Ηχολόγιο – echologium – ɯnıƃoloɥɔǝ – οιγόλοχΗ

Ηχητικό ιστολόγιο του Δημήτρη Σαρρή, Εκπαιδευτικού (ΠΕ 16), ΒΑ Οικονομίας, ΒΑ, ΜΑ Πολιτισμού

metasound.gr/PERCULTURE


1. Τι είναι
Για κάποιον που παίζει κρουστά, είναι η καθημερινότητά του. Για όλους μας είναι μια φυσική ανάγκη, είναι εγγενής έκφραση, δυνατότητα, δημιουργία. Μεγαλώνουμε μέσα στους σωματικούς, φυσικούς, οργανικούς και ανόργανους ρυθμούς. Και όλα αυτά θέλουμε να τα μελετήσουμε και να τα απολαύσουμε συνειδητά.

Η σύγχρονη εκπαίδευσης επισημαίνει ότι δεν πρέπει να μας παραπλανά η στιγμιαία (μόλις λίγων δεκαετιών) αποκοπή μας από την καθημερινή μουσικότητα, που έφερε η βιομηχανική εξειδίκευση. Οι σύγχρονοι καλλιτέχνες δημιουργούν το ρυθμό με το σώμα (body percussion), το στόμα (beat boxing), αντικείμενα (recycle music), οτιδήποτε (avant garde του 21ου αιώνα).

Σε ένα project με την ονομασία “κουλτούρα των κρουστών – κρουλτούρα” (percussion culture – perculture), μελετούμε και ενδυναμώνουμε την ιδέα αυτή.


2. Βασικές Αρχές
– Τα κρουστά μουσικά όργανα “βρίσκονται” παντού
– Η μουσική των κρουστών είναι πρωτίστως εξαρτάται από τη δυνατότητα έκφρασης
– Τα κρουστά είναι θεμελιώδες κομμάτι της μουσικής και ηχητικής εκπαίδευσης
– Η μουσική των κρουστών ενισχύει την ομαδικότητα και την κοινωνικότητα
– Ο ρυθμός και η κίνηση είναι ευρείες και αυτόνομες καταστάσεις
– Ισχύουν τα παραπάνω; και πως μας ωφελούν στη δημιουργία, την τέχνη την εκπαίδευση;


3. Εργαστήρια
Η κουλτούρα των κρουστών αναπτύσσεται σε εργαστήρια θεσμικών φορέων και απευθύνεται σε ενήλικες και παιδιά. Για τους ενήλικες αποτελεί κατάρτιση στα πλαίσια της δια βίου μάθησής τους, γι’ αυτό απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς (σεμινάρια σχολικών συμβούλων, πανεπιστημιακές επιμορφώσεις) και δημιουργούς, ανθρώπους των παραστατικών τεχνών και συναφών λειτουργημάτων και επαγγελμάτων. Για τα παιδιά, τα εργαστήρια έχουν τη μορφή εγκύκλιων εκπαιδευτικών ωρών (στο σχολικό ωρολόγιο πρόγραμμα) και θεσμικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων (μουσειοπαιδαγωγικά προγράμματα, ερευνητικοί πολιτισμικοί οργανισμοί).

3.1. Τα κρουστά του κόσμου
Το 2010 προγραμματίστηκε το εργαστήριο “τα κρουστά του κόσμου” στο Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης”. Στο εργαστήριο αυτό τα παιδιά κατασκευάζουν κρουστά και στη συνέχεια δημιουργούν μια “ορχήστρα κρουστών” στην οποία παίζουν και αυτοσχεδιάζουν.


3.2. Ορχήστρα των σωλήνων
Σε συνεργασία με τον Ελληνικό Σύλλογο Μουσικοκινητικής Αγωγής Carl Orff, στα πλαίσια ερευνητικών – δημιουργικών διημερίδων για την εφαρμογή των σωλήνων στη μουσική και κινητική αγωγή σχεδιάστηκε το εργαστήριο δημιουργίας μιας “ορχήστρας σωλήνων”. Σε αυτό αναπτύσσεται παράλληλα η αναστοχαστική εκμάθηση της μουσικής κουλτούρας με την “Ομορρυθμία” που συνιστά μια ξεχωριστή εκπαιδευτική μεθοδολογία δημοσιευμένη και αναπτυγμένη σε πανεπιστημιακές δραστηριότητες από το 2004.


4. Εκδόσεις

4.1. Βιβλίο “γνωριμία με τα λαϊκά κρουστά”
Από τις εκδόσεις fagotto books κυκλοφορεί το βιβλίο “γνωριμία με τα λαϊκά κρουστά”, αφιερωμένο στα κρουστά του κόσμου, το θεωρητικό και πρακτικό μέρος της κατανόησης και εκμάθησής τους.


4.2. Δημοσιεύσεις
Άρθρα με θεωρητικές και πρακτικές “οδηγίες χρήσεως” της κρούσης και των κρουστών, καθώς και πρωτότυπες κατασκευές για την ανάπτυξη δραστηριοτήτων από όλες τις ηλικίες έχουν δημοσιευτεί στον περιοδικό καθημερινό και επιστημονικό τύπο. Παραθέτουμε μερικές ενδεικτικές επιλογές:

2010. “Ομορρυθμίστε” στην τάξη και την ζωή: μια μεθοδική (επανα)γνωριμία με τη μουσικότητά μας. Στο περιοδικό «Λόγια Παιδαγωγών», Αθήνα: ΠΑΣΥΒΝ. τ. 19. σσ. 22-29.
ISSN: 1790-4749

2010 Σωληνολογία: γίνε επιστήμονας των μουσικών σωλήνων
Στο περιοδικό Παράθυρο. τ. 64. (Στήλη Οργανοτοπία)
ISSN: 1108-5495 

2010 Τα ιδιόφωνα τύμπανα
Στο περιοδικό Παράθυρο. τ. 63. (Στήλη Οργανοτοπία)
ISSN: 1108-5495

2010 Κρουστά των δέντρων : κατασκευή και τεχνικές
Στο περιοδικό Παράθυρο. τ. 61. (Στήλη Οργανοτοπία)
ISSN: 1108-5495 

2009 To τρίγωνο: σύμβολο, όργανο, έθιμο
Στο περιοδικό Παράθυρο. τ. 60. (Στήλη Οργανοτοπία)
ISSN: 1108-5495 

2009 Τα κρουστά του νερού
Στο Περιοδικό Παράθυρο Junior. τ. 5. (Σειρά: ο κύριος Αλεπουδάκης στον πλανήτης της μουσικής) σ.σ. 44-49
ISSN: 1971-7786

2006. «Σώμα – Ηχογόνο Σώμα»: ρυθμοκινητική αγωγή και μουσικότητα με επίκεντρο την κρούση. Στο Γιαννούλη, Μ., Γκόβας, Ν., μερκούρη, Α. (επ.) Το Θέατρο στην Εκπαίδευση: δημιουργώντας νέους ρόλους στον 21ο αιώνα. πρακτικά της 5ης Διεθνούς συνδιάσκεψης για το Θέατρο/Δράμα και τις Παραστατικές Τέχνες στην Εκπαίδευση. Αθήνα: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση. σ.σ. 245-254.
ISBN: 960-88760-2-8.
διαθέσιμο από τον εκδότη


5. Επικοινωνία

5.1. Αν έχετε ιστοσελίδα
το λογότυπο του project για τη χρονιά 2010-2011 είναι το perculture. Μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε ως “banner” παραπομπής


ο σύνδεσμος στον οποίο μπορείτε να παραπέμψετε σταθερά (εδώ που βρίσκεστε τώρα) είναι:
https://blogs.sch.gr/dsarris/perculture/

5.2. Αν διδάσκετε ή έχετε κάποιο ενδιαφέρον
Μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μου για ό,τι σχετικό νομίζετε – η κοινωνία είναι ένα σύνολο επικοινωνιών, όπως θα μας έλεγε ο  Luckmann – στα στοιχεία που βρίσκετε στην πρώτη σελίδα. Σας ευχαριστώ για το χρόνο σας.


Ευχαριστίες
Για την ενασχόλησή μου με τα κρουστά διδάχτηκα αρχικά από τον Αντώνη Γαρίνη για πολλά χρόνια στο Δημοτικό Ωδείο Περιστερίου (Πνευματικό Κέντρο Δήμου Περιστερίου). Ο Αντώνης Γαρίνης με εξαιρετική μεθοδικότητα και δημιουργική – επιστημονική συγκρότηση μας μίλησε για τη ρυθμολογία, εκδίδοντας μάλιστα αργότερα το βιβλίο του “Ρυθμολογία και Ανάλυση” (1993), ένα βιβλίο μνημειώδες εγχειρίδιο για τη κατανόηση και την εκμάθηση των ρυθμών. Τον ευχαριστώ θερμά που μου ενέπνευσε αυτή την πρώτη αγάπη που δεν έσβησε ποτέ.

Έκτοτε επί σκηνής συναντήθηκα με πολλούς φίλους και συναδέλφους από το χώρο των κρουστών, που από διακριτικότητα και μόνο δε θα αναφέρω εδώ. Όμως θα αναφερθώ στους νέους και εξαιρετικά ταλαντούχους (αλφαβητικά) Θωμά Κωστούλα και Μιχάλη Μπακάλη, με τους οποίους είχα την χαρά να συνεργαστώ στην Ομάδα Μεταήχων.

Ωστόσο, σε μια προσπάθεια τέτοιου εύρους, βασισμένη στην αγάπη και το μεράκι ανθρώπων και θεσμικών προσώπων, θα πρέπει να ευχαριστήσω όλους όσους φιλοξενούν με τις ευγενικές τους προσκλήσεις τις ιδέες και τις πράξεις αυτές, εκδότες, πολιτισμικά στελέχη, οργανωτικούς υπεύθυνους και ειδικούς επιστήμονες, που – επίσης με την ευγένειά τους – δρουν δυναμικά αλλά και διακριτικά στο χώρο της κουλτούρας, αν και γίνονται καμιά φορά αναπόφευκτα φανεροί μέσα από τα κείμενα και τα προγράμματα που ανακοινώνω σε αυτό το blog και τα άλλα σημεία επικοινωνίας.





Χωρίς σχόλια ακόμα.»

Αφήστε μια απάντηση