Στα πλαίσια επέκτασης του 1ου εργαστηρίου δεξιοτήτων με θέμα την Οικολογία «Φροντίζω το Περιβάλλον» σχεδιάστηκε ένα πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Αγωγής, προκειμένου να εντάξουμε τα παιδιά του τμήματος μας σε περιβαλλοντικές έννοιες όπως είναι η Ανακύκλωση, η Οικολογία, η Αειφορία και η Οικολογική Συνείδηση, το Κλίμα και το Ενεργειακό Αποτύπωμα.

Αρχικά, μιλήσαμε για τη διαχείριση των απορριμμάτων και πώς αυτά μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν. Γνωρίσαμε τη διαδικασία της Ανακύκλωσης μέσα από βιντεοπροβολή των αντίστοιχων κάδων, αλλά και βιωματικά μέσω της επίσκεψης στον χώρο του σχολείου μας, της ομάδας Dixan, όπου μας έμαθε μέσω του εκπαιδευτικού της προγράμματος «Οι σπόροι του αύριο! Τα παιδιά στο πλευρό της Γης!» να κάνουμε διαλογή απορριμμάτων αναλόγως του υλικού κατασκευής μιας συσκευασίας και τρόπους επαναχρησιμοποίησης τους, αλλά έγινε και μια πρώτη εισαγωγή στις επιπτώσεις της Οικολογικής Καταστροφής.

Μέσα από το τραγούδι «Ανακύκλωση» της παιδικής χορωδίας Σπύρου Λάμπρου, καθώς και εμπνευσμένοι από το παραμύθι της Σοφίας Ζαραμπούκα «Το Βρωμοχώρι», αποτυπώσαμε σε ομαδική εργασία τη ζωή σε ένα μέρος με μολυσμένο αέρα, όπου τα σκουπίδια και το καυσαέριο είναι το μόνο θέαμα των κατοίκων του. Τι θα μπορούσε να αλλάξει για να μετατραπεί σε «Καθαροχώρι» και να γίνει πιο ποιοτική η ζωή των ανθρώπων αυτού του χωριού; Μα φυσικά να αποκτήσουν Περιβαλλοντική Συνείδηση και να βάλουν στη ζωή τους της Ανακύκλωση.

Δεδομένου πως όλοι μας δε βιώνουμε τις εποχές όπως παλαιότερα και το κλίμα έχει αλλάξει άρδην, μέσα από το παρόν πρόγραμμα τα παιδιά κλήθηκαν, να αναζητήσουν τις αιτίες αυτής της αλλαγής και της περιβαλλοντικής κρίσης, να γνωρίσουν τις αρνητικές συνέπειες αυτών στον πλανήτη και στο Οικοσύστημα και με τρόπο βιωματικό να προσπαθήσουν να βρουν λύσεις προάσπισης της Γης που νοσεί.

Συνειδητοποιήσαμε πως η μόλυνση των υδάτων, η ατμοσφαιρική ρύπανση, η αποψίλωση των δασών, είναι μέρος της ζωής μας. Μέσα από απλά πειράματα φυσικής ανακαλύψαμε πώς επιτυγχάνετε η ατμοσφαιρική ρύπανση, προσπαθήσαμε να καθαρίσουμε το μολυσμένο νερό, με χρήση φίλτρου, μια διαδικασία αρκετά χρονοβόρα και δύσκολη, που προβλημάτισε ιδιαίτερα τους μικρούς επιστήμονες. Επίσης, μέσω πειράματος προσομοίωσης, μάθαμε για το λιώσιμο των πάγων από την υπερθέρμανση του πλανήτη, μια αρνητική συνέπεια, που έχει επιφέρει η τρύπα του Όζοντος, τόσο για τα ζώα, όσο και για τον ίδιο τον άνθρωπο. Με βάση όλα αυτά έγινε η γνωριμία με τις Α(νανεώσιμες) Π(ηγές) Ε(νέργειας) ως εναλλακτικό τρόπο εξασφάλισης ενέργειας για τον πλανήτη, φιλικό προς το περιβάλλον κι άρα ιδανικό για μια πιο βιώσιμη ζωή.


Είναι ικανοποίηση για εμάς , αν έστω και ένα παιδί κάνει βίωμα μαζί με την οικογένειά του, γνώσεις που άντλησε μέσα από αυτή τη δράση και ”αγκαλιάσει” τις ιδέες και τις αρχές της Οικολογικής Συνείδησης, της Ανακύκλωσης και των ΑΠΕ.


