Ετικέτες «Big Brother» και προσωπικά δεδομένα

Έχετε αναρωτηθεί με ποιες τεχνολογίες καταγράφονται οι καταναλωτικές σας συνήθειες; Γιατί τα διαφημιστικά φυλλάδια που ξεχειλίζουν το γραμματοκιβώτιο έχουν ολοένα και μεγαλύτερη σχέση με τις τελευταίες σας αγορές; Μπορεί κάμερες να μην υπάρχουν στα δοκιμαστήρια των ρούχων, αλλά οι επιχειρηματίες των πολυκαταστημάτων μπορούν πλέον να γνωρίζουν τι συνδυασμούς κάνατε, τι σας άρεσε, τι δεν σας άρεσε, αλλά και το τι τελικώς αγοράσατε! Και όλα αυτά, σε πραγματικό χρόνο και, βεβαίως, χωρίς εσείς να έχετε την παραμικρή ιδέα! Τίποτα πλέον δεν είναι κρυφό όχι μόνο στα πολυκαταστήματα ρούχων, αλλά και στο σουπερμάρκετ, όπου μπορεί να καταγραφεί ακόμα και το πόσο χρόνο κάνατε για να επιλέξετε ένα πακέτο μακαρόνια ή πόσα λεπτά μείνατε μπροστά στο ράφι με τα λάδια!

Ο «μεγάλος αδελφός» στην περίπτωσή μας δεν είναι κάποιες κάμερες, αλλά κάποιες χάρτινες, κοκάλινες και συχνά μεταλλικές αντικλεπτικές ετικέτες μιας χρήσης. Λειτουργούν με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας, αυτή της αναγνώρισης βάσει της ραδιοσυχνότητας (RFID-Radio Frequency Identification) και αντικαθιστούν, εκείνες που χρησιμοποιούν τον γραμμωτό κώδικα (barcode). Οι κάρτες αυτές βασίζονται στην ίδια τεχνολογία που εφαρμόζεται για την έκδοση των διαβατηρίων στις ΗΠΑ ώστε να γίνεται η εξ αποστάσεως αναγνώριση ενός προσώπου, αλλά και σε εκείνη που χρησιμοποιείται υποχρεωτικά από την αρχή του χρόνου για την καταγραφή των… αιγοπροβάτων των χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Σύμφωνα με στελέχη των εταιρειών που εμπορεύονται τα συγκεκριμένα αντικλεπτικά, ο «εγκέφαλός» τους δεν είναι τίποτα άλλο από ένα μικροσκοπικό τσιπάκι που λειτουργεί σε χαμηλή, μέση, ή υψηλή συχνότητα με εμβέλεια αποστολής δεδομένων από 50,8 εκατοστά έως 3 μέτρα.Από το σήμα που εκπέμπουν οι κάρτες αυτές μπορεί να καταγραφεί κάθε μετακίνηση προϊόντος εντός του καταστήματος και άρα να γνωρίζει ο καταστηματάρχης τι επεστράφη στο ράφι και ποιο ρούχο πήγε στα δοκιμαστήρια, αλλά τελικώς δεν αγοράστηκε!

…Ευθέως έχει τεθεί πλέον το θέμα προστασίας των προσωπικών δεδομένων. Οπως διαβεβαίωσαν την «Κ.Ε.» στελέχη της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων (ΑΠΠΔ), αρκετές είναι οι εταιρείες που έχουν ζητήσει άδεια για τήρηση αρχείου με πληροφορίες από κάρτες RFID. Επετράπη όμως μόνο η αποθήκευση εκείνων των στοιχείων που αναγράφονταν ούτως ή άλλως σε μία απλή απόδειξη (προϊόν και τιμή). «Είναι παράνομο», τονίζουν τα ίδια στελέχη, «να τηρούνται αρχεία με τις καταναλωτικές συνήθειες των πελατών ή με άλλα προσωπικά τους δεδομένα». Σύμφωνα, ωστόσο, με πληροφορίες της «Κ.Ε.», κάποιες επιχειρήσεις με την πρόφαση των καρτών μελών και των εκπτωτικών γενικότερα καρτών ζητούν και παίρνουν την έγγραφη άδεια για επεξεργασία των πληροφοριών που καταγράφονται στις ετικέτες RFID. Γι’ αυτό και η ΑΠΠΔ συμβουλεύει να διαβάζει κανείς προσεκτικά τους όρους για την έκδοση της κάρτας.

 Το πρόβλημα πάντως έχει πάρει ήδη πανευρωπαϊκές διαστάσεις. Η Κομισιόν, απαντώντας σε ερώτηση του ευρωβουλευτού της Ν.Δ., Μ. Αγγελάκα, ανακοίνωσε ότι εντός του καλοκαιριού θα εκδώσει οδηγία για τη «χρηστή χρήση των αντικλεπτικών», καθώς έχει δεχτεί ήδη πολλές καταγγελίες.Από την άλλη πλευρά, τώρα, οι επιχειρήσεις καταθέτουν ως επιχείρημα για τη χρήση των αντικλεπτικών νέας τεχνολογίας την περιορισμένη αποδοτικότητα των παλιών συστημάτων και την αύξηση των κλοπών.

Από άρθρο του Χρυσόστομου Μπίκατζικ στην Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία

Αφήστε μια απάντηση