Λαϊκή θρακιώτικη φορεσιά

 

 Νυφική φορεσιά Διδυμότειχου Η φορεσιά της Καρωτής αποτελείται από το υφαντό μάλλινο ριγωτό πουκάμισο του αργαλειού με δαντέλα χειροποίητη στον ποδόγυρο και στα μανίκια, την τσούκνα, το μάλλινο αμάνικο μαύρο φόρεμα με τις λεγόμενες «κορφουλήθρες», κάθετα ανοίγματα στο ύψος του στήθους για να διευκολύνουν το θηλασμό και τον ποδόγυρο κεντημένο με ανάγλυφη διακόσμηση από λευκό βαμβάκι όπως και η τραχηλιά.

Στη μέση πιγέ ζωνάρι και από πάνω ζώνη ασημοκαπνισμένη και σμαλτωμένη. Η ποδιά είναι μάλλινη υφαντή του αργαλειού με οριζόντιες ρίγες. Χαρακτηριστικό της φορεσιάς είναι οι μεταξωτές πολύχρωμες κορδέλες με χάντρινα  τελειώματα που κρέμονται ως χαμηλά στη πλάτη και συμβολίζουν τα προξενιά της κοπέλας

.Το μαντήλι είναι κίτρινο βαμβακερό με χάντρινα κρόσσια στο τελείωμα και πάνω απ’αυτό άλλο άσπρο με άνθιμο διάκοσμο. Στα πόδια πλεχτές μάλλινες κάλτσες (τσουράπια)  με λουλουδένια κεντημένα μοτίβα και τα παπούτσια δετά ή υφασμάτινα (τερλίκια) με παντόφλες. Το κεφαλομάντηλο, αφού διπλωθεί τριγωνικά, ρίχνεται στο κεφάλι και καρφώνεται με καρφίτσες.

Για κοσμήματα φορούν χάρτινο περιλαίμιο (γιρτάνι), στο στήθος τούμπλες και μαργαριτάρια και στη μέση αλυσίδες με νομίσματα. Τα μαλλιά χτενίζουν κοτσίδες, απ όπου κρεμούν τις κανορίδες, μακριές πολύχρωμες κορδέλες στολισμένες με χάντρες και πούλιες, καθώς και σταυρουδάκια, φούντες μάλλινες πολύχρωμες κ. ά.

 

 


Οδηγίες για κατασκευή Pacman στο Scratch No.3

Σε κάθε παιχνίδι, το σενάριο προβλέπει κάποιους “εχθρούς”  του ήρωα. Για μας , αυτοί θα είναι τα φαντασματάκια (ghosts). Δεν θα κυνηγάνε τον Pacman, αλλά θα περιφρουρούν τις καραμελίτσες , που ο Pacman επιδιώκει να φάει.

Σε αυτό το σημείο λοιπόν, μπορούμε να οριστικοποιήσουμε το σενάριό μας:

Ο Pacman ξεκινά από τη “φωλιά” του και κινείται κατά επιλογή του χρήστη (με τα 4 βελάκια: πάνω, κάτω, δεξιά, αριστερά) στον λαβύρινθο, έχοντας μία ζωή (άρα ο μετρητής θα ξεκινήσει από 1 και όχι από 0 ).

Στην περιπλάνησή του προσπαθεί να φάει καραμελίτσες που βρίσκονται ακίνητες σε επιλεγμένα σημεία του σκηνικού μας. Κάθε καραμελίτσα, του δίνει 1 ζωή. Τις καραμελίτσες όμως περιφρουρούν φαντασματάκια , που όταν “πέσουν επάνω” στον Pacman, του αφαιρούν 1 ζωή. Στις 0 ζωές, έχουμε λήξη του παιχνιδιού (GAME OVER).

 Βήμα 7ο: Δημιουργία του sprite ghost

Μέσα από το ενσωματωμένο εργαλείο ζωγραφικής δημιουργούμε το sprite ghost1. Επιλέγουμε την καραμελίτσα που θα περιφρουρεί και στην καρτέλα σενάρια γράφουμε τον κώδικα που θα ορίζει την κίνησή του .

p2

ΠΡΟΣΟΧΗ: Το κομμάτι του σεναρίου (κώδικα) που θα ελέγχει το “φάγωμα” του Pacman από το φάντασμα, θα είναι στο sprite Pacman, και όχι στο Ghost, γιατί οι ενέργειες που θα ισχύσουν θα αφορούν τον Pacman !!!

 

 

 

 

 

Βήμα 8ο: Δημιουργία των υπόλοιπων φαντασμάτων

Με την επιλογή “Διπλασιασμός” δημιουργήστε όσα φαντασματάκια χρειάζεστε για να είναι το παιχνίδι λειτουργικό. Κάντε τις απαραίτητες διορθώσεις στον κώδικα του κάθε φαντάσματος για τον έλεγχο της κίνησής του .

p1

 

 

 

 

Βήμα 9ο: Τερματισμός / Game Over

Πάμε πίσω στο σενάριο του Pacman. Καταρχήν θα πρέπει να διορθώσουμε την μεταβλητή Μετρητής, αρχικοποιώντας την στο 1.

p3

 

 

 

 

 

p4

Νίκη έχουμε στην περίπτωση που ο Pacman φάει όλες τις καραμελίτσες, δηλ. όταν η μεταβλητή μετρητής =όλες οι καραμελίτσες +1 , για το δικό μας παράδειγμα με 5 +1=6

 

 

 

 

 

 

 

p5

Ήττα έχουμε όταν ο Pacman χάσει όλες τις ζωές του, δηλ. μετρητής=0. Αυτό θα συμβεί σταδιακά, κάθε φορά που ένα φάντασμα “τρώει” τον Pacman, οι ζωές του μειώνονται κατά μία.

Αυτό το κομμάτι πρέπει με διπλασιασμό , να υπάρχει για όλα τα φαντάσματα , στο σενάριο του Pacman.

 

 

 

 

Δοκιμάστε το παιχνίδι σας, ελέγξτε την ορθότητά του σε πιθανά σενάρια κινήσεων χρήστη και κάντε τις απαραίτητες διορθώσεις.

Happy Scratching!!!!

Στέλλα Τρυφωνίδου

 

 


Δραματοποίηση “Ο σπιούνος”

Μπέρτολ Μπρέχτ, Ο σπιούνος

Στα πλαίσια του μαθήματος της νεοελληνικής λογοτεχνίας της Γ’ Λυκείου, ύστερα από πρόταση των ίδιων των μαθητών ‘‘ανεβάσαμε’’ το μονόπρακτο του Μπέρτολ Μπρέχτ με τίτλο «Ο σπιούνος».

Με τον τρόπο αυτό το θεατρικό κείμενο που υπήρχε στις σελίδες του σχολικού βιβλίου ολοκληρώθηκε μέσα στη σχολική αίθουσα με την κίνηση και το παίξιμο των μαθητών, καθώς και με την οργάνωση της σκηνής με υλικά που τα ίδια τα παιδιά έφεραν από το σπίτι ή ετοίμασαν στο σχολείο.

Ήταν μια πρόχειρη προσπάθεια στην οποία αφιερώσαμε ελάχιστες διδακτικές ώρες· ωστόσο οι μαθητές μπόρεσαν να κατανοήσουν καλύτερα την συμπεριφορά των ανθρώπων στη Γερμανία του Μεσοπολέμου.

Στην οργάνωση και στη διανομή συμμετείχαν και οι 9 μαθητές της Γ’ τάξης.

Διανομή

Εισαγωγή: Πουλουκτσή Κυριακούλα

Υπηρέτρια: Τριανταφύλλου Αθηνά

Άντρας: Γιουβαννάκη Ιωάννα

Γυναίκα: Μόκαλη Κατερίνα

Αγόρι: Παπαδημητρίου Γιάννης

 

Οργάνωση-Προετοιμασία

Σκηνικά-ενδυματολογία: Αραμπατζής Γιάννης

Βίντεο: Καδόγλου Ορέστης

Φωτογραφίες: Πουλουκτσή Χριστίνα

Υποβολέας: Δαούτη Χρύσα

Εκπαιδευτικός: Τσαπάνης Χρήστος

Παρακολουθήστε το

HPIM0830

 

HPIM0836HPIM0839


Οδηγίες για την κατασκευή Pacman στο Scratch No.2

Έχουμε ήδη δημιουργήσει το σκηνικό μας, και το βασικό μας sprite, τον Pacman (με δύο ενδυμασίες ως προς το στόμα ανοιχτό/κλειστό). Επίσης έχουμε γράψει τις εντολές που καθορίζουν την μορφή και την κίνησή του.

Προχωράμε τώρα, βάζοντας στο παιχνίδι μας και …καραμελίτσες. Θα έχουν διαφορετικά χρώματα και θα είναι σε διάφορα σημεία του λαβύρινθου, και ο Pacman θα τα τρώει. Τότε αυτά θα εξαφανίζονται . Άρα θα πρέπει να είναι sprite και όχι μέρος του σκηνικού.

Βήμα 4ο– Δημιουργία του sprite candy

Επαναλάβετε τις οδηγίες του βήματος 2 για τη δημιουργία του sprite candy . Ονομάστε το candy_pink . Με δεξί κλικ πάνω στο spriteμπορείτε να το διπλασιάσετε , ώστε να έχετε στο λαβύρινθο, όσες καραμελίτσες θέλετε , πχ candy_yellow, candy_red, candy_purple

Θα δημιουργήσουμε το πρώτο , και μετά θα αναπαράγουμε τα υπόλοιπα, με δεξί κλικ –>διπλασίασε. Επιλέγουμε το sprite–> Ενδυμασίες–> Διόρθωση–> αλλάζουμε χρώμα από το εργαλείο της ζωγραφικής –> μετανομάζουμε το sprite .

p1

p2. pngΕπιλέξτε τις θέσεις που θα τα τοποθετήσετε. Ο Λαβύρινθος θα πρέπει να είναι κάπως έτσι (βλ. επάνω εικόνα)

 Βήμα 5ο– Πώς ο Pacman τρώει τις καραμελίτσες

Ας επιστρέψουμε στο σχεδιασμό του παιχνιδιού μας και ας προσπαθήσουμε να το ερμηνεύσουμε με όρους Scratch!

o Pacman τρώει μία καραμέλα : O Pacman κινείται κατ΄ επιλογή του χρήστη (βελάκια), οι καραμελίτσες δεν κινούνται. Όταν το sprite Pacman “πέσει πάνω” στο sprite candy , αυτό θα πρέπει να εξαφανιστεί (φαγωθεί).p3

Αυτό το κομμάτι του κώδικα , αφορά στο sprite candy, γιατί αυτό θα εξαφανιστεί.

Θέλουμε επιπλέον και έχουμε και ένα μετρητή , που να μετρά πόσες  μία καραμελίτσες έφαγε ο Pacman; Αυτός ο μετρητής θα είναι μία ποσότητα που θα μεταβάλλεται (αυξάνεται κατά 1) κάθε φορά που συμβάινει το γεγονός “φάγωμα καραμέλας” ή καλύτερα που το sprite candy αγγίζει τον Pacman. Πάμε να δημιουργήσουμε μία μεταβλητή.

Βήμα 6ο– Δημιουργία μεταβλητής-μετρητή

Από το μενού των ομαδοποιημένων εντολών , επιλέγουμε ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ–> δημιούργησε νέα μεταβλητή –>ονόμασέ την “μετρητής”. Πάμε τώρα να επιλέξουμε το σκηνικό και να γράψουμε σενάριο σε αυτό.

p4Ο μετρητής αρχικά είναι μηδενισμένος , θα αυξάνεται όμως κατά 1 , κάθε φορά που ο Pacman τρώει μία καραμέλα, άρα η εντολή αυτή θα μπει μέσα στο σενάριο εντολών της κάθε καραμέλας , βλπ επάνω  και έτσι θα έχουμε:

p5

Αυτό το σενάριο θα πρέπει να μπει σε όλα τα sprite candy_*.* και αυτό γίνεται με δεξί κλικ–>διπλασιασμός.

Δοκιμάστε το παιχνίδι σας. Λειτουργούν όλα όπως τα σχεδιάσαμε;

 

Μέχρι την επόμενη φορά…

 

Happy Scratching!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Ερωτόκριτος

ΕΡΓΑΣΙΑ 1η Σε ποια ιστορική περίοδο και σε ποια λογοτεχνική σχολή ανήκει το κείμενο;

Ο Ερωτόκριτος είναι ένα κείμενο γραμμένο  μεταξύ των ετών 1600 και 1610.Το 1211 η Κρήτη κατακτήθηκε από τους Ενετούς ως το 1669 όπου την κατέλαβαν οι Τούρκοι. Το έργο ανήκει στην Κρητική Λογοτεχνική Σχολή η όποια γνώρισε μεγάλη άνθηση επηρεάστηκε σημαντικά από την Ιταλική Λογοτεχνία. Η γλώσσα που υιοθέτησε ήταν η γνησία δημοτική και μελωδική. Η λογοτεχνική παραγωγή της Κρήτης κατά τη διάρκεια της Βενετοκρατίας είναι πλούσια ποσοτικά και ποιοτικά και σημαντική για την μετέπειτα πορεία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας. Όπως και το μεγαλύτερο τμήμα της λογοτεχνίας της ίδιας περιόδου στην υπόλοιπη Ελλάδα, είναι κυρίως έμμετρη, με την καλλιέργεια του πεζού λόγου να περιορίζεται στην εκκλησιαστική ρητορική και σε αφηγήσεις αγιολογικού περιεχομένου.

Η λογοτεχνική άνθηση οφείλεται στην οικονομική και πνευματική ανάπτυξη που παρατηρήθηκε στην Κρήτη κατά την περίοδο της Βενετοκρατίας: η ειρηνική διαβίωση και η επαφή με έναν ανεπτυγμένο πνευματικά και πολιτιστικά λαό ήταν οι παράγοντες που συνετέλεσαν στην καλλιέργεια της παιδείας και των γραμμάτων και στην εμφάνιση αξιόλογης λογοτεχνικής παραγωγής.

Η λογοτεχνική παραγωγή χωρίζεται σε δύο περιόδους. Η πρώτη ξεκινά από τα μέσα του 14ου αι. και καταλήγει στο 1580 περίπου. Ονομάζεται περίοδος της προετοιμασίας, γιατί η λογοτεχνία ακόμα δεν διαφοροποιείται αισθητά από τη βυζαντινή παράδοση και τη δυτική λογοτεχνία του Μεσαίωνα. Η δεύτερη, 15801669 (άλωση της Κρήτης από τους Οθωμανούς), είναι η περίοδος της ακμής, με φανερή την επίδραση της λογοτεχνίας της ιταλικής αναγέννησης. Η Ιταλική λογοτεχνία και γλώσσα επέδρασαν στη διαμόρφωση της κρητικής λογοτεχνίας και γλώσσας. Η γλώσσα που χρησιμοποιείται είναι γνήσια δημοτική λαλιά και μελωδική. Οι στίχοι είναι δεκαπεντασύλλαβοι. Για την Κρητική διάλεκτο πιστεύουν πως θα γινόταν βάση της σημερινής μας γλώσσας αν δεν υποδουλώνονταν η Κρήτη στους Τούρκους. Τελικά η Κρητική λογοτεχνία έχει βαθιά ελληνικό χαρακτήρα παρά τις ξένες επιδράσεις που έχει δεχτεί.

 

 

 

ΕΡΓΑΣΙΑ 2η

Α) Ποιες απόψεις της εποχής εκφράζει η Νένα;

  • Η νένα αποτελεί ένα πρόσωπο μέσα από το όποιο προβάλλονται οι λαϊκές αντιλήψεις της εποχής. Μας προβάλλει αρχικά την αντίληψη πως ο άνθρωπος είχε την ικανότητα να εξηγεί τα φυσικά φαινόμενα καθώς, και τα σημάδια που στέλνει η φύση. Επειτα αναφέρεται μας δίνει να καταλάβουμε πως ο γάμος εκεί την εποχή αποτελούσε το σημαντικότερο γεγονός στη ζωή μιας γυναίκας. Πασουσιαζει ακόμη την πατριαρχική άποψη πως οι κόρες οφείλουν να υπακούν στη θέληση του πατέρα ο όποιος αποτελεί την κεφάλη του σπιτιου.Τελος τονίζει πως ο άνθρωπος πρέπει να περιορίζεται σε αυτά που είναι ικανός να καταφέρει και να μην στοχεύει να πετύχει το ακατόρθωτο.<< Τα παιδιά υποτάσσονται στης επιθυμίες των γονιών τους.

Ο Άνθρωπος δεν πρέπει να επιβίωση να πετύχει  πράγματα ακατόρθωτα, περιορίζεται σε αυτά που έχει και εύκολο να πετύχει>>.

 

 

 

Β)Ποια Αρετή τη διακρίνει;

Η Νένα είναι μια απλή γυναίκα που διακρίνεται από την αρετή της σοφίας σκέφτεται σύμφωνα με την λογική και δεν αφήνει τα συναισθήματα να την επηρεάσουν. Αυτή την αρετή προσπαθεί να την περάσει και στην Αρετουσα.Εφοδιασμένη με ωριμότητα και σωστό τρόπο σκέψεις αποφεύγει την ανάληψη κάθε ρίσκου.

Γ)Ποια η σχέση της με την Αρετούσα;

Η Αφροσύνη είναι για την Αρετούσα μια δεύτερη μητέρα.Αποτελεί για την Αρετούσα πρότυπο και βρίσκεται δίπλα της σε κάθε απόφαση της προκειμένου να την συμβουλέψει ορθά, να την βοηθήσει με την σοφία που την διακατέχει και να την οδηγήσει στο καλύτερο δυνατό σημείο για τη ζωή της.<<Ενδιαφέροντα είναι τα συμπεράσματα στα οποία καταλήγουμε, εάν συγκρίνουμε, με βάση  τις αντιδράσεις τους στο θέμα του γάμου, την Αρετή από το τραγούδι “Του Νεκρού Αδερφού” και την Αρετούσα, την ηρωίδα του “Ερωτόκριτου” του Βιντσέντζου Κορνάρου, του εμβληματικού έργου της Κρητικής Σχολής. Η Αρετούσα αποδεικνύεται, πάρα το υποκοριστικό του ονόματος της,  κάθε άλλο από μικρή…..>>


ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ (ΤΟΛΓΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ)

Εργασεια   1                                                                                                                                                        Μεσα απο το κειμενο ο συγγραφεας περιγραφει γλαφυρα και παραστατικα τους εσωτερικους και εξωτερικους χωρους οπως το ταπεινο σπιτι της σιορας Επιστημης την αυλη της και την θεα της απο το παραθυρο.                                                                                                                                                                     Αποφευγει να ωραιοπηεισει καταστασεις και προσωπα.Περιγραφει τις ζωες των ηρωων αντεικειμενικα χωρις περιττα σχολεια.                                                                                                                                                                               Δινει εμφαση στις καθημερινες ασχολιες των ηρωων στα προβληματα τους στα συναισθηματα τους και στις συνηθειες τους.                                                                                                                                                                    Ο αφηγητης ειναι αμετοχος στην ιστορια δεν παρεμβαινει και δεν σχολιαζει τα γεγονοτα και τα προσωπα ετσι ο αναγνωστης σχηματιζει τη δικη του αποψη.                                                                                                                Παραδειγματα: 1 πρωινο ξυπνημα της κορης και της μητερας , 2 Περιγραφη του σπιτιου, 3 Περιγραφη του χαρακτηρα του συζηγου.

 

Εργασεια 2

 

Το χρημα δυστηχως εχει καταλυτικη δυναμη καθως ειναι απαρετητο για να συνεχισουν τη ζωη τους.                                                                                                                                                                                                                              Περισσοτερο αναγκη το εχει ο Ανδρεας  καθως πιστευει πως μονο με το χρημα μπορουν να προχωρησουν.Η Ρηνη πιο συναισθηματικος χαρακτηρας πιστευει πως αρκει μονο η δουλεια τους για να προχωρησουν την κοινη τους ζωη.                                                                                                                         Ομως καθοριστικο ρολο παιζει και η μητερα της Ρηνης η οποια εχει και αυτη αναγκη το χρημα λογο της φτωχειας της.                                                                                                                                                                                          Δυστηχως λογω τον χρηματων αποφασιζουν να χωρησουν αφου η μητερα η μητερα αρνειτε να δωσει στον Ανδρεα περισσοτερα χρηματα απ’οσα ζηταει ο ιδιος ο Ανδρεας.                                                   Η Ρηνη που μαλον νιοθει να την μειωνει η κινηση του αυτη του Ανδρεα και της μητερας της θυμονει και αποφασιζει να σταθει στα ποδια της και να συνεχισει μονη της τη ζωη της χωρις αυτους παρα την κινηση που εκανε ο Ανδρεας για να την κανει να αλλαξει γνωμη.


ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ(Αθηνά Δουκαλέτση)

Ερώτηση 1η     

Η ποίηση της Πολυδούρη διακρίνεται για τον αυθορμητισμό και τον γνήσιο λυρισμό και την ειλικρίνεια των συναισθημάτων. Ποια στοιχεία γλώσσας και περιεχομένου αναδεικνύουν αυτά τα γνωρίσματα.   

Πράγματι σύμφωνα με το κείμενο η ποιήτρια δείχνει πολύ αυθόρμητη και ειλικρινής. Μάλιστα επειδή το ποίημα αυτό φαίνεται πως γράφτηκα για τον μεγάλο της έρωτα τον Καρυωτάκη όπου αυτό αποκτά άλλη διάσταση. Όλο το ποίημα είναι γραμμένο στο β΄ ενικό πρόσωπο «εσύ» που δείχνει έντονο λυρισμό. Αυθόρμητα λοιπόν ομολογεί σ’ όλους τον έρωτα της γράφοντας αυτό το ποίημα που θα μπορούσε να πει κανείς πως είναι ένα σύντομο ημερολόγιο. Εξιστορεί τον έρωτα της πως την αγγίζει, πως την φίλησε, πως επηρέασε την ζωή της και πως αυτός ο έρωτας κατέληξε. Δεν κρύβεται καθόλου, όλο το ποίημα είναι μια ομολογία που δείχνει την ειλικρίνειά της.

Ερώτηση 2η

1.     Ποια είναι η μεταμορφωτική δύναμη της αγάπης ;                                              

2.      Να βρείτε 2 διαφορετικά εκφραστικά μέσα με τα οποία εκδηλώνεται αυτή η δύναμη.

 

1.      Η μεταμορφωτική δύναμη της αγάπης είναι έντονο στο ποίημα ιδιαίτερα στις τρεις τελευταίες στροφές. Η ποιήτρια στο σημείο που λέει πως «  γεννήθηκα μόνο γιατί  μ’ αγάπησες » δείχνει πως ο έρωτας την μεταμόρφωσε και μέσω αυτού του έρωτα  ξαναγεννήθηκε. Εξαιτίας του έρωτα η μελαγχολική και άχαρη ζωή της απέκτησε ενδιαφέρον.

2.      Τα σημεία που φαίνεται αυτή η δύναμη είναι «Στην άχαρη ζωή την ανεκπλήρωτη μένα η ζωή πληρώθη» και «Μόνο γιατί μ’ αγάπησες γεννήθηκα»

Από: Αθηνά Δουκαλέτση


ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ (Όλγα Δέδογλου)

ΕΡΓΑΣΙΑ 1.

Ποιές είναι οι οικογενειακές σχέσεις που διαγράφονται στο ποίημα;

Απο τους πρώτους και όλας στίχους του ποιήματος μπορούμε να καταλάβουμε ποιές ήταν οι οικογενειακές σχέσεις που διαγράφονται . Ο πατέρας δεν αναφέρεται καθόλου στο ποίημα γιατί  προφανώς έχει πεθάνει,την θέση του την παίρνουν τα αδέρφια της Αρετής,οι άντρες είναι και οι στυλοβάτες τις οικογένειας και επίσης είναι αυτοί που θα αποφασίσουν για το μέλλον της Αρετής.Συγεκριμένα γίνεται λόγος απο τον Κωνσταντίνο να αποφασίσει για τον γάμο της αδερφής του,προφανώς ήταν ο μεγαλύτερος και ο λόγος του είχε μεγαλύτερη βαρύτητα.Ο ρόλος της γυναίκας τότε ήταν περιορισμένος ανεξαρτήτως κοινωνικής κατάστασης.Η οικογένεια παρουσιάζεται  ευτυχισμένη με μια καλή οικονομική κατάσταση.

-Σχέση μάνας με την κόρη.

Μιά σχέση υπερπροστατευτική,γιά αυτό η μάνα κράτησε την κρυφά την κόρη της απο τον ήλιο (στίχος 3) για νατην διατηρήση ανέπαφη απο τους εξώτερικους παράγοντες που θα μπορούσαν να αμαυρώσουν την προσωπικότητά της, ώστε να μπορέσει να καλοπαντρευτεί, διαμέσου των προξενητάδων της εποχής.

-Σχέση αγοριών με την αδερφή

Η σχέση των αγοριών με τις αδερφές τους, στην προκειμένη περίπτωση με την μοναδική αδερφή, λόγου της έλλειψης του πατέρα, τα αγόρια είναι υπεύθυνα για την αποκατάσταση της αδερφής του.Η γνώμη τους είναι καταλυτική για την απόφαση της μητέρας.

 

 

 

ΕΡΓΑΣΙΑ 2.

Να αποδώσετε σε πεζό λόγο :α)το θέμα διαφωνίας του Κωσταντή με την μητέρα του β)τα επιχειρήματα του κάθε συνομιλητή.

α+β)Οι οχτώ αδερφοί δεν θέλουνε αλλά ο Κωσταντής θέλει.

<<Μάνα να δώσομε την Αρετή στα ξένα και όταν θα πηγαίνω στα ξένα και όταν και θα περπατώ να μην νιώθω ξένος>>.

<<Σωστός είσαι Κωσταντή μα άσχημα τα λές.Τι θα γίνει αν έρθει ο θάνατος ή αν έρθει γιε μου η αρρώστια κκαι αν μας τύχει κάποια πίκρα η κάποια χαρά ποιος θα μου την φέρει;>>

<<Σου ορκίζομαι μάνα στον ουρανό και στους Αγίους μάρτυρες.Αν τύχει και θει ο θάνατος ή έρθει η αρρώστια ή πίκρα ή χαρά εγώ θα σου τη φέρω>>.

 

Από:Όλγα Δέδογλου


Ατομική Εργασία Λογοτεχνίας

Εργασία 1.

Βασικά χαρακτηριστικά του νατουραλισμού είναι οι ακριβείς και αυθεντικές λεπτομέρεις.Να εντοπίσετε 4 σημεία του κειμένου τα οποία επιβεβαιώνουν την παραπάνω διαπίστωση.

Στην πρώτη παράγραφο του κειμένου από εκεί που μας αναφέρει <<Κάτω από τον κρημνόν..μέχρι ..χύνεται ήρεμα εις τα κύματα>>.
Στην πέμπτη παράγραφο από <<Δεξιά της κατήρχετο..μέχρι..του θανάτου λάφυρα>>.
Επίσης στην έβδομη παράγραφο στη δεύτερη σειρά <<Ευρίσκετο επάνω..είχε κατέλθει>>.
Και τέλος όλη η ενδέκατη παράγραφος <<Κ’ η γολέτα…της νυκτός>>.

Εργασία 2.
Να περιγράψετε την ψυχική κατάσταση της Λούκαινας.
Η Λούκαινα έχοντας χάσει τα πέντε παιδιά της,τον άντρα της και με τους δύο γιους της να είναι μακρυά της είναι πολύ δυστυχισμένη.Θεωρεί πως δεν έπρεπε να της συμβεί κάτι τέτοιο και καταργιέται την μοίρα της γι’αυτό.Είναι νευριασμένη και ταυτόχρονα απογοητευμένη.Όμως είναι λίγο χαρούμενη εφόσον της έχει απομείνει η κόρη της αλλά ανησυχεί μήπως κάποια μέρα λόγο οικονομικής αδυναμίας την διώξη και αυτή.Η Λούκαινα γενικά δεν είναι μία ευτυχισμένη γυναίκα κυρίως έπειτα από αυτά που πέρασε.

 

Από: Αρβανιτοπούλου Μαρία


Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση