Τα Χρώματα

Το πρώτο θέμα που προσεγγίσαμε με τα παιδιά για αυτή τη σχολική χρονιά ήταν Τα Χρώματα.

  • Ξεκινήσαμε διαβάζοντας την ιστορία «Οι εφτά χρωματιστοί ιππότες», όπου ο καθένας περηφανευόταν για το χρώμα του και θεωρούσε ότι είναι το καλύτερο. Ο Ασπρόμαυρος Βασιλιάς τους είπε μια μέρα ότι θα πάντρευε την κόρη του και τους ζήτησε να διακοσμήσουν το παλάτι του. Τότε άρχισε ο τσακωμός μεταξύ τους γιατί όλοι πίστευαν πως αυτός έχει το πιο ωραίο χρώμα. Τότε ο βασιλιάς θύμωσε και είπε στους υπηρέτες του να τους διώξουν πέρα μακριά. Και έτσι αυτοί τους έδεσαν και τους έστειλαν πέρα από τα σύννεφα όπου σαν από θαύμα δημιούργησαν ένα όμορφο ουράνιο τόξο. (Η ιστορία αναρτήθηκε από: https://www.paidika-paramythia.gr/story/88/oi-efta-hromatistoi-ippotes)Και έτσι ξεκινήσαμε τη συζήτησή μας για τα χρώματα και κάθε παιδί είπε ποιο είναι το αγαπημένο του χρώμα. Φτιάξαμε πίνακα, όπου τα παιδιά σημείωσαν το αγαπημένο τους χρώμα και μετρήσαμε σε πόσα παιδιά αρέσει το κάθε χρώμα και κάναμε συγκρίσεις.
  • Φτιάξαμε βιβλιαράκι με αινίγματα για τα χρώματα, όπου τα παιδιά ζωγράφισαν και τα νήπια, που είναι πιο εξοικειωμένα, έγραψαν. (Η ιδέα και τα αινίγματα ανακτήθηκαν από: http://5nipkalam.blogspot.com/2014/10/blog-post_25.html)
  • Παίξαμε στο κουκλοθέατρο μια ιστοριούλα με τα χρώματα, τα οποία τσακώνονταν για το ποιο χρώμα είναι το καλύτερο όμως στο τέλος μόνιασαν και σχημάτισαν ένα όμορφο ουράνιο τόξο. Με αφορμή την ιστορία αυτή συζητήσαμε για το ότι ο καθένας είναι μοναδικός και όμορφος και πως ενωμένοι όλοι σαν ομάδα μπορούμε να δημιουργήσουμε κάτι όμορφο, όπως τα χρώματα δημιούργησαν το ουράνιο τόξο.
  • Διαβάσαμε «Το παραμύθι με τα χρώματα» του Αλέξη Κυριτσόπουλου, όπου το ουράνιο τόξο έφυγε γιατί δεν του έδιναν καμία σημασία και πήρε όλα τα χρώματα μαζί του. Και όλα έμειναν άσπρα, γκρίζα και μαύρα. Τα παιδιά ξεκίνησαν να το βρουν. Και όταν το ουράνιο τόξο γύρισε άρχισε να πέφτει μια βροχή από χρώματα και όλα απέκτησαν ξανά χρώμα. Τα παιδιά έδωσαν κι αυτά χρώμα σε μια ασπρόμαυρη πολιτεία με χρωματιστή βροχή που ζωγράφισαν.
  • Σε φύλλο εργασίας τα ζωάκια έχασαν το χρώμα τους και έπρεπε να κάνουν διαδρομές για να το ξαναβρούν. Τα νήπια έκαναν πιο πολύπλοκες διαδρομές, ενώ τα προνηπιάκια μας πιο απλές.

  • Φτιάξαμε κατασκευή ουράνιο τόξο με χάρτινα πιατάκια.

  • Παίξαμε κινητικά παιχνίδια.
  • Δείχνουμε στα παιδιά τρία πανιά διαφορετικών χρωμάτων. Ορίζουμε πριν ξεκινήσει το παιχνίδι ποιες κινήσεις πρέπει να κάνουν ανάλογα με το χρώμα που τους δείχνουμε κάθε φορά. Για παράδειγμα, όταν δείχνουμε το κίτρινο θα πρέπει να περπατούν στις φτέρνες. Όταν δείχνουμε το κόκκινο, θα πρέπει να περπατούν σκυμμένοι και τα χέρια τους να φτάσουν τις πατούσες τους. Όταν δείχνουμε το πράσινο να κάνουν αλματάκια. Τα παιδιά με τη μουσική κινούνται στο χώρο. Όταν σταματήσει η μουσική τους δείχνουμε ένα πανί και πρέπει να κάνουν την κίνηση που έχει οριστεί. Επαναλαμβάνουμε με διαφορετικά χρώματα και διαφορετικές κινήσεις.

  • Παίζουμε το twister. Τοποθετούμε χαρτόνια διαφορετικών χρωμάτων στο πάτωμα και δίνουμε οδηγίες στα παιδιά να τοποθετήσουν τα άκρα τους σε διαφορετικά χρώματα. Π.χ. το ένα ποδαράκι στο κόκκινο, το άλλο στο πράσινο, το ένα χεράκι στο κίτρινο και το άλλο στο πορτοκαλί.