Πολλά” πρωτάκια ”άρχισαν ήδη να εγγράφονται στα Νηπιαγωγεία ενόψει της νέας σχολικής χρονιάς 2014-2015. Έχετε σκεφτεί πόσο απαραίτητη είναι η προετοιμασία για την προσαρμογή τους στο νέο περιβάλλον; Το άρθρο της ψυχολόγου και σχολικής συμβούλου Αναστασία Γκοτσοπούλου μας δίνει χρήσιμες συμβουλές!
H προσαρμογή των μικρών παιδιών σε οποιοδήποτε καινούργιο περιβάλλον είναι τις περισσότερες φορές μια δύσκολη υπόθεση. Το ίδιο συμβαίνει, πολλές φορές και με την έναρξη του νηπιαγωγείου. Όμως, με λίγη επιμονή και στρατηγική σκέψη μπορούμε να τα διευκολύνουμε να δεχτούν με χαρά αυτό το νέο ξεκίνημα στη ζωή τους.
Το πιο σημαντικό απ’όλα είναι η σωστή προετοιμασία του παιδιού για την αλλαγή που πρόκειται να υπάρξει στη ζωή του. Έτσι:
• Καλό είναι, αρκετό καιρό πριν την έναρξη του νηπιαγωγείου, να του μιλήσουμε για το νέο του σχολείο,να επισκεφθούμε στις εγγραφές μαζί του το χώρο και στο τέλος να περάσουμε από έξω πολλές φορές κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού προκειμένου το παιδί να αρχίσει να εξοικειώνεται.
• Εξηγούμε το καθημερινό πρόγραμμα, τα ωράρια, τις δραστηριότητες (αφού πρώτα έχουμε ενημερωθεί γι’αυτά από τη Διεύθυνση του σχολείου), τις υποχρεώσεις των παιδιών, τους κανόνες που πρέπει να υπακούουν, το ρόλο τηςνηπιαγωγού ώστε να διαμορφώσει μια πρώτη εικόνα για το σχολικό πλαίσιο.
• Τονίζουμε με περίσσευμα ενθουσιασμού, χαράς και ανυπομονησίας τη σπουδαιότητα των όσων θα μάθει στο σχολείο του, ώστε να του κεντρίσουμε την προσοχή και περιέργειά του (θα μάθει όμορφα πράγματα, νέα παιχνίδια, θα αποκτήσει φίλους…κ.α.).
• Τονίζουμε επίσης το πόσο τυχερό είναι που πάει στο συγκεκριμένο σχολείο! Χρειάζεται πάντα να μιλάμε με τα καλύτερα λόγια για το σχολείο και τις δασκάλες του, ώστε μέσα από τη δική μας σιγουριά και εμπιστοσύνη, να βιώσει και το ίδιο αυτά τα συναισθήματα, με αποτέλεσμα να μη φοβάται να πηγαίνει στο σχολείο. Είναι σημαντικό να μας δει να μιλάμε, να χαμογελάμε και να συμβουλευόμαστε τους παιδαγωγούς, ώστε να καταλάβει ότι τους εμπιστεύομαστε.
• Το βοηθάμε να εξοικειωθεί με τον καινούργιο του εξοπλισμό, αρκετό καιρό πριν. Αγοράζουμε μαζί την τσάντα του και το ενθαρρύνουμε να την επιλέξει, τοποθετούμε την πετσέτα, το μπολάκι για το κολατσιό του , τα χαρτομάντιλα μέσα στην τσάντα και την ανοιγοκλείνουμε πολλές φορές σαν παιχνίδι . Παίζουμε μαζί του το παιχνίδι του σχολείου στο σπίτι και του διαβάζουμε παραμύθια και ιστορίες σχετικά με τον αποχωρισμό παιδιού-γονιών λόγω σχολείου.
• Σε καμιά περίπτωση βέβαια, οι δυσκολίες προσαρμογής που μπορεί να παρουσιάσει κάποιο παιδί με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, δε θα πρέπει να μας πανικοβάλουν , καθώς είναι απόλυτα φυσιολογικές και αναμενόμενες αντιδράσεις στο άγχος αποχωρισμού από μας τους γονείς.
• Χρειάζεται να αποχαιρετάμε με σιγουριά το παιδί και να αποχωρούμε από το νηπιαγωγείο για να πάμε στη δουλειά μας/σπίτι μας, αφού έχουμε εξηγήσει στο παιδί ότι θα επιστρέψουμε την τάδε ώρα για να το πάρουμε.
• Γι’αυτό, καλό είναι, να έχουμε στο μυαλό μας, ότι το παιδί μας μεγαλώνει, ανεξαρτητοποιείται και σταδιακά είναι φυσιολογικό να αποδεσμεύεται από την αποκλειστική φροντίδα μας. Το νηπιαγωγείο είναι από τους πρώτους φορείς κοινωνικοποίησης, μετά την οικογένεια, που φέρνουν ωριμότητα στο παιδί, καθώς μαθαίνει να μοιράζεται και να συναναστρέφεται ειρηνικά με τους γύρω του και γι’αυτό το λόγο εμείς οι γονείς χρειάζεται ολόψυχα και χωρίς δισταγμούς να στηρίζουμε και ενισχύουμε τη νέα αυτή πραγματικότητα του παιδιού μας.
www.tlife.gr/Article/family-protakia