Κατά το τρέχον σχολικό έτος 2024-25, υλοποιήθηκε στο σχολείο μας το πολιτιστικό πρόγραμμα με τίτλο:«Μαθητές από μηχανής …Θεοί, ταξιδεύοντας με τα γρανάζια του χρόνου!». Συμμετείχαν 14 μαθητές/τριες της Α΄ τάξης και 16 της Β΄ τάξης του Γενικού Λυκείου Γερακίου υπό την καθοδήγηση και επίβλεψη των καθηγητών του προγράμματος (Συντονίστρια: Κωνσταντίνου Δήμητρα (ΠΕ03-Μαθηματικός) και Συμμετέχοντες Καθ/τές: Κιάκου Αθανασία (ΠΕ02-Φιλόλογος) και Τσαμπάρης Παναγιώτης (ΠΕ04.01-Φυσικός)).
Η ολομέλεια της ομάδας των μαθητών/τριών ήρθε σε επαφή με την ελληνική λαογραφία, την πολιτιστική κληρονομιά, την ιστορία, τον πολιτισμό, τη μυθολογία, αλλά και τις επιστήμες. Συγκεκριμένα, οι μαθητές/τριες, ενθαρρύνθηκαν να προσεγγίσουν τη σημασία της γενικότερης συμβολής των αρχαίων Ελλήνων ως προς την αξιοποίηση της επιστημονικής σκέψης και της υλοποίησης έργων αρχαίας ελληνικής τεχνολογίας. Παράλληλα, οι μαθητές επιχειρήθηκε να έρθουν σε επαφή με ποικίλους μηχανισμούς που οι αρχαίοι Έλληνες κατασκεύασαν για διάφορους σκοπούς και να γίνουν κατανοητά τα κίνητρά τους, αλλά και ο τρόπος με τον οποίο σκέπτονταν πάνω σε ζητήματα καθημερινής ζωής κι επίλυσης προβλημάτων.
Επιχειρήθηκε μέσα από το πρόγραμμα να αποκαλυφθεί η μαγεία της ανθρώπινης σκέψης και να αποκαλυφθεί η χρησιμότητα των μαθηματικών, της λογικομαθηματικής σκέψης και της φυσικής, μέσα από σχετικά βίντεο και μελέτη βιβλίων. Σημαντικό σημείο του προγράμματος ήταν να δοθεί η ευκαιρία στους μαθητές να γνωρίσουν πραγματικά τον τρόπο σκέψης των αρχαίων Ελλήνων και να κατανοήσουν πως ήταν οι πρωτοπόροι σε ζητήματα τεχνολογίας επηρεάζοντας σημαντικά τη ροή της ιστορίας τόσο μέσα από τις ενέργειές τους όσο και μέσα από τα εργαλεία που κατασκεύασαν.Μέσα από το πρόγραμμα οι μαθητές/τριες ανακάλυψαν ότι οι αρχαίοι Έλληνες ήταν οι πρωτοπόροι “χάκερ” της ιστορίας, άνθρωποι που άλλαξαν τον κόσμο με τις εφευρέσεις τους, θέτοντας τις βάσεις για την εξέλιξη της τεχνολογίας. Από τη μέτρηση του χρόνου και την αστρονομία μέχρι τις τέχνες, τα θέατρα, τη μουσικήτον πόλεμοκαι τα παιχνίδια, η χρήση αυτών των μηχανισμών στην καθημερινή ζωή των αρχαίων Ελλήνων προσεγγίστηκε διεξοδικά. Ακόμη, οι μαθητές/τριες έκαναν σύνδεση των επαγγελμάτων του χθες με του σήμερα.
Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κομμάτια του προγράμματος ήταν η κατασκευή 30 μοντέλων αρχαίων ελληνικών μηχανισμών που λειτουργούσαν πλήρως από τους/τις μαθητές/τριες, χρησιμοποιώντας απλά υλικά. Οι μαθητές αλληλεπίδρασαν σε κλίμα συνεργασίας και ομαδικότητας για την κατασκευή αρχαίων ελληνικών μηχανισμών και μέσα από τη διαδικασία αυτή ήρθαν σε επαφή με τη χαρά της δημιουργίας, αλλά και τη βαθιά κατανόηση των σχετικών μηχανισμών βήμα προς βήμα. Δημιούργησαν υδροστρόβιλους και ατμοστρόβιλους, κλεψύδρες και ξυπνητήρια, σιντριβάνια και κοχλίες, μυλόπετρες και αργαλειούς, φρυκτωρίες και κρυπτογραφικούς μηχανισμούς, καταπέλτες και κριούς, και διάφορα παιχνίδια της τότε εποχής, φέρνοντας στη ζωή αρχαίες εφευρέσεις.
Αυτές οι κατασκευές παρουσιάστηκαν τόσο στο χώρο του σχολείου στους συμμαθητές τους όσο και εκτός σχολείου σε δύο ειδικές εκδηλώσεις, προσφέροντας κάθε φορά μια βιωματική εμπειρία στους συμμετέχοντες και στο κοινό. Η πρώτηπραγματοποιήθηκε με πρόσκληση της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Λακωνίας (Δ.Δ.Ε.) στο Διοικητήριο Λακωνίας στην αίθουσα Λακώνων Ποιητών «Νικηφόρος Βρεττάκος και Γιάννης Ρίτσος», και η δεύτερημε πρόσκληση του Δήμου Ευρώτα με το Αυτοτελές Τμήμα κοινωνικής προστασίας, δημόσιας υγείας και παιδείαςγια την Εκδήλωση Παρουσίασης Σχολικών Δραστηριοτήτωνστην Πλατεία Πηγών στη Σκάλα Λακωνίας.
Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς πραγματοποιήθηκε:
- Δημιουργία ppt με τους εφευρέτες, την περιγραφή, τη χρήση και τους μύθους των μηχανισμών καθώς και τη χρήση τους σε επαγγέλματα του χτες και του σήμερα.
- Επίσκεψη και ξενάγηση στο Μουσείο και τον αρχαιολογικό χώρο των Μυκηνών
(για μυκηναϊκό αργαλειό κ.α.).
- Διαδικτυακή εκδήλωση από το Αρσάκειο Λύκειο των Ιωαννίνων:
«Τα ονόματα των αστερισμών».
- Επίσκεψη στο Συνεδριακό Κέντρο Γερακίου, για παρακολούθηση της έκθεσης φωτογραφίας με τίτλο «Εκτός των τειχών» με καμβά ορθούς αργαλειούς του Γερακίου.
- Επιστημονική, εκπαιδευτική εκδήλωση με τίτλο «Αναζητώντας το άστρο της Βηθλεέμ», από αστρονόμο και φυσικό της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών (ΕΕΦ).
- Επίσκεψη και υλοποίηση εκπαιδευτικού προγράμματος S.T.E.A.M. “3DPrinting” στο εργαστήριο SpartiTechLab στη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σπάρτης (για σύνδεση του χτες με το σήμερα).
- Επίσκεψη στη «Δομή Υφαντικής Τέχνης Γερακίου»
(για τα μέρη και τη λειτουργία του ορθού αργαλειού Γερακίου)
- Τριήμερη εκπαιδευτική επίσκεψη σε Λειβαδιά, Δελφούς, Άμφισσα, Αμφίκλεια, Ελάτεια, Γαλαξίδι και Ολυμπία, στο πλαίσιο όλων των προγραμμάτων που πραγματοποιήθηκαν φέτος στο σχολείο μας με:
- Ξενάγηση στον αρχαιολογικό χώρο και το μουσείο των Δελφών
(μελέτη κατασκευής τοιχών – αρχαίου θεάτρου- μετακίνηση μεγάλων όγκων)
- Επίσκεψη στο ΚΠΕ Άμφισσας
(Πρόγραμμα: «Κάστρα και Ακροπόλεις. Το Κάστρο της Άμφισσας»)
- Επίσκεψη στο κτίριο την Αρχαιολογικής Συλλογής Ελάτειας
(μέρη του αρχαίου ελληνικού αργαλειού-αγνύθες)
- Επίσκεψη και ξενάγηση στο Ναυτικό και Ιστορικό Μουσείο Γαλαξιδίου
(Ναυτικά όργανα ναυσιπλοΐας: Από τον αστρολάβο στον τετράντα και τον εξάντα)
- Επίσκεψη και ξενάγηση στο Μουσείο Αρχιμήδη στη Ολυμπία
(επαφή με αρχαίες ελληνικές κατασκευές-αρχαία μουσικά όργανα)
- Κατασκευή 30 αρχαίων ελληνικών μηχανισμών που λειτουργούν, με απλά υλικά.
- Παρουσίαση εντός και εκτός του σχολείου των 30 αυτών κατασκευών.
Βασικός στόχος του προγράμματος ήταν η εμπλοκή των μαθητών/τριών σε θεωρητικό, αλλά και πρακτικό επίπεδο ως προς τη σύλληψη της ιδέας και την υλοποίησή της, ώστε να δημιουργηθεί από τη θεωρία στην πράξη ένας χρήσιμος τεχνολογικός μηχανισμός. Έτσι, μέσα από αυτή τη βιωματική ενέργεια, οι μαθητές/τριες επιχειρήθηκε να γεφυρώσουν το χάσμα μεταξύ θεωρίας και πράξης, που αρκετά συχνά βιώνουν.