Τα εγκώμια του Επιταφίου

Με βαθιά κατάνυξη παρακολούθησαν οι πιστοί τα εγκώμια του επιταφίου στο χωριό μας.

Τα εγκώμια έψαλλαν μαθητές και μαθήτριες του σχολείου μας, μαζί με νέες και νέους του χωριού μας. Είχαν προετοιμαστεί πριν από μέρες με τη βοήθεια του παλιού ψάλτη του χωριού μας κ. Δήμου Τράπαλη.

Με την ονομασία εγκώμια επιταφίου φέρονται στη βυζαντινή υμνολογία – υμνογραφία ειδικά τροπάρια που ψάλλονται κατά τον Όρθρο του Μεγάλου Σαββάτου. Κατά την τελετουργία ψάλλονται το βράδυ της Μεγάλης Παρασκευής, εντός των ναών, λίγο πριν την εκφορά του επιταφίου, όπου μερικά εξ αυτών και επαναλαμβάνονται κατά την εκφορά.

Πρόκειται για 185 σύντομα τροπάρια που παρεμβάλλονται μετά τον 118ο ψαλμό, (ψαλμό του Αμώμου) ακολουθώντας σε τρεις στάσεις.

Η πρώτη στάση σε ήχο πλάγιο α΄ αρχίζει με το εγκώμιο “Η ζωή εν τάφω, κατετέθης, Χριστέ…”                                  Η δεύτερη στάση σε ήχο πλάγιο α΄ αρχίζει με το εγκώμιο “Άξιον εστί μεγαλύνειν σε τον Ζωοδότην…”.                     Η τρίτη στάση σε ήχο γ΄ αρχίζει με το εγκώμιο “Αι γενεαί αι πάσαι ύμνον τη ταφή Σου προσφέρουσι Χριστέ μου”.

Και οι τρεις παραπάνω στάσεις καταλήγουν με το ίδιο τροπάριο – εγκώμιο που ξεκινούν ενώ ο λειτουργών ιερέας θυμιατίζει τον επιτάφιο και από τις τέσσερις πλευρές του. Συνέχεια των εγκωμίων ακολουθούν ευλογητάρια και στιχηρά ιδιόμελα.

Ιστορικά αποδίδονται κυρίως ως λαϊκής έμπνευσης δημιουργήματα που φέρονται σε κώδικες με διάφορες παραλλαγές. Κάποια όμως εξ αυτών διακρίνονται ιδιαίτερα για την αρχαιότητά τους, ως αντιγραφή, από Βυζαντινούς μαΐστορες, των αρχαίων εγκωμίων προς την Περσεφόνη και την θεά Δήμητρα που ψάλλονταν κατά τα Ελευσίνια Μυστήρια, όπως το “Ω γλυκύ μου Έαρ, γλυκύτατόν μου τέκνο”.
Τα εγκώμια του επιταφίου αποτέλεσαν και τα πρότυπα της δημιουργίας ομοίων για την Κοίμηση της Θεοτόκου, για τον Άγιο Νικόλαο κ.ά.

Από την: http://el.wikipedia.org

Μετά το τέλος των εγκωμίων ακολούθησε η περιφορά του Επιταφίου στους δρόμους του χωριού. Τον Επιτάφιο συνόδευαν ως Μυροφόρες, μαθήτριες του Σχολείου μας μαζί με άλλες κοπέλες από το Χάβαρι και έρραινα με άνθη. Πολύς κόσμος ακολούθησε την περιφορά παρά το τσουχτερό κρύο.

 

Ελ Γκρέκο – 400 χρόνια από το θάνατό του

Με αφορμή την επέτειο των 400 χρόνων από το θάνατο του Δομίνικου Θεοτοκόπουλου, έγινε παρουσίαση στους μαθητές του σχολείου μας, της ζωής και του έργου του, από το δάσκαλο της Γ΄ τάξης Γιώργο Παπαβραμόπουλο. 

Έγινε παρουσίαση της βιογραφίας του, προβολή εικόνων και πληροφοριών για το χωριό Φόδελε Ηρακλείου όπου γεννήθηκε, οι πίνακές του που υπάρχουν στην Ελλάδα και συλλογή γραμματοσήμων με θέμα το σπουδαίο Έλληνα ζωγράφο. Επίσης έγινε προβολή βίντεο με τους πίνακές του και στη συνέχεια οι μαθητές ζωγράφισαν, εμπνευσμένοι από τους πίνακες που είδαν, θέματα θρησκευτικού περιεχομένου.

Ο Δομίνικος Θεοτοκόπουλος γεννήθηκε στην Κρήτη το 1541. Μετά από μελέτες φαίνεται ότι γεννήθηκε στο χωριό Φόδελε κοντά στο Ηράκλειο. Όμως έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του μακριά από την Κρήτη.Γι’ αυτό το λόγο έγινε γνωστός με το όνομα Ελ Γκρέκο= Έλληνας.

Οι πρώτες σπουδές  Ηράκλειο

Ο Δομίνικος Θεοτοκόπουλος ξεκίνησε τις σπουδές του στο μετόχι της μονής Σινά (Αγία Αικατερίνη) που βρίσκεται στο Ηράκλειο. Εκεί άρχισε να μαθαίνει βυζαντινή ζωγραφική και αγιογραφία. Ο ναός της Αγίας Αικατερίνης είναι τώρα μουσείο. Από το 1563 ασκεί επίσημα το επάγγελμα του ζωγράφου.Έμεινε στην Κρήτη μέχρι την ηλικία των 20 χρονών.

Από την Κρήτη στην Ιταλία

     Όταν έγινε 20 χρονών ταξίδεψε στη Βενετία και έγινε μαθητής του Τιτσιάνο. Ο Τιτσιάνο ήταν ένας σπουδαίος Ιταλός ζωγράφος. Μετά έγινε μαθητής του Μπασσάνο και του Τιντορέτο.Το 1570 πήγε στη Ρώμη όπου πια είχε γίνει πολύ γνωστός ως Ελ Γκρέκο.

Από την Ιταλία στην Ισπανία

Το 1577 ο Δομίνικος Θεοτοκόπουλος φτάνει στο Τολέδο, μια πόλη της Ισπανίας.Ο Θεοτοκόπουλος συνέχισε να φτιάχνει φοβερούς πίνακες ζωγραφικής για 30 ακόμα χρόνια. Οι Ισπανοί πίστευαν ότι ο Ελ Γκρέκο ήταν ο καλύτερος ζωγράφος της Ισπανίας. Εκτός από ζωγράφος ήταν γλύπτης και αρχιτέκτονας. Πάντα όμως ο Θεοτοκόπουλος υπέγραφε τους πίνακές του στα ελληνικά με το όνομα «Κρής», δηλαδή Κρητικός. Πέθανε στο Τολέδο στις 7 Απριλίου 1614.

Επιστολή στο Δήμαρχο

08042014756

Σε συνέχεια του προγράμματος Κυκλοφοριακής Αγωγής και της επίσκεψης στους δρόμους του χωριού, οι μαθητές έγραψαν και έστειλαν την παρακάτω επιστολή στο Δήμαρχο Ήλιδας κ. Λυμπέρη και στον πρόεδρο του χωριού κ. Παπαζαφειρόπουλο με τις παρατηρήσεις τους.

Αγαπητέ κύριε Δημαρχε,

     Είμαστε οι μαθητές της Γ΄ και Δ΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου Χαβαρίου. Πήγαμε έναν περίπατο στο χωριό μας και διαπιστώσαμε διάφορα προβλήματα σχετικά με την κυκλοφορία στους δρόμους.

     Στις διασταυρώσεις έξω από το σχολείο  και στην πλατεία έχουν σβήσει οι διαβάσεις  πεζών και πρέπει να ξαναφτιαχτούν.

     Ορισμένες πινακίδες STOP έχουν σβήσει ενώ άλλες έχουν πέσει και δεν φαίνονται από τους οδηγούς.

     Μερικές λάμπες είναι σβησμένες και είναι επικίνδυνη η κυκλοφορία το βράδυ.

     Στις στάσεις να τοποθετηθούν στέγαστρα για να μην βρέχονται όσοι περιμένουν το λεωφορείο, όταν βρέχει.

     Πρέπει να φτιαχτούν όσα πεζοδρόμια δεν έχουν φτιαχτεί ακόμα.

  Διαπιστώσαμε επίσης ότι έχουν φτιαχτεί οι λακούβες που υπήρχαν στους δρόμους και σας ευχαριστούμε γι΄ αυτό.

                                                                                                                                                                                           Με εκτίμηση

                                                      Οι μαθητές των Γ΄ και Δ΄ τάξεων του Δημοτικού Σχολείου Χαβαρίου.

Επίσκεψη στο χωριό

Στα πλαίσια του προγράμματος Ευέλικτης Ζώνης “Κυκλοφοριακή Αγωγή”, οι μαθητές της Γ΄και Δ΄Τάξης του σχολείου μας επισκέφθηκαν το χωριό την Τρίτη 1 Απριλίου. Κατά την επίσκεψή τους παρατήρησαν τις πινακίδες του Κ.Ο.Κ. και την κυκλοφοριακή κίνηση στον κεντρικό δρόμο του χωριού. Επίσης παρατήρησαν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι πεζοί και σημείωσαν τις ελλείψεις που υπάρχουν σε σήματα και κυρίως σε διαβάσεις πεζών.

Τις παρατηρήσεις αυτές θα καταγράψουν σε επιστολή και θα την στείλουν στο Δήμαρχο Ήλιδας και στον Πρόεδρο του χωριού μας.

Εορτασμός 25ης Μαρτίου 2014

Την παραμονή της 25ης Μαρτίου γιορτάσαμε και φέτος στο σχολείο μας την επέτειο της ελληνικής επανάστασης του 1821.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες της ΣΤ΄ Τάξης του σχολείου μας, παρουσίασαν τα γεγονότα της εποχής εκείνης. Επίσης τραγούδησαν τραγούδια με τα ηρωικά κατορθώματα των προγόνων μας.

Ανήμερα την 25η Μαρτίου πήγαμε στην εκκλησία όπου έγινε η Δοξολογία και στη συνέχεια κατευθυνθήκαμε προς την πλατεία του χωριού. Εκεί έγινε η κατάθεση στεφάνων και η ομιλία από το δάσκαλο του σχολείου μας, Σιαπέρα Ιωάννη.

Στη συνέχεια έγινε η παρέλαση από τα νήπια και τους μαθητές του Δημοτικού και του Γυμνασίου. Οι εκδηλώσεις ολοκληρώθηκαν με παραδοσιακούς χορούς από τους μαθητές του Δημοτικού.

Ασφάλεια στο σπίτι

Στο πλαίσιο της υλοποίησης των Προγραμμάτων Ασφάλειας – Πρώτες Βοήθειες, πραγματοποιήθηκε στο σχολείο μας την Τετάρτη 12 Μαρτίου ενημερωτική παρέμβαση του Ομίλου “ΤΙΤΑΝ” με θέμα “Ασφάλεια στο σπίτι”.

Την ενημερωτική παρέμβαση έκανε ο υπεύθυνος του Ομίλου “ΤΙΤΑΝ” για το Νομό Ηλείας κ. Σωτήρης Νικολόπουλος.

Κατά την ενημέρωση οι μαθητές παρακολούθησαν σε βίντεο και διαφάνειες, ασφαλείς πρακτικές και κανόνες για την αποφυγή επικίνδυνων καταστάσεων, που μπορεί να οδηγήσουν σε ατύχημα. Η ενημέρωση έγινε με βιωματικό – διαδραστικό τρόπο με τη συμμετοχή και των ιδίων των μαθητών.

Ο αποκριάτικος χορός μας

Ο σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου μας, διοργάνωσε και φέτος αποκριάτικο χορό για τους μικρούς μαθητές και όχι μόνο.

Ο χορός έγινε στο Μπεκιάρειο πνευματικό κέντρο του χωριού μας και συγκέντρωσε πλήθος παιδιών κάθε ηλικίας.

Με συμβολική είσοδο 2 ευρώ διασκέδασαν όλοι, χόρεψαν, ήπιαν αναψυκτικά και έφαγαν από τα εδέσματα που με πολύ μεράκι είχαν φτιάξει οι μητέρες των μαθητών.

Στο τέλος έγινε κλήρωση και μοιράστηκαν δώρα στους τυχερούς.

Τσικνοπέμπτη στο σχολείο

Και φέτος γιορτάσαμε στο σχολείο μας το παραδοσιακό έθιμο της Τσικνοπέμπτης. Αφού τις πρώτες ώρες έγιναν κανονικά τα μαθήματα, στη συνέχεια οι γονείς ετοίμασαν τη φωτιά για το ψήσιμο.

Ο σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων καθώς και ο πρόεδρος της κοινότητας κ. Παπαζαφειρόπουλος προσέφεραν τα σουβλάκια που φάγαμε.

Οι γονείς τα ετοίμασαν και μας τα μοίρασαν και στη συνέχεια διασκεδάσαμε με τραγούδια και χορούς.

“+δημιουργώ”

Την προηγούμενη εβδομάδα το σχολείο μας συμμετείχε στη δράση του Υπουργείου Παιδείας “ημιουργώ”.

Στόχος είναι τόσο η ευαισθητοποίηση της σχολικής κοινότητας σε θέματα βίας και εκφοβισμού, όσο και η ανάδειξη θετικών προτύπων συμπεριφοράς, καθώς και της αξίας της ανάπτυξης σχέσεων που στηρίζονται στο σεβασμό, την κατανόηση και την αποδοχή.

Στο σχολείο μας παρακολουθήσαμε ταινίες που έχουν θέμα τη σχολική βία και τον εκφοβισμό. Στη συνέχεια οι μαθητές ζωγράφισαν αφίσες με θέμα τη σχολική βία.

Η καλύτερη αφίσα στάλθηκε στη Δ/νση ΠΕ Ηλείας για τη συμμετοχή του σχολείου μας στο διαγωνισμό αφίσας του Παρατηρητηρίου Πρόληψης της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού.

Βράβευση από τη Μαθηματική Εταιρεία

Το Σάββατο 8 Φεβρουαρίου το πρωί πραγματοποιήθηκε στο Λαζαράκειο Δημοτικό Μέγαρο Αμαλιάδας η βράβευση των μαθητών της Εκπαιδευτικής Περιφέρειας Αμαλιάδας που είχαν διακριθεί στους διαγωνισμούς Μαθηματικών που διοργάνωσε το 2013 η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία.

Στην εκδήλωση μίλησε ο Σχολικός Σύμβουλος Μαθηματικών του νομού μας κ. Ευστάθιος Λειβαδάς.

Από το σχολείο μας βραβεύθηκαν η Χαρά Γκρίλλα και ο Γιάννης Δημόπουλος.