«Είμαστε η γενιά της ανεργίας»: 4 νέοι Ευρωπαίοι μιλούν για την ανεργία σε μια συμπαραγωγή 4 διεθνών εκδόσεων της Ηuffington Post

26Μαρ2017 – 28 Φορές Ευρώπη

 

Ο μεγαλύτερος μισθός που έχει πάρει η 28χρονη Μυρτώ Φακιρούδη ήταν 500 ευρώ το μήνα, όταν έκανε πρακτική για 6 μήνες σε μία τράπεζα.«Σε κάνουν να νιώθεις άχρηστος ενώ δεν είσαι», λέει η ίδια. Η περίπτωση της Μυρτούς δεν είναι μοναδική στην Ελλάδα και σίγουρα είναι ιδιαίτερα συνηθισμένη για τους νέους στην Ευρώπη σήμερα.

Το ποσοστό ανεργίας των νέων 15-24 ετών στην Ελλάδα έχει φτάσει το 50.6%, ποσοστό πάνω από διπλάσιο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο ανεργίας της ευρωζώνης που είναι 21.6%. Η Ελλάδα δεν είναι η μόνη χώρα που αντιμετωπίζει αυτό το πρόβλημα. Τα ποσοστά ανεργίας είναι εξαιρετικά ψηλά σε όλο τον Ευρωπαϊκό νότο (43,3 % στην Ιταλία και 53,7 % στην Ισπανία) αλλά και στη Γαλλία με 25,2 %.

Τέσσερις εκδόσεις της HuffPost σε Γαλλία, Ιταλία, Ελλάδα και Ισπανία συνεργάστηκαν για να παρουσιάσουν τη διαδρομή αλλά και την καθημερινότητα τεσσάρων νέων Ευρωπαίων που παλεύουν με την ανεργία.

Ο Pablo χημικός μηχανικός από την Ισπανία, ο Μαξίμ αρχιτέκτονας από τη Γαλλία, ο Ιταλός Simone, πτυχιούχος επκοινωνίας που θέλει να γίνει δημοσιογράφος, και τέλος η «δική» μας Μυρτώ που είναι οικονομολόγος, μας μιλούν για το μισθό τους, το κόστος ζωής τους, αλλά και τις προσδοκίες τους.

Το ελληνικό βίντεο επιμελήθηκε η Μαρίνα Δεμερτζιάν.


ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ- ΓΕΝΕΣΙΣ, ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΓΡΑΦΗΣ

Οι μαθητές του Γ3 μελέτησαν το ποίημα, ύμνο στην Ελλάδα, «Το Άξιον εστί. Η Γενεσις» του Οδ. Ελύτη , (παράλληλα με την ενότητα «Η Ελλάδα στον κόσμο» στην νεοελληνική γλώσσα) και με αφορμή το περιεχόμενο του  δημιούργησαν τα δικά τους χαϊκού αλλά και απεικόνισαν σχηματικά το ποίημα σε καλλιγράφημα.

   

ΠΟΛΥΤΡΟΠΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ- ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΜΑΘΗΤΩΝ Α4,5 ΒΕΝΕΤΟΚΛΕΙΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΡΟΔΟΥ

Με τα πρωτάκια, αφού διερευνήσαμε τη σημασια του όρου «κείμενο» και κατανοήσαμε οτι δεν προκειται μονο για ένα σύνολο προτάσεων γραπτού λόγου με συνοχή και συνεκτικότητα, εφόσον η μορφή του μεταδιδόμενου μηνύματος  στην εποχή μας ποικίλλει (γραπτός, προφορικός λόγος, πολυτροπικά κείμενα που συνδυάζουν εικόνα, ήχο, σχημάτα,  αριθμούς, σύμβολα κλπ, υβριδικά κείμενα  [βλ. Λεξικό γλωσσολογικών όρων]), φτιάξαμε τα πρώτα μας πολυτροπικά κείμενα!   Α4, Α5 Βενετόκλειο!

ΑΠΟ ΤΗ ΡΩΜΗ ΣΤΗ ΝΕΑ ΡΩΜΗ

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ εδώ

ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΑ ΣΥΛΛΟΓΗ ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΕΩΝ ΤΗΣ ΠΟΛΕΩΣ :

http://www.antoine-helbert.com/fr/portfolio/annexe-work/byzance-architecture.html

ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ

ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ

ΤΟ FORUM ΤΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΣΕ ΨΗΦΙΑΚΗ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ.

Ο ΙΠΠΟΔΡΟΜΟΣ ΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ

ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ :Η ΙΔΡΥΣΗ ΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ 

 

 

ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΩΝ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ , ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ , ΚΕΦ. 1

ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΩΝ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΑ ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ ΤΟΥΣ

On Line ασκήσεις για τον χαρακτηρισμό των προτάσεων ανάλογα με τα συστατικά, το περιεχόμενο και την ποιότητα απο τον ιστότοπο του Ελληνικού πολιτισμού

ΑΣΚΗΣΕΙΣ

1. Να χαρακτηρίσετε τις παρακάτω προτάσεις ως προς τα συστατικά τους (απλή , επαυξημένη, σύνθετη, ελλειπτική)

  1. Η Μαίρη  και η Ράνια  είναι συμφοιτήτριες.
  2. Ο χρόνος είναι χρήμα.
  3. Φεύγουμε!
  4. Ο Κωνσταντίνος είναι φοιτητής της Γεωπονίας.
  5. Απόψε στις επτά το απόγευμα.
  6. Η άνοιξη έφερε μοσχοβολιές και χρωματα στην πλάση.
  7. Ο Κίσαβος ρίχνει βροχή κι ο Όλυμπος το χιόνι.
  8. Η μητέρα παρέμενε χαμογελαστή.
  9. Το αεροπλάνο έπεσε σε πυκνή ομίχλη.
  10. Πήλιο, το βουνό των Κενταύρων.

2. Να μετατρέψετε τις παρακάτω απλές προτάσεις σε α) σύνθετες β)επαυξημένες

  1. Ο περιβολάρης κοπίασε.
  2. Η είδηση ήταν συγκλονιστική.
  3. Ο  πυροσβέστης αποδείχτηκε γενναίος.
  4. Όλοι θεωρήθηκαν ύποπτοι.
  5. Ο ιερέας καθισε σιωπηλός.

3. Απο τις παρακάτω προτάσεις να αφαιρέσετε τους προσδιορισμούς, μετατρέποντας έτσι τις επαυξημένες προτάσεις σε απλές.

  1. Η επίπονη και διαρκής προσπάθειά του έφερε καρπούς.
  2. Τους μίλησε επιστευτηκά για τις θυσίες οτυ αγών.
  3. Αυτό το φόρεμα της Πόπης ίναι πολύ φαρδύ.
  4. Είναι ιδιαίτερα περήφανοι για τους βαθμούς των παιιών οτυς στο Γυμνάσιο.
  5. Ύστερα απο το πολύωρο ταξίδι, καθίσαμε στην  κεντρική πλατεία του χωριού .

ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΩΝ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ 1. Να χαρακτηρίσετε τις παρακάτω προτάσεις ως προς το περιεχόμενό τους (αποφαντικές, προστακτικές, ερωτηματικές, επιφωνηματικές).

  1. Να μου γράψεις σύντομα απάντηση στο γράμμα μου.
  2. Ποιός θέλει να πάμε βόλτα;
  3. Ωχ! Τι συμφορά μας βρήκε!
  4. Άσχημες ειδήσεις που μας έφερε!
  5. Μακάρι να σας έχει καλά ο Θεός.
  6. Θα δούμε και τις Καρυάτιδες;
  7. Η ευχάριστη είδηση χαρποίησε τους πάντες.
  8. Τώρα ουρανέ μου βρόντηξε, τώρα ουρανέ μου φέξε.

2. ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΩΝ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΠΟΙΟΤΗΤΑ

1. Να μετατρέψετε τις καταφατικές προτάσεις σε αποφατικές και το αντίστροφο, κάνοντας όλες τις απαραίτητες αλλαγές στο νόημα.

  1. κανείς δεν ήθελε να ακούσει για το ζήτημα.
  2. ο καιρός σήμερα είναι κατάλληλος για εκδρομή.
  3. οι άνθρωποι δεν αποκτούν τίποτα χωρίς κόπο.
  4. οι περισσότεροι άνθρωποι προτιμούν την ψυχαγωγία απο την εργασία.
  5. ακολούθησα τις οδηγίες σου και βρήκα εύκολα το σπίτι.

3. Στα παρακάτω κόμικ να αναγνωρίσετε τις προτάσεις ως προς τη σημασία: επιφωνηματική, κρίσεως, προστακτική, ερωτηματικη.

  

Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ: ΔΙΑΡΘΡΩΤΙΚΕΣ ΛΕΞΕΙΣ, ΤΡΟΠΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ

ΣΥΝΔΕΤΙΚΕΣ – ΔΙΑΡΘΡΩΤΙΚΕΣ ΛΕΞΕΙΣ, ΘΕΩΡΙΑ & ΑΣΚΗΣΕΙΣ

http://archeia.moec.gov.cy/sm/315/18_03_2008didaskalia_domis_keimenou.pdf

Τρόπος ανάπτυξης παραγράφου- Θεωρία:

http://archeia.moec.gov.cy/sm/316/askiseis_paragrafou_a_b_lykeiou.pdf

Τρόπος αναπτυξης παραγράφου ασκήσεις

https://synodoiporos.weebly.com/uploads/2/6/8/3/26835838/tropoi_anaptyxis_paragrafou_askiseis.pdf

Τυπικό επιστολής

http://entaxei.weebly.com/uploads/2/9/0/2/29028707/%CE%95%CE%A0%CE%99%CE%A3%CE%A4%CE%9F%CE%9B%CE%97.pdf

Τυπικό ομιλίας

http://archeia.moec.gov.cy/sm/316/omilia_methodologia2.pdf

Psychology in social media | Leonidas Peplis | TEDxUniverisityofIoannina

 

 

 

ΠΡΩΤΗ ΜΕΡΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

1.Ποια είναι η αντίδραση του Νέμο την πρώτη μέρα του σχολείου του; Από ποιες λέξεις/φράσεις το καταλαβαίνουμε;

2. Πώς  αισθάνεται ο μπαμπάς του Νέμο για την πρώτη μέρα του σχολείου του γιού του;

3. Θεωρείτε κωμική την παραπάνω σκηνή; Γιατί;

Δείτε τις παρακάτω φωτογραφίες απο 20 σχολικές αίθουσες και τους/τις μαθητές/ριές τους απο τον κόσμο και σχολιάστε:

  • Το φύλο, την ένδυση και τον αριθμό των μαθητών.
  • τις σχολικές αίθουσες.

Τελικά, θεωρείτε οτι όλα τα παιδιά έχουν πρόσβαση στην εκπαίδευση και τη μόρφωση; Αιτιολογήστε την απαντησή σας.

ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟ ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ,ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ , Α ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ.

Πρώτες εντυπώσεις των μαθητών του γυμνασίου Ερεσού, (Α΄ Τάξης στο Θεοφράστειο Γυμνάσιο Ερεσού)

Όλο το καλοκαίρι σκεφτόμουν πως θα είναι στο γυμνάσιο, άκουγα από φίλους μου ότι είναι πολύ δύσκολο και είχα αρχίσει να φοβάμαι. Βασικά όμως μου άρεσε η σκέψη ότι θα πάω στο γυμνάσιο, πίστευα πως θα αισθανόμουν πιο μεγάλη. Το γυμνάσιο δεν είναι όπως το παρουσιάζουν όλοι, είναι κάτι σαν το δημοτικό μόνο που θέλει μεγαλύτερη προσπάθεια και συγκέντρωση. Παιδιά μην φοβάστε, είναι τέλεια να πηγαίνεις στο γυμνάσιο.

Δέσποινα

Η πρώτη μέρα μου φάνηκε παράξενη. Νόμιζα ότι από την πρώτη μέρα θα πάρω απουσία, γιατί δεν ξέρω…τώρα όμως είμαι καλύτερα. Όλο το καλοκαίρι ήμουν πολύ μπερδεμένη, μια χαρούμενη και μια λυπημένη. Και τώρα είμαι μπερδεμένη, αλλά που θα πάει θα το ξεπεράσω!!

κορίτσι 12 ετών

Όλο το καλοκαίρι σκεφτόμουν πως θα είναι στο γυμνάσιο. Είχα άγχος και φοβόμουν λίγο πόσο δύσκολα θα ήταν τα μαθήματα. Αν θα τα πήγαινα καλά στις εξετάσεις και αν θα περνούσα την τάξη. Στον αγιασμό που μπήκαμε στην τάξη μου φάνηκε ωραία και όλο το Σαββατοκύριακο ήθελε να πάω σχολείο. Την πρώτη μέρα που κάναμε λίγο μάθημα μου άρεσε και άρχισα να διαβάζω για να πάω καλά στις εξετάσεις και να περάσω την τάξη.

Γιάννης

Το καλοκαίρι δεν ήθελα να πάω στο Γυμνάσιο. Νόμιζα ότι το Γυμνάσιο είναι δύσκολο και έχει πολύ αυστηρούς καθηγητές-τριες. Αλλά είναι πολύ καλοί τελικά οι καθηγητές. Τώρα θέλω να πηγαίνω στο Γυμνάσιο.

Θεόδωρος

Όλο το καλοκαίρι είχα αγωνία να ανοίξει το σχολείο. Θα έμπαινα σε ένα ολοκαίνουργιο περιβάλλον στο ΓΥΜΝΑΣΙΟ! Ήθελα να δω την καινούργια τάξη μου, τα βιβλία και πάνω από όλα να γνωρίσω τους καθηγητές μου. Ώσπου η μέρα του αγιασμού έφτασε. Μπήκα μέσα στο σχολείο. Ήταν τεράστια η τάξη και ο κάθε μαθητής είχε το δικό του θρανίο. Φέτος το γυμνάσιο θα είναι ΤΕΛΕΙΟ! Ζήτω η πρώτη γυμνασίου..

Αναστασία 12 ετών

 

Το καλοκαίρι σκεφτόμουν πως θα είναι στο γυμνάσιο. Σκεφτόμουν ότι θα είναι δύσκολα τα βιβλία. Αλλά την πρώτη μέρα που πήγα στο σχολείο μου φάνηκε τελείως διαφορετικά, ήταν τέλεια!!! Επιτέλους ήρθε η μέρα που θα πηγαίνω στο γυμνάσιο!!!!!!! Είμαι πού χαρούμενη!!

Ανθοφίλη

Την πρώτη ημέρα που πήγα στο σχολείο ένιωθα υπερήφανος επειδή μεγάλωσα και πήγα σε μεγαλύτερη τάξη. Τα βιβλία ήταν πάρα πολλά και αυτό μ ε τρόμαξε. Στην τάξη μου ήρθε και ένα άλλο παιδί. Την λένε Σάρα και είναι από την Αλβανία. Την Δευτέρα που πήγα στο σχολείο κάναμε λίγο μάθημα αλλά δεν μου φάνηκαν και δύσκολα.

Ανδρέας

 

Όταν άνοιξε το σχολείο είχα άγχος, αλλά και χαρά που θα πήγαινα στο Γυμνάσιο. Όταν πάτησα το πόδι μου στο σχολείο μου έφυγε το άγχος, γιατί συνάντησα τους φίλους μου. Μετά τον αγιασμό σκέφτηκα ότι δεν θα ήταν και τόσο άσχημα στο γυμνάσιο.

Γιώργος.

Το καλοκαίρι τελείωσε. Από την αρχή είχα άγχος για την πρώτη μέρα. Όταν βρισκόμουνα με καινούργιους φίλους και με ρώταγαν τη τάξη θα πάω, τους έλεγα Α΄ Γυμνασίου, από τη μία αισθανόμουν χαρά και περηφάνια από την άλλη όμως κάτι με τρόμαζε. Άραγε πως θα ήταν οι καθηγητές; Θα είναι αυστηροί ή καλού; Αλλά οι απορίες μου είχαν πια λυθεί, οι καθηγητές ήταν πολύ καλοί και πολύ σοβαροί, αυτό όμως είναι καλό για να μάθουν σε εμάς γράμματα και να γίνουμε σωστοί άνθρωποι. Εύχομαι μέχρι το τέλος να παραμείνουν έτσι!!!

Μαρία

Όλο το καλοκαίρι σκεφτόμουν «Πωωω… γυμνάσιο». δεν ήθελα καθόλου να ανοίξουν τα σχολεία. Άλλοι μου έλεγαν ότι είναι δύσκολα και άλλοι ότι είναι εύκολα, να μην ανησυχώ. Δεν ήθελα να τελειώσει το καλοκαίρι, να αφήσω τους φίλους μου την παρέα μου και αν γυρίσω στο σχολείο. Αν και ομολογώ χαιρόμουνα που θα ξαναέβλεπα τους συμμαθητές μου. Όμως στη διάρκεια του ταξιδιού άλλαξα γνώμη. Ήθελα πολύ να ανοίξουν τα σχολεία!. Καινούργια τάξη, καινούργια βιβλία…Ο στόχος μου φέτος είναι να μάθω… να μάθω καινούργια πράγματα. Άλλα ενδιαφέροντα και άλλα βαρετά, όλα αυτά που δεν ξέρω και θέλω να μάθω!

Ανώνυμη

Une mendaj se shkolla do te ishte paksa ndryshe. E mendoja me petafersi si shkollat nga shteti qe vi une,mbase me nje hapesire me te madhe. E mendoja me nxenes me shume neper klasa.

Me fushat sportive me te madernizuax.Ve re se nxensit nuk kan ndrojte ne shprehjen e mendineve ,ndnrsa une jam mesuar me nje gje pak sa ndryshe.Ku por cdo fjal qe flisje duhet te merrje lej.

E mendoja se mesuesit do ti ishin me stikt sepse ne Jhqiperi ndenesit kishin ndrgtje dhe mund te them dhe pakal ftike ndersa ketu ndosh kreyt e kundeita. Ndenesit jane shume te lire e flasin te lushem.

μετάφραση στα ελληνικά από τον  Ornel

Εγώ πιστεύω ότι το σχολείο είναι εδώ πολύ διαφορετικό. Σκεφτόμουν ότι το σχολείο θα ήταν πολύ μεγάλο διώροφο ή τριώροφο. Πίστευα ότι θα είχε πιο πολλούς μαθητές στην τάξη. Τα παιδιά  στην Αλβανία αν λέγανε κάτι έπρεπε να σηκώνανε το χέρι  τους, άμα πεταγόντουσαν έπαιρναν αμέσως αποβολή.)

http://gym-eresou.les.sch.gr/ediposeis%20a%20gymnasiou.htm

Νέμο- Πρώτη μέρα στο σχολείο

ΤΥΠΙΚΟ ΕΠΙΣΤΟΛΗΣ ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΚΥΠΡΟΥ

Γλωσσάρι όρων γλωσσολογίας απο το ΚΕΓ

Γλωσσάρι όρων γλωσσολογίας που χρησιμοποιούνται στα σχολικά εγχειρίδια π.χ. αφηγηματική φωνή, γλώσσα και φύλο, γλωσσική ανισότητα(προκατάληψη, στερεότυπα), δείκτες λόγου, δημοσιογραφικός λόγος, εγκλίσεις,εκθετικά κείμενα, κειμενικά είδη, ημερολόγια & προσωπικά ιστολόγια ……….

http://www.greek-language.gr/digitalResources/modern_greek/tools/lexica/glossology_edu/index.html

ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΟΥ Γ4, Γ5 ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΣΕ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΘΕΜΑΤΑ ΠΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΖΟΥΝ (ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΝΕΟΕΛΛ. ΓΛΩΣΣΑΣ)

 

 

ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΓΡΑΦΗΣ «ΣΤΗ ΔΙΑ ΠΑΣΩΝ» ΤΟΥ Β. ΠΑΠΑΘΕΟΔΩΡΟΥ

Την περίοδο του εγκλεισμού λόγω κορωνοιού, οι περιπτώσεις ενδοοικογενειακής βίας αυξήθηκαν ανησυχητικά. Οι μαθητές του Γ4, Γ5 γράφουν ένα γράμμα ή στέλνουν μηνύματα στο messenger του Θανάση, που μαζί με τη μητέρα του είναι θύμα ενδοοικογενειακής βίας, όπου του συμπαρίστανται και του συμβουλεύουν να ζητήσει βοήθεια. Ακόμη αναζητούν στο οικογενειακό του περιβάλλον την αντικοινωνική συμπεριφορά του.

 

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΣΤΗΝ ΑΛΩΣΗ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΟΘΩΜΑΝΟΥΣ

Οι εργασιες των μαθητών της β΄γυμνασίου του Βενετόκλειου γυμνασιου Ρόδου, την περιοδο του Κορωνοιού, στο μάθημα της βυζαντινής ιστορίας.

 

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΓΝΩΣΕΩΝ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ

Ποιος θέλει να γίνει εκατομμυριούχος

ΣΤΑΥΡΟΦΟΡΙΕΣ- ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΕ ΤΑ ΚΕΝΑ

 

Την εποχή του κορωνοϊου τα fake news μπορούν να κοστίσουν ανθρώπινες ζωές- (Ευρώπη, συλλογική ευθύνη,ενεργοί πολίτες, fake news).

Νεοελληνική γλώσσα γ΄γυμνασίου

Να διαβάσετε το παρακάτω κειμενο απο την ιστοσελίδα του lifo

Την εποχή του κορωνοϊου τα fake news μπορούν να κοστίσουν ανθρώπινες ζωές

Πηγή: www.lifo.gr

«ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΟ», «ΑΠΙΣΤΕΥΤΟ», «Δραματικό», «Ανείπωτο». Περίσεψαν οι χαρακτηρισμοί από αρκετά μέσα ενημέρωσης –υπεράνω πάσης υποψίας μερικά από αυτά– περιγράφοντας το βίντεο ενός Ισπανού γιατρού, ο οποίος με λυγμούς μπροστά στην κάμερα διηγείται τι συμβαίνει στα νοσοκομεία της χώρας του. Αυτά που λέει πραγματικά είναι ασύλληπτα, σίγουρα δικαιολογούν ισχυρές δόσεις από δράμα. Οι ασθενείς άνω των 65 χρόνων αποσυνδέονται από τους αναπνευστήρες των Μονάδων Εντατικής Θεραπείας προκειμένου να σωθούν οι νεότεροι. Κάνουν στους μεγαλύτερης ηλικίας μια ηρεμιστική ένεση μέχρι να έρθει να τους βρει ο θάνατος. Τα λέει και κλαίει ο Ισπανός γιατρός, που δεν φοράει ιατρική στολή, αλλά αυτό έχει μικρή σημασία.   Πριν εκατοντάδες μέσα ενημέρωσης, σε όλο τον κόσμο και όχι μόνο στη δική μας μαγική χώρα, αναπαράξουν τη φοβερή είδηση, είχαν προλάβει να το κάνουν πολλές χιλιάδες, ενδεχομένως και εκατομμύρια χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Πηγή: www.lifo.gr

(επιλέξτε τον υπερσύνδεσμο για να συνεχίζετε να μελατάτε το άρθρο).

ΑΣΚΗΣΕΙΣ

  • Να σημειώσετε το Σωστο/Λάθος και να να αιτιολογήσετε την αποψη σας.
ΠΡΟΤΑΣΗ ΣΩΣΤΟ/ΛΑΘΟΣ ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ
Η είδηση ότι στην Ισπανία σώζουν μόνο τους νέους, είναι fake news.
Τα fake news μεταδίδονται με την ίδια ταχύτητα με τις αληθινές ειδήσεις
Τα fake news, όταν διακινούνται ιδιαίτερα από τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, έχουν μεγάλη δύναμη.
Τα ΜΜΕ είναι ιδιαιτερα προσεκτικά, όταν μεταδίδουν μια είδηση.
Το κείμενο αποτελεί άρθρο αντλημένο από τον διαδικτυακό τύπο.

– -Τι είναι τα fake news και ποια είναι η επίδραση τους στην κοινή γνώμη; (60-80 λ.)

Σε ποιο κειμενικό είδος ανήκει το κείμενο που μόλις διαβάσατε; (Περιγραφή, Αφήγηση , Επιχείρημα). Αιτιολογήστε την αποψή σας με στοιχεία απο το κείμενο.

(Ας θυμηθούμε τα κειμενικά είδη – σημειώσεις του ΠΕΚΕΣ Κρητης)

–Να σημειώσετε τη δομή της πρώτης και τρίτης παραγράφου.

–Να σημειώσετε τον τρόπο ανάπτυξης της τέταρτης παραγράφου αιτιολογώντας την επιλογή σας.

–Να σημειώσετε πέντε συνδετικές- διαρθρωτικές λ. στο κείμενο και να αιτιολογήστετ το ρόλο τους.

–Να αναγνωρίσετε (εισαγωγή, εκφορά, συντακτικός ρόλος) τις παρακάτω δευτερεύουσες προτάσεις του κειμένου.

  •   Οι ψεύτικες ειδήσεις μπορούν ακόμα και να κοστίσουν ανθρώπινες ζωές.
  •  Μια έρευνα για τα fake news από το Massachusetts Institute of Technology έδειξε ότι αυτά υπερισχύουν πάντα από τις αληθινές ειδήσεις.
  • Είμαι σίγουρος πως η μετά-κορωνοϊό εποχή θα μας βρει εντελώς διαφορετικούς.

 

–Μεταφέρετε στο σχολικό συμβούλιο της τάξης σας το περιεχόμενο των πέντε πρώτων παραγράφων σε 60-80 λ. (περίληψη)

–Μελετήστε το παρακάτω κείμενο και το βιντεο που απευθύνεται στους μαθητές απο το ελληνικο κέντρο ασφαλούς διαδικτύου και στη συνέχεια γράψτε έναν διάλογο ανάμεσα σε δυο συμμαθητές-τριες που μιλούν για το φαινόμενο των fake news στις μέρες μας και προτείνουν τρόπους, ώστε να μπορούμε να διακρίνουμε τα fake news απο τις αληθινές ειδήσεις.



Λήψη αρχείου

— Ο αρθρογράφος κλείνει με τη φράση:

  • «Είμαι σίγουρος πως η μετά-κορωνοϊό εποχή θα μας βρει εντελώς διαφορετικούς – υπάρχει μια αβάσιμη ελπίδα να μη μας βρει χειρότερους».
  • Με αφορμή την παραπάνω άποψη, γράψτε μια παράγραφο στην οποία θα μεταφέρετε τις σκέψεις και τα συναισθηματά σας για όσα ζούμε την εποχή του Κορωνοιού. Το κειμενό σας θα δημοσιευτεί ως story/ post στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης.

Κατεβάστε το φύλλο εργασίας

Την εποχή του κορωνοϊου τα fake news μπορούν να κοστίσουν ανθρώπινες ζωές

 

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Γ’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

Μελετάμε το μυθιστόρημα του Βασίλη Ππαπαθεοδώρου στη Διαπασών. Οι μαθητές μπορούν να το κατεβάσουν δωρεάν σε e book απο τις εκδόσεις Καστανιώτη. Πατήστε ΕΔΩ

Στη συνέχεια απαντάνε στο φυλλο εργασίας που βρίσκεται στον ιστότοπο του Proteas.greek-language.gr

 

 

ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ- ΟΙ ΣΤΑΥΡΟΦΟΡΙΕΣ ΚΑΙ Η ΠΡΩΤΗ ΑΛΩΣΗ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ

Το μαθημα σας στο ψηφιακο βιβλιο

http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-B107/755/4959,22614/

το φυλλο εργασίας

ΟΙ ΣΤΑΥΡΟΦΟΡΙΕΣ ΚΑΙ Η ΠΡΩΤΗ ΑΛΩΣΗ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ (1).docx

ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΣΕ PPT

https://www.slideshare.net/Kvarnalis75/ii-1-43174968

Οι χαρτες των σταυροφοριών (Apo τον ιστότοπο: http://www.netschoolbook.gr/history2007/c7-crus-fyllo1.html

ΧΑΡΤΗΣ ΑΓ. ΤΟΠΩΝ

ΧΑΡΤΗΣ ΣΤΑΥΡΟΦΟΡΙΩΝ 1                                                                       ΧΑΡΤΗΣ Δ’ ΣΤΑΥΡΟΦΟΡΙΑΣ

  

ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΕΣ ΣΤΑΥΡΟΦΟΡΙΩΝ

  •  ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

1. Τι νομίζετε οτι ήταν οι σταυροφόροι και γιατι ονομάστηκαν έτσι; 

      

2.  Παρατηρήστε τους χάρτες 2&3 και σημειώστε απο ποιες  περιοχές ξεκίνησαν οι σταυροφοροι και πού κατευθύνονταν.  Στη συνέχεια, προσπαθήστε να δώσετε έναν ορισμό της έννοιας «σταυροφορίες» και σημειώστε τις ημερομηνίες των Σταυροφοριών. Γιατί η τεταρτη σταυροφορία είναι η πιο σημαντική για το Βυζάντιο; 

  • Α’ Σταυροφορία :
  • Β’ Σταυροφορία :
  • Γ’ Σταυροφορία :
  • Δ’ Σταυροφορία :

3. Ανατρέξτε στο σχολικό σας βιβλίο σελ. 59 και στις παρακάτω πηγές και απαντήστε στα ερωτήματα:

α)ποιοι είναι οι πραγματικοί λόγοι που προκάλεσαν τις Σταυροφορίες;

β)ποιες ηταν οι αφορμές για το ξεκινημά τους;

γ)Ποια επιχειρήματα επικαλέστηκαν οι εμπνευστές τους για να πείσουν το λαο να πάρει μερος σε αυτές;

ΠΗΓΗ 1

Ο πάπας κηρύσσει τη Σταυροφορία

Γενναιότατοι στρατιώτες… Μην αφήνετε να σας κρατήσει στην πατρίδα ούτε η ιδιοκτησία ούτε η οικογενειακή φροντίδα. Γιατί αυτή η χώρα, πoυ περιβάλλεται από όλες τις μεριές από θάλασσα και οροσειρές, είναι υπερπλήρης από σας. Δεν της περισσεύουν τα πλούτη. Μόλις και μετά βίας μπορεί να θρέψει αυτούς που την καλλιεργούν. Γι’ αυτό αλληλοτρώγεστε και σπαράζετε μεταξύ σας. Πάψτε πια τις εχθρότητες, ας σταματήσουν οι διαφωνίες κι ας πάρουν τέλος οι πόλεμοι μεταξύ σας, αφήστε κάθε μίσος και διχογνωμία να κοιμηθούν. Πάρτε το δρόμο για τους Αγίους Τόπους, ελευθερώσετε αυτή τη γη από το γένος του Διαβόλου και υποτάξτε τη σε σας. Η βασιλική πόλη (Ιερουσαλήμ)… είναι τώρα αιχμάλωτη από τους εχθρούς της και έχει υποφέρει τόσο…ώστε να έχει καταργηθεί η λατρεία…Γι’ αυτό το λόγο αναλάβετε αυτό το ταξίδι για την άφεση των αμαρτιών σας και εξασφαλίστε την αθάνατη δόξα του Βασιλείου των Ουρανών».

 Από το έργο του ιστορικού Γουλιέλμου αnό την Τύρο Hisforia rerum in partibus fransmarinis ges farum, στο: Se/ecf Documenfs of European Hisfory, έκδLaffan, Νέα Υόρκη 1929, 55-56.

4. Το παρακάτω κείμενο προέρχεται από το χρονικό που έγραψε ένας από τους αρχηγούς της Δ΄ Σταυροφορίας, ο Γοδεφρείδος Βιλαρδουίνος. Περιγράφει τι ένιωσαν οι  σταυροφόροι όταν είδαν για πρώτη φορά την Kωνσταντινούπολη. 

– Γιατί θαυμαζαν τόσο οι Σταυροφόροι την Κωνσταντινούπολη, ώστε να φτασουν στο σημείο να την κατακτησουν και να την λεηλατήσουν κατα την τεταρτη σταυροφορία;

H Δ΄ Σταυροφορία- Kωνσταντινούπολη

Tώρα μπορείτε να μάθετε πώς κοίταζαν επίμονα την Kωνσταντινούπολη εκείνοι που δεν την είχαν δει ποτέ, γιατί δε μπορούσαν καθόλου να σκεφτούν πώς μπορεί να υπάρχει στον κόσμο όλο μια τόσο πλούσια πόλη, όταν είδαν αυτά τα ψηλά της τείχη και τους πλούσιους πύργους, και αυτά τα πλούσια παλάτια και αυτές τις ψηλές εκκλησίες, που ήταν τόσες πολλές, που κανείς δε θα πίστευε αν δεν το έβλεπε με τα μάτια του, και ακόμη το μήκος και το πλάτος της πόλης που κυβερνούσε όλες τις υπόλοιπες. Kαι μάθετε πως δεν υπήρξε άνθρωπος τόσο ασυγκίνητος που να μην ανατριχιάσει· κι αυτό δεν ήταν καθόλου περίεργο, γιατί ποτέ δεν έκαναν άνθρωποι μια τόσο μεγάλη επιχείρηση από τότε που χτίστηκε ο κόσμος.

Γοδεφρείδος Βιλαρδουίνος, Χρονικό, αρχές 13ου αιώνα, Μετάφραση: Κ. Αντύπας

5.  Οι δύο πηγές που ακολουθούν, μία βυζαντινή και μία από τη δυτική Ευρώπη, μιλούν με διαφορετικό τρόπο για αυτό τον όρκο υποτέλειας που έδωσαν οι σταυροφόροι αρχηγοί. (Πρέπει να παρακολουθησετε το πρωτο βίντεο «η πρώτη σταυροφορία» που ακολουθεί ).  

– Πώς παρουσιάζονται οι σταυροφόροι στις δυο πηγές; 

ΠΗΓΗ 1. 

Αφού παρουσιάστηκε λοιπόν μπροστά του, ορκίστηκε τον όρκο που του ζήτησε: όσες πόλεις και εδάφη ή φρούρια ανήκαν προηγουμένως στην αυτοκρατορία των Ρωμαίων και κατορθώσει να τα κυριεύσει, (ο Γοδεφρείδος) να τα παραδίδει στον αρχηγό που θα έστελνε ο αυτοκράτορας γι’ αυτό το σκοπό. Όταν έδωσε αυτόν τον όρκο και πήρε αρκετά χρήματα, ο αυτοκράτορας τον κράτησε στο παλάτι, έφαγαν μαζί στο ίδιο τραπέζι και διασκέδασαν πλούσια, ύστερα ο Γκοντοφρέ πέρασε απέναντι στον Πελεκάνο και καταυλίστηκε εκεί. Ο βασιλιάς [Αλέξιος Α΄ Κομνηνός], θέλοντας να του δώσουν όλοι τον ίδιο όρκο με τον Γκοντοφρέ [Γοδεφρείδος της Μπουγιόν], τους καλούσε έναν έναν και συνομιλούσε μαζί τους ιδιαιτέρως για οποιοδήποτε ζήτημα και χρησιμοποιούσε τους πιο μυαλωμένους ως μεσάζοντες στους πιο ατίθασους. Στην αρχή εκείνοι δεν ήθελαν να τον ακούσουν. Περίμεναν να έρθει ο Βοημούνδος [ο βασιλιάς των Νορμανδών] και έβρισκαν κάθε είδους τρόπους να ξεφεύγουν, απαιτώντας όλο και περισσότερα. Ο βασιλιάς όμως […] τους κατάφερε να δώσουν τον όρκο του Γκοντοφρέ.

Άννα Κομνηνή, Αλεξιάδα, πρώτο μισό 12ου αιώνα Μετάφραση: Αλόη Σιδέρη

ΠΗΓΗ 2

Τότε ο αυτοκράτορας, ανήσυχος και βράζοντας από θυμό, σκέφτηκε να εξουσιάσει τους ιππότες του Χριστού [τους αρχηγούς της Α΄ Σταυροφορίας] […]. Τελικά μαζεύτηκαν όλοι οι μεγάλοι ευγενείς [αξιωματούχοι του Αλέξιου Α΄] που ήταν στην Κωνσταντινούπολη και, επειδή φοβόντουσαν μη χάσουν την πατρίδα τους, κατέληξαν με τα συμβούλια και τα πανούργα σχέδιά τους […] ότι οι δούκες μας, οι κόμητές μας και υσαλήμ έπεσε […] το πρωί της Παρασκευής του έτους Εγίρας 492 [15 Ιουλίου 1099]. Οι Φράγκοι πέρασαν από μαχαίρι τον πληθυσμό και λεηλάτησαν την περιοχή για μια εβδομάδα. Μια ομάδα μουσουλμάνων ταμπουρώθηκε στον Πύργο του Δαβίδ [ακρόπολη της Ιερουσαλήμ] και συνέχισε να αμύνεται για αρκετές μέρες. Όταν συμφώνησαν να παραδοθούν, τους χάρισαν τη ζωή. Οι Φράγκοι πράγματι κράτησαν το λόγο τους […]. Στο τζαμί Αλ Άκσα οι Φράγκοι κατέσφαξαν περισσότερους από εβδομήντα χιλιάδες ανθρώπους, ανάμεσα τους ένα μεγάλο αριθμό ιμάμηδων και [άλλων] μουσουλμάνων […]. Οι Φράγκοι  έγδυσαν και το Τέμενος του Βράχου [και πήραν] περισσότερα από σαράντα ασημένια κηροπήγια […] μια τεράστια ασημένια λάμπα […] και εκατόν πενήντα μικρότερα ασημένια κηροπήγια και περισσότερα από είκοσι ακόμα χρυσά, για να μην αναφέρω περισσότερες λεπτομέρειες για τη λεία που άρπαξαν. […] Οι άντρες είχαν σκοτωθεί, οι γυναίκες και τα παιδιά είχαν αιχμαλωτιστεί, τα σπίτια τους είχαν λεηλατηθεί.

Ιμπν αλ Αθίρ, Παγκόσμιο χρονικό, 12ος αιώνας Μετάφραση: Α.Γ. Σαββίδης

 

6.   Δύο πηγές, μία λατινική και μία βυζαντινή, περιγράφουν πώς λεηλάτησαν την Κωνσταντινούπολη οι σταυροφόροι της Δ΄ Σταυροφορίας.

Μελετήστε τις δυο πηγές και εξηγείστε τις συνέπειες της άλωσης της Πόλης από τους Λατίνους. 

Λεηλάτησαν την Kωνσταντινούπολη 

7. Ανοίξτε τον παρακάτω σύνδεσμο και απαντήστε στις ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής σύμφωνα με τις ιστορικές σας γνώσεις και  παρακολουθώντας το πρώτο βίντεο » Η πρώτη σταυροφορία» (ιδιαιτερη έμφαση δώστε απο την αρχή έως το 5.30′ και 8.15΄-10.45).

https://docs.google.com/forms/d/1huPSzEaQVkJDkzQQnjLX8DuRCPQfs3adiDCGGIJBoD4/viewform?edit_requested=true

8. Παρακολουθήστε το βίντεο σχετικά με την τέταρτη σταυροφορία και απαντηστε στις παρακάτω ερωτησεις (πολλαπλής επιλογης). Προσέξτε ιδίαιτερ τις πληροφορίες στα εξης σημεία: αρχή-2.00΄, 5.00-9.00΄, 14.25 ΄- τελος)

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ Δ΄ΣΤΑΥΡΟΦΟΡΙΑ. ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

ΤΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ ΤΩΝ ΟΥΡΑΝΩΝ- THW KINGDOM OF HEAVEN)

 

ON LINE ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

Συμπληρώστε τα κενά με τις σωστές λέξεις- φράσεις, που σας δίνονται.

 

 

 

 

 

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ .(ΕΝ. 8)

Ενα παράδειγμα σεβασμού προς τους γονείς,

Λυκούργος, Κατὰ Λεωκράτους 95-96

Το κείμενο

Λέγεται γοῦν ἐν Σικελίᾳ (εἰ γὰρ καὶ μυθωδέστερόν ἐστιν, ἀλλ’ ἁρμόσει καὶ ὑμῖν ἅπασι τοῖς νεωτέροις ἀκοῦσαι) ἐκ τῆς Αἴτνης ῥύακα πυρὸς γενέσθαι∙ τοῦτον δὲ ῥεῖν φασιν ἐπί τε τὴν ἄλλην χώραν, καὶ δὴ καὶ πρὸς πόλιν τινὰ τῶν ἐκεῖ κατοικουμένων. Τοὺς μὲν οὖν ἄλλους ὁρμῆσαι πρὸς φυγήν, τὴν αὑτῶν σωτηρίαν ζητοῦντας, ἕνα δέ τινα τῶν νεωτέρων, ὁρῶντα τὸν πατέρα πρεσβύτερον ὄντα καὶ οὐχὶ δυνάμενον ἀποχωρεῖν, ἀλλὰ ἐγκαταλαμβανόμενον ὑπὸ τοῦ πυρός, ἀράμενον φέρειν. Φορτίου δ’ οἶμαι προσγενομένου καὶ αὐτὸς ἐγκατελήφθη. Ὅθεν δὴ καὶ ἄξιον θεωρῆσαι τὸ θεῖον, ὅτι τοῖς ἀνδράσιν τοῖς ἀγαθοῖς εὐμενῶς ἔχει. Λέγεται γὰρ κύκλῳ τὸν τόπον ἐκεῖνον περιρρυῆναι τὸ πῦρ καὶ σωθῆναι τούτους μόνους, ἀφ’ ὧν καὶ τὸ χωρίον ἔτι καὶ νῦν προσαγορεύεσθαι τῶν εὐσεβῶν χῶρον∙ τοὺς δὲ ταχεῖαν τὴν ἀποχώρησιν ποιησαμένους καὶ τοὺς ἑαυτῶν γονέας ἐγκαταλιπόντας ἅπαντας ἀπολέσθαι.

Απο την ιστοσελίδα του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

  1. Κατεβάστε το αρχείο και συμπληρώστε την μετάφραση του κειμένου

08-me-lexilogio

2. Συμπληρώστε τους τύπους των εγκλίσεων της Ε.Φ.

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΟΡΙΣΤΙΚΗ 

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΗ

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΥΚΤΙΚΗ

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΚΤΙΚΗ

  • ΚΛΙΝΕΤΕ ΤΗΝ ΟΡΙΣΤΙΚΗ ΤΩΝ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΡΗΜΑΤΩΝ Μ.Φ.

Κλίνε τον ενεστώτα του ρήματος διώκομαι * 

Κλίνε το μέλλοντα του ρήματος διώκομαι *  

Κλίνε τον αόριστο του ρ. διώκομαι * 

Κλίνε τον παρακείμενο του ρ. κωλύομαι * 

Κλίνε τον υπερσυντέλικο του ρ. κωλύομαι *

  • ΝΑ ΓΡΑΨΕΤΕ ΤΗΝ ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΡΗΜΑΤΩΝ

Να γράψετε την υποτακτική ενεστώτα, αόριστου και παρακείμενου του ρ. πορεύομαι 

  • ΝΑ ΓΡΑΨΕΤΕ ΤΗΝ ΕΥΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΡΗΜΑΤΩΝ

σχηματισμός ευκτικής μέλλοντα, αόριστου του ρ. πιστεύομαι  Β’ 15 *

σχηματισμός ευκτικής παρακειμένου των ρ. βουλεύομαι, κρύπτομαι ( Β’ 15. 1η Β’) **

  • ΝΑ ΓΡΑΨΕΤΕ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΚΤΙΚΗ 

Άσκηση στην προστακτική (κλίση) *

 

 

3. Να κλίνετε στο τετράδιο τους πλάγιους τύπους των ουσιαστικών που είναι υπογραμμισμενοι:

η Σικελία

 φυγή

 σωτηρία

ἡ αποχώρησις

ὁ πατήρ

ὁ ανήρ

ὁ  γονεύς

το φορτίον

το χωρίον

το βιβλιο της αρχαιας ελληνικης γραμματικης

4. ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΕΝΟΤΗΤΑ 8

ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΚΕΙΜΕΝΩΝ 8

ΕΙΡΗΝΗ ΠΟΛΕΜΟΣ (5η ενότητα)

Η ΕΝΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ



Λήψη αρχείου

ΦΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ:ΑΙΤΙΑ ΠΟΛΕΜΟΥ

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

ΑΙΤΙΑ ΠΟΛΕΜΟΥ

  1. α) Μελετήστε τα 3 παρακάτω κείμενα και αφού συγκεντρώσετε τα αίτια του πολέμου, γράψτε τα επιγραμματικά στο τετραδιό σας.    β)Το τελευταίο κείμενο αναφέρεται στα αίτια του πελοποννησιακού πολέμου. Θα μπορούσε να χαρακτηριστεί επίκαιρο;
  • Αιτία πολέµου η κλιµατική αλλαγή    

Xώρες διψασµένες για πετρέλαιο ανταγωνίζονται για τον έλεγχο περιοχών που διαθέτουν ορυκτά και αντιµετωπίζουν την κλιµατική αλλαγή. Ο αµερικανικός στρατός µε αναπάντεχους συµµάχους ανησυχεί ότι όλα αυτά τα θέµατα αποτελούν µια νέα πηγή συγκρούσεων.

Σπάνια ορυκτά. Τρόφιµα και νερό. Αρόσιµη γη. Δάση πουβοηθούν στονκαθαρισµότης ατµόσφαιρας. Εκεί που λαµβάνονται οι αποφάσεις για τον αµερικανικό στρατό και στους διαδρόµουςόπου κανονίζεται η πολιτική τωνκρατών,αυτά τα θέµατα δεν θεωρούνται πλέον περιβαλλοντικά, αλλά πιθανές αιτίες συγκρούσεων για τον 21ο αιώνα.

Κατά κάποιον τρόπο βέβαια ο ρόλος των πλουτοπαραγωγικών πηγών στη δηµιουργία συγκρούσεων δεν είναι καινούργιος. Οπως οι ισπανοί κονκισταδόρες έψαχναν χρυσάφι, έτσι και ο Σαντάµ Χουσεΐν πολέµησε για το πετρέλαιο του Κουβέιτ. Και πολλές χώρες στην Αφρική και τη Μέση Ανατολή φοβούνται ότι οι γείτονές τους θα περιορίσουν τα νερά του Νείλου, του Ευφράτη και του Ιορδάνη. Τώρα ένα νέο πεδίο συστηµατικής µελέτης ανοίγει σε διάφορα ερευνητικά κέντρα, στο Πεντάγωνο αλλά και σε µυστικές υπηρεσίες.

Λαµβάνεται η υπόθεση ότι ο 21ος αιώνας θα διαµορφωθεί όχι µόνο από την ανταγωνιστική οικονοµική ανάπτυξη, αλλά και από διάφορες ελλείψεις – ελάττωση των ορυκτών, ερηµοποίηση της γης, µόλυνση  ή υπερβολική κατανάλωση των υδάτινων πόρων και καιρικές αλλαγές που θα οδηγήσουν στην εξαφάνιση ψαριών και καλλιεργήσιµων εδαφών. Ειδικοί σε θέµατα εθνικής ασφαλείας έχουν αρχίσει να ορίζουν παράγοντες απειλών για την «ασφάλεια του περιβάλλοντος» και να τους µελετούν, συχνά µαζί µε οργανώσεις οικολόγων (…)

ΤΟ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΘΕΜΑ: Καθώς οι αναπτυσσόµενες χώρες εκβιοµηχανίζονται, ανταγωνίζονται για πηγές ή χρησιµοποιούν πηγές που εξάγουν ως διαπραγµατευτικό χαρτί, η Κίνα κάνει και τα δύο.

ΠΗΓΕΣ: Πετρέλαιο, σπάνια ορυκτά, ψάρια, θαλάσσιες ζώνες για εµπόριο και εξερεύνηση του βυθού.

Η Κίνα αγοράζει δικαιώµατα εκµετάλλευσης ορυκτών σε όλη την Ασία, την Αφρική και τη Λατινική Αµερική. (..)Μέσα σε λιγότερο από 40 χρόνια η Κίνα από υπανάπτυκτη έφθασε να γίνει η δεύτερη µεγαλύτερη οικονοµία στον κόσµο και η µεταβολή αυτή δηµιούργησε ένα τεράστιο χάσµα µεταξύ πλούσιων και φτωχών. Οι ηγέτες της φοβούνται ιδιαίτερα την πολιτική και κοινωνική αστάθεια και γι’ αυτό µέσω της γοργής ανάπτυξης θέλουν να µοιράσουν τον νέο πλούτο. Οµως συχνά αντιπαρατίθεται µε τη Δύση για χώρες όπως το Σουδάν και το Ιράν, από τις οποίες αγοράζει πετρέλαιο. Διεκδικεί επίσης κάποια νησιά από την Ιαπωνία, δηµιουργώντας µια διαρκή ένταση στην περιοχή.

ΤΟ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΘΕΜΑ: Δικαιώµατα στον βυθό κάτω από τους παγετώνες που λειώνουν.

ΠΗΓΕΣ: Εξερεύνηση για ορυκτά, πετρέλαιο και αέριο καθώς και για αλιεία.(..)

(https://www.tanea.gr/2010/12/23/world/aitia-pole-oy-i-kli-atiki-allagi/)   23 Δεκεμβρίου 2010 | 07:00

 

  • Ο πόλεμος και τα αίτιά του   

Είδη πολέμων

Ο πόλεμος είναι το διαμετρικά αντίθετο της ειρήνης, η πιο ακραία και ολοκληρωτική μορφή ένοπλης σύγκρουσης. Είναι η χρήση εκτεταμένης ένοπλης βίας μεταξύ κρατών, η σύγκρουση μεταξύ των ενόπλων δυνάμεων δύο ή περισσότερων κρατών πέρα από το επίπεδο των περιορισμένων θερμών επεισοδίων. Οι πόλεμοι είναι κατά βάση δύο ειδών, διεθνείς, δηλαδή διακρατικοί, και εσωτερικοί, αν και υπάρχουν, όπως θα δούμε, και ενδιάμεσες ή σύνθετες κατηγορίες πολέμων.

Οι διακρατικοί πόλεμοι διακρίνονται σε αμυντικούς πολέμους και επιθετικούς (επεκτατικούς- κατακτητικούς). Οι διακρίσεις που αναφέραμε δεν καλύπτουν όλο το φάσμα των ένοπλων συγκρούσεων και των αιτίων τους ανά τους αιώνες. Υπάρχουν επίσης πόλεμοι δυναστικοί (ειδικά εμφύλιοι πόλεμοι στην ǿσπανία πριν από τον 20ό αιώνα), θρησκευτικοί (οι τέσσερις Σταυροφορίες και εν μέρει ο Τριακονταετής Πόλεμος του πρώτου μέρους του 17ου αιώνα) και ιμπεριαλιστικοί-αποικιοκρατικοί πόλεμοι, οι κατακτήσεις με τις οποίες τα ευρωπαϊκά κράτη υποδούλωσαν τη Βόρεια και Νότια Αμερική και στη συνέχεια εκτεταμένες περιοχές της Αφρικής και τμήματα της Ασίας. Υπάρχουν επίσης ολοκληρωτικοί πόλεμοι (όπως οι δύο Παγκόσμιοι Πόλεμοι) και ηγεμονικοί πόλεμοι που στόχο έχουν τη διεθνή ηγεμονία μίας μεγάλης δύναμης ή ενός συνασπισμού κρατών.

Από πλευράς μέσων και της έκτασης της ένοπλης βίας που χρησιμοποιείται, οι πόλεμοι διακρίνονται σε ανταρτοπολέμους, όπως η Κουβανική Επανάσταση υπό τον Fidel Castro (1953-1959), συμβατικούς πολέμους και πυρηνικούς πολέμους.

Εξυπακούεται ότι δεν έχουν υπάρξει πυρηνικοί πόλεμοι, λόγω της «αμοιβαίας πυρηνικής αποτροπής» (mutual nuclear deterrence) (γνωστής και ως MAD: mutual assured destruction: αμοιβαία σίγουρης καταστροφής) που ίσχυσε κατά τον κατά τον Ψυχρό Πόλεμο και κρατάει και στη μεταψυχροπολεμική εποχή. Από την άλλη, βέβαια, έλαβαν χώρα οι δύο φοβερές πυρηνικές επιθέσεις των ΗΠΑ προς το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου εναντίον της ǿαπωνίας (τον Αύγουστο του 1945).

(https://repository.kallipos.gr/bitstream/11419/6146/3/01_chapter_5.pdf)

  • Αίτια, συνέπειές και Επιπτώσεις του πολέμου

Η σταδιακή μετατροπή της Δηλιακής συμμαχίας σε Αθηναϊκή ηγεμονία έθετε σε κίνδυνο την ύπαρξη της ισορροπίας των δυνάμεων των ελληνικών πόλεων κι είχε ως άμεσο αποτέλεσμα να κάνει τους συμμάχους επιφυλακτικούς ως προς την αθηναϊκή πολιτική.

Αν και ήταν σύγχρονος με τα γεγονότα που εξιστορούσε ο Θουκυδίδης, μπόρεσε να διακρίνει τις αιτίες από τις αφορμές του πολέμου και να προβλέψει ως ένα βαθμό τα αποτελέσματά του.

Η ύπαρξη της δυαρχίας των μεγαλύτερων πόλεων της εποχής, της Αθήνας και της Σπάρτης, η αντίθεση των αρχών του πολιτεύματός τους και οι πολιτισμικές διαφορές στον τρόπο ζωής και σκέψης δημιουργούσαν αναπόφευκτα μια φυσική εχθρότητα σε επίπεδο ιδεολογικής αντιπαράθεσης. Οι αρχαίοι είχαν συνείδηση αυτών των αντιθέσεων οι οποίες συνοψίζονται στη δημηγορία των Κορινθίων προς τους Σπαρτιάτες, όπως μας την παραδίδει ο Θουκυδίδης (Iστοριών 1.70-71).

Στον οικονομικό τομέα η Αθήνα, για να διατηρήσει την εμπορική της υπεροχή, έπρεπε να επιβάλει την κυριαρχία της στη θάλασσα παρακάμπτοντας τη δύναμη των ανταγωνιστών της, και κυρίως της Κορίνθου, μιας από τις πιο σημαντικές εμπορικές και οικονομικές δυνάμεις της εποχής.

Κοινό χαρακτηριστικό όλων των αποφάσεων και των πράξεων της Αθήνας που έδωσαν την αφορμή για την έκρηξή του ήταν ότι έθιγαν οικονομικά, έβλαπταν στρατιωτικά και πρόσβαλλαν σε συναισθηματικό επίπεδο την υπερηφάνεια των συμμάχων της Σπάρτης, όπως για παράδειγμα της Κορίνθου η οποία και έδωσε την αποφασιστική ώθηση για την κήρυξη του πολέμου.

http://www.ime.gr/chronos/05/gr/politics/221causes.html

 

ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΠΟΛΕΜΟΥ

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: ΕΙΡΗΝΗ ΠΟΛΕΜΟΣ- ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ

 

  • Μελετήστε το παρακάτω κείμενο και σημειώστε στο τετραδιό σας τις συνέπειες του πολέμου στον κόσμο μας.

Kείμενο 5 [Γκουέρνικα]

Μια πόλη που λέγεται Γκουέρνικα

Ο πίνακας ζωγραφίστηκε από τον Πάμπλο Πικάσο το 1937. Ο ζωγράφος ήταν εξαιρετικά ταραγμένος από τον εμφύλιο πόλεμο που σπάραζε την πατρίδα του, την Ισπανία. Μαθαίνοντας το βάρβαρο αεροπορικό βομβαρδισμό της μικρής πόλης Γκουέρνικα, ένιωσε φρίκη. Ο Πικάσο ζωγράφισε αυτό τον πίνακα για να δείξει πόσο απαίσιος και καταστροφικός είναι ο πόλεμος, και του ‘δωσε τ’ όνομα της πόλης. Η Γκουέρνικα είναι ένας πολύ μεγάλος πίνακας, μεγαλύτερος απ’ τον τοίχο ενός συνηθισμένου δωματίου.

Άκουσε τους ήχους

Αυτή η εικόνα δεν είναι πολύχρωμη. Έχει μόνο μαύρο, άσπρο και γκρίζο. Ίσως ο ζωγράφος θεώρησε ότι η ομορφιά των χρωμάτων δεν ταίριαζε σ’ ένα τόσο τραγικό θέμα. Δε σου φαίνεται πως ακούς τους φοβερούς ήχους; Κραυγές, ουρλιαχτά, βογγητά. Μπορείς να δεις ότι τα περισσότερα ζώα και οι άνθρωποι έχουν ανοιχτό το στόμα σαν να βγάζουν κραυγές πόνου. Ο ζωγράφος τα ‘κανε όλα να μοιάζουν κομματιασμένα, στραβωμένα κι άσχημα.

Τι αισθάνεσαι βλέποντας αυτές τις γραμμές και τα σχήματα αραδιασμένα το ένα πάνω στ’ άλλο;

Η διάθεση του ζωγράφου

«Είμαι θυμωμένος», «Είμαι πληγωμένος»: αυτές οι κουβέντες ίσως να λένε τα πιο έντονα συναισθήματα που εκφράζει η εικόνα. Με ποιον τρόπο ο καλλιτέχνης μάς μεταδίδει αυτά του τα συναισθήματα; Άκουσες τους φοβερούς ήχους, είδες τα κοφτερά σχήματα, τη ζωγραφιά χωρίς χρώμα.

Κοίταξε τα πρόσωπα. Είναι μεγάλα άσπρα σχήματα με μάτια τρομαγμένα και στόματα ανοιχτά σαν να οδύρονται. Φαίνονται και τα δύο μάτια σε κάθε πρόσωπο, όπως κι αν είναι γυρισμένο. Τα μάτια είναι ορθάνοιχτα και στηλωμένα με τρόμο, σαν μάτια πεθαμένου. Στο πάνω μέρος της εικόνας κρέμεται μια γυμνή λάμπα ηλεκτρικού. Ρίχνει φως για να φανούν οι συμφορές του πολέμου. Οι ακτίνες σχηματίζουν μυτερά δόντια. Ο ζωγράφος τις έκανε έτσι κοφτερές για να μας αναστατώσει, να ερεθίσει τα νεύρα μας.

Μ’ αυτές και άλλες λεπτομέρειες μπόρεσε ο Πικάσο να μας πει πως κάτι τρομερό έγινε σ’ αυτή την πόλη.

Μιλάει σε όλους

Έχεις δει ποτέ στα επίκαιρα του σινεμά εικόνες από αληθινό πόλεμο; Έχεις σκεφτεί πώς σκοτώνονται άνθρωποι και ζώα στις μάχες; Παρόλο που ο Πικάσο έφτιαξε την εικόνα του με αφορμή τον πόλεμο στην Ισπανία, η Γκουέρνικα είναι μια εικόνα διαμαρτυρίας ενάντια σε κάθε πόλεμο. Κι αυτός είναι ο λόγος που έγινε διάσημη. Άνθρωποι απ’ όλο τον κόσμο τη βλέπουν και καταλαβαίνουν τι ήθελε να πει ο ζωγράφος.

Παιδικός οδηγός για Γνωριμία με τη ζωγραφική, Φράνσες Κένετ, Τέρυ Μήσαμ (επιμ.), μτφρ. Σοφία Zαραμπούκα, εκδ. Διάγραμμα / Ντουντούμη, 1982

  1. Συμπληρώστε τις σημειώσεις σας παρακολουθώντας την περιγραφή του πίνακα σε 3D διάσταση στο παρακάτω βίντεο και τις παρακάτω εικόνες.

 Η αποθέωση του πολέμου, του Vasily Vereshchagin (1871)

 

 

 

 

 

 Σκηνή από τον εμφύλιο πόλεμο της Ισπανίας (1936-1939): ερείπια στην Guernica (από τα Γερμανικά Αρχεία)

 

 

 

 

Τα παιδιά αθώα θύματα του πολέμου

 Συρία: Τα παιδιά αθώα θύματα του πολέμου

Τετάρτη, 09 Μαϊ 2018 10:31UPD: 10:36

Δεκάδες χιλιάδες παιδιά εκτιμάται ότι έχουν ακρωτηριαστεί σε αεροπορικές επιθέσεις των συριακών ενόπλων δυνάμεων. Είναι τα αθώα θύματα ενός πολέμου που αδυνατούν να καταλάβουν.

Η Μαζίντα Αλ Ομάρ ήταν μόλις πέντε ετών όταν μια βόμβα κομμάτιασε το δεξί της πόδι. Θυμάται ακόμη λεπτομερώς την ημέρα της επίθεσης, αν και πολύ θα ήθελε να την ξεχάσει. «Ήμασταν μέσα σε ένα μικρό φορτηγάκι με ακόμη δέκα άτομα. Ξαφνικά άρχισε να μας πυροβολεί ένα αεροπλάνο», λέει χαμηλώνοντας ντροπαλά το βλέμμα της προς το πάτωμα. «Μετά όλα ήταν καμένα, μαύρα», λέει.

Η οικογένεια από τη Συρία κατάφερε τελικά να διαφύγει στην Τουρκία. Σήμερα ζουν στην Γκαζιαντέπ, περί τα 60 χλμ από τα σύνορα με τη Συρία. Η πόλη υποδέχθηκε μισό εκατομμύριο σύρους πρόσφυγες που φιλοξενούνται σε καταυλισμούς έξω από την πόλη ή -όπως η οικογένεια της Μαζίντα- στο κέντρο. Στο μικρό τους διαμέρισμα δεν υπάρχει τίποτα που να θυμίζει τα παλιά τραυματικά βιώματα στη Συρία. «Όταν βγήκαμε από το νοσοκομείο έξω, στην αυλή του, υπήρχαν πολλά πτώματα», λέει η Μαζίντα. «Εύχομαι να μην είχα κοιτάξει προς τα εκεί. Δεν θα μπορέσω ποτέ να ξεχάσω αυτήν την εικόνα».

 Μια ψυχικά τραυματισμένη γενιά

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΟΗΕ, 1,5 εκατομμύριο άνθρωποι έχουν μείνει ανάπηροι λόγω του πολέμου στη Συρία. Πάνω από 80.000 υποβλήθηκαν σε ακρωτηριασμούς άκρων – μεγάλος αριθμός εξ αυτών ήταν παιδιά. Η UNICEF κάνει λόγο για «μια ολόκληρη γενιά με σωματικά και ψυχικά τραύματα».(…)

Πλέον πηγαίνει για τακτικούς ελέγχους σε μια μικρή κλινική που έφτιαξαν σύροι γιατροί και θεραπευτές στο Γκαζιαντέπ. Εκεί ασθενείς που έχουν τραυματιστεί στον πόλεμο αποκτούν τεχνητά χέρια και πόδια. Το «Will Steps Rehabilitation Center», όπως ονομάζεται, χρηματοδοτείται με δωρεές που προέρχονται μεταξύ άλλων και από την ΕΕ.

Εκτός από τους γιατρούς η Μαζίντα επισκέπτεται και την ψυχολόγο Ουάλα Χάμζα. Αυτή προσπαθεί να επουλώσει τις πληγές που δεν είναι ορατές από έξω. Η Μαζίντα βλέπει την ψυχολόγο εδώ και χρόνια. Άλλοτε ζωγραφίζουν, άλλες φορές κάνουν άλλες δραστηριότητες. Μέσα από τον διάλογο η ειδικός προσπαθεί να δει σε τι κατάσταση βρίσκονται τα παιδιά του πολέμου. «Μερικές φορές γίνονται επιθετικά και εξοργίζονται. Πολλά υποφέρουν από εφιάλτες. Μερικές φορές το τραύμα τους αποτυπώνεται στον τρόπο με τον οποίο παίζουν. Για παράδειγμα αναπαριστούν στα παιχνίδια τους σκηνές πολέμου», λέει η ψυχολόγος.

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ- ON LINE (ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ)

1. Να βρεθούν οι τελικές, οι αιτιολογικές και οι αποτελεσματικές προτάσεις

2. Να βρεθούν οι τελικές, οι αιτιολογικές και οι αποτελεσματικές προτάσεις

 

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΟΝΟΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ- ON LINE(ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ)

1. Να βρείτε τις ειδικές, βουλητικές και ενδοιαστικές προτάσεις και να προσδιορίσετε το συντακτικό τους ρόλο

2. Να αναγνωριστεί το είδος των ονοματικών προτάσεων

3.Στις παρακάτω προτάσεις να συμπληρώσεις το σύνδεσμο ή το μόριο που λείπει και να βρεις το είδος της δευτερεύουσας πρότασης

4. Συμπληρώστε τις παρακάτω φράσεις με μια από τις εξής λέξεις: (ότι, πως, που, ό,τι, πώς, πού)

ΘΕΩΡΙΑ  ΟΝΟΜΑΤΙΚΩΝ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ  ΚΑΙ   ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΙΚΩΝ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ (ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ)

 

 

 

 

 

Top
 
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων