Πριν μερικούς μήνες ανακάλυψα ακόμα ένα εκπαιδευτικό εργαλείο κατηγορίας web 2.0 με το οποίο δημιουργείς ιστορίες, το storybird. Είναι μια υπέροχη εφαρμογή με πάρα πολλά πανέμορφα γραφικά. Για να την δοκιμάσω, έγραψα (λέμε τώρα) δύο παραμύθια για τα ανίψια μου. Μου άρεσε πολύ, και πιστεύω ότι άρεσε και στα παιδιά. Αν το πάμε λίγο παραπέρα, αυτή η διαδικασία είναι μια υπέροχη εκπαιδευτική τακτική που μπορούμε να ακολουθήσουμε για να γράψουν και να παρουσιάσουν οι μαθητές μας διάφορα θέματα όπως:
- ένα ιστορικό γεγονός με βάση το σχολικό βιβλίο,
- ένα κεφάλαιο π.χ. της Οδύσσειας
- μια δική τους ιστορία φαντασίας (γιατί όχι, δεν είπαμε ότι προκαλούμε τη φαντασία και τη δημιουργικότητα;),
- ένα σημαντικό περιστατικό,
- μια προσωπική εμπειρία,
- μια βιογραφία ενός ποιητή, πεζογράφου,
- ένα ντοκιμαντέρ,
- ένα θέμα μιας σχολικής γιορτής,
- ό,τι βάλει ο νούς σας.
Φυσικά, σε πολλούς μπορεί να φανεί δύσκολη, παράξενη, πολύπλοκη αυτή η διαδικασία. Θα χρειαστεί να το οργανώσετε σωστά, δίνοντας κατευθύνσεις και ένα ευέλικτο σχέδιο εργασίας για τους μαθητές.
Σκεφτείτε το κι με άλλες μορφές όπως:
- Δοκιμάστε το προαιρετικά σαν εργασία στο σπίτι και θα ενθουσιαστείτε με τα αποτελέσματα.
- Μπορείτε να το αναθέσετε σε ομάδες μαθητών ή ατομικά .
- Ζητήστε τους βοήθεια για τις σχολικές εορτές και ενσωματώστε το ως υποστηρικτικό υλικό.
- Συνεργαστείτε με τον καθηγητή πληροφορικής του σχολείου, ώστε να αναθέσει τα θέματα των εργασιών ως εργασίες του μαθήματος πληροφορικής ή κατά την διδασκαλία προγραμμάτων παρουσίασης (διαθεματικότητα !!!)
- Αν το αποτέλεσμα είναι ικανοποιητικό, μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε για επανάληψη του κεφαλαίου. Δείξτε το και σε άλλα τμήματα της ίδιας τάξης, χρησιμοποιήστε το και άλλες χρονιές.
Κάποιοι άλλοι θα μπορούσαν να πουν, ότι τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών δεν μας επιτρέπουν καθυστερήσεις. Το κατανοώ αλλά σκεφτείτε ότι δεν χρειάζεται να ξεφύγετε από την ύλη σας, απλά θα γίνονται παράλληλα.
Οι μαθητές θα πρέπει χρησιμοποιώντας ως βάση το σχολικό βιβλίο να:
- συγκεντρώσουν υλικό για το θέμα της εργασίας,
- διαλέξουν τα κύρια σημεία της παρουσίασης,
- συνθέσουν και να γράψουν δικά τους κείμενα,
- εμπλουτίσουν με νέες πληροφορίες,
- ψάξουν πληροφορίες & εικόνες στο διαδίκτυο,
- χρησιμοποιήσουν ένα πρόγραμμα για την παρουσίαση.
Αν ο μαθητής κάνει όλα όσα αναφέρουμε παραπάνω τότε θα έχει αναπτύξει σημαντικές δεξιότητες, όπως:
- ψηφιακή δεξιότητα (χρήση υπολογιστή, φωτογραφικής μηχανής, κάμερας, μικροφώνου)
- οργανωτική δεξιότητα
- συγγραφική δεξιότητα
- λήψης απόφασης & επίλυσης προβλημάτων (αυτό μου ταιριάζει- αυτό όχι, αυτό πρέπει εδώ ή εκεί, πριν ή μετά)
- έρευνας και ανάλυσης
- διαπροσωπικές δεξιότητες (υπεύθυνος ρόλος στην ομάδα, συνεργασία με τον εκπαιδευτικό)
- δεξιότητες αξιολόγησης (αξιολογεί άλλες εργασίες αλλά και αξιολογείται)
Το κυριότερο είναι ότι ο μαθητής παίρνει γνώση, με έναν διαφορετικό τρόπο. Θα προσπαθήσει να παρουσιάσει το θέμα του, όσο το δυνατόν καλύτερο, θα το βελτιώσει, θα δεχτεί επαινετικά και κριτικά σχόλια, θα βάλει την υπογραφή του, θα ικανοποιηθεί.
Τα προγράμματα που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε δεν χρειάζεται να είναι πολύπλοκα, γιατί θα πρέπει να εστιάσουν την προσοχή τους στο περιεχόμενο.
Για παράδειγμα, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε:
- power point (γνωστό και καλό πρόγραμμα, υπάρχουν επίσης δωρεάν θέματα για μια πιο ξεχωριστή παρουσίαση)
- prezi (εύκολη και ιδιαίτερη, σύγχρονη παρουσίαση)
- storybird (πιο κατάλληλο για δημιουργία ιστορίας, για συγγραφείς και παραμυθάδες).
- animoto (λίγα λόγια και πολλές εικόνες – κατάλληλο για όσους δεν έχουν ικανότητες στο γράψιμο – φανατικοί του “μία εικόνα αξίζει όσο χίλιες λέξεις”.
- bubbl.us (σχεδιαγράμματα, εννοιολογικούς χάρτες)
- pixton (πείτε την ιστορία σας με κόμικ, υπέροχο!!!)
- glogster (δημιουργήστε αφίσα με ένα θεματικό αντικείμενο και στολίστε τον τοίχο του σχολείου).
Όλο το υλικό που θα συγκεντρωθεί, ανεβάστε το στην σελίδα του σχολείου σας ώστε να το μοιραστείτε με την εκπαιδευτική κοινότητα. Ο web 2.0 τύπος ξέρει να παίρνει αλλά και να δίνει, δεν τα κρατά κρυφά σε ντουλάπες και συρτάρια. Αφού όλοι μας παίρνουμε ιδέες από άλλους χρήστες του διαδικτύου, είμαστε έτοιμοι να δώσουμε τις δικές μας ( ακόμα ένα ερέθισμα για να μιλήσουμε για τα πνευματικά δικαιώματα στους μαθητές μας).
Αν ψάξετε στο blog θα βρείτε κάποιες μικρές δοκιμές από όσα σας ανέφερα παραπάνω.
Αν πάλι, θέλετε να δω τις δικές σας, ξέρετε που θα με βρείτε, έτσι δεν είναι;
Αφήστε μια απάντηση