παιδιά μου θέλουν το PC.

    PS: Το Teachers , είναι ένα λογισμικό , πρόγραμμα δηλαδή ,που μπορεί να χρησιμοποιήσει ένας εκπαιδευτικός οποιασδήποτε ειδικότητας στο μάθημά του , στο εργαστήριο Πληροφορικής . Θέλει εγκατάσταση από ειδικό. Μπορούν και οι καθηγητές Πληροφορικής ,αλλά συνήθως δεν μας βοηθούν . Την είπα την κακία μου ?.

  5. Θέλω και εγώ να πιστεύω πως η δυναμική θα φανεί με τη νέα σχολική χρονιά. Ίσως είναι σημαντικό να δημιουργηθεί πρώτα μια κρίσιμη μάζα, για να δούμε αν και πώς λειτουργεί τελικά αυτό το εργαλείο. Και η νέα επιμόρφωση β επιπέδου θα συμβάλλει ελπίζω σε αυτήν την κατεύθυνση. Στην πρώτη φάση που συμμετείχα, οι περισσότεροι φιλόλογοι είδαν ιστολόγια για πρώτη φορά στο πρόγραμμα.

  6. @laspan,
    έχετε δίκιο στις επισημάνσεις σας. Πράγματι, είναι μεγάλο το ποσοστό των ιστολογίων που δημιουργήθηκαν και δεν ενημερώθηκαν ποτέ (περίπου 80%). Όπως ορθή είναι η παρατήρηση ότι η θερινή ραστώνη παίζει κι αυτή το ρόλο της στην εικόνα εγκατάλειψης πολλών ιστολογίων. Μάλιστα, υπάρχουν και (ενεργά) ιστολόγια σχολικών μονάδων (μέτρησα 14) που δεν ενημερώνονται λόγω θερινών διακοπών. Από Σεπτέμβριο η κατάσταση θα είναι σίγουρα διαφορετική.

    @arganasta,
    αντί αυτοπαρουσίασης διάλεξα μερικούς στίχους του Αναγνωστάκη που θεωρώ ότι δίνουν ένα στίγμα:

    …Έστω.
    Ανάπηρος, δείξε τα χέρια σου. Κρίνε, για να κριθείς.

    Όσο μπορούμε λοιπόν (και λίγο παραπάνω) και σ’ όποιον αρέσουμε.
    Η δουλειά μας εξάλλου μας έχει συνηθίσει και στην έκθεση και στην κριτική…

    @Μαρία Ακριτίδου,
    θερμά συγχαρητήρια για την εφαρμογή της «ασπίδας»…
    Συμφωνώ ότι η επιμόρφωση Β΄ Επιπέδου έπαιξε ήδη θετικό ρόλο στην εξοικείωση συναδέλφων με νέα εργαλεία και διδακτικές πρακτικές.
    Περίπου 15 ιστολόγια φιλολόγων εδώ κι άλλα τόσα στην wordpress και το blogger καθώς και δυο νέες υλοποιήσεις moodle συνδέονται άμεσα ή έμμεσα με την επιμόρφωση.
    Αλλά επειδή συμμετέχω στην επιμόρφωση φιλολόγων (μπλέχτηκα είναι το σωστότερο) έχω να παρατηρήσω το εξής: δυστυχώς πάσχει τόσο σε επίπεδο σχεδιασμού όσο και υλοποίησης, δυστυχώς για μια ακόμη φορά οι ΤΠΕ είναι το άλλοθι της «ειδικής διδακτικής», δυστυχώς οι υπεύθυνοι δεν κατάφεραν να τα βρουν ούτε μεταξύ τους (βλ αποκλίνουσες προσεγγίσεις και διδακτικό υλικό ανάμεσα στο ΠΙ και το ΙΤΥ).
    Έχω την αίσθηση ότι τα θετικά αποτελέσματα προέρχονται από τις καλές παρεμβάσεις και τον ενθουσιασμό συναδέλφων – επιμορφωτών και δε θα έχουν διάρκεια αν δεν υποστηριχτούν σε επίπεδο εκπαιδευτικών υλοποιήσεων. Αλλά αυτό είναι μια άλλη κουβέντα που πάντως πρέπει κάποια στιγμή να γίνει…

  7. Ευχαριστώ πολυ για τα σχόλιά σου , και τους στίχους του Αναγνωστάκη !
    Πολύ πετυχημένη η επιλογή τους. Μου άρεσαν ειλικρινά.

    Συμφωνώ επίσης με την @Μαρία Ακριτίδου, οτι χρειαζόμαστε υποστήριξη σε επίπεδο εκπαιδευτικών υλοποιήσεων.

  8. Ο/Η Εικονική λέει:

    […] όμως αλλάξει;Τον Ιούλιο του 2008 είχα δημοσιεύσει ένα

  9.  

Αφήστε μια απάντηση

Top
 
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων