Στο Λαογραφικό Μουσείο Αγίας Μαύρας

Την Παρασκευή 19 Απριλίου, το σχολείο μας  επισκέφθηκε το Λαογραφικό Μουσείο Αγίας Μαύρας. Η Αγία Μαύρα είναι ένα μικρό χωριό κοντά στο Χάβαρι και ανήκει στο Δήμο Πηνειού (Γαστούνη). Στο παλιό Δημοτικό σχολείο του χωριού, το οποίο δε λειτουργεί πια, έχει στηθεί ένα υπέροχο Λαογραφικό Μουσείο. Εμπνευστής και εκ των δημιουργών του Μουσείου ήταν ο συνταξιούχος δάσκαλος και πρώην Δήμαρχος Τραγανού κ. Γρηγόρης Γιαννακόπουλος, ο οποίος μαζί με πολλούς εθελοντές συγκέντρωσε πολλά παλιά αντικείμενα τα οποία εκτίθενται στο Μουσείο.

Ο ίδιος ο κ. Γιαννακόπουλος μας ξενάγησε και μας εξήγησε τα πάντα γύρω από τα εκθέματα και την ιστορία τους. Στο προαύλιο του σχολείου υπήρχαν εξαρτήματα λιτρουβιού, παλιές μηχανές άντλησης νερού και παλιά τρακτέρ. Υπήρχαν επίσης κάρα και εργαλεία αγροτικών εργασιών όπως άροτρα, σβάρνες κλπ. Πιο πέρα υπήρχε ο παλιός φούρνος και όλα τα εργαλεία που χρησιμοποιούσε η νοικοκυρά για το ζύμωμα και το φούρνισμα του ψωμιού.

Μετά πήγαμε στο κτίριο όπου παλιά στεγαζόταν το νηπιαγωγείο του χωριού και τώρα έχει γίνει αντίγραφο ενός σχολείου της παλιάς εποχής. Είδαμε τα παλιά θρανία, τα παλιά βιβλία και τις ποδιές που φορούσαν οι μαθήτριες.

Στη συνέχεια πήγαμε στο κυρίως κτίριο όπου είδαμε όπλα που χρησιμοποιούσαν οι πρόγονοί μας και παραδοσιακές στολές από διάφορα μέρη της Ελλάδας. Είδαμε παλιά νομίσματα, υφαντά, παλιά έπιπλα, εργαλεία, κουζινικά, ψυγείο πάγου και άλλα. Είδαμε επίσης παλιά ποδήλατα, αγροτικά εργαλεία, τον αργαλειό, τον πάγκο του τσαγκάρη, τον τρόπο παρασκευής κρασιού καθώς και διάφορα πήλινα και ψάθινα αντικείμενα.

Μετά γράψαμε τις εντυπώσεις μας στο βιβλίο επισκεπτών και  παίξαμε στην παιδική χαρά που υπάρχει πίσω από το Μουσείο. Στο τέλος φύγαμε ευχαριστημένοι από τα ωραία πράγματα του παρελθόντος που γνωρίσαμε.

Ναι στη φιλία

Τα παιδιά του Δημοτικού σχολείου Χαβαρίου ζωγραφίσαμε φιγούρες παιδιών να σχηματίζουν με τα σώματά τους τη φράση ΝΑΙ ΣΤΗ ΦΙΛΙΑ. Η ΣΤ τάξη ζωγράφισε και σχεδίασε τα γράμματα Φ και Ι. Η Νικολέτα και ο Τράιτσο ήταν τα μοντέλα για τις ζωγραφιές μας. Τα έργα αυτά για να τα φτιάξουμε χρειαστήκαμε ένα μήνα περίπου. Η διαδικασία εγκατάστασής τους μας πήρε δύο Παρασκευές. Τη πρώτη Παρασκευή πήγαμε στο Μπεκιάρειο με τον κύριο Κωνσταντίνο και με άλλα παιδιά από τις τάξεις Γ, Δ, Ε και ΣΤ.

Ελιάννα

Την πρώτη Παρασκευή στο Μπεκιάρειο πήγαμε με τον κ.Κωνσταντίνο, τη Βλασία, τον Νίκο, τον Θοδωρή, την Ελλιάννα, τη Τζάπμαν κι εμένα. Σκουπίσαμε το πάτωμα και απλώσαμε παντού τα χαρτιά που είχαμε ζωγραφίσει με τα παιδιά. Τα κόψαμε και μετά τα ζωγραφίσαμε λίγο ακόμα. Κάναμε και διαλείμματα. Είχαμε και μια φωτογραφική μηχανή και βγάλαμε και φωτογραφίες και βίντεο. Κολλήσαμε τα γράμματα Ν, Α, Ι, Σ και Τ. Δεν προλάβαμε τα άλλα όμως.

Ηλίας

Τη δεύτερη Παρασκευή, η Αγγελική, η Ευγενία, η Αναστασία, ο Δημήτρης, η και ο κύριος των εικαστικών πήγαμε στο Μπεκιάρειο. Όταν φτάσαμε αφήσαμε τα πράγματα μας και αρχίσαμε τη δουλειά. Η διαδικασία του κολλήματος ήταν εύκολη. Απλώσαμε κάτω στο πάτωμα μια ζελατίνα και βάλαμε το ζωγραφισμένο χαρτί πάνω στην ζελατίνα. Στο κέντρο του χαρτιού ψεκάσαμε νερό. Όχι πολύ νερό. Ύστερα πήραμε τα πινέλα και αρχίσαμε να απλώνουμε το νερό με ακτινωτές κινήσεις μέχρι να βγει έξω ο αέρας που έχει από κάτω το χαρτί. Όταν τελειώσαμε με το νερό ξεκινήσαμε με την κόλλα αμύλου. Η διαδικασία της κόλλας είναι ίδια με το νερό μόνο που έπρεπε να βάλεις πιο πολλή κόλλα στις γωνίες.

Αγγελική

 

Πέμπτη 4 Απριλίου 2024. Μια μέρα ο δάσκαλος των εικαστικών με πήρε στο Μπεκιάρειο για να κολλήσουμε κάτι γράμματα. Εγώ ο Θοδωρής ήμουν ο φωτογράφος και έκανα κάτι βίντεα με τη διαδικασία του κολλήματος και είχα βγάλει πολλές φωτογραφίες. Αν μπείτε στο blog του Δημοτικού Σχολείου Χαβαρίου θα τις δείτε. Όταν με πήρε ο δάσκαλος ο κ. Κωνσταντίνος ένιωσα χαρά γιατί ξέραμε ότι θα χάσουμε όλα τα μαθήματα. Ο κ.Κωνσταντίνος δεν πήρε μόνο εμένα, πήρε μια συμμαθήτριά μου που την λένε Ελιάννα και άλλα παιδιά από άλλες τάξεις. Η συμμαθήτριά μου, μου είπε ότι πέρασε φανταστικά γιατί είδαμε πολλά πράγματα που μας έκαναν να νιώσουμε ωραία.

Θοδωρής

 

Τα παιδιά της Α’τάξης φτιάξαμε το Ι από τη λέξη ΦΙΛΙΑ και το Σ και το Τ από τη λέξη ΣΤΗ.

Σπύρος, Α’ τάξη

 

Σχεδίασα την αδελφή μου.

Αθανασία, Α’ τάξη

 

Τα παιδιά της Β’τάξης φτιάξαμε το Α γράμμα από τη λέξη ΝΑΙ. Τα μοντέλα κάναμε ο Δημήτρης και ο Ηλίας. Είχαμε βάλει ένα άσπρο χαρτί στον τοίχο και είχαμε ανοίξει τον προτζέκτορα να μας φωτίζει μ’ένα μπλε φως. Ο Χαράλαμπος και ο Θοδωρής σχεδίασαν το περίγραμμα της σκιάς μας πάνω στο χαρτί. Μετά το ζωγραφίσαμε με κηρομπογιές.

Τη μέρα που πήγαμε στο Μπεκιάρειο μέγαρο βοηθήσαμε τον κ. Κωνσταντίνο να κολλήσουμε τις ζωγραφιές των γραμμάτων στον τοίχο. Με την κα Γεωργία τη λατρεμένη μας δασκάλα κάναμε τη ραδιοφωνική εκπομπή «Άιντε βρε μαϊμού» για το ΡΑΔΙΟ ΧΑΒΑΡΙ για να παρουσιάσουμε την διαδικασία εγκατάστασης του έργου. Ο Θοδωρής από την ΣΤ΄ τάξη είχε τη φωτογραφική μηχανή και φωτογράφιζε τις ζωγραφιές.

Παρασκευή, Χαράλαμπος, Ηλίας, Δημήτρης, Γρηγόρης, Θοδωρής, Β’ τάξη, Δημοτικό Σχολείο Χαβαρίου.

Δράση για το “Χαμόγελο του παιδιού”

ΔΡΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΧΑΜΟΓΕΛΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ

Σας ενημερώνουμε ότι ο Εθελοντικός Οργανισμός για τα παιδιά «Το Χαμόγελο του Παιδιού»,  επιθυμεί να συγκεντρώσει τρόφιμα για να καλύψει τις ανάγκες τόσο των παιδιών που διαμένουν στα σπίτια του Συλλόγου, όσο και των παιδιών και οικογενειών  των Κέντρων Στήριξης Παιδιού & Οικογένειας, λόγω των σοβαρών προβλημάτων διαβίωσης που αντιμετωπίζουν.

Επικαλούμαστε την έμπρακτη στήριξη σας στο μέτρο των δυνατοτήτων σας και σας ευχαριστούμε για την ευγενική και συγκινητική στάση σας. Την όμορφη αυτή δράση θα υλοποιήσουμε σε συνεργασία με το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων Χαβαρίου και το Νηπιαγωγείο Χαβαρίου.

Σας παραθέτουμε  ενδεικτική λίστα προϊόντων:

  • Συσκευασμένα είδη τροφίμων: γάλα εβαπορέ, κακάο, άνθος αραβοσίτου, λάδι, ρύζι, σάλτσα ντομάτας,  μπισκότα,  κρουασάν,  αλάτι,  ξύδι,  μπαχαρικά,  όσπρια,   μέλι, μαρμελάδα, μερέντα, πουρέ, δημητριακά, φρυγανιές, βρεφικές κρέμες και γάλατα, αλεύρι,  χυμούς.
  • Είδη βρεφικής φροντίδας: πάνες, μωρομάντηλα, σαμπουάν, αφρόλουτρα, κρέμες περιποίησης βρεφών.
  • Είδη προσωπικής φροντίδας: σαμπουάν, αφρόλουτρα, οδοντόκρεμες, οδοντόβουρτσες.
  • Είδη υγιεινής: σακούλες απορριμμάτων, χλωρίνη, μαλακτικά ρούχων, καθαριστικά και απολυμαντικά γενικής χρήσης.
  • Είδη οικιακής χρήσης: χαρτί υγείας, χαρτί κουζίνας, αλουμινόχαρτο, διαφανή μεμβράνη.

Η συγκέντρωση των τροφίμων και των ειδών πρώτης ανάγκης μπορεί να πραγματοποιηθεί έως την Πέμπτη 18 Απριλίου στο χώρο του σχολείου.

Ευχαριστούμε πολύ

Δανειστική βιβλιοθήκη

Αγαπητοί γονείς,

Με χαρά σας ενημερώνουμε ότι στο σχολείο μας λειτουργεί από αυτήν την εβδομάδα Δανειστική Βιβλιοθήκη. Στα πλαίσια της καλλιέργειας της φιλαναγνωσίας στα παιδιά, οργανώθηκε απ’ την αρχή της σχολικής χρονιάς μια προσπάθεια εμπλουτισμού και ανανέωσης των υπαρχόντων τίτλων, η οποία απέδωσε περίπου 200 νέα βιβλία εκπαιδευτικού και λογοτεχνικού περιεχομένου.

Τα βιβλία μας τοποθετήθηκαν σε καινούρια βιβλιοθήκη που παραλάβαμε και οι μαθητές ήδη ανταποκρίνονται θετικά, επιδεικνύοντας έντονο ενδιαφέρον.

Μπορούν να δανείζονται καθημερινά βιβλία (αρκεί να έχουν επιστρέψει το προηγούμενο), τηρώντας τους κανόνες που τους έχουν κοινοποιηθεί στον χώρο της βιβλιοθήκης. Προαιρετικά, μπορούν να συμπληρώνουν ένα φύλλο εργασίας όταν ολοκληρώνουν την  ανάγνωση του βιβλίου, το οποίο προμηθεύονται από το σχολείο.

Σε κάθε περίπτωση, στόχος μας είναι οι μαθητές να ενθαρρυνθούν να δημιουργήσουν μια σχέση αγάπης με το βιβλίο και όχι να το αντιμετωπίζουν ως μέσο καταπίεσης.  Έχει αποδειχθεί άλλωστε, ότι η αξιοποίηση του ποιοτικού λογοτεχνικού βιβλίου έχει μεγάλη σημασία για την ολοκληρωμένη διαπαιδαγώγηση, καθώς συμβάλλει στην νοητική, αισθητική και κοινωνικοσυναισθηματική ωρίμανση των παιδιών. Αυτή θα τα βοηθήσει να αναπτύξουν την κριτική και δημιουργική τους σκέψη, να δραστηριοποιήσουν τη φαντασία και την εφευρετικότητά τους, να δοκιμάσουν τα συναισθήματά τους αναπτύσσοντας έτσι τη συναισθηματική τους νοημοσύνη, να καλλιεργήσουν τη γλωσσική τους έκφραση με έμμεσο και βιωματικό τρόπο, και τελικά να συγκροτήσουν ολόπλευρα την προσωπικότητά τους.

Ευχόμαστε σε όλα τα παιδιά… «Καλά αναγνωστικά ταξίδια!».

Η γιορτή της 25ης Μαρτίου

Την Παρασκευή 22 Μαρτίου γιορτάσαμε την επέτειο της ελληνικής επανάστασης του 1821. Οι μαθητές της ΣΤ΄ τάξης παρουσίασαν σκηνές από τα γεγονότα του αγώνα, απήγγειλαν ποιήματα και τραγούδησαν σχετικά τραγούδια. Στη συνέχεια όλοι κεραστήκαμε με γλυκά και αναψυκτικά που πρόσφερε ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων.

Τη Δευτέρα 25 Μαρτίου πήγαμε στην εκκλησία όπου έγινε η Δοξολογία. Μετά πήγαμε στην πλατεία του χωριού. Εκεί διαβάστηκε επιμνημόσυνη δέηση εις μνήμην των νεκρών ηρώων. Τον πανηγυρικό της ημέρας εκφώνησε ο δάσκαλος του σχολείου μας, Χρήστος Μακρυγιάννης. Στη συνέχεια έγινε η κατάθεση στεφάνων από τις αρχές και τους συλλόγους του χωριού.  Οι εκδηλώσεις ολοκληρώθηκαν με την παρέλαση μαθητών και νηπίων.

Το έθιμο της Τσικνοπέμπτης

Η Τσικνοπέμπτη είναι η Πέμπτη της δεύτερης (Κρεατινής) εβδομάδας του Τριωδίου. Κατά την Κρεατινή εβδομάδα, η ορθόδοξη παράδοση, σεβόμενη τις νηστείες της Τετάρτης και της Παρασκευής, τοποθέτησε ανάμεσά τους, την Πέμπτη δηλαδή, μια ημέρα εκτόνωσης με «τσίκνισμα» και κραιπάλη.

Λέγεται Τσικνοπέμπτη ή…Τσικνοπέφτη γιατί αυτήν την Πέμπτη, σύμφωνα με την παράδοση, σε πολλά μέρη της Ελλάδας, έλιωναν το λίπος από τα χοιρινά, ενώ παρέες συγκεντρώνονταν στα σπίτια για να ψήσουν κρέας, να το τσικνίσουν δηλαδή. Η προέλευση του εθίμου μάλλον ανάγεται στις βακχικές γιορτές των αρχαίων Ελλήνων αλλά και των Ρωμαίων, που επιβίωσαν με παραλλαγές μέχρι και τα χριστιανικά χρόνια. Η πολυφαγία και πολυπιοτία, χαρακτηριστικά της συγκεκριμένης ημέρας, θυμίζουν πρακτικές που σχετίζονται με την ευφορία της γης και που, όταν συνδυάζονται με την χριστιανική παράδοση, σημαίνουν την προετοιμασία για τη σαρανταήμερη νηστεία (Σαρακοστή) πριν το Πάσχα.

Το έθιμο αυτό γιορτάστηκε και φέτος στο σχολείο μας. Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων από το πρωί άρχισε τις ετοιμασίες για το ψήσιμο. Οι μαθητές το πρωί έκαναν διάφορες κατασκευές και ζωγραφιές σχετικές με το έθιμο της Τσικνοπέμπτης και τις Απόκριες. Στη συνέχεια μοιράστηκαν σε όλους σουβλάκια, πίτες, τυροπιτάκια και αναψυκτικά. Η μουσική από το πρωί δονούσε τον αέρα. Το κέφι ανέβαινε και ξεκίνησε ο χορός. Οι μαθητές, γονείς και δάσκαλοι χόρεψαν με αποκριάτικα τραγούδια. Ακολούθησαν οι παραδοσιακοί χοροί, καλαματιανά, τσάμικα, νησιώτικα, ηπειρώτικα κ.λ.π. Ακολούθησαν και ζεϊμπέκικα όπου οι μαθητές και μαθήτριες έδειξαν το ταλέντο τους.

Στο σημείο αυτό να αναφέρουμε και τους χορηγούς της γιορτής. Τα σουβλάκια προσέφεραν: Ο Σύλλογος Γυναικών Χαβαρίου, ο Πολιτιστικός και Λαογραφικός Σύλλογος Χαβαρίου “ο Διόνυσος”, ο Γιάννης Κουτρουμπής, ο Δημήτρης Μπερούκας, ο Βασίλης Σταυρούλιας, η Άννα Ανδριοπούλου Φωτεινού. Τα αναψυκτικά προσέφερε ο Θεόδωρος Παναγιωτόπουλος. Τους ευχαριστούμε θερμά όλους.

Παιδικοί Ολυμπιακοί Αγώνες

Την Τετάρτη 6 Μαρτίου πραγματοποιήθηκαν στην Αμαλιάδα οι Παιδικοί Ολυμπιακοί Αγώνες. Τους αγώνες διοργάνωσε η Δ/νση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ηλείας στο Δημοτικό Στάδιο Αμαλιάδας.

Στους αγώνες συμμετείχαν  μαθητές της Ε΄ και ΣΤ΄τάξης του σχολείου μας, αλλά και όλων των σχολείων του Δήμου Ήλιδας, οι οποίοι είχαν επιλεγεί μετά από ενδοσχολικούς αγώνες.

Το σχολείο μας είχε αρκετές διακρίσεις. Ο Τράιτσο Χριστόβ ήρθε 2ος στο ακόντιο, ο Θωμάς Σύριος 3ος στα 60 μ., ο Ηλίας Βεΐζι 3ος στο ακόντιο, ο Χρήστος Μπερούκας  3ος στα 800 μ. και η Ντέσι Χρίστοβα 3η στο ακόντιο.

Συγχαρητήρια σε όλους τους μαθητές που πήραν μέρος.

Καθαρισμός προαυλίου

Την Κυριακή 3 Μαρτίου ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου μας καθάρισε το προαύλιο του σχολείου. Από το πρωί ξεκίνησαν με τα χέρια, με εργαλεία, με μηχανήματα. Καθάρισαν χορτάρια, έκοψαν κλαδιά, κλάδεψαν τις μουριές.

Αρωγοί στις προσπάθειες των γονέων ήταν και: ο Πρόεδρος της Τοπικής Κοινότητας Χαβαρίου Δημήτρης Γκρίλλας, ο Πρόεδρος του Πολιτιστικού και Λαογραφικού συλλόγου Χαβαρίου “Ο Διόνυσος” Νίκος Γκρίλλας και ο συγχωριανός μας αγρότης Νίκος Καράμπελας.

Ευχαριστήρια Επιστολή

Η Διευθύντρια, το διδακτικό προσωπικό και οι μαθητές του σχολείου νιώθουν την ανάγκη να ευχαριστήσουν  θερμά  το Σύλλογο Γονέων & Κηδεμόνων του Σχολείου μας, για το ενδιαφέρον και τις ώρες εργασίας που πρόσφεραν για την καθαριότητα του προαύλιου χώρου. Επίσης αρωγοί σε αυτή  την προσπάθεια ήταν ο κ. Δημήτρης Γκρίλλας Πρόεδρος Δημοτικής Κοινότητας Χαβαρίου, ο κ. Νικόλαος Γκρίλλας Πρόεδρος Πολιτιστικού Συλλόγου Χαβαρίου Διόνυσος και ο κ. Νικόλαος Καράμπελας αγρότης κάτοικος Χαβαρίου. Είναι αξιέπαινη η διάθεση όλων για αγαστή συνεργασία, αμέριστη και διαρκή συνεισφορά στην επίλυση ζητημάτων καθώς και την κάλυψη των αναγκών που προκύπτουν. Σας εκφράζουμε τις ευχαριστίες μας για τη συνεργασία και επικοινωνία που έχουμε για το καλό του Σχολείου μας και των παιδιών μας.

Για το  Σύλλογο Διδασκόντων και των μαθητών

Η Διευθύντρια του Σχολείου

 

Παράσταση Καραγκιόζη

Την Πέμπτη 29 Φεβρουαρίου ήρθε στο σχολείο μας  ο καραγκιοζοπαίχτης Φώτης Πλέσσας. Στην αρχή ο καραγκιοζοπαίχτης μίλησε για την ιστορία του Καραγκιόζη. Οι μαθητές παρακολούθησαν την παράσταση “Τα καμώματα του Καραγκιόζη”. Ήταν μια πολύ διασκεδαστική, αλλά και διδακτική παράσταση. Ο Καραγκιόζης είχε ιδρύσει το σύλλογο “Αγάπη και ειρήνη” που ήταν κατά των πολέμων και των εξοπλισμών. Ο πολεμοχαρής Τούρκος πασάς τον κυνηγούσε για να τον συλλάβει. Όλα αυτά δημιούργησαν πολλά αστεία επεισόδια. Ο Καραγκιόζης ξέφευγε πάντα με τη βοήθεια των μαθητών. Οι μαθητές συμμετέχοντας στην παράσταση, διασκέδασαν πολύ. Την παράσταση παρακολούθησαν και οι μικροί μαθητές του Νηπιαγωγείου.

Άσκηση σεισμού

Με στόχο την ετοιμότητα εκπαιδευτικών και μαθητών σε περίπτωση σεισμού, την Παρασκευή 23 Φεβρουαρίου 2024 έγινε στο σχολείο μας άσκηση. Σκοπός της άσκησης ήταν η διασφάλιση υψηλού επιπέδου ετοιμότητας και συντονισμού μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων, για την αποτελεσματική αντιμετώπιση ενός ενδεχόμενου σεισμού.
Οι μαθητές είχαν ενημερωθεί από τους εκπαιδευτικούς πριν από κάποιες μέρες για όσα πρέπει να ξέρουν για την ασφαλή εκκένωση του κτιρίου(Διατήρηση ψυχραιμίας, κατάλληλη έξοδο κλπ).
Έτσι λοιπόν το συνθηματικό τριπλό χτύπημα του κουδουνιού από τη Διευθύντριά μας, βρήκε υποψιασμένους τους πάντες και η αντίδραση μαθητών και εκπαιδευτικών κυμάνθηκε σε ικανοποιητικά επίπεδα.
Όμως επειδή ο σεισμός συνήθως δεν προειδοποιεί, στο άμεσο μέλλον θα πραγματοποιήσουμε άλλες  ασκήσεις ετοιμότητας, όπως προβλέπεται στο «Σχέδιο Έκτακτων Αναγκών» του σχολείου μας, με σκοπό να βελτιώσουμε το χρόνο αντίδρασης…
Αισιοδοξούμε ότι δε θα χρειαστεί να εφαρμοστεί σε πραγματική ανάγκη. Σίγουρα όμως πρέπει όλοι να είμαστε προετοιμασμένοι!


Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων