ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ – ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ: “ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ”

Πρόγραμμα: “Κι αν ήμουν εγώ;”

pagosmia imera dikaiwmata paidiou

Σε αυτόν τον Θεματικό Κύκλο ασχοληθηκαμε με τα δικαιώματα των παιδιών, καθώς στα πλαίσια μιας δημοκρατικής και πολυπολιτισμικής κοινωνίας, τα παιδιά πρέπει να γνωρίζουν ποια είναι τα δικαιώματά τους. Είναι σημαντικό να αναπτύξουν ενσυναίσθηση για όλα τα παιδιά του κόσμου και να ευαισθητοποιηθούν απέναντι στην ανάγκη προάσπισης των δικαιωμάτων των παιδιών ανεξαρτήτως φύλου ή εθνικότητας.

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 1ο

Ξεκινάμε την συζήτησή μας ρωτώντας τα παιδιά για τα «θέλω» τους. Τι θα ήθελαν να έχουν; Τι θα ήθελαν να τους πάρουν οι γονείς τους. Τα παιδιά δίνουν απαντήσεις: Playmobil, πίστα hot wheels, το ονειρεμένο σπίτι της Barbie, παζλ κλπ. Τους ζητάμε να ζωγραφίσουν αυτό που θα ήθελαν.

11

21

3 1

Την επόμενη μέρα, δείχνουμε στην ομάδα τις ζωγραφιές των παιδιών σχετικά με τα «θέλω» τους και συζητάμε. Μπορούμε να ζήσουμε χωρίς αυτά; Τα παιδιά απαντούν πώς μπορούμε. Με τι όμως δεν μπορούμε να ζήσουμε γιατί είναι βασική μας ανάγκη; Η πρώτη απάντηση ήταν το φαγητό. Τα παιδιά συνέχισαν και με τη δική μου ενθάρρυνση: οικογένεια, σπίτι, νερό, γιατροί και φάρμακα και στη συνέχεια ζωγράφισαν τις βασικές ανάγκες του ανθρώπου.

11 21

31

Έτσι, λοιπόν, καταλήξαμε ότι άλλο πράγμα είναι τα «θέλω» μας και άλλο οι «ανάγκες» μας. Χωρίς τα «θέλω» μας μπορούμε να ζήσουμε, χωρίς τις «ανάγκες» μας όμως όχι. Εμείς έχουμε όλοι σπίτι, οικογένεια, σχολείο, φαγητό κλπ. Ισχύει όμως αυτό για όλα τα παιδιά του κόσμου; Βλέπουμε εποπτικό υλικό από το βιβλίο της UNICEF «Μια ζωή σαν τη δική μου» και παρατηρούμε στις φωτογραφίες πως δεν ζουν όλα τα παιδιά όπως εμείς. Κλείσαμε το εργαστήριο λέγοντας πως θα μάθουμε για τα παιδιά που ζουν σε άλλα μέρη του κόσμου και αν οι ανάγκες τους καλύπτονται.

9789601608341 200 0109268

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 2ο

Παρακολουθήσαμε βίντεο από αποστολές της Action Aid Hellas στην Αφρική και στην Ινδία, όπου εθελοντές είχαν πάει για να βοηθήσουν τους κατοίκους να φτιάξουν αίθουσες για εκπαιδευτικούς και για να τους μάθουν να καλλιεργούν τη γη τους.

Τα παιδιά διαπίστωσαν ότι δεν έχουν όλοι οι άνθρωποι τις ανέσεις που έχουμε εμείς. Συζητήσαμε για το αν είναι αυτό σωστό και δίκαιο για τα παιδιά αυτών των χωρών και αναφερθήκαμε στα ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ που έχουν όλα τα παιδιά του κόσμου. Τι είναι δικαίωμα και ποια είναι τα δικαιώματα των παιδιών; Παρατηρήσαμε σχετικό εποπτικό υλικό και συζητήσαμε (ανάκτηση από: http://dreamkindergarten.blogspot.com/2013/11/35.html)

ΜΕ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ Σελίδα 1

ΜΕ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ Σελίδα 2

ΜΕ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ Σελίδα 5Στη συνέχεια τα παιδιά έφτιαξαν το παζλ των δικαιωμάτων των παιδιών (ανακτήθηκε από: https://gr.pinterest.com/pin/559150109987467897/).

δικαιωμάτων 1

δικαιωμάτων 2

Διαβάσαμε το παραμύθι της Αλεξάνδρας Μητσιάλη «Η κούκλα που ταξίδευε στον κόσμο», όπου μια μικρή κούκλα, φτιαγμένη από παιδικά χεράκια κατέληξε σε άλλα παιδικά χεράκια, πιο τυχερά που την είχαν μόνο για παιχνίδι. Έτσι, συζητήσαμε για μια ακόμη φορά πώς ζουν τα παιδιά σε διαφορετικές χώρες του κόσμου.

20210706135811 i koukla pou taxideye ston kosmo

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 3ο

Εκτός από την Action Aid, αναφερθήκαμε και στην UNICEF, έναν οργανισμό που δημιουργήθηκε μετά τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο με σκοπό να βοηθήσει τα παιδιά του κόσμου να καλύψουν τις βασικές τους ανάγκες.  

unicefhistory1

img070

Παρακολουθήσαμε μικρά βιντεάκια της UNICEF σχετικά με τα δικαιώματα των παιδιών και συζητήσαμε.

Τα παιδιά συμπλήρωσαν φύλλο εργασίας, όπου χώρισαν σε ομάδες εικόνες, όπου φαίνεται να ικανοποιούνται τα δικαιώματα των παιδιών και να καταπατώνται.

275434792 692172418820402 2433263528830904877 n

Παρακολουθήσαμε το παιδικό παραμύθι «Το μαγικό μολύβι της Μαλάλα», όπου τα παιδιά γνώρισαν τη Μαλάλα, μέσα από την οποία μάθαμε πώς ζουν τα παιδιά στη χώρα της και διαπιστώσαμε πως πολλά δικαιώματα των παιδιών καταπατώνται. Τα παιδιά εργάζονται αντί να παίζουν και να πηγαίνουν σχολείο, τα κορίτσια απαγορεύεται να πηγαίνουν σχολείο και γενικώς οι συνθήκες ζωής τους είναι διαφορετικές από τις δικές μας.

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 4ο

Το εργαστήριο αυτό περιλαμβάνει την προβολή της ταινίας μικρού μήκους “The Box”. Στην ταινία αυτή παρακολουθούμε ένα μικρό αγόρι, το οποίο έχει μια ήρεμη και φυσιολογική ζωή στον τόπο του, όταν όλα αυτά διακόπτονται εξαιτίας του πολέμου. Το μόνο πράγμα που έχει είναι ένα κουτί που αρχικά χρησιμοποιούσε ως κουκλόσπιτο για να παίζει. Τώρα το κουτί γίνεται το καταφύγιό του στον καταυλισμό προσφύγων που διαμένει και όταν θα φύγει άρον άρον και από εκεί, το παιδί μεταμορφώνει το κουτί του σε βάρκα, ενώ η γάτα του αρνείται να τον ακολουθήσει…

Πριν ξεκινήσει η προβολή της ταινίας, τοποθετήσαμε μια μεγάλη κούτα στην μέση της παρεούλας και ρωτήσαμε τα παιδιά τι θα μπορούσαμε να κάνουμε με αυτό το χαρτόκουτο. Τα παιδιά απάντησαν: «Ένα αυτοκίνητο», «ένα σπίτι», «έναν χαρταετό», «ένα γκαράζ», «ένα τραπέζι», «ένα νοσοκομείο». Τους είπαμε ότι θα παρακολουθήσουμε μια ταινία με τίτλο: «Το κουτί». Αρχικά, γυρίσαμε τον υπολογιστή, ώστε τα παιδιά να μην βλέπουν αλλά να ακούν τη μουσική και τους ήχους της ταινίας. Τους είπαμε να μαντέψουν τι πιστεύουν ότι θα δούμε στην ταινία. Τα παιδιά είπαν ότι θα δούμε πόλεμο, πυροτεχνήματα, ανθρώπους να σκοτώνουν ζώα. Εστιάσαμε για λίγο στη μουσική. Πώς είναι η μουσική στην αρχή; Πώς στη συνέχεια; Αρχικά, διαπιστώνουν ότι η μουσική είναι ήρεμη αλλά χαρούμενη, στη συνέχεια πιο τρομακτική ενώ προς το τέλος πιο λυπητερή.

Στη συνέχεια, τα παιδιά παρακολούθησαν  την ταινία χωρίς διακοπή. Μετά την προβολή της ταινίας συζητήσαμε με τα παιδιά για το τι είδαμε. Πώς ζούσε το αγόρι στην αρχή της ταινίας και πώς στη συνέχεια, τι συνέβη στη χώρα που ζούσε, τι αισθήματα ένιωθε, τι έχασε εξαιτίας του πολέμου. Τα παιδιά εξέφρασαν τις σκέψεις τους και τις εντυπώσεις τους. Συνειδητοποίησαν ότι το παιδί έχασε όλες τις βασικές του ανάγκες εξαιτίας του πολέμου και πώς τα δικαιώματά του έχουν καταπατηθεί. Αναφέραμε τα στοιχεία που δίνει η ταινία στο τέλος σχετικά με τα παιδιά – πρόσφυγες που έχουν έρθει στη χώρα μας εξαιτίας του πολέμου στη Συρία και σκεφτήκαμε πώς θα ήταν αν είχαμε έναν τέτοιο παιδί στην τάξη μας. Τι θα του έλεγαν; «Θέλεις να παίξουμε;» «Πώς σε λένε;», «Μην στεναχωριέσαι» «Μην δίνεις σημασία στους άλλους αν λένε κάτι κακό για εσένα» «Γεια σου».

Τέλος, αφού είδαμε το παιδί να φεύγει από τη χώρα του, τι θα του ευχόμασταν να βρει στην καινούρια χώρα που θα φτάσει; Τα παιδιά ζωγράφισαν τις ευχές τους.

κουτί 1

κουτί 2

κουτί 3 κουτί 4

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 5ο

Στο εργαστήρι αυτό συστήσαμε στα παιδιά έναν σημαντικό Έλληνα ζωγράφο, τον Γιώργο Ιακωβίδη. Παρατηρήσαμε κάποιους πίνακές του και τους συζητήσαμε. Τα παιδιά περιέγραψαν τι βλέπουν, μαντέψανε τις σχέσεις των ατόμων του κάθε πίνακα καθώς και τον τίτλο του κάθε πίνακα.

Kou Kou by Georgios Iakovidis reversal of roles 1892 the flower seller

The First Steps 1893 στοργή αγοριού

Στη συνέχεια, σκεφτήκαμε αν αυτοί οι πίνακες σχετίζονται με τα ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ. Σε ποιες περιπτώσεις φαίνεται να καλύπτονται οι βασικές ανάγκες των παιδιών και σε ποιες να παραβιάζονται τα δικαιώματά τους; Τέλος, αναπαραστήσαμε κάποιους από τους πίνακες.

1

2

3

4

5

Παρακολουθήσαμε ένα ακόμη βίντεο της Action Aid, που δείχνει τις συνθήκες ζωής παιδιών και κυρίως κοριτσιών σε υποανάπτυκτες χώρες.

Τα παιδιά συμπλήρωσαν φύλλο εργασίας, όπου έγραψαν τις ανάγκες που έχει ένα παιδί. (ανάκτηση από: http://dreamskindergarten.blogspot.com/2011/11/blog-post_16.html)

1647006566547

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 6ο

Διαβάσαμε το παραμύθι «Η ζωή στη Λουλουδούπολη, όπου μια μέρα μια μάγισσα αποφάσισε να κλέψει και να φυλακίσει τα δικαιώματα των παιδιών. Πώς τα κατάφεραν και πήραν πίσω τα δικαιώματά τους τα παιδιά;

η ζωή στη λουλουδούπολη

Τέλος, φτιάξαμε μια ομαδική αφίσα, τα παιδιά ζωγράφισαν τα δικαιώματά τους!!

275415785 2127779770703581 1086562154413142464 n