Πολλές φορές πήρα μέρος σε συζητήσεις γι αυτό το θέμα με συναδέλφους αλλά και με τους μαθητές μου. Τα πράγματα για μένα είναι ξεκάθαρα. Οι μαθητές δεν μπορούν να είναι φίλοι με τους εκπαιδευτικούς στο facebook.
1ον Στον συγκεκριμένο χώρο προβάλλεται η προσωπική ζωή των εκπαιδευτικών, για την οποία δεν χρειάζεται να είναι ενήμεροι οι μαθητές.
2ον: Ο μαθητής έχει ανάγκη από τον εκπαιδευτικό για στήριξη, ενθάρρυνση, καθοδήγηση. Αν γίνετε “φίλοι” με τους μαθητές σας, είναι δύσκολο να σταθείτε στην τάξη με το κύρος του εκπαιδευτικού. Πολλές φορές οι μαθητές μου με ρωτούν ποιό είναι το όνομά μου στο facebook και φυσικά τους απαντώ, ότι δεν θα ήθελα να με προτείνουν για φίλο. Η σχέση μας είναι ξεκάθαρη. Πάντως δεν τους απορρίπτω, λέγοντας, ότι μόλις αποφοιτήσουν θα χαρώ να με κάνουν φίλο στο facebook και να μαθαίνω νέα τους για την πρόοδό τους, την καριέρα τους, τη ζωή τους.
3ον: Μπορείτε πάντως να χρησιμοποιήσετε το facebook για συνεργασία με τους μαθητές, δημιουργώντας ένα group, όπου εκεί φυσικά γίνεστε όλοι “φίλοι” εικονικά, για να επικοινωνείτε. Πριν το κάνετε όμως ζητήστε την άδεια του γονέα-κηδεμόνα, απαραίτητα και αφού πάρετε την έγκριση, συνεχίζετε.
4ον: Πολλά παιδιά ενώ δεν θέλουν έλεγχο από τους ενήλικες, παρ΄ όλα αυτά, επιδιώκουν μια ιδιαίτερη οικειότητα με τους εκπαιδευτικούς. Αυτή η οικειότητα με συγκεκριμένα όρια πάντα, μπορεί να πραγματοποιηθεί στην τάξη, στις σχολικές δραστηριότητες, στις περιβαλλοντικές συναντήσεις κλπ.
5ον: Μάλλον πρέπει να έχει ήδη δημιουργηθεί θέμα γύρω από τις ηλεκτρονικές σχέσεις εκπαιδευτική-μαθητή, γιατί υπάρχουν πολλές σελίδες που καλύπτουν αυτή την διάθεση συνεργασίας μαθητών-εκπαιδευτικών και εκτός σχολείου. Φέτος, στο σχολείο μου χρησιμοποίησα το edmodo για τα περιβαλλοντικά προγράμματα, και την οργάνωση μια σχολικής εκδήλωσης (θα αναφερθώ αναλυτικά σε επόμενη ανάρτηση). Τα παιδιά το βρήκαν εξαιρετικό, η ανταπόκριση ήταν πολύ καλή, αλλά και μας βοήθησε πολύ στη συνεργασία με τους μαθητές.
Συφωνείτε ή όχι; Έχετε φίλους μαθητές σας;
Πώς κρατάτε τις διαχωριστικές γραμμές απαραβίαστες;
24 Απριλίου 2012 στις 10:48 πμ
Μπορείς να κρατήσεις το προσωπικό σου fb κρυφο,και δημιουργήσεις ενα δεύτερο facebook για μαθητές και συναδελφους, στο οποίο δε θα ανεβαζεις ΠΟΤΕ τραγουδια, βιντεο, φωτογραφιες και προσωπικες πληροφοριες, αλλά μόνο πράγματα για το μάθημά σου (πχ αρθρα ή βιντεο) και το σχολείο, (πχ τις ανακοινωσεις του σχολικου ιστολογίου). Μπορεί να γίνει εργαλείο στα χέρια μας αν το χρησιμοποιησουμε εξυπνα. Ειμαι σε 2 σχολεια εναλλαξ μέρες, και με έχει βοηθήσει να συνεννοηθώ με μαθητές τότο για τα προγράμματα όσο και για τα διαγωνισματα (όταν πχ καποιος λειπει κ πρεπει να ορισουμε ώρα διαγωνισματος), για να πάρω τα άρθρα για τη σχολικη εφημεριδα, για το μαθητικό ραδιόφωνο, για να διαδωσω την ιστοσελίδα του σχολείου, για να δωσω λινκ με το υλικο που παρουσιασα στην ταξη και πολλά άλλα. Αποφευγοντας το chat και αξιοποιώντας μόνο τον τοιχο και οταν ειναι απολυτως απαραιτητο τα προσωπικα μηνυματα, αυτοματα μπαινουν όρια.
24 Απριλίου 2012 στις 12:34 μμ
Συμφωνώ μαζί σου ότι το facebook θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως ένα σπουδαίο εκπαιδευτικό εργαλείο, αλλά έχω τους ενδοιασμού μου, όπως: 1. δεν είναι ασφαλές περιβάλλον, 2. δεν νομίζω ότι πρέπει να παροτρύνω τους μαθητές μου να έχουν λογαρισμό στο facebook (κάποιοι από τους γονείς είναι σίγουρα κατά) 3. δεν έχουν όλοι σύνδεση στο διαδίκτυο στα σπίτια τους και φυσικά όλα αυτά τα λέω γιατί υπάρχει το Edmodo για όλη αυτή τη διαδικασία. Μπορείς να το δοκιμάσεις. Σε επόμενη δημοσίευση θα αναφέρω την εμπειρία μου από το Edmodo.
24 Απριλίου 2012 στις 12:55 μμ
Δε θα το έλεγα ακριβώς ‘εκπαιδευτικό’ εργαλείο, για τετοιους σκοπους υπαρχουν περιβαλλοντα οπως τα wikis, το edmodo και παρα πολλά ακόμα. To fb μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο ενημέρωσης για τα του σχολείου (πχ “αύριο μετα την 7η ωρα η περιβαλλοντική ομάδα να μείνει στην αίθουσα τάδε” ή “η θεατρικη παρασταση του σχολείου θα πραγματοποιηθεί εκεί την ταδε ώρα” η “ακουστε τώρα την εκπομπή του Β3 στο μαθητικο ραδιοφωνο”). Υπο αυτή την εννοια δεν είναι απαραίτητο στα πλαίσια της εκπαιδευτικής διαδικασίας και εξυπακουεται οτι δεν παροτρύνουμε τους μαθητές να κάνουν λογαριασμό (βεβαια οι περισσότεροι, αν όχι όλοι, ήδη έχουν). Eχει όμως το πλεονέκτημα της αμεσότητας στην επικοινωνια και την ενημέρωση που δε το βρίσκεις αλλού. Δηλαδή οι περισσότεροι μαθητές είναι ούτως ή άλλως μέσα κ η πληροφορία σκάει μπροστά στα μάτια τους, οπότε θα τη δουν θέλουν δε θέλουν.:-)
24 Απριλίου 2012 στις 2:22 μμ
Έχω ακριβώς την ίδια προσέγγιση. Δεν έχω φίλους τους μαθητές μου στο Facebook και τους κάνω μόνο όταν αποφοιτήσουν από το σχολείο. Δεν τους παροτρύνω να φτιάξουν λογαριασμό στο facebook και διατηρώ ένα κλειστό group προς ενημέρωση πάνω στα θέματα των φυσικών επιστημών. Στο group αυτό μπορούν να συμμετέχουν ελεύθερα όλοι οι μαθητές μου. Κατ’ εμέ αυτή η προσέγγιση είναι η πιο λειτουργική και ωφέλιμη προς τους μαθητές μου.
3 Ιουνίου 2013 στις 11:06 μμ
Κι εγώ συμφωνώ με αυτή την προσέγγιση. Ακόμη κι όταν αποφοιτήσουν δεν προσθέτω όλους τους μαθητές στη λίστα των φίλων. Φέτος σε πρόγραμμα e-twinning που υλοποιούσαμε σα σχολείο, όμως, παρουσιάστηκε το εξής πρόβλημα. Ενώ εγώ δεν έχω μαθητές στη λίστα των φίλων μου, οι δύο συναδέλφισσες με τις οποίες συνεργαζόμαστε από άλλες χώρες (δεν προλάβαμε να το συζητήσουμε καθόλου αυτό το θέμα) έβαλαν όλους τους μαθητές μου στη λίστα τους…κι ένιωσα άβολα…όσο για χρήση facebook ως εκπαιδευτικό εργαλείο, κάναμε γκρουπάκι κλειστό (invited students via their e-mails) και μιλούσαμε από κει…ωραία εμπειρία. Απλά, αν θα το ξανάκανα, θα έκανα 2-3 μαθήματα πρώτα για την ασφάλεια στο διαδίκτυο και το netiquette, γιατί κάποιοι μαθητές νομίζουν ότι το fb μπορεί να υποκαταστήσει την προσωπική επικοινωνία…
22 Ιουνίου 2013 στις 9:11 μμ
Χαίρομαι ιδιαίτερα για το μήνυμά σου. Τo netiquette θα είναι ένα από τα επόμενα άρθρα μου. Ευχαριστώ
16 Απριλίου 2014 στις 8:15 πμ
Tο χρησιμοποιώ ως μέσο ανταλλαγής άρθρων (είμαι καθηγήτρια αγγλικών και τους στέλνω αρθρα και βιντεάκια στα αγγλικα) με τους μαθητές μου, δεν σχολιάζω, ούτε κάνω λαικ στις φωτογραφίες τους, προσέχω ούτως ή αλλιώς τι ανεβάζω στο δικό μου προσωπικο προφιλ για να μη γίνεται στόχος σχολίων, μέχρι τώρα δεν έχει δημιουργηθεί προβλημα και προσωπικά μου αρέσει ως μέσο αρκεί να διατηρούνται τα όρια και να μη υπάρχει κακώς εννοούμενη οικειότητα
30 Απριλίου 2014 στις 7:00 μμ
Χαίρομαι που πήρα το μήνυμά σου. Πραγματικά αν μπορείς να κρατήσεις το όριο, τότε γίνεται ένα πολύ καλό ε
κπαιδευτικό εργαλείο.