ΘΗΛΥΚΑ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ ΣΕ -ΙΑ ΚΑΙ -ΕΙΑ

Θηλυκά ουσιαστικά σε -ια και –εια

Σε –ια λήγουν τα εξής θηλυκά ουσιαστικά:

-Όλα τα οξύτονα.

π.χ. φωλιά, τεμπελιά, φωτιά.

Εξαιρούνται τα οξύτονα που παράγονται από ρήματα σε –εύω.

π.χ. γιατρεύω – γιατρειά, ποvηρεύω – ποvηρειά.

-τα παρoξύτoνα που παράγονται από αρσενικά ουσιαστικά σε –ος.

π.χ. γεωργός – γεωργία, φιλόλογος – φιλολογία.

-Τα παροξύτονα που παράγονται από ρήματα β’ συζυγίας, β’ τάξης (σε -ώ, -είς, -εί).

π.χ. πολυλογώ – πολυλογία, αδικώ – αδικία.

-τα παρoξύτoνα που λήγουν στον καταχρηστικό δίφθογγο –ια.  π.χ. ζήλια, φτήνια.

Εξαιρείται το ουσιαστικό φτώχεια.

-Τα παρoξύτoνα που παράγονται από επίθετα.  π.χ. εύκολος – ευκολία, σοφός – σοφία.

-Τα παρoξύτoνα βαφτιστικά κύρια ονόματα.  π.χ. Ευαγγελία, Αθανασία, Σταματία.

Εξαιρείται το όνομα Βασιλεία.

-Τα παρoξύτoνα τοπωνύμια.  π.χ. Σικελία, Γερμανία, Βοιωτία.

Εξαιρούνται τα ονόματα Ηλεία, Σητεία, Τροία.

-Τα ονόματα των επιστημών και των μαθημάτωνπ.χ. ανατομία, γεωγραφία, ιστορία.

Εξαιρείται το ουσιαστικό χημεία.

– Τα προπαροξύτονα που παράγονται από αρσενικά ουσιαστικά σε –της και έχουν κατάληξη –τρια.

π.χ. καθηγητής – καθηγήτρια, καθαριστής – καθαρίστρια.

 

 

Σε –εια λήγουν τα εξής θηλυκά ουσιαστικά:

-Τα παροξύτονα που παράγονται από ρήματα σε –εύω. π.χ. λατρεύω – λατρεία, θεραπεύω – θεραπεία.

-Τα παροξύτονα που παράγονται από επίθετα σε –ύς.  π.χ. ευθύς – ευθεία, οξύς – οξεία.

-Μερικά παροξύτονα ουσιαστικά όπως τα ανδρεία, ξυλεία, λεία κ.ά.

-Τα προπαροξύτονα που παράγονται από ρήματα β’ συζυγίας, β’ τάξης.

π.χ. ενεργώ – ενέργεια, συμπαθώ – συμπάθεια.

Εξαιρείται το ουσιαστικό άγνοια.

-Τα προπαροξύτονα που παράγονται από επίθετα σε -ής.  π.χ. ειλικρινής  ειλικρίνεια, επιμελής – επιμέλεια.

-Τα προπαροξύτονα βαφτιστικά κύρια ονόματα.  π.χ. lφιγένεια, Θάλεια, Γαλάτεια.

-Τα προπαροξύτονα τοπωνύμια.  π.χ. Δεκέλεια, Χαιρώνεια, Φιλαδέλφεια.

 Εξαιρούνται τα ονόματα Ερέτρια, Εύβοια.

-Τα προπαροξύτονα κύρια ονόματα που παράγονται από αρσενικά κύρια ονόματα.

π.χ. Αλέξανδρος- Αλεξάνδρεια, Οδυσσέας- Οδύσσεια.

 

Άσκηση

  1. Συμπληρώστε τα κενά των θηλυκών ουσιαστικών με τις καταλήξεις

-ια ή -εια.

  • πολιτ……
  • παιδ……
  • συντέλ……
  • ευκολ…..
  • λατρ……
  • σοφ……
  • Φιλαδέλφ……
  • οξ……
  • Φιλολογ……
  • παραξεν……
  • καθηγήτρ……
  • θεραπ……
  • προσδοκ……
  • πορτοκαλ……
  • μαγ……
  • αρμον……
  • συνήθ……
  • ζήλ……
  • φτώχ……
  • ευκολ……
  • κακοήθ……
  • φωλ…..
  • υγ…..
  • πολυτέλ……
  • προεδρ……
  • ασφάλ……
  • λαλ…..
  • αλι……
  • Ισπαν…..
  • φυτ……
  • τσιμπ……
  • οδηγ……
  • ωφέλ……

Το υπνοδωμάτιο

Σας ανεβάζω εδώ το μάθημά μας!! Περιμένω να ακούσω με αγωνία τους διαλόγους σας!! Καλή διασκέδαση!!



Λήψη αρχείου

Η χώρα των γραμμάτων

Σας ανεβάζω το μάθημά μας!! Περιμένω τις δημιουργίες σας!!



Λήψη αρχείου

Η χώρα των γραμμάτων

Σας ανεβάζω το μάθημά μας!!Περιμένω τις δημιουργίες σας!!



Λήψη αρχείου

Ασκήσεις Εμπέδωσης

  1. Στις παρακάτω προτάσεις να βρείτε και να σημειώσετε Υ-Ρ-Α-Κ .

Ο αέρας φυσάει δυνατά.

Η Ελένη φαινόταν διστακτική.

Ο Στέφανος αγόρασε καινούριο ποδήλατο.

Αναρωτιέται αν φέρθηκε σωστά.

Όποιος θέλει ας φύγει.

Ο Αλέκος είναι να γελάς μαζί του.

Οι ευτυχισμένοι άνθρωποι μοιράζουν χαμόγελα.

  1. Να χαρακτηρίσετε τα ρήματα των παρακάτω προτάσεων ως μεταβατικά ή αμετάβατα.

Η Μαριάννα έχασε τα κλειδιά της         (_______________)

Ο πατέρας αναπαύεται.                        (_______________)

Το τσάι καίει.                                         (_______________)

Φέρε μου το κινητό μου.                       (_______________)

Ο Αλέξης χορεύει.                                (_______________)

Η γιαγιά μού διηγήθηκε μια ιστορία.    (_______________)

 

  1. Να χαρακτηρίσετε τα ρήματα των παρακάτω προτάσεων ως μονόπτωτα ή δίπτωτα.

Οι μαθητές γράφουν διαγώνισμα.        (_______________)

Διδάσκει το παιδί μαθηματικά.              (_______________)

Τάσος μού μίλησε άσχημα.                    (_______________)

Η Ματίνα μού έστειλε γράμμα.            (_______________)

Ο πατέρας πλένει το αυτοκίνητο.         (_______________)

 

Τι;  – Άμεσο αντικείμενο

Σε ποιον; – Έμμεσο αντικείμενο

Η χρήση του κόμματος

Με κόμμα χωρίζονται:

  1. Όμοιοι όροι της πρότασης (υποκείμενα, αντικείμενα, κατηγορούμενα, επιθετικοί ή επιρρηματικοί προσδιορισμοί ) π.χ.

Ο Γιώργος, ο Πέτρος, ο Νίκος, ο Παύλος και ο Γιάννης θα μείνουν εδώ. (υποκείμενα) Να φέρετε τα πιάτα, τα πιρούνια, τα μαχαίρια, τα ποτήρια και τις πιατέλες. (αντικείμενα) Είναι ψηλός, γεροδεμένος, ξανθομάλλης. (κατηγορούμενα)

  1. Τα ρήματα που έχουν το ίδιο υποκείμενο. (όμοιες συντακτικά προτάσεις) π.χ. Ο Γιώργος σηκώθηκε, πλύθηκε, ντύθηκε , έφαγε και έφυγε για το σχολείο.

Τρέξαμε πολύ, ιδρώσαμε, γυρίσαμε σπίτι και αλλάξαμε ρούχα. (υποκ.- εμείς . Οι κύριες προτάσεις χωρίζονται με κόμμα.)

 

  1. η κλητική προσφώνηση.

π.χ. Μαμά, εμείς θα πάμε εκδρομή.

Νομίζω, Αντώνη, πως κάνεις λάθος.

 

  1. κάθε λέξη ή φράση που προσθέτει μια πληροφορία. (παράθεση ή επεξήγηση)

π.χ.  Αρρώστησε η Ελένη, η φίλη μου. (παράθεση)

Ήρθε μαζί μας και ο μικρός αδερφός μου, ο Αλέξανδρος (επεξήγηση).

 

  1. Μετά από σύνδεσμο ή μετά από επίρρημα βεβαιωτικό ή αρνητικό που βρίσκεται στην αρχή περιόδου και συνδέει το λόγο με τα προηγούμενα:

π.χ. Επομένως , θα συμφωνήσετε ότι έχω δίκιο. ( σύνδεσμος )

Άρα , τα τρίγωνα ΑΒΓ και ΔΕΖ είναι ίσα. ( σύνδεσμος )

  • Θα μείνεις μαζί μας;
  • Όχι, θα φύγω.
  • Καλά, όπως νομίζεις.
  1. Οι εξαρτημένες επιρρηματικές προτάσεις (αιτιολογικές, χρονικές, τελικές, αποτελεσματικές ή συμπερασματικές, υποθετικές, εναντιωματικές) από τις προτάσεις από τις οποίες εξαρτώνται.

Π.χ. Φεύγω, επειδή δε μου αρέσει ο τρόπος σου. (αιτιολογική)

Θα φύγω, όταν φύγεις κι εσύ. (χρονική)

 

 

Ασκήσεις

Βάλε κόμμα, όπου χρειάζεται στις παρακάτω προτάσεις και κείμενα.

 

  • Πέτρο φέρε σε παρακαλώ το βιβλίο της Γλώσσας το τετράδιο κι ένα μολύβι.
  • Όταν θα πας στην κουζίνα φέρε μου λίγο νερό.
  • Θα αργήσω να έρθω γιατί πρέπει να πλύνω το αυτοκίνητο να βάλω βενζίνη και να φουσκώσω τα λάστιχα.
  • Περπατούσε αμέριμνος χαζεύοντας τα νεόκτιστα σπίτια που αντικατέστησαν τα παλιά χαμόσπιτα.
  • Σε παρακαλώ Γιώργο ρώτησε αν θα έρθει η κυρα-Λένη η καθαρίστρια.
  • Όλοι μαζί τραγουδήσαμε χορέψαμε διασκεδάσαμε και γελάσαμε.
  • Όχι δε θα έρθω μαζί σας στο σπίτι του θείου.
  • Δε γίνεται τίποτα άλλο παρά να ακολουθήσουμε κι εμείς όλον αυτό τον κόσμο.
  • “Την επόμενη φορά μου φώναξε απ’ το παραθύρι να φέρεις και τον Ερμή μαζί σου.”

 

  • Χθες το απόγευμα πήγαμε στον κύριο Γιώργο το μανάβη της γειτονιάς μας να ψωνίσουμε.

Αγοράσαμε μήλα αχλάδια πορτοκάλια και μπανάνες. Μετά γυρίσαμε σπίτι.

Παίξαμε είδαμε τηλεόραση ήπιαμε το γάλα μας πλέναμε τα δόντια μας και πήγαμε για ύπνο.

 

  • Ο αδελφός του δεν πρόφτασε να κάνει δικά του παιδιά. Γλίτωσε τότε στον Πρώτο Παγκόσμιο πόλεμο παρ’ όλο που είχε πέσει κι εκείνος στα χέρια του εχθρού. Ξαναβρέθηκε με τους δικούς του. Ως και παράσημο του έδωσε η πολιτεία όταν έγινε ειρήνη γιατί παιδί τότε δεκατεσσάρων ετών —στην ηλικία μου σχεδόν δηλαδή— μέσα στη φωτιά του πολέμου κατάφερε να οργανώσει μια ομάδα με άλλους μικρούς και φυγάδευαν αιχμάλωτους συμμάχους.

Απρόσωπα ρήματα – Απρόσωπες εκφράσεις

  1. Βρείτε το ρήμα και το υποκείμενο στις παρακάτω προτάσεις και χαρακτηρίστε αν είναι προσωπικό, απρόσωπο ή απρόσωπη έκφραση.

 

  • Ο Νικήτας χρειάζεται βοήθεια.

 

  • Χρειάζεται να είσαι ήρεμος.

 

  • Πρέπει να διαβάσεις.

 

  • Είναι δύσκολο να τα καταφέρω.

 

  • Αξίζει να προσπαθήσεις.

 

  • Η προσπάθεια αξίζει.

 

  • Είναι εκπληκτική η εργασία σου.

 

  • Είναι εκπληκτικό ότι του πήρες αυτό το δώρο.

 

  • Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση σε μικρά παιδιά.

 

  • Δεν επιτρέπεται να περάσετε.

Μεταβατικά – Αμετάβατα ρήματα

 

  • Τα ενεργητικά ρήματα που παίρνουν αντικείμενο λέγονται μεταβατικά, επειδή η ενέργειά τους μεταβαίνει σε έναν άνθρωπο, ζώο ή πράγμα.

 

  • Τα μεταβατικά ρήματα χωρίζονται σε:
    • Μονόπτωτα, που έχουν 1 αντικείμενο.

Y                   Ρ                      Α

π.χ.: Η Νίκη  διαβάζει γεωγραφία . (διαβάζει: ρήμα μεταβατικό, μονόπτωτο)

  • Δίπτωτα, που έχουν 2 αντικείμενα:
    • Το ένα αντικείμενο λέγεται άμεσο, είναι πράγμα και βρίσκεται σε αιτιατική πτώση. Απαντάει στην ερώτηση “τι;”
    • Το άλλο αντικείμενο λέγεται έμμεσο, είναι συνήθως πρόσωπο και βρίσκεται σε γενική ή αιτιατική πτώση ή εκφράζεται με προθετική φράση. Απαντάει στην ερώτηση “σε ποιον;”

Υ         Αεμμ.    Ρ           Ααμ.

π.χ.: Ο Κωστής μου έδωσε το μολύβι του. (έδωσε: ρήμα μεταβατικό, δίπτωτο)

Υ           Ρ                 Ααμ.           Αεμμ.

Εσύ είπες το μυστικό στην Αλεξία; (είπες: ρήμα μεταβατικό, δίπτωτο)

 

  • Υπάρχουν και ενεργητικά ρήματα που δεν παίρνουν αντικείμενο, γιατί η ενέργειά τους δε μεταβαίνει σε κάποιον άνθρωπο, ζώο ή πράγμα. Αυτά τα

λέμε αμετάβατα.

Υ                  Ρ

π.χ.:  Ο  Νίκος   τρέχει.  (τρέχει: ρήμα αμετάβατο)

 

Ασκήσεις

  1. Αναγνωρίστε συντακτικά τις λέξεις των παρακάτω προτάσεων (Υποκέιμενο, Ρήμα, Αντικείμενο, Αντικείμενο Άμεσο, Αντικείμενο Έμμεσο) και σημειώστε Χ στο σωστό κουτάκι, όσον αφορά αν το ρήμα είναι μεταβατικό ή αμετάβατο, μονόπτωτο ή δίπτωτο.

 

 

Πρόταση Ρήμα Μεταβατικό Ρήμα Αμετάβατο
Ρήμα Μονόπτωτο Ρήμα Δίπτωτο
Υ                             Ρ                        Α

Η  Δέσποινα  καθαρίζει  το σπίτι.

Χ    
 

Ήρθες αργά χθες;

     
 

Ο Πέτρος μου χάρισε το κινητό του.

     
 

Οι στρατηγοί έδιναν στους στρατιώτες μισθό.

     
 

Ο Γιάννης διαβάζει καθημερινά

     
 

Τα παιδιά παίζουν στην αυλή.

     
 

Ο γιατρός εξέτασε τους ασθενείς.

     
 

Έστειλε στην γυναίκα του λουλούδια.

     
 

Οι θεατές γέλασαν δυνατά.

     
 

Τους έδωσαν βραβεία.

     
 

Ο Νίκος αγόρασε καινούριο υπολογιστή.

     
 

Αυτός μου ζήτησε συγγνώμη για το λάθος του.

     

 

ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΣΤ΄ 20-11-2020

ΓΛΩΣΣΑ   20-11-2020

Μεταφέρω τις εργασίες στο τετράδιο εργασιών της Γλώσσας και των Μαθηματικών αντίστοιχα

  1. Ενώστε τις προτάσεις που ακολουθούν ώστε η μία να είναι αιτιολογική. Κάντε όλες τις απαραίτητες αλλαγές. Χρησιμοποιώ (επειδή, γιατί, αφού)

 

  • Αγαπώ τα ζώα. Αγόρασα ένα σκυλάκι.

………………………………………………………………………………………

  • Αποταμιεύω χρήματα. Θέλω να αγοράσω ένα πατίνι.

………………………………………………………………………………………

  • Αλλάζω σχολείο. Η μαμά μου διορίστηκε στην Κύπρο.

………………………………………………………………………………………

2.Συμπληρώστε τα κενά με τα ρήματα των παρενθέσεων στο σωστό χρόνο και τύπο.

 

Το περασμένο Σάββατο ………………. (πηγαίνω) στο θέατρο. ……………………… (παρακολουθώ) ένα έργο με πολλά κοινωνικά μηνύματα. Μου ……………. (αρέσω) πάρα πολύ και ……………….. (θέλω) πολύ να το ξαναδώ! Μόλις ………………. (τελειώνω) το έργο, …………….. (πίνω) μία ζεστή σοκολάτα στο κοντινό καφέ, πάνω στην πλατεία. Για ώρες ………………………… (συζητώ) με τις φίλες μου για το έργο που μόλις πριν από λίγη ώρα ……………………………. (παρακολουθώ). Πραγματικά, δεν …………………………… (βλέπω) ξανά ποτέ μου θεατρικό έργο με τόσο βαθυστόχαστο νόημα και κοινωνικές προεκτάσεις! Το ……………… (συνιστώ) ανεπιφύλακτα σε όλους να το …………… (βλέπω).

 

3.Βρείτε τα αντώνυμα των παρακάτω τοπικών προσδιορισμών:

 

  • σε μεγάλη απόσταση – …………………………………….
  • στο δεξί σου χέρι – ……………………………………………
  • στην πίσω αυλή – ……………………………………………..
  • στην αρχή της λεωφόρου – …………………………………
  • κατά μήκος – …………………………………………………..

 

 

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ   20-11-2020

 

  1. Γράφω με μορφή δύναμης τους παρακάτω αριθμούς.

25 = 5 . 5 = 52               49 = ……………………….        16= …………………

36 = …………………         81 = ……………………….        64= ……………………

9 = ………………….           100 = …………………….         121= ………………….

 

  1. Αναλύω τους αριθμούς σε γινόμενο πρώτων παραγόντων και ύστερα τους γράφω με μορφή γινομένου δυνάμεων:

64                                                       81                                               625

 

 

 

 

 

64=……………………                81=………………..………….          625=………………..

 

ΓΛΩΣΣΑ ΣΤ΄ 19-11-2020

ΓΛΩΣΣΑ ΣΤ΄

Συμπληρώνω τα ρήματα με τις καταλήξεις (-εται  ή –ετε)

Γράφω στο πρόχειρο τετράδιο μόνο τα ρήματα συμπληρωμένα

  1. Ένα καλό φαγητό συνοδεύ______ από ένα καλό κρασί.
  2. Νομίζ______ πως είναι εύκολο να αγοράσ______ προϊόντα άριστης ποιότητας σε χαμηλές τιμές; Το καλό πράγμα πληρών______ .
  3. Δε χρειάζ______ να ρωτήσ______ περισσότερα. Ξέρ______ ήδη αρκετά.
  4. Όταν η ενέργεια καταναλών______ ασυλλόγιστα, το πρόβλημα αυτό μετατοπίζ______ στο περιβάλλον.
  5. Από πού ακούγ______ αυτός ο θόρυβος;
  6. Γιατί δε θέλ______ να πιστέψ______ αυτό που σας λέω; Φαίν______ περίεργο, αλλά είναι αληθινό.
  7. Η σκηνή στηρίζ______ σε πασσάλους, ενώ το σπίτι θεμελιών______ πάνω σε κολόνες μπετόν.
  8. Έρχ______ κακοκαιρία σε μερικές μέρες. Προλαβαίν______ ακόμη να αγοράσ______ ξύλα για το τζάκι.
  9. Η οροσειρά των Άλπεων εκτείν______ στην Κεντρική Ευρώπη.
  10. Μη βήχ______ έτσι. Θα μας κολλήσ______ όλους καμιά γρίπη.
  11. Πρέπει να πλύν______ τα τζάμια, να σφουγγαρίσ______ τα πατώματα και να καθαρίσ______ τα γραφεία. Όποιος δεν το κάνει σωστά, απολύ______ .
  12. Η ταινία γυρίζ______ σ’ ένα μακρινό εξωτικό νησί.
  13. Το τροπικό δάσος του Αμαζονίου καταστρέφ______ . Μήπως γνωρίζ______ τι πρόβλημα δημιουργείται στο περιβάλλον;
  14. Κάθε μέρα που περνάει η υγεία του κλονίζ______ επικίνδυνα.
  15. Γιατί δε δοκιμάζ______ κι αυτό το φαγητό; Είναι πολύ γευστικό.