Ο ΑΓΙΑΣΜΟΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΑ 11/9/2023 ΣΤΙΣ 9.30 π.μ.
“Starting School” από jeffdjevdet διατίθεται με άδεια χρήσης CC by-2.0
Ο ΑΓΙΑΣΜΟΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΑ 11/9/2023 ΣΤΙΣ 9.30 π.μ.
“Starting School” από jeffdjevdet διατίθεται με άδεια χρήσης CC by-2.0
Τα τελευταία εργαστήρια δεξιοτήτων για το σχολικό έτος 2022-23 με θέμα ΣΤΕ(Α)Μ Εκπαιδευτική Ρομποτική μέσα από τον Κύκλο του Νερού και την Υδροδυναμική ολοκληρώθηκαν.Πρόκειται για ένα πρόγραμμα καλλιέργειας δεξιοτήτων που προτείνεται από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής(ΙΕΠ).
Το εκπαιδευτικό αυτό πρόγραμμα έχει σκοπό να έρθουν σε επαφή οι μαθητές/-ήτριες του Νηπιαγωγείου με θέματα που αφορούν την επιστήμη, τα μαθηματικά, τη μηχανική και την τεχνολογία. Στόχοι του εν λόγω προγράμματος είναι τα παιδιά, να κατανοήσουν τα χαρακτηριστικά της μάθησης μέσα από τον προβληματισμό, να σχεδιάσουν και να αναπτύξουν ένα πρόγραμμα, να εξασκηθούν στον αλγοριθμικό τρόπο σκέψης, να αναπτύξουν δεξιότητες προσανατολισμού και μέτρησης αποστάσεων και να αναζητήσουν λύσεις σε καθημερινά προβλήματα, όπως ο κύκλος του νερού και η υδροδυναμική.
Παρακάτω παρουσιάζονται αναλυτικά οι στόχοι του κάθε εργαστηρίου καθώς και οι δράσεις που υλοποιήθηκαν.
Θεματική Ενότητα :Δημιουργώ και Καινοτομώ -Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία -1 SΤΕΜ-Ρομποτική
Τίτλος: ΣΤΕ(Α)Μ Εκπαιδευτική Ρομποτική μέσα από τον Κύκλο του Νερού και την Υδροδυναμική ολοκληρώθηκαν.
1o εργαστήριο:Τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα αυτού του εργαστηρίου ήταν:
Να γνωρίσουν τα παιδιά και να κατανοήσουν τον κύκλο του νερού και τα στάδια που χαρακτηρίζουν το φυσικό αυτό φαινόμενο.
Να δημιουργήσουν εννοιολογικούς χάρτες.
Να αναπαραστήσουν τον κύκλο του νερού με το σώμα τους.
Να εκφραστούν δημιουργικά σχεδιάζοντας την κάθε φάση του κύκλου του νερού.
Αρχικά διαβάσαμε και επεξεργαστήκαμε το βιβλίο ‘’Ο σταγονούλης πετάει στα σύννεφα’’
Δημιουργήσαμε εννοιολογικό χάρτη για τον κύκλο του νερού με το λογισμικό Goggle και καταγράψαμε τις προϋπάρχουσες γνώσεις των παιδιών πάνω στο θέμα.
Στη συνέχεια άκουσαν το τραγούδι “Ο κύκλος του νερού”,(Στίχοι: Άννα Μαντέλη Μουσική: Σπύρος Μασσαχός) το συνόδευσαν με κρουστά όργανα και το δραματοποίησαν.
Ζωγράφισαν τον κύκλο του νερού στο χαρτί και στον υπολογιστή χρησιμοποιώντας το λογισμικό tux paint.

Τέλος έγινε επεξεργασία του ποιήματος «Από που ήρθες ποταμάκι» του Ζαχαρία Παπαντωνίου με τη χρήση ενός εικονόλεξου. Τα παιδιά “διάβασαν’’ το ποίημα με τη βοήθεια εικόνων που αντιστοιχούσαν σε λέξεις του ποιήματος, το απομνημόνευσαν και το τραγούδησαν σε δύο ομάδες.

Δημιουργήσαμε ένα PADLET (πρόκειται για έναν ηλεκτρονικό συνεργατικό πίνακα) όπου εκπαιδευτικοί και γονείς ανεβάζαμε τις δημιουργίες -κατασκευές που έκαναν τα παιδιά στο σχολείο και στο σπίτι , χρήσιμες πληροφορίες, συνδέσμους,βίντεο ,παιχνίδια για το θέμα μας.
2ο εργαστήριο
Τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα αυτού του εργαστηρίου ήταν :
Να δημιουργήσουν τα παιδιά χρονική ακολουθία για το φαινόμενο του κύκλου του νερού.
Να εξοικειωθούν με το πείραμα και να κατανοήσουν τον κύκλο του νερού.
Να συνεργαστούν για να δημιουργήσουν μια αφίσα και να την κάνουν ψηφιακό παζλ.
Αρχικά τα παιδιά παρακολούθησαν από το αποθετήριο του Φωτόδεντρου βίντεο https://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/6954?locale=elγια το πώς σχηματίζεται η βροχή, στη συνέχεια με στόχο την εμπέδωση των βασικών σταδίων του κύκλου του νερού και την εξοικείωση των παιδιών με τη χρήση του ποντικιού έπαιξαν ένα παιχνίδι με την τεχνική Drag and Drop (Φωτόδεντρο).
Δημιουργήσαμε μια αφίσα με θέμα τον κύκλο του νερού και τη φτιάξαμε ψηφιακό παζλ με το εργαλείο jigsawplanet.
https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=2f6a650652c9
Ακολούθησε ένα πείραμα σχετικά με την εξάτμιση και την υγροποίηση του νερού. Αφού κάναμε προβλέψεις για το τι θα συμβεί όταν το νερό θερμαίνεται, εκτελέσαμε το πείραμα και βγάλαμε τα συμπεράσματά μας.
Στη συνέχεια αναπαραστήσαμε τον κύκλο του νερού με τρεις τρόπους:
3ο εργαστήριο
Τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα αυτού του εργαστηρίου ήταν:
Να επιλύσουν προβλήματα, να συμμετέχουν σε μια συζήτηση και να ανταλλάσουν απόψεις.
Να αρχίσουν να κατανοούν τη σημασία της παρατήρησης των πειραμάτων και της περιγραφής για τη μελέτη υλικών και φαινομένων.
Αρχικά τα παιδιά παρακολούθησαν βίντεο για τη σημασία του νερού στον άνθρωπο. Συζητήσαμε για την έλλειψη νερού και προτείναμε ιδέες εξοικονόμησης νερού.
Στη συνέχεια κάναμε προβλέψεις για τη βύθιση και την άνωση αντικειμένων και κάναμε το πείραμα .

Μια ομάδα μαθητών κατέγραψε τα δεδομένα του πειράματος, ενώ οι υπόλοιποι μαθητές παρατήρησαν και διόρθωσαν τις προβλέψεις τους.
4ο εργαστήριο
Τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα αυτού του εργαστηρίου ήταν:
Να γνωρίσουν τα παιδιά τις καταστάσεις και τις μορφές του νερού.
Να επιλύσουν ένα πρόβλημα και να κάνουν κατασκευές χρησιμοποιώντας διαφορετικά υλικά.
Να κάνουν πειράματα με προβλέψεις και παρατήρηση.
Να στοχαστούν, να συγκρίνουν, να απαντήσουν σε ερωτήσεις και να εξάγουν συμπεράσματα.
Να χρησιμοποιούν κατάλληλο λεξιλόγιο.
Αφού συζητήσαμε για την χρησιμότητα ενός φράγματος, τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες και κατασκεύασαν ένα φράγμα με το οικοδομικό υλικό της τάξης. Στη συνέχεια έψαξαν τρόπους και υλικά με τα οποία θα μπορούσαν να φτιάξουν ένα πραγματικό φράγμα έξω στην αυλή του σχολείου και φυσικά ένα φράγμα με τους γονείς τους στο σπίτι. 
Στη συνέχεια ανακαλύψαμε το φαινόμενο της τήξης και της πήξης με πειράματα και ζωγραφίσαμε με τις παγωμένες τέμπερες. Τα παιδιά έμαθαν να χρησιμοποιούν λέξεις όπως τήξη, πήξη κτλ.
Προέβλεψαν για το τι θα πάθουν κάποια υλικά εάν ανακατευτούν με το νερό. Τα παρατήρησαν, εξήγαγαν συμπεράσματα και τα κατέγραψαν. 
5ο εργαστήριο
Τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα αυτού του εργαστηρίου ήταν:
Να κάνουν διαδρομές με το σώμα τους πάνω σε δάπεδο.
Να προγραμματίσουν το ρομπότ Beebot και να σχηματίσουν διαδρομές σχεδιάζοντας τον κύκλο του νερού.
Να χρησιμοποιήσουν την τεχνολογία για να επικοινωνήσουν τις ιδέες τους.
Αρχικά παρουσιάσαμε στα παιδιά το ρομπότ Βeebot, τις εντολές που μπορούν να του δώσουν και να το προγραμματίσουν και τις κατευθύνσεις προς τις οποίες μπορεί να κινηθεί.
Χρησιμοποιήσαμε καρτέλες με σύμβολα -βελάκια ίδια με αυτά που υπάρχουν πάνω στο ρομπότ, για να κατανοήσουν τη χρήση του κάθε συμβόλου.
Στη συνέχεια τα παιδιά πραγματοποίησαν με το σώμα τους σχεδιασμένες διαδρομές σε τετραγωνισμένο δάπεδο ακολουθώντας τα σύμβολα (βέλη) και εκτέλεσαν τις ίδιες εντολές με αυτές της Beebot.


Σχεδίασαν διαδρομές σε χαρτί και έκαναν ασκήσεις από το Φωτόδεντρο στον υπολογιστή, προγραμματίζοντας και μετακινώντας τη Beebot σε ψηφιακό περιβάλλον.
Τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με τη φιλοσοφία του ΣΤΕ(Α)Μ .Συμμετείχαν ενεργά σε όλα τα εργαστήρια,συνεργάστηκαν άψογα για την επίτευξη των κοινών στόχων μέσα από πειράματα, από συγκεκριμένα εκπαιδευτικά λογισμικά, απ’τη δημιουργία κατασκευών,την καλλιέργεια της μαθηματικής σκέψης και της εξοικείωσης τους με βασικές αρχές προγραμματισμού και αλγοριθμικής σκέψης.
Στόχος του φετινού προγράμματος με τίτλο «Η θάλασσα είναι ζωή» είναι να ενισχύσει τη γνώση της εκπαιδευτικής κοινότητας για τους ωκεανούς, να την ενθαρρύνει να αναλάβει ενεργό ρόλο σε ατομικό αλλά και συλλογικό επίπεδο .Η κλιματική αλλαγή, η ρύπανση, η υπεραλίευση και άλλες περιβαλλοντικές προκλήσεις απαιτούν άμεση εξεύρεση λύσεων και πρέπει όλοι με τις πράξεις μας να δείξουμε τι μέλλον θέλουμε για τις επόμενες γενιές και σε τι κατάσταση πρέπει να είναι οι θάλασσες και οι ωκεανοί για να μπορούν να υποστηρίξουν αυτό το μέλλον.Φέτος υλοποιήθηκε το περιβαλλοντικό πρόγραμμα που οργανώνει ο φορέας Helmepa επιδιώκοντας να ενισχύσει τη γνώση της.μαθητικής κοινότητας για την άρρηκτη σχέση-αλληλεπίδραση ανθρώπου-θάλασσας και την ενεργό δράση των μαθητών/τριών για τη διατήρηση και την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος μέσω της εθελοντικής καθοδήγησης των εκπαιδευτικών τους.
Θεματικές Ενότητες – Υποενότητες
Αξιοποίηση/Εκμετάλλευση Θαλασσών και Ωκεανών από τον Άνθρωπο
Θάλασσες και Ωκεανοί Κινδυνεύουν
Προστασία Θαλάσσιου Περιβάλλοντος
Ενημέρωση – ευαισθητοποίηση τοπικής κοινωνίας
Οι δράσεις μας ξεκίνησαν από τον Φεβρουάριο και ολοκληρώθηκαν τον Ιούνιο με την τελική γιορτή παρουσίασης του προγράμματος στην αυλή του σχολείου.Στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των νηπίων σχετικά με την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και η διατήρηση του τοπικού και παγκόσμιου οικοσυστήματος συνέδραμαν διάφοροι φορείς όπως ο οργανισμός HELMEPA για την προστασία των θαλασσών,ο Δήμος Αλεξ/πολης ,το Λιμεναρχείο καθώς και επαγγελματίες της θάλασσας.Τα παιδιά συμμετείχαν ενεργά σε όλες τις δράσεις αποκομίζοντας τεράστια οφέλη.Η ευαισθητοποίηση σε περιβαλλοντικά θέματα άγγιξε όλους τους εμπλεκόμενους(γονείς ,εκπαιδευτικούς, μαθητές).Καλλιεργήθηκε ο εθελοντισμός για την προστασία του θαλάσσιου κόσμου και ενισχύθηκε η ανάγκη διατήρησης της καθαριότητας στις παραλίες.Στο τέλος της χρονιάς έγινε παρουσίαση του προγράμματος στην αυλή του σχολείου μας.Τέλος θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε την Ελληνική Ένωση Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος(ΗΕΛΜΕΠΑ) για την εξαιρετική συνεργασία καθώς και το υλικό που μας προσέφερε από την ιστοσελίδα της ΠΑΙΔΙΚΗ HELMEPA.
Και να θυμάστε ΌΧΙ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ ΚΑΙ ΠΛΑΣΤΙΚΑ ΣΕ ΘΑΛΑΣΣΕΣ ΚΑΙ ΑΚΤΕΣ
Συνεχίζοντας την υλοποίηση του προγράμματος “Το καπέλο ταξιδεύει στην τέχνη” ασχοληθήκαμε με τον πίνακα «Το ψάθινο καπέλο» του Νικολάου Λύτρα. Ο πίνακας αυτός απεικονίζει μια νεαρή κοπέλα με ένα ψάθινο καπέλο σε ασπρισμένο αυλόγυρο σε νησιώτικο τοπίο μια ζεστή καλοκαιρινή ημέρα. Κυριαρχούν δυο συμπληρωματικά χρώματα, διαβαθμισμένα όμως σε διάφορους τόνους και απλωμένα στη σύνθεση παρατακτικά: όλα τα γκριζογάλανα ψυχρά χρώματα στο κάτω μέρος, όλα τα πορτοκαλοκίτρινα θερμά προς τα πάνω.
Προσεγγίσαμε το περιεχόμενο του έργου με ερωτήσεις όπως:
Στην ερώτηση αυτή κάθε παιδί χρησιμοποίησε τη φαντασία του και ζωγράφισε την πιθανή περιπέτεια του καπέλου….. προσγειώθηκε σε δέντρο και το κάνανε φωλιά τα πουλιά, έπεσε στη θάλασσα κι έγινε βαρκούλα για ένα περίεργο χταπόδι, το επέλεξε η χελώνα για να της κάνει σκιά και να μη ζεσταίνεται το καβούκι της….
Με την μουσική του Μανώλη Φιλιππάκη στο τραγούδι « Καπέλο καπελίνο» χόρεψαν και αυτοσχεδίασαν με τα καπέλα που υπήρχαν.
Το τραγούδι όμως άκουσε η αλεπού η καπελού και κατέφθασε στο νηπιαγωγείο μας για να μας πει για το όνειρό της που βγήκε αληθινό!!!!
Στο τέλος της ιστορίας η αλεπού απευθυνόμενη στα παιδιά είπε: « Σας αναθέτω την εξής αποστολή: Έχω φτιάξει καπέλα πολλά ξεχωριστά και μοναδικά. Μα από την τόση δουλειά δεν προλαβαίνω να ετοιμάσω καπέλα ζωγραφιστά. Βρείτε ζωγράφους από διαφορετικές μεριές της γης και ζωγραφίστε τα παιδιά!!»
Τα παιδιά πήραν πολύ σοβαρά την υπόσχεση που έδωσαν στην αλεπού και θέλησαν πριν ξεκινήσουν αυτό το ταξίδι να δημιουργήσουν πρωτότυπα καπέλα με υλικά που είχαμε στο νηπιαγωγείο και με την τεχνική του κολάζ.
Το πρώτο ταξίδι μας για να γνωρίσουμε κάποιο ζωγράφο και να ζωγραφίσουμε καπέλα ,έγινε στη Ρωσία, στη Μόσχα
όπου και συναντήσαμε τον ζωγράφο WassilyKandinsky μέσα από ένα κατατοπιστικό βίντεο:
Θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες του 20ού αιώνα και ήταν ένας από τους πρωτοπόρους της αποκαλούμενης αφηρημένης τέχνης. Έλαβε μέρος σε ορισμένα από τα σημαντικότερα ρεύματα της μοντέρνας τέχνης εισάγοντας τις δικές του καινοτομίες και μία νέα αντίληψη για τη ζωγραφική, καταγράφοντας ένα πλούτο θεωριών και ιδεών στην πραγματεία Για το πνευματικό στην τέχνη.
Tα παιδιά γνώρισαν τους πίνακες του, έμαθαν για την αγάπη του στα έντονα χρώματα, στα γεωμετρικά σχήματα και στα μαθηματικά.

και με τη σειρά τους πειραματίστηκαν με χρώματα και πινέλα εμπνευσμένα από το έργο του και….έτοιμα τα καπέλα για την συλλογή της καπελούς!

Από την Μόσχα ,το καπέλο, έφυγε και πήγε στην Ισπανία
για να γνωρίσει έναν άλλον σπουδαίο ζωγράφο και γλύπτη ,τον Ζουάν Μιρό.
Υπήρξε ένας από τους πρώτους υπερρεαλιστές καλλιτέχνες που τόνισε τις φανταστικές εικόνες και αποτέλεσε εκπρόσωπο του κινήματος του σουρεαλισμού που ξεκίνησε στις αρχές του εικοστού αιώνα. Ο Μιρό ανέπτυξε μια δική του ιδιαίτερη εξατομικευμένη εικαστική γλώσσα που προέρχεται από τους προϊστορικούς χρόνους και τις πηγές της φύσης. Τα παιδικά, σπιρτόζικα, ευφάνταστα μα και απλοποιημένα σχήματα στους πίνακές του, με καθαρά βασικά χρώματα, συν μαύρο και άσπρο, έκαναν πολλούς να πουν ότι “ζωγράφιζε σαν παιδί, αλλά γεννήθηκε παππούς”. Με τη χρήση λαμπερών χρωμάτων και σχημάτων επεδίωκε να δημιουργήσει περίεργα πλάσματα, παραμορφωμένες φιγούρες ζώων και διασκεδαστικά αντικείμενα που αιωρούνται ακανόνιστα στον χώρο.
Παρακολουθήσαμε μια εκπαιδευτική παρουσίαση, η οποία υλοποιήθηκε από το 2ο και 8ο νηπιαγωγείο Νεάπολης Θεσ/νίκης, στα πλαίσια του προγράμματος eTwinning “Η παρέα των ζωγράφων – η παλέτα των χρωμάτων”. Πρόκειται για μία πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη της Πινελούδας με το Μιρό η οποία αναδεικνύει κάποια στοιχεία για τη ζωή και τα έργα του ζωγράφου.
Εντυπωσιαστήκαμε από τον πίνακα του , «Ο κήπος»
και τον είδαμε να ζωντανεύει….
Με ενθουσιασμό στην συνέχεια ζωγραφίσαμε τα καπέλα της αλεπούς της καπελούς, όπως ο Ζουάν Μιρό
και τραγουδήσαμε το «Εκεί μακριά στην Ισπανία…ΟΛΕ! Έχει ψηλά βουνά και θάλασσα πλατιά και ήλιο λαμπερό…..»
Συνεχίζοντας το ταξίδι πήγαμε στη Γαλλία, μια χώρα που βρίσκεται πολύ κοντά στην Ισπανία .
Εκεί μείναμε αρκετά γιατί γνωρίσαμε δυο σπουδαίους επίσης ζωγράφους.
Γνωρίσαμε τον Claude Monet
η τέχνη του οποίου ,κατά τη διάρκεια της ζωής του, δέχτηκε έντονη κριτική. Κυρίως επειδή εγκατέλειψε τις παλιές και παραδοσιακές τεχνικές ζωγραφικής. Ο Μονέ δημιούργησε πράγματι κάτι επαναστατικό στην τέχνη και αποτέλεσε τη βάση για την Μοντέρνα Τέχνη. Και το επαναστατικό στοιχείο του ήταν εντελώς άγνωστο για την εποχή.
Ο ιμπρεσιονισμός του Μονέ αφορά κυρίως τη φύση. Είχε στόχο να «συλλάβει» τη φύση όπως του φαινόταν εκείνη τη στιγμή. Στο στυλ του είναι επίσης γνωστά τα πειράματά του με το φως και τη σκιά, αλλά και η εναλλαγή φωτός και σκιάς κατά τη διάρκεια μιας μέρας. Ακόμη, ο Μονέ χρησιμοποιούσε συνήθως πολύ έντονα χρώματα – ωστόσο, δεν τα ανακάτευε.
Τα έργα τέχνης του χαρακτηρίζονται από πολύ μικρές πινελιές, ζωγραφισμένες στον καμβά. Σκεπτόμενος κυρίως το χρώμα και τα σχήματα, ο Μονέ δεν επικεντρώθηκε σε σκηνές και αντικείμενα. Απέρριψε εντελώς τη ζωγραφική θεωρία της εποχής του και αγκάλιασε το νέο και προσωπικό του στυλ, το οποίο δεκαετίες μετά θαυμάζεται από όλους τους ανθρώπους και εμπνέει μεταγενέστερους καλλιτέχνες.
Μάθαμε τι είναι οι καρικατούρες που του άρεσαν πολύ και είδαμε πολλά έργα του στα παρακάτω βίντεο: “Biography of Claude Monet” και “Η ζωή και το έργο του Claude Monet”
Θαυμάσαμε τον « Κήπο» του Μονέ ,

Μετά από όλα αυτά αποφασίσαμε να πειραματιστούμε με πινέλα και χρώματα για να ζωγραφίσουμε κι εμείς με «πινελιές» όπως ο Μονέ, άλλο ένα καπέλο για την συλλογή της καπελούς. Μας βοήθησε ιδιαίτερα το βίντεο: “Impressionism for kids”
Ο George Seurat είναι ο 2ος ζωγράφος που γνωρίσαμε στην Γαλλία.
Δημιούργησε ένα είδος ζωγραφικής, τον πουαντιγισμό , με το οποίο μικρές κουκίδες καθαρού χρώματος αναμειγνύονται για να δώσουν ένα συγκεκριμένο χρώμα. Για παράδειγμα κουκίδες κίτρινου και μπλε δίνουν πράσινο χρώμα. Από τους κύριους εκφραστές είναι : GeorgeSeurat (Σερά) , PaulSignac (Σινιάκ), Οι πουαντιγιστές απέρριψαν τη χρήση των γραμμών και ζωγράφιζαν με κουκκίδες διαφόρων χρωμάτων, δημιουργώντας την εντύπωση μιας ενιαίας απόχρωσης. Μπορεί το κόκκινο και το μπλε μαζί να δίνουν πράσινο, μα οι μπλε και κόκκινες βούλες των πουαντιγιστών ποτέ δεν ενώθηκαν σε παλέτα ζωγράφου. Αυτός που τις ένωσε ήταν ο εγκέφαλος του θεατή, παρατηρητή: από την απόσταση που συνήθως αντικρίζουμε ένα πίνακα, το χρώμα φαινόταν ένα – πράσινο. Μας βοήθησαν ιδιαίτερα τα παρακάτω βίντεο:
Παρατηρήσαμε με μεγάλη προσοχή το έργο του ,Ένα κυριακάτικο απόγευμα στο νησί, το οποίο το ολοκλήρωσε σε δυο χρόνια.
Μας εντυπωσίασε ο τρόπος ζωγραφικής αλλά μάθαμε και πολλά για το ντύσιμο και την ψυχαγωγία των ανθρώπων εκείνης της εποχής, παρατηρώντας προσεκτικά τον πίνακα.
Με πολύ ενθουσιασμό πήραμε τους μαρκαδόρους μας, τα πινέλα μας, τα χρώματά μας, τις μπατονέτες, μολύβια με στρόγγυλη σβήστρα και……….δείτε ΤΙ ωραία καπέλα ετοιμάσαμε κι αυτή την φορά εφαρμόζοντας τον πουαντιγισμό!


Όμως έφτασε το Καλοκαίρι και η αλεπού η καπελού μας ζήτησε να σταματήσουμε το ταξίδι μας και να επιστρέψουμε στην Πατρίδα μας, την Ελλάδα.
Για να μας παρακινήσει να ζωγραφίσουμε το τελευταίο καπέλο για την συλλογή της , μας έστειλε 2 πίνακες με Έλληνες ζωγράφους και θέμα σχετικό με το καλοκαίρι
του Γ. Παραλή: Πεύκο στ’ ακρογιάλι
και του Κ. Παρθένη, Το λιμάνι της Καλαμάτας
αλλά και μας παρακίνησε να δούμε πώς το ζωγράφισαν μερικοί ζωγράφοι ακόμη στο παρακάτω βίντεο:
Πριν πιάσουμε τα πινέλα μας να ζωγραφίσουμε το τελευταίο καπέλο της συλλογής συζητήσαμε και περιγράψαμε την εποχή αυτή που αρέσει σε όλους μας……
Τι υπέροχο ταξίδι μας χάρισε το καπέλο και η αλεπού η καπελού!!!!!! Η χαρά , οι καινούριες γνώσεις κι εμπειρίες ,συνόδευαν τα παιδιά σε όλες τις δραστηριότητες !!
Η υλοποίηση του προγράμματος ξεκίνησε με την έννοια της συμμετρίας. Τα παιδιά γνώρισαν και εξοικειώθηκαν με την έννοια της συμμετρίας μέσω εκπαιδευτικών σεναρίων, παραμυθιών, κατασκευών, ζωγραφικής αλλά και βιωματικής προσέγγισης.










Στην συνέχεια γνωρίσαμε την παλέτα των χρωμάτων και ξεχωρίσαμε τα θερμά και ψυχρά χρώματα.
Για να τα εμπεδώσουμε, ζωγραφίσαμε με πολλούς τρόπους και διαφορετικά υλικά.
Όμως μπορούν άραγε να εντοπίσουν όλα αυτά που έμαθαν σε αληθινά έργα ζωγράφων; Η βαλίτσα με έργα ζωγράφων στο νηπιαγωγείο μας , μας έδωσε πλούσιο υλικό στην διάρκεια του προγράμματος.
Επιλέξαμε «Το ψάθινο καπέλο» του Νικολάου Λύτρα για τους παρακάτω λόγους. Είναι εύκολα διακριτά τα ψυχρά και θερμά χρώματα στην σύνθεση του έργου αλλά κυρίως γιατί θα χρησιμοποιήσουμε το καπέλο ως μέσο για να ταξιδέψουν στην Τέχνη και στην ζωγραφική. Την επιλογή μας αυτή την έμαθε και η αλεπού η καπελού και κατέφθασε στο νηπιαγωγείο μας. Η ιστορία και η πλοκή του βιβλίου της Γιολάντας Τσορώνη, «Η αλεπού η καπελού» κινητοποίησε το ενδιαφέρον των παιδιών . Όταν τους ζήτησε να την βοηθήσουν να εμπλουτίσει τη συλλογή της ζωγραφίζοντας καπέλα με έργα διάσημων ζωγράφων ανταποκρίθηκαν με ιδιαίτερο ενθουσιασμό κι έτσι το ταξίδι στην Τέχνη ξεκίνησε….
Το πρόγραμμα αυτό στόχο έχει να φέρει σε επαφή τα παιδιά με ζωγράφους και την τέχνη της ζωγραφικής προκειμένου να αποκτήσουν θετική στάση απέναντι στη ζωγραφική και την Τέχνη γενικότερα και υλοποιήθηκε στα τρία ολοήμερα τμήματα του νηπιαγωγείου μας. Η τέχνη και τα έργα τέχνης κατ’ επέκταση, ξεκλειδώνουν τις αισθήσεις και τα συναισθήματα των παιδιών και λειτουργούν ως παιδαγωγικό μέσο μάθησης. Η επαφή με την τέχνη βοηθάει τα παιδιά να αναπτύσσονται ολόπλευρα, να αποκτήσουν ευαισθησία, ικανότητα για μάθηση, κριτική σκέψη και δημιουργικότητα και συντελεί στην καλύτερη κατανόηση του εαυτού τους, των άλλων ανθρώπων και του κόσμου.
«Τα παιδιά είναι φύσει καλλιτέχνες» έλεγε ο ζωγράφος Ζαν Μιρό και το διαπιστώσαμε πολλές φορές στην διάρκεια του προγράμματος.
Πριν την επαφή με ζωγράφους και τεχνικές, θεωρήσαμε σημαντικό να γνωρίσουν την έννοια της συμμετρίας και τη σημασία των χρωμάτων σε έναν πίνακα ζωγραφικής.
Η συμμετρία, παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην απόδοση της ισορροπίας και της αρμονίας μέσα σε έναν πίνακα ζωγραφικής όπως επίσης και η σκιά και οι χρωματικές αποχρώσεις που συνθέτουν ένα ζωγραφικό έργο. Το φως χρησιμεύει για να κρατάει κάθε σημείο της ζωγραφικής επιφάνειας σε απόλυτη αρμονία. Στη ζωγραφική ένας ισορροπημένος πίνακας θεωρείται αυτός στον οποίο συνυπάρχουν αρμονικά ψυχρά και θερμά, φωτεινά και σκοτεινά ή συμπληρωματικά χρώματα.
Αφού προσεγγίσαμε τις έννοιες αυτές μέσω κατάλληλα οργανωμένων δραστηριοτήτων ξεκινήσαμε το ταξίδι στην τέχνη με αφετηρία ένα ψάθινο καπέλο και δυο αντίγραφα Ελλήνων ζωγράφων με θέμα το καπέλο. Για να γίνει πιο ελκυστικό κι ενδιαφέρον αυτό το ταξίδι στην τέχνη, χρησιμοποιήσαμε ως «όχημα» το καπέλο , το οποίο κάθε φορά που συναντά έναν ζωγράφο, τα παιδιά αναλαμβάνουν να το ζωγραφίσουν όπως αυτός. Αυτή είναι άλλωστε και η αποστολή τους…. την οποία τους ανέθεσε η «αλεπού η καπελού». “Η αλεπού η καπελού”, ένα ακόμη καταπληκτικό βιβλίο της ΓιολάνταςΤσορώνη, μας επισκέφθηκε στο σχολείο και ζήτησε από τα παιδιά να ενισχύσουν τη συλλογή της στο καπελάδικό της , με καπέλα ζωγραφισμένα με έργα διάσημων ζωγράφων .
Έτσι ξεκίνησε το ταξίδι του, το καπέλο από την Ελλάδα και «Το ψάθινο καπέλο» του Νικολάου Λύτρα στον οποίο εντόπισαν τα θερμά και ψυχρά χρώματα . Πήγε στην Ρωσία όπου συνάντησε τον ζωγράφο WassilyKandinsky και έμαθαν για την αγάπη του στα έντονα χρώματα, στα γεωμετρικά σχήματα και στα μαθηματικά. Από εκεί ταξίδεψε στην Ισπανία για να συναντήσει τον ZουάνΜιρό ο οποίος με τη χρήση λαμπερών χρωμάτων και σχημάτων επεδίωκε να δημιουργήσει περίεργα πλάσματα, παραμορφωμένες φιγούρες ζώων και διασκεδαστικά αντικείμενα που αιωρούνται ακανόνιστα στον χώρο. Το ταξίδι συνεχίστηκε στην Γαλλία και τον Κλοντ Μονέ ο οποίος χρησιμοποιούσε έντονα χρώματα και εισήγαγε την ζωγραφική με πινελιές. Γνωρίσαμε ακόμη ένα Γάλλο ζωγράφο τον George Seurat ο οποίος δημιούργησε ένα είδος ζωγραφικής με το οποίο μικρές κουκίδες καθαρού χρώματος αναμειγνύονται για να δώσουν ένα συγκεκριμένο χρώμα.. γνωστή ζωγραφική ως πουαντιγισμός. Όμως έφτασε το καλοκαίρι κι η αλεπού η καπελού ζήτησε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν αυτή την εποχή, αφού πρώτα παρακολούθησαν σε βίντεο πώς το απέδωσαν στα έργα τους Έλληνες ζωγράφοι και μάλιστα μας έστειλε ταχυδρομικώς δυο έργα ζωγράφων. Του Κ. Παρθένη με τίτλο «Το λιμάνι της Καλαμάτας», 1991 και του Γ. Παραλή με τίτλο “Πεύκο στ’ ακρογιάλι”.
Το ταξίδι του καπέλου στην Τέχνη τελείωσε αφήνοντας τις καλύτερες εντυπώσεις στα παιδιά.
Στα πλαίσια του σχεδίου δράσης “Ομαλή Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό” επισκεφτήκαμε σήμερα το 5ο Δημοτικό Σχολείο Αλεξανδρούπολης. Μας υποδέχτηκε η Διευθύντρια κ. Άννα Μπαμίδου. Τα παιδιά με χαρά, ενθουσιασμό και μεγάλη ανυπομονησία ξεναγήθηκαν στους εξωτερικούς και εσωτερικούς χώρους του σχολείου. Μπήκαν σε τμήματα της Α΄και Γ΄Τάξης. Συνάντησαν παλιούς συμμαθητές και φίλους τους. Γνώρισαν τα βιβλία που θα έχουν, τα θρανία και τα καρεκλάκια στα οποία θα κάθονται, τον άσπρο πίνακα που θα γράφουν. Παρατήρησαν ομοιότητες και διαφορές με το δικό τους σχολείο. Τέλος, τραγούδησαν , χόρεψαν και έπαιξαν παιχνίδια με τα παιδιά του Δημοτικού, μέσα στην τάξη και έξω στην αυλή. Ευχαριστήσαμε τις δασκάλες, τα παιδιά και την την κυρία διευθύντρια για την ευχάριστη πρώτη επίσκεψή μας στο Δημοτικό και επιστρέψαμε στο νηπιαγωγείο μας.
14 Μαΐου η Αλεξανδρούπολη γιορτάζει την απελευθέρωσή της και την ενσωμάτωσή της στον εθνικό κορμό!
Αφού είδαμε φωτογραφίες από τα παλιά
αλλά και από τα σημερινά χρόνια
προσπαθήσαμε με απλά λόγια να εξηγήσουμε στα παιδιά μας την ιστορία της Αλεξανδρούπολης:
Αρχικά δημιουργήθηκε ένα ψαροχώρι που στη συνέχεια ονομάστηκε Δεδέ Αγάτς (Η συγκεκριμένη ονομασία στα τουρκικά σημαίνει δέντρο του παππού (dede σημαίνει παππούς και ağaç σημαίνει δέντρο) και βασιζόταν σε τοπική παράδοση σχετικά με ένα σοφό δερβίση, που πέρασε τα περισσότερα χρόνια της ζωής του στη σκιά μιας βελανιδιάς). Μετά από χρόνια ο οικισμός έγινε πόλη όταν έφτασε το τρένο. Το λιμάνι και η πόλη αναπτύχθηκαν περισσότερο με την κατασκευή του φάρου. Το λιμάνι, το τρένο και η θέση της πόλης βοήθησαν να εξελιχθεί και να γίνει όπως την γνωρίζουμε σήμερα. Στις 14 Μαΐου 1920 ο στρατηγός Κ. Μαζαράκης-Αινιάν αποβιβάζεται στο λιμάνι και απελευθερώνει την πόλη.
Οι φωτογραφίες είναι από το αρχείο του κ. Θ. Ορδομπουζάνη και του Ιστορικού Μουσείου Αλεξ/πολης
Όταν απελευθερώθηκε η μικρή ,νέα πόλη ονομάστηκε Νεάπολη. Αργότερα όταν ο βασιλιάς της Ελλάδας, Αλέξανδρος Α’, επισκέφθηκε την πόλη, οι τοπικές αρχές αποφάσισαν να μετονομάσουν την πόλη σε Αλεξανδρούπολη, προς τιμήν του.
ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ Αλεξανδρούπολη!
Σήμερα όμως είναι και μια άλλη σημαντική μέρα, μέρα γιορτής και χαράς:
είναι η γιορτή της μητέρας ,της μανούλας της μαμάς!
ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΜΑΝΟΥΛΕΣ!