ΟΙ ΜΙΚΡΟΙ ΜΕΤΕΩΡΟΛΟΓΟΙ
Στα πλαίσια των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων ξεκίνησε αυτή την εβδομάδα στο νηπιαγωγείο μας η υλοποίηση του προγράμματος “ΜΙΚΡΟΙ ΜΕΤΕΩΡΟΛΟΓΟΙ” από τον Θεματικό Κύκλο:
Δημιουργώ και Καινοτομώ- Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία.
Φορείς σύνταξης του προγράμματος: ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΝΩΣΗ STEM (Hellenic Education Society for STEM).
Με την εφαρμογή σχεδίων δραστηριοτήτων STEM – STEAM που βασίζονται σε πραγματικά προβλήματα, οι μαθητές διερευνούν τις παραμέτρους που πρέπει να ληφθούν υπόψη για την επίλυση τους, χρησιμοποιούν δημιουργικά τις ψηφιακές τεχνολογίες, σχεδιάζοντας και κατασκευάζοντας μοντέλα με απλά υλικά συνδυάζοντας τα δημιουργικά με ρομποτικές διατάξεις. Εργάζονται με βάση μια διευρυμένη προσέγγιση των προβλημάτων, λαμβάνοντας υπόψη και τα θέματα της βιωσιμότητας και των επιπτώσεων των προτεινόμενων λύσεων. Οι μαθητές εργαζόμενοι σε ομάδες, για το σχεδιασμό της λύσης με βάση συγκεκριμένες απαιτήσεις που τίθενται με μορφή προκλήσεων διερευνούν τις δυνατότητες που προσφέρουν τα διαθέσιμα υλικά. Σχεδιάζουν και κατασκευάζουν τα μοντέλα τους προσδιορίζοντας τα ισχυρά τους σημεία αλλά και τις αδυναμίες του σχεδιασμού, ενώ μέσα από την αλληλεπίδραση με τις άλλες ομάδες αναπροσαρμόζουν τους σχεδιασμούς τους. Τέλος οι ομάδες παρουσιάζουν, στους υπόλοιπους, τα αποτελέσματα της εργασίας τους.
Η δομή του προτεινομένου προγράμματος πραγματώνει, μέσα από τις δραστηριότητες ,τις παρακάτω δεξιότητες:
1. Δεξιότητες Μάθησης
- Κριτική σκέψη (Critical thinking)
- Επικοινωνία (Communication)
- Συνεργασία (Collaboration)
- Δημιουργικότητα (Creativity)
2. Δεξιότητες Ζωής
- Προσαρμοστικότητα
- Υπευθυνότητα
- Οργανωτική ικανότητα
3. MIΤ: Δεξιότητες της τεχνολογίας και της επιστήμης
- Δεξιότητες Μοντελισμού και προσομοίωσης
- Πληροφορικό γραμματισμό (ICT literacy),
- Ψηφιακό γραμματισμό (digital literacy),
- Τεχνολογικό γραμματισμό (technology literacy),
- Δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων,
- Συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας,
- Δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα,
- Δεξιότητες διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των νέων τεχνολογιών
4. Δεξιότητες του νου
- Στρατηγική σκέψη
- Επίλυση προβλημάτων
- Μελέτη περιπτώσεων (case studies)
- Κατασκευές
Εργαστήριο 1 :
- Με τη βοήθεια ενός εκπαιδευτικού βίντεο https://www.youtube.com/watch?v=RHGpsTOUVyo συζητήσαμε για τον καιρό, τις μεταβολές του και την σύνδεσή του με τις καθημερινές δραστηριότητες των παιδιών στην καθημερινή τους ζωή ,στο σχολείο και εκτός σχολείου (τι καιρό έχει σήμερα, μπορούμε να βγούμε έξω στην αυλή, τι ρούχα φοράμε σε κάθε περίπτωση π.χ. όταν έχει ήλιο, όταν χιονίζει κ.τ.λ.) μάθαμε να ξεχωρίζουμε τον καιρό, ανάλογα με τις εποχές.
- Καταγράψαμε σε ιστόγραμμα τις πρότερες γνώσεις των παιδιών για τα καιρικά φαινόμενα και το τι θέλουν να μάθουν γι’ αυτά.
- Συζητήσαμε με τα παιδιά πώς μπορούμε να σημειώνουμε κάπου τον καιρό της ημέρας και καταλήξαμε στη κατασκευή ενός πίνακα καιρού με καρτέλες καιρικών συμβόλων και των αντίστοιχων ονομασιών τους. Πριν τοποθετήσουμε τον πίνακα καιρού στην ολομέλεια, παίξαμε, αντιστοιχίζοντας τις εικόνες με τις λέξεις κάθε καιρικού φαινομένου.
- Το κάθε παιδί ζωγράφισε τα δικά του σύμβολα του καιρού.
- Σε ένα μηνιαίο ημερολόγιο καταγραφής καιρού ο βοηθός της ημέρας παρατηρούσε, κατέγραφε και παρουσίασε στην ολομέλεια τον καιρό. Στο τέλος του μήνα, τα παιδιά θα προέβησαν σε συγκρίσεις και ανέδειξαν το πιο συχνό καιρικό φαινόμενο του μήνα.
- Παίξαμε παιχνίδι παντομίμας, όπου κάθε παιδί επέλεγε μία καρτέλα καιρού και προσπαθούσε να την περιγράψει, μόνο με το σώμα του, στους άλλους.
- Τα παιδιά ψήφισαν με τη βοήθεια των γονέων τους- σε σχετική πλατφόρμα της Google Forms -τον αγαπημένο τους καιρό.
2ο εργαστήριο: Ας πειραματιστούμε
- Με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών, τα παιδιά μαθαίνουν τη χρήση και τη λειτουργία του τάμπλετ του σχολείου, έτσι ώστε να βγάλουν φωτογραφίες – καθημερινά- τον ουρανό και τον περιβάλλοντα χώρο του σχολείου, ημέρες με διαφορετικές καιρικές συνθήκες((καλοκαιρία, συννεφιά, βροχή…). Αυτές τις φωτογραφίες θα τις χρησιμοποιήσουμε για να φτιάξουμε κολάζ, ψηφιακά παζλ, επιτραπέζια παιχνίδια, τα οποία θα τα παίζουν τα παιδιά στην τάξης μας. (Ενδεικτικά προτείνεται το πρόγραμμα http://Tux Paint , το http://pixelr.com – https://www.youtube.com/watch?v=M3WhmIOIdMI )
https://www.jigsawplanet.com/sitsgeo/o-kairos
- Ρωτάμε τα παιδιά αν μπορούμε μέσα στην τάξη να φτιάξουμε ένα σύννεφο και με ποιους τρόπους. Κατόπιν, πριν τη διαδικασία του πειράματος θα δοθεί στα παιδιά φύλλο καταγραφής των επιμέρους σταδίων «Τι νομίζεις θα συμβεί» και των υλικών που χρησιμοποιήθηκαν.
- Καλούμε τα παιδιά σε μία σειρά πειραμάτων για τα καιρικά φαινόμενα (σύννεφο σε βάζο – βροχή – ανεμοστρόβιλος) και τα προτρέπουμε να κάνουν προβλέψεις, υποθέσεις και παρατηρήσεις. Στη συνέχεια, καταγράφουν σε ατομικό φύλλο εργασίας τα υλικά και τα βήματα από το πείραμα που τους άρεσε περισσότερο.
- Βροχή σε γυάλα https://www.youtube.com/watch?v=Q6RhEsBZZ9M
Ρωτάμε τα παιδιά να μας πουν τις ιδέες τους, για το πώς γίνεται η βροχή, πώς θα φτιάξουμε ένα σύννεφο που να βρέχει στην τάξη μας;
(πιθανές απαντήσεις: Το σύννεφο έχει μέσα νερό και χιόνι, το σύννεφο έχει μέσα του αέρα, ο αέρας κάνει το σύννεφο να βρέχει…)
Δίνουμε φύλλο εργασίας για να σημειώσουν τα υλικά που χρειαστήκαμε και τα βήματα που ακολουθήσαμε γι αυτό το πείραμα.
- Σύννεφο σε βάζο https://www.youtube.com/watch?v=Iek03UJj08Q
Πριν ξεκινήσουμε το πείραμα δίνουμε στα παιδιά να συμπληρώσουν σε φύλλο εργασίας τι νομίζουν ότι θα συμβεί στο πείραμα που θα κάνουμε.
Στο τέλος του πειράματος συμπληρώνουμε το φύλλο «Τι έγινε τελικά».
3.ανεμοστρόβιλος σε βάζο, όπου γεμίζουμε τα 2/3 του βάζου με νερό και ρίχνουμε μερικές σταγόνες σαπούνι πιάτων-αν θέλουμε ρίχνουμε και λίγη χρυσόσκονη. Κλείνουμε καλά το βαζάκι και ανακατεύουμε κυκλικά 2 με 3 φορές και μόλις το αφήσουμε…βλέπουμε ότι δημιουργείται ανεμοστρόβιλος.
https://www.youtube.com/watch?v=be5ht2d-mqo
- κατασκευής χιονιού, όπου μέσα σε ένα τάπερ προσθέτουμε μαγειρική σόδα και κρέμα μαλλιών ή αφρός ξυρίσματος και παροτρύνουμε τα παιδιά να μας πουν τρόπους για να φτιάξουμε (τεχνητό)χιόνι. Κατόπιν, ξεκινάμε να το φτιάξουμε, ανακατεύοντας καλά τη σόδα με την κρέμα μαλλιών…και το χιόνι είναι έτοιμο για να φτιάξουμε με αυτό χιονάνθρωπους και χιονόμπαλες.
https://www.youtube.com/watch?v=bXk_tGpvX9o
3ο Εργαστήριο: « Ας γίνουμε μετεωρολόγοι –
Κατασκευή Μετεωρολογικών Οργάνων »
- Είδαμε στο φωτόδεντρο πώς γινόταν παλιά η πρακτική πρόγνωση του καιρού.
https://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/3030
Όμως εμείς σήμερα πώς προβλέπουμε τον καιρό; Ρωτάμε τα παιδιά: «πώς μπορούμε να ξέρουμε τον αυριανό καιρό, ποιοι λένε τον καιρό, που τον βλέπουμε -δελτίο καιρού κ.λ.π»
Εξηγήσαμε στα παιδιά 1.Τι είναι η Μετεωρολογία 2. Τι είναι οι Μετεωρολογικοί σταθμοί 3. Ποιοι είναι οι επιστήμονες που καταγράφουν και τα καιρικά φαινόμενα -Μετεωρολόγοι 4.τι είναι τα Μετεωρολογικά όργανα καταμέτρησης και αξιολόγησης των καιρικών φαινομένων.
- Γνωρίσαμε τα μετεωρολογικά όργανα από το Φωτόδεντρο
https://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/2855?locale=el# - Οι μαθητές κατασκεύασαν: 1. Το πιο απλό μετεωρολογικό όργανο, το θερμόμετρο και 2. το βροχόμετρο 3. το ανεμόμετρο).
- Το βροχόμετρο:https://www.youtube.com/watch?v=jsiWTI7NT_o
- Συζητήσαμε για το πως μπορούμε να μετρήσουμε την ποσότητα του νερού της βροχής και τι είναι το βροχόμετρο (είναι ένα δοχείο περισυλλογής του νερού της βροχής που χρησιμοποιείται από τους μετεωρολόγους για την μέτρηση του ύψους της βροχής). Φτιάξαμε το βροχόμετρο της τάξης μας, χρησιμοποιώντας ένα πλαστικό μπουκάλι.
Με την βοήθεια ενός χάρακα καταγράφουμε τις μονάδες μέτρησης
Φύλλο εργασίας καταμέτρηση βροχής
- Ανεμόμετρο: Είναι ένα όργανο το οποίο χρησιμοποιείται για τη μέτρηση της ταχύτητα του ανέμου
https://www.youtube.com/watch?v=NnU-RUQLjp0
- Παρακολουθήσαμε βίντεο με επιστήμονες που μας λένε δελτία καιρού
https://www.youtube.com/watch?v=qge7-a3HtxQ&t=21s
https://www.youtube.com/watch?v=eS48jt5pOLk
Δώσαμε έμφαση στα στοιχεία που απαρτίζουν ένα ολοκληρωμένο δελτίο (θερμοκρασία, καιρός, ένταση και κατεύθυνση ανέμων, κ.α).
- Ας γίνουμε μετεωρολόγοι. Τι καιρό έχει στη πόλη μας; (παίρνουμε τις πληροφορίες μας από το google).Ας δούμε τον καιρό στο χάρτη μας.
Για την αναπαράσταση του καιρού χρησιμοποιούν χάρτη όπου μαθαίνουν τα 4 σημεία του Ορίζοντα και τα αντίστοιχα γράμματα τους.
Δώσαμε με ένα μεγάλο χάρακα στο παιδί που θα παρουσιάσει τον καιρό στα άλλα παιδιά και να συμπληρώσει το φύλλο εργασίας: «ΔΕΛΤΙΟ ΚΑΙΡΟΥ της ημέρας».
Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες, σκηνοθέτησαν τα δικά τους δελτία καιρού και τα παρουσίασαν στις άλλες ομάδες.
(είδαμε το παρακάτω βίντεο) https://www.youtube.com/watch?v=bljLooYvZOs&t=133s
4Ο Εργαστήριο: « Η μελισσούλα πάει δεξιά αριστερά –Ρομποτική
- Προτρέπουμε τα παιδιά να δημιουργήσουν καρτέλες με τα διάφορα καιρικά φαινόμενα.
Τα παιδιά προσανατολίζονται στο χώρο, προγραμματίζοντας το Beebot να ακολουθήσει συγκεκριμένες εντολές.
Ξεκινάμε με απλές οδηγίες, π.χ. οδήγησε τη μελισσούλα 3 τετράγωνα μπροστά και μετά να προγραμμάτισε την επόμενη εντολή π.χ. να στρίψει μια φορά προς τα δεξιά και συνεχίσαμε με συνδυασμό δύο και τριών κινήσεων. Ο στόχος μας είναι να ακολουθήσει η μελισσούλα το ηλιόλουστο μονοπάτι για να φτάσει στην κυψέλη της.
- Σε ομάδες δημιουργήσαμε ταμπλό και μάθαμε να προγραμματίζουμε το επιδαπέδιο ρομπότ (beebot)να μπορεί να κινείται πάνω σε αυτό, σχεδιάζοντας κατάλληλους κώδικες με εντολές.
- Κατασκευάσαμε παιχνίδια (επιτραπέζια, ΜΕΜΟΡΥ…) με εικόνες των καιρικών φαινομένων που είχαμε βγάλει με το τάμπλετ.
- Μάθαμε και δραματοποιήσαμε το τραγούδι: «πού πάει ο καιρός».
https://www.youtube.com/watch?v=IcldcZD7uqw
- Φύλλο εμπέδωσης για την Beebot.
- Κατασκευή ατομικού καιρικού τροχού.
- Προσομοίωση της λειτουργίας της beebot στο παρακάτω link:
https://beebot.terrapinlogo.com/
- Ταίριαξε τα σύμβολα του καιρού στο Φωτόδεντρο.
https://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/11010
- Καιρός και ρούχα:
5ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: ΑΝΑΤΡΟΦΟΔΟΤΗΣΗ-ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
- Στο τέλος του μήνα τα παιδιά θα χρησιμοποίησαν τις δικές τους καταγραφές παρατήρησης και συλλογής δεδομένων για τα καιρικά φαινόμενα και τα παρουσίασαν στην ολομέλεια ( πχ. οι μετρήσεις και συγκρίσεις χωρητικότητας , ποσότητας, όγκου, μεγέθους, θερμοκρασίας πόσες μέρες του μήνα είχαμε ήλιο, πόσες βροχή, συννεφιά… )
- Τι έχουν μάθει τα παιδιά; Καταγράφουμε σε ιστόγραμμα, τι τους άρεσε από το πρόγραμμα και τι έμαθαν
- Τα παιδιά συμπληρώνουν το φύλλο αυτοαξιολόγησης
Υποθεματική: STEM – Εκπαιδευτική ρομποτική
STEM/STEAM, Νέες Τεχνολογίες
Καλά και κακά μυστικά-Το μυστικό της Νίκης, Το μυστικό του Βίκτωρα
Το πρόγραμμα “Ο Κανόνας των εσωρούχων” από το θεματικό κύκλο ” Ζω καλύτερα-Ευ ζην” και την ενότητα “Γνωρίζω το σώμα μου-Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση”,
ολοκληρώθηκε με την υλοποίηση του 4ου και του 5ου εργαστηρίου στα πλαίσια των εργαστηρίων δεξιοτήτων.
Στόχοι του 4ου εργαστηρίου είναι :
- Να κατανοήσουν τα παιδιά τη διαφορά ανάμεσα σε ένα καλό και ένα κακό μυστικό
- να κατανοήσουν ότι πρέπει να ενημερώσουν αμέσως έναν ενήλικα όταν τους ζητηθεί να κρατήσουν ένα μυστικό που τους προκαλεί δυσάρεστα συναισθήματα.
- Παρατηρήσαμε τις εικόνες της Νίκης και συζητήσαμε θέτοντας ερωτήσεις όπως:
- Τι βλέπετε στην εικόνα;
- Πώς είναι το σπίτι; Τι χρώματα έχει;
- Πώς είναι το κοριτσάκι; Πόσο χρονών μπορεί να είναι;
- Με ποιον μένει; Σε ποιον μπορεί να άνοιξε την πόρτα;
- Τι συναισθήματα φαίνεται να έχει; Είναι χαρούμενη; Πώς το καταλάβατε; ………….
- Στη συνέχεια παρακολουθήσαμε το βίντεο “Το Μυστικό της Νίκης”
και θέσαμε και πάλι ερωτήσεις:
- Ποιος θα μπορούσε να είναι ο «φίλος»;
- Είναι όλα τα μυστικά καλά; Ποιο μπορεί να είναι ένα καλό μυστικό;
- Ποιο μπορεί να είναι ένα κακό μυστικό;
- Σε ποιον θα εμπιστευόσουν τα μυστικά σου;
- Τι θα έκανες αν κάποιος σου ζητούσε να κρατήσεις ένα μυστικό, ενώ εσύ δε το θεωρείς σωστό;
- Είναι όλα τα αγγίγματα καλά; Ποιο μπορεί να είναι ένα καλό άγγιγμα;
- Ποιο μπορεί να είναι ένα κακό άγγιγμα;
- Τι λέει ο Κανόνας των Εσωρούχων;
- Τι θα συμβούλευες στο κοριτσάκι, αν ήσουν η νεράιδα;
- Ποιος/α είναι η δική σου νεράιδα;
- Αν είχες ένα μαγικό ραβδί και μπορούσες να αλλάξεις την ιστορία, τι θα άλλαζες και γιατί;
- Ποιο είναι το μήνυμα που θα έδινες εσύ;
- Μάθαμε το τραγούδι της Νίκης και φωνάξαμε δυνατά το ΟΧΙ!
Ν΄ αγγίξω το χεράκι; Ναι!
Ν΄ αγγίξω το μαλλάκι; Ναι!
Ν΄ αγγίξω τη μυτούλα; Ναι!
Όχι όμως το βρακάκι! ΟΧΙ!
Τέλος σε φύλλο εργασίας τα παιδιά ζωγράφισαν τη δική τους νεράιδα
- και ένα καλό και ένα κακό μυστικό που θα μπορούσαν να είναι και φανταστικά
Στόχοι του 5ου εργαστηρίου:
- Να κατανοήσουν τα παιδιά τη διαφορά ανάμεσα στα δώρα και τα ανταλλάγματα.
- Να μπορέσουν να δημιουργήσουν ένα δίκτυο ασφάλειας.
- Να αναστοχαστούν και να θυμηθούν αυτά που έχουν μάθει
- Παρακολουθήσαμε το βίντεο “Η περιπέτεια του Βίκτωρα”
και σχολιάζαμε καθώς παρακολουθούσαμε θέτοντας ερωτήσεις όπως:
- Πώς λένε τον πρωταγωνιστή της ταινίας;
- Πώς λένε τη φίλη του; Από πού νομίζεις ότι τη γνωρίζει;
- Ποιο είναι το μεγαλύτερο αγόρι που μιλάει στον Βίκτωρα;
- Από πού ξέρει τον Βίκτωρα;
- Ποια είναι η σχέση τους; Είναι φίλοι; Πώς το κατάλαβες;
- Πόσο καλά τον γνωρίζει;
- Τον εμπιστεύεται; Από πού το κατάλαβες;
- Τι συναισθήματα έχει ο Βίκτωρας για τον μεγαλύτερο φίλο του και τι συναισθήματα έχει ο μεγαλύτερος για τον Βίκτωρα;……….
- Συζητήσαμε για τα άτομα στα οποία μπορεί να απευθυνθεί ένα παιδί όταν κάτι το κάνει να αισθάνεται άσχημα, άβολα, να νιώθει δυσάρεστα συναισθήματα. Μαμά, μπαμπάς, αδέλφια, δάσκαλος/α, γιατρός, αστυνομικός….
- Σε φύλλο εργασίας τα παιδιά έφτιαξαν το δικό τους δίκτυο ασφαλείας και ζωγράφισαν ένα πρόσωπο από την οικογένεια και δύο πρόσωπα έξω από το σπίτι που εμπιστεύονται και θα ζητούσαν βοήθεια.
- Μάθαμε δύο τηλεφωνικές γραμμές στις οποίες μπορεί να απευθυνθεί ένα παιδί για να ζητήσει βοήθεια: το 100,το τηλέφωνο της Αστυνομίας και το 1056 του χαμόγελου του παιδιού.
- Τα παιδιά συμπλήρωσαν το φύλλο αυτοαξιολόγησης και τέλος καταγράψαμε τις γνώσεις που απέκτησαν.(ΦΥΛΛΟ ΑΥΤΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ)
Γνωρίζω το σώμα μου-Αγγίγματα
Ολοκληρώθηκε η υλοποίηση του 2ου και του 3ου εργαστηρίου του προγράμματος “Ο Κανόνας των εσώρουχων”, στα πλαίσια των εργαστηρίων δεξιοτήτων.
Στόχος του 2ου εργαστηρίου ήταν να γνωρίσουν τα παιδιά τα βασικά μέρη τους σώματος τους ,να κατανοήσουν τον τρόπο που κινούνται και τις ενέργειες που κάνουν και ποια μέρη του σώματος είναι προσωπικά (αυτά που καλύπτονται από τα εσώρουχα ή το μαγιό .
- Αφού παρατηρήσαμε σε μια αφίσα το ανθρώπινο σώμα, μάθαμε τα βασικά μέρη του, τις ενέργειες που κάνουν, είπαμε ποια είναι προσωπικά, και θυμηθήκαμε τον κανόνα του εσώρουχου: «Κανείς δεν μπορεί να αγγίξει ή να χαϊδέψει το παιδί σε εκείνα τα σημεία του σώματός του τα οποία κατά κανόνα καλύπτονται από τα εσώρουχά του. Και αντίστοιχα, ούτε τα παιδιά επιτρέπεται να αγγίζουν το σώμα άλλων σε αυτά τα σημεία».
- Ακούσαμε το τραγούδι “Έχω ένα σώμα” και το “Εγώ είμαι εγώ” και χορέψαμε με τα παιχνιδοτράγουδα “Κεφάλι ώμοι” και “Χόκι Πόκι”
- Παίξαμε το παιχνίδι “Ο καθρέφτης” : Ένα παιδί γίνεται “παιδί” και ένα άλλο γίνεται “καθρέφτης”. Το “παιδί” αγγίζει διάφορα μέρη του σώματος ή κάνει κάποιες κινήσεις και “ο καθρέφτης” πρέπει να κάνει το ίδιο.
Στη συνέχεια κι αφού διαβάσαμε το ποίημα του Καθρέφτη, σε φύλλο εργασίας ζωγράφισαν αυτόν/ήν που βλέπουν στον καθρέφτη
- Παίξαμε το παιχνίδι «Η Κίκο λέει» :Η νηπιαγωγός ή ένα παιδί λέει: «Η Κίκο λέει να πιάσουμε τη μύτη μας» και τότε τα παιδιά πρέπει να πιάσουν τη μύτη τους…. μπορεί όμως για να τα μπερδέψει να πιάσει το αυτί… τα παιδιά πρέπει να κάνουν αυτό που λέει η Κίκο.
- Σε δύο κομμάτια χαρτί του μέτρου, βάλαμε να ξαπλώσουν ένα αγόρι και ένα κορίτσι και με τους μαρκαδόρους τα υπόλοιπα παιδιά έκαναν τα περιγράμματα του σώματός τους και μετά τα χρωμάτισαν. Συζητήσαμε με τα παιδιά ποια από τα μέρη του σώματος είναι προσωπικά (αυτά που καλύπτονται από εσώρουχο ή το μαγιό).
- Στο 3ο εργαστήριο οι στόχοι που τέθηκαν είναι: Να μάθουν τα παιδιά τη διαφορά ανάμεσα σε ένα καλό και ένα κακό άγγιγμα –Να μάθουν να λένε ΟΧΙ και να το εννοούν.
- Διαβάσαμε το βιβλίο «Να σε κάνω μια αγκαλιά;» της Φρόσως Φωτεινάκη
- Συζητήσαμε για διάφορα αγγίγματα που κάνουν οι άνθρωποι είτε στον εαυτό τους είτε σε/με κάποιον άλλο. Τέτοια αγγίγματα είναι η χειραψία, ένα φιλί, μια αγκαλιά, ένα χάδι στα μαλλάκια, το ξύσιμο της μύτης, το τσίμπημα στο μάγουλο, το “κόλλα πέντε”, ένα άγγιγμα σε κάποιο προσωπικό σημείο, το τράβηγμα του αυτιού, χαιρετισμός με τους αγκώνες, χαιρετισμός με τις πατούσες. Συζητάμε με τα παιδιά ποια από αυτά τα αγγίγματα θεωρούν ότι είναι καλά και ποια όχι. Η άποψη των παιδιών είναι πολύ σημαντική γιατί πχ ένα τσίμπημα στο μάγουλο είναι για έναν ενήλικα ένα καλό άγγιγμα, συνήθως όμως όχι για τα παιδιά.
- Παρατηρήσαμε και σχολιάσαμε εικόνες με ευχάριστα –δυσάρεστα αγγίγματα και είπαμε τι συναισθήματα μας προκαλούν.
- Σε φωτοτυπία αγοριού και κοριτσιού τα παιδιά κόλλησαν πολύχρωμα χέρια, σε σημεία όπου νομίζουν ότι είναι ένα καλό άγγιγμα ή ένα γκρίζο χέρι εκεί όπου νομίζουν ότι δεν είναι καλό άγγιγμα
- Παίξαμε παιχνίδι ρόλων : Τα παιδιά γίνονται ηθοποιοί και μαθαίνουν να λένε ΟΧΙ όταν το σώμα λέει “Όχι” σε κάποιο δυσάρεστο άγγιγμα ,με κάποιο δυσάρεστο συναίσθημα. Μαθαίνουμε να λέμε ΟΧΙ και μάλιστα με συγκεκριμένο τρόπο:
“Το πρόσωπο πρέπει να είναι σοβαρό
τα μάτια κοιτούν κατευθείαν στα μάτια του άλλου
η λέξη που θα πούμε είναι ΟΧΙ
ο τόνος της φωνής θα είναι αυστηρός και κοφτός
η ένταση της φωνής μας δυνατή και καθαρή και για να μη μείνει καμιά αμφιβολία επαναλαμβάνουμε :ΟΧΙ!”(“Βήματα για τη ζωή”)
Αλλάξαμε ρόλους και επισημάναμε ότι πρέπει να ακούμε και να σεβόμαστε το ΟΧΙ που μας λέει κάποιος.
- Σε φύλλο εργασίας “ξεπατικώνουν” την παλάμη τους και μέσα γράφουν ΟΧΙ ΣΤΑΜΑΤΑ
- Για να κατανοήσουμε καλύτερα τα συναισθήματά μας ακούσαμε το τραγούδι συναισθημάτων με το Χάρη Λουφόπουλο.
Εργαστήρια δεξιοτήτων-Ο Κανόνας των Εσώρουχων
Στα πλαίσια των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων ξεκίνησε στο νηπιαγωγείο μας η υλοποίηση του προγράμματος “Κανόνας των Εσωρούχων” από το θεματικό κύκλο «Ζω καλύτερα» – Ευ ζην-Μαθήματα ζωής και Αγωγής Υγείας.
Ο Κανόνας των εσώρουχων είναι ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα εγκεκριμένο από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων και το ΙΕΠ ,που περιλαμβάνει και αξιοποιεί εκπαιδευτικά όλα τα σημαντικά μηνύματα της καμπάνιας “Ενα στα πέντε”.
Το πρόγραμμα όπως σχεδιάστηκε για να υλοποιηθεί στο νηπιαγωγείο μας έχει εμπλουτιστεί με επιπλέον εκπαιδευτικό υλικό και επιπλέον δραστηριότητες που βοηθούν στην επίτευξη των στόχων.
Βασικός στόχος του προγράμματος είναι η ενημέρωση και η ενδυνάμωση των παιδιών, ώστε να μπορούν να προστατεύουν τον εαυτό τους από τη σεξουαλική θυματοποίηση και βία, μαθαίνοντας και αναπαράγοντας στη συμπεριφορά τους απλούς κανόνες αυτοπροστασίας.
Επιμέρους στόχοι είναι τα παιδιά να κατανοήσουν και να εμπεδώσουν τους παρακάτω κανόνες αυτοπροστασίας:
- ότι το σώμα τους τούς ανήκει
- τη διαφορά ανάμεσα σε ένα καλό και ένα κακό άγγιγμα ή χάδι
- τη διαφορά ανάμεσα σε ένα καλό και ένα κακό μυστικό
- πότε ένα δώρο αποτελεί προσφορά αγάπης και πότε δωροδοκία
- πότε η συμπεριφορά ενός ενήλικα είναι αποδεκτή και πότε όχι
- να λένε όχι σε περίπτωση ανάρμοστης συμπεριφοράς
- πού να αποταθούν για βοήθεια (οικογένεια, κοινωνικό περιβάλλον, ειδικοί, τηλεφωνικές γραμμές βοήθειας, αστυνομία)
- ότι μπορούν ανά πάσα στιγμή να συζητήσουν με κάποιον ενήλικα που εμπιστεύονται όταν βιώνουν συναισθήματα άγχους, αμηχανίας, στενοχώριας ή φόβου
Στόχοι του 1ου εργαστηρίου είναι :να μάθουν τα παιδιά τον κανόνα του Εσώρουχου και να κατανοήσουν ότι το σώμα τους, τους ανήκει.
Τι ορίζει ο Κανόνας: «Κανείς δεν μπορεί να αγγίξει ή να χαϊδέψει το παιδί σε εκείνα τα σημεία του σώματός του τα οποία κατά κανόνα καλύπτονται από τα εσώρουχά του. Και αντίστοιχα, ούτε τα παιδιά επιτρέπεται να αγγίζουν το σώμα άλλων σε αυτά τα σημεία».
- Ξεκινήσαμε με καταιγισμό ιδεών και ανίχνευση των πρότερων γνώσεων των παιδιών σχετικά με το θέμα.
- Στη συνέχεια παρατηρήσαμε τις αφίσες της Κίκο και ζητήσαμε από τα παιδιά να περιγράψουν τι βλέπουν σε κάθε αφίσα.
- Τι βλέπετε στην πρώτη αφίσα;
- Τι χρώματα έχει η Κίκο; Η υπόλοιπη αφίσα;
- Πώς είναι ντυμένη η Κίκο;
- Τι συναισθήματα φαίνεται να έχει; Είναι χαρούμενη; Πώς το καταλάβατε;
- Για ποιο λόγο έχει ανοικτό το στόμα;
- Τι βλέπετε στη δεύτερη αφίσα;
- Τι χρώματα έχει το Χέρι; Η υπόλοιπη αφίσα;
- Τι συναισθήματα φαίνεται να έχει η Κίκο; Πώς το καταλάβατε;
- Τι βλέπετε στη τρίτη αφίσα;
- Γιατί η Κίκο κοιμάται στην αγκαλιά του φίλου του «Χέρι»; Πώς νομίζετε ότι αισθάνεται;
- Παρακολουθήσαμε το σποτ «Κίκο και το Χέρι».
- και διαβάσαμε το παραμύθι:
Αφού ακούσαμε το Χέρι να μαθαίνει στην Κίκο τον κανόνα των εσώρουχων ,συζητήσαμε με τα παιδιά θέτοντας μικρές, κατανοητές ερωτήσεις όπως:
- Τι κάνει το χέρι στη μικρή ιστορία;
- Σε ποια σημεία αγγίζει το Χέρι την Κίκο;
- Τι αισθήματα φαίνεται να έχει η Κίκο; Πώς το καταλάβατε;
- Ποιο νομίζετε ότι είναι καλό και ποιο κακό άγγιγμα, ανάλογα με τα συναισθήματα που προκαλεί;
- Πώς αντιδρά ο/η Κίκο στα διάφορα αγγίγματα; Πώς το καταλάβατε;
- Τι διαφορετικά χρώματα παίρνει το Χέρι; Γιατί γίνεται αυτή η αλλαγή;
- Τέλος σε φύλλο εργασίας ζωγράφισαν ελεύθερα την Κίκο και το χέρι. (Ζωγραφίζω την Κίκο και το Χέρι)
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ 2023-24, ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΙ ΕΝΕΡΓΩ, Η συνεργασία στο νηπιαγωγείο
Η θεματική ενότητα ενδιαφέρομαι κι ενεργώ με θέμα: “Η συνεργασία στο Νηπιαγωγείο” ολοκληρώθηκε , δίνοντας ευκαιρίες στα παιδιά να εκφράσουν τις ιδέες τους για την έννοια της συνεργασίας και να προτείνουν τρόπους επίλυσης των συγκρούσεων έτσι ώστε να προβληματιστούν και να σταθούν κριτικά στις σκέψεις και τα συναισθήματά τους.
Με την συμμετοχή και την εμπλοκή τους στα πέντε εργαστήρια ανέπτυξαν τρόπους επικοινωνίας και δεσμεύτηκαν στην ορθή τήρηση των κανόνων που τα ίδια πρότειναν προκειμένου να επιτευχθεί η συνεργασία εντός και εκτός τάξης.
Με το πέρας του προγράμματος τα παιδιά έμαθαν πώς:
- να επικοινωνούν
- να συνεργάζονται
- να παίρνουν πρωτοβουλίες
- να αποκτούν υπευθυνότητα
- να επιλύουν τυχόν προβλήματα
Η υλοποίηση των εργαστηρίων έγινε με την παρακάτω σειρά:
Στο πρώτο εργαστήριο στόχος ήταν η αποτύπωση των αρχικών ιδεών των παιδιών για το τι αυτά γνωρίζουν πως σημαίνει ό όρος συνεργασία και στην συνέχεια η εμπλοκή τους σε δραστηριότητες συνεργασίας. Πραγματικά αυτό το ιστόγραμμα αποτυπώνει τις γνώσεις των παιδιών πριν την πραγματοποίηση των εργαστηρίων και θυμηθείτε να το συγκρίνετε με το τελικό ιστόγραμμα ,όπου θα αποτυπωθούν οι ύστερες γνώσεις τους.
Στην συνέχεια παρακολούθησαν το παρακάτω βίντεο και ακολούθησε συζήτηση όπου περιέγραψαν τα συναισθήματα των πρωταγωνιστών και πρότειναν τρόπους που μπορούν και τα ίδια να συνεργαστούν.
https://www.youtube.com/watch?v=TZqFYtWCWXg&t=11s
Παίξανε και συνεργάστηκαν μέσα από το παιχνίδι προκειμένου να μεταφέρουν μπαλόνια ανά δύο και ανά τρία παιδιά ταυτόχρονα.
Την προσπάθεια των παιδιών να τα καταφέρουν συνόδευε το τραγούδι “Συνεργασία” της παιδικής χορωδίας Λάμπρου , που σε προηγούμενη δραστηριότητα είχαμε μάθει να το τραγουδάμε και με την βοήθεια εικονόλεξου.
Το πρώτο εργαστήριο ολοκληρώθηκε με την δημιουργία ομαδικής κατασκευής όπου οι ζωγραφιές των παιδιών ενώθηκαν για να βγει ένα καλλιτεχνικό έργο ή αφίσα.
Η ικανοποίηση για το αποτέλεσμα που προέκυψε σε αυτές τις ομαδικές κατασκευές, ήταν εμφανής στα προσωπάκια τους. Η λέξη συνεργασία άρχισε να ακούγεται όλο και συχνότερα στην καθημερινότητά τους.
Στο δεύτερο εργαστήριο στόχος ήταν να συμφωνηθούν και να καταγραφούν οι κανόνες εύρυθμης λειτουργίας της ομάδας.
Μετά την παρακολούθηση του βίντεο “Work and win team” που παρουσιάζει την δύναμη της ομάδας
και με αφορμή τις ιστορίες του βίντεο καταγράψαμε τις προτάσεις των παιδιών για το τι μπορούν να κάνουν όλα μαζί για να καταφέρουν να περνάνε καλύτερα στο σχολείο μας. Εστιάσαμε στις ιδέες που θα συντελούσαν στην συνεργασία και την μείωση των διαξιφισμών. Δώσαμε στα παιδιά ένα λευκό σχεδιασμένο φυλλαράκι προκειμένου να ζωγραφίσουν την ιδέα τους κι εμείς να την καταγράψουμε πάνω σ’αυτό. Κατόπιν συγκεντρώσαμε όλα τα φύλλα-κανόνες και δημιουργήσαμε “Το δέντρο της συνεργασίας” της τάξης μας.
Μετέφεραν επίσης το δέντρο συνεργασίας και σε ατομικό φύλλο εργασίας.
Παράλληλα δημιουργήθηκαν συνθήματα ή ποιηματάκια που γίναν τραγουδάκι, για την δύναμη της ομάδας.
Στο τρίτο εργαστήριο στόχος ήταν η αναγνώριση θετικών χαρακτηριστικών και δεξιοτήτων που έχει ο εαυτός μας και ο άλλος καθώς και η ανεκτικότητα απέναντι στον άλλον. Επίσης οι μαθητές/-τριες μέσα από διάφορες συμβάσεις προσπάθησαν να επικοινωνήσουν με ποικίλους τρόπους όπως εξω-λεκτικά, με κινήσεις, ήχους, , εκφράσεις προσώπου, (με γλώσσα ακαταλαβίστικη )μέσω αυτοσχεδιασμών και να μεταφέρουν μηνύματα μέσω σχεδίου.
Η πρώτη δραστηριότητα αφορούσε την ιστορία που παρακολούθησαν σε κουκλοθέατρο και επικέντρωσαν στα συναισθήματα που δημιουργούνται όταν μας κάνουν φιλοφρονήσεις αλλά και την δύναμη που αυτές μας δίνουν.
Αφού επεξεργάστηκαν αρκετές φιλοφρονήσεις, καλέσαμε τα παιδιά να εκφραστούν θετικά για τον φίλο τους, για το σχολείο, για την οικογένειά τους και για τον εαυτό τους με τη βοήθεια του θεατρικού παιχνιδιού, συνοδεία μουσικής.
Στην τελευταία δραστηριότητα αυτού του εργαστηρίου χρησιμοποιήθηκε η παντομίμα προκειμένου να επικοινωνήσουν με ποικίλους τρόπους. Χρησιμοποιήθηκαν οι παρακάτω σύνδεσμοι.
Η παντομίμα ενθουσίασε τα παιδιά και αρκετές φορές ζητήθηκε να την ξαναπαίξουν στις επόμενες ημέρες.
Στο τέταρτο εργαστήριο στόχος ήταν να εμπλακούν τα παιδιά σε δραστηριότητες υποθετικών πραγματικών καταστάσεων που περιέχουν προβλήματα διαφωνιών ή συγκρούσεων, να προσπαθήσουν να κατανοήσουν τους άλλους και να συνεργαστούν ώστε να βρουν τρόπους να επιλύσουν τις συγκρούσεις.
Με αφορμή τις ιστορίες των προτεινόμενων εικόνων από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Βήματα για την ζωή”, τα παιδιά κλήθηκαν να προβληματιστούν, να παρατηρήσουν , να εκφράσουν απόψεις να συζητήσουν πάνω στο πρόβλημα και να δώσουν εναλλακτικές ιδέες για το πώς μπορεί να επιλυθεί μία διαφωνία , ένας διαξιφισμός. Δώσαμε ιδιαίτερη σημασία στα συναισθήματα που δημιουργούνται κατά την διάρκειά τους και τα δραματοποιήσαμε. Ακούστηκαν επίσης ωραίες ιδέες για την διαχείριση του θυμού.
Στην δεύτερη δραστηριότητα αυτού του εργαστηρίου αξιοποιήθηκαν τεχνικές θεάτρου κι ελεύθερου αυτοσχεδιασμού προκειμένου τα παιδιά να συνεργαστούν σε δυο ομάδες.
Αρχικά άκουσαν και χόρεψαν το τραγούδι “Διαξιφισμοί” από το άλμπουμ Τεμπέλης δράκος με ερμηνευτή τους Μάριο Φραγκούλη και Γιώργο Περρή .
Στην συνέχεια ανέλαβαν να παρουσιάσουν μια παλαιότερη κατάσταση διαξιφισμού που δεν είχε λυθεί. Τους είπαμε ότι θα αναπαριστούσαν αυτή τη διαφωνία προσπαθώντας όμως να βρουν εναλλακτικούς και καλύτερους τρόπους επίλυσης της από όταν είχε συμβεί και είχαν έρθει σε σύγκρουση στην πραγματικότητα. Οι δυο ομάδες παρουσίασαν την διαφωνία τους εναλλάξ και σε στιγμιότυπα. Σ ‘αυτό βοήθησε η κούκλα διπλής όψης (double faced doll) .Ανάλογα με την όψη που είχαν διαλέξει παρουσίαζαν την υπόθεσή τους ή “πάγωναν”-κάνοντας παύση, για να παρακολουθήσουν την άλλη ομάδα.
Συνοδεία της παραπάνω μουσικής τα παιδιά έδωσαν μια πραγματική παράσταση που τα ενθουσίασε αλλά και άφησε θετικές εντυπώσεις αφού τελικά δόθηκαν λύσεις που προηγούμενα δεν τις είχαν σκεφθεί.
Στην τελευταία δραστηριότητα του εργαστηρίου κάναμε μια αποτίμηση των παραπάνω συγκρούσεων και πώς αλλά και πόσο πιο εύκολα μπορούν να ξεπεραστούν αν υπάρχει συνεργασία. Η ομάδα επικεντρώθηκε στους «χρυσούς» κανόνες της συνεργασίας οι οποίοι είναι:
Να μοιράζεσαι/ Να βοηθάς κάποιον/ Να παίζεις μαζί με τον/την άλλον/η/ Να είσαι Ομάδα/ Να είσαι χαρούμενος/η/ Να περιμένεις τη σειρά σου/ Να είσαι αγαπημένος με όλους/
ενώ στην συνέχεια τους μετατρέψαμε και σε αναμνηστικό βιβλιαράκι.
Το 5ο και τελευταίο εργαστήριο είχε ως στόχους:
–την αξιολόγηση των δραστηριοτήτων με την βοήθεια του υλικού που δημιουργήθηκε
– την αποτύπωση των τελικών ιδεών των παιδιών για την έννοια της συνεργασίας και αντιπαραβολή των αρχικών και τελικών ιδεών των παιδιών.
-την δημιουργία ομάδων συνεργασίας νηπίων και προνηπίων
– την τελική αξιολόγηση των εργαστηρίων
Στην αξιολόγηση των δραστηριοτήτων που έγιναν καταλήξαμε να επικεντρώσουν την προσοχή τους στις έννοιες:
Συνεργασία , Επικοινωνία, Υπευθυνότητα, Πρωτοβουλία, Επίλυση προβλημάτων ,
Επικεντρωθήκαμε σε αυτές τις έννοιες γιατί αυτές θα χρησιμοποιηθούν στο τελικό φύλλο αξιολόγησης από τα παιδιά προκειμένου να ολοκληρωθούν και να κλείσουν τα εργαστήρια αυτής της ενότητας.
Στο τέλος αυτής της δραστηριότητας ζητήσαμε από τα παιδιά να περιγράψουν τον όρο συνεργασία και συγκεντρώσαμε τις ιδέες τους στο τελικό ιστόγραμμα. Αξίζει να συγκρίνει κανείς τις αρχικές και τελικές ιδέες των παιδιών . Αποτελούν εργαλείο αξιολόγησης και επιτυχίας του προγράμματος, των εργαστηρίων. Πολύ εύστοχα περιέγραψαν το τι σημαίνει συνεργασία.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΤΕΛΙΚΟΥ ΙΣΤΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Στην επόμενη δραστηριότητα μοιραστήκαμε με τα παιδιά την ιδέα να «υιοθετήσουν» τα νήπια τα προνήπια , στα πλαίσια της καλύτερης συνεργασίας και προσαρμογής τους. Αποτύπωσαν την επιλογή τους στον κύβο του Thank you John και όταν ολοκληρώθηκαν τον τοποθέτησαν σε χαρτί του μέτρου προκειμένου να σχηματιστεί ο τοίχος συνεργασίας του τμήματος. Αυτό ενθουσίασε τα παιδιά και λειτούργησε καταλυτικά στις καθημερινές σχέσεις τους.
Το πρόγραμμα « Συνεργασία στο Νηπιαγωγείο» προσπαθήσαμε να γίνει ελκυστικό για τους μαθητές και να πετύχει την εμπλοκή και συμμετοχή όλων των παιδιών που το παρακολούθησαν .
Οι δραστηριότητες ήταν δομημένες έτσι ώστε να παρέχουν ευκαιρίες στους μαθητές για να προβληματιστούν σε καταστάσεις διαφωνιών και συγκρούσεων, να παρατηρήσουν, να πουν απόψεις και να συζητήσουν , δίνοντας εναλλακτικές ιδέες για το πώς μπορεί να επιλυθεί μία διαφωνία. Με αυτόν τον τρόπο αναπτύχθηκε η επικοινωνία και προτάθηκαν τρόποι βελτίωσής της.
Τα παιδιά κατέγραψαν και αποτύπωσαν τους κανόνες εύρυθμης λειτουργίας της ομάδας αναλαμβάνοντας έτσι με κοινή ευθύνη και την δέσμευση για την ορθή τήρησή τους προκειμένου να επιτευχθεί η συνεργασία μέσα και έξω από την τάξη.
Σε κάθε εργαστήριο έγινε προσπάθεια ενθάρρυνσης των μαθητών ώστε να επεκτείνουν μια νέα ή μοναδική ιδέα ή ερώτηση στοχεύοντας στην δημιουργικότητά τους .
Δόθηκαν ευκαιρίες για να εκφράσουν τις ιδέες τους για την έννοια της συνεργασίας και να προτείνουν τρόπους επίλυσης των συγκρούσεων έτσι ώστε να προβληματιστούν και να σταθούν κριτικά στις σκέψεις τους και τα συναισθήματά τους.
Με την καταγραφή των αρχικών και τελικών ιδεών τους για το τι είναι συνεργασία εντοπίστηκε αν τα παιδιά μετακινήθηκαν ή τροποποίησαν τις ιδέες και τις συμπεριφορές τους, βελτιώνοντας έτσι και τις δεξιότητες της συνεργασίας σε εξαιρετικά ικανοποιητικά επίπεδα.
Η συνεργασία ως δεξιότητα είναι παρούσα σε όλα τα επίπεδα της καθημερινότητας τόσο των παιδιών όσο και των μεγάλων . Ελπίζουμε να βάλαμε ένα μικρό λιθαράκι στην βελτίωση της επικοινωνίας και συνεργασίας τους.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ 2023-2024
Τα εργαστήρια δεξιοτήτων έχουν ενταχθεί στο εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου και θα υλοποιούνται σε τρεις διδακτικές ώρες την εβδομάδα.
Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου μας κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους θα υλοποιήσουν ένα πρόγραμμα από τον κάθε ένα από τους παρακάτω 4 θεματικούς κύκλους δεξιοτήτων (τέσσερα προγράμματα συνολικά, τα ίδια για όλα τα τμήματα του νηπιαγωγείου μας):
1. Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ (Κοινωνική συναίσθηση και ευθύνη-Κάνε πράξη τη συνεργασία και την προσφορά-Ανθρώπινα δικαιώματα-Αλληλοσεβασμός-Διαφορετικότητα…).
2. Ζω καλύτερα-Ευ Ζην (Μαθήματα ζωής και αγωγής της υγείας-Αυτομέριμνα,
Οδική Ασφάλεια-Ασφάλεια και πρόληψη-Διατροφή…).
3. Φροντίζω το Περιβάλλον( Άναψε πράσινο για τον πλανήτη-Κλιματική Αλλαγή-Οικολογική συνείδηση-Αειφόρος ανάπτυξη-Φυσικές καταστροφές-Παγκόσμια και τοπική κληρονομιά).
4. Δημιουργώ και Καινοτομώ (Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία-Χτίσε νέες ιδέες, δώσε νέες λύσεις-Δράσεις δημιουργικότητας και καινοτομίας-Ρομποτική STEM/STEAM…).
Η υλοποίηση των εργαστηρίων δεξιοτήτων έχει ήδη ξεκινήσει με τον Θεματικό κύκλο : ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΙ ΕΝΕΡΓΩ- ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΙ ΕΥΘΥΝΗ.
Τίτλος του προγράμματος είναι:
«Η συνεργασία στο νηπιαγωγείο»
Το παρόν πρόγραμμα εντάσσεται στον κύκλο «Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ: Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη». Πιο συγκεκριμένα στην επιμέρους θεματική ενότητα της προώθησης του αλληλοσεβασμού και της συνεργασίας και απευθύνεται στους μαθητές και στις μαθήτριες του νηπιαγωγείου.
Σκοπός του προγράμματος είναι να προωθήσει την έννοια της συνεργασίας στο νηπιαγωγείο.
Στόχοι είναι, τα παιδιά να συνεργαστούν με δραστηριότητες ανά ζεύγη, μικρές ή μεγαλύτερες ομάδες προκειμένου να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας.
Οι στόχοι του προγράμματος προσδιορίζονται βάσει των Δεξιοτήτων του 21ου αιώνα και πιο συγκεκριμένα σύμφωνα με τις εξής κατηγορίες: Δεξιότητες μάθησης, Δεξιότητες ζωής, Δεξιότητες του νου και Δεξιότητες της τεχνολογίας και της επιστήμης.
Στα προτεινόμενα εργαστήρια θα δοθεί κυρίως έμφαση :
· στην ανάπτυξη δεξιοτήτων μάθησης και πιο συγκεκριμένα δεξιοτήτων επικοινωνίας, κριτικής σκέψης και συνεργασίας
· στην ανάπτυξη δεξιοτήτων κοινωνικής ζωής: Κοινωνικές δεξιότητες, ενσυναίσθηση, προσαρμοστικότητα, υπευθυνότητα και πρωτοβουλία
· στις δεξιότητες του νου, στρατηγική σκέψη ,επίλυση προβλημάτων, μελέτη περιπτώσεων και κατασκευές.
Ο ΑΓΙΑΣΜΟΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΑ 11/9/2023 ΣΤΙΣ 9.30 π.μ.
“Starting School” από jeffdjevdet διατίθεται με άδεια χρήσης CC by-2.0
ΣΤΕ(Α)Μ Εκπαιδευτική Ρομποτική μέσα από τον Κύκλο του Νερού και την Υδροδυναμική .
Τα τελευταία εργαστήρια δεξιοτήτων για το σχολικό έτος 2022-23 με θέμα ΣΤΕ(Α)Μ Εκπαιδευτική Ρομποτική μέσα από τον Κύκλο του Νερού και την Υδροδυναμική ολοκληρώθηκαν.Πρόκειται για ένα πρόγραμμα καλλιέργειας δεξιοτήτων που προτείνεται από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής(ΙΕΠ).
Το εκπαιδευτικό αυτό πρόγραμμα έχει σκοπό να έρθουν σε επαφή οι μαθητές/-ήτριες του Νηπιαγωγείου με θέματα που αφορούν την επιστήμη, τα μαθηματικά, τη μηχανική και την τεχνολογία. Στόχοι του εν λόγω προγράμματος είναι τα παιδιά, να κατανοήσουν τα χαρακτηριστικά της μάθησης μέσα από τον προβληματισμό, να σχεδιάσουν και να αναπτύξουν ένα πρόγραμμα, να εξασκηθούν στον αλγοριθμικό τρόπο σκέψης, να αναπτύξουν δεξιότητες προσανατολισμού και μέτρησης αποστάσεων και να αναζητήσουν λύσεις σε καθημερινά προβλήματα, όπως ο κύκλος του νερού και η υδροδυναμική.
Παρακάτω παρουσιάζονται αναλυτικά οι στόχοι του κάθε εργαστηρίου καθώς και οι δράσεις που υλοποιήθηκαν.
Θεματική Ενότητα :Δημιουργώ και Καινοτομώ -Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία -1 SΤΕΜ-Ρομποτική
Τίτλος: ΣΤΕ(Α)Μ Εκπαιδευτική Ρομποτική μέσα από τον Κύκλο του Νερού και την Υδροδυναμική ολοκληρώθηκαν.
1o εργαστήριο:Τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα αυτού του εργαστηρίου ήταν:
Να γνωρίσουν τα παιδιά και να κατανοήσουν τον κύκλο του νερού και τα στάδια που χαρακτηρίζουν το φυσικό αυτό φαινόμενο.
Να δημιουργήσουν εννοιολογικούς χάρτες.
Να αναπαραστήσουν τον κύκλο του νερού με το σώμα τους.
Να εκφραστούν δημιουργικά σχεδιάζοντας την κάθε φάση του κύκλου του νερού.
Αρχικά διαβάσαμε και επεξεργαστήκαμε το βιβλίο ‘’Ο σταγονούλης πετάει στα σύννεφα’’
Δημιουργήσαμε εννοιολογικό χάρτη για τον κύκλο του νερού με το λογισμικό Goggle και καταγράψαμε τις προϋπάρχουσες γνώσεις των παιδιών πάνω στο θέμα.
Στη συνέχεια άκουσαν το τραγούδι “Ο κύκλος του νερού”,(Στίχοι: Άννα Μαντέλη Μουσική: Σπύρος Μασσαχός) το συνόδευσαν με κρουστά όργανα και το δραματοποίησαν.
Ζωγράφισαν τον κύκλο του νερού στο χαρτί και στον υπολογιστή χρησιμοποιώντας το λογισμικό tux paint.
Τέλος έγινε επεξεργασία του ποιήματος «Από που ήρθες ποταμάκι» του Ζαχαρία Παπαντωνίου με τη χρήση ενός εικονόλεξου. Τα παιδιά “διάβασαν’’ το ποίημα με τη βοήθεια εικόνων που αντιστοιχούσαν σε λέξεις του ποιήματος, το απομνημόνευσαν και το τραγούδησαν σε δύο ομάδες.
Δημιουργήσαμε ένα PADLET (πρόκειται για έναν ηλεκτρονικό συνεργατικό πίνακα) όπου εκπαιδευτικοί και γονείς ανεβάζαμε τις δημιουργίες -κατασκευές που έκαναν τα παιδιά στο σχολείο και στο σπίτι , χρήσιμες πληροφορίες, συνδέσμους,βίντεο ,παιχνίδια για το θέμα μας.
2ο εργαστήριο
Τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα αυτού του εργαστηρίου ήταν :
Να δημιουργήσουν τα παιδιά χρονική ακολουθία για το φαινόμενο του κύκλου του νερού.
Να εξοικειωθούν με το πείραμα και να κατανοήσουν τον κύκλο του νερού.
Να συνεργαστούν για να δημιουργήσουν μια αφίσα και να την κάνουν ψηφιακό παζλ.
Αρχικά τα παιδιά παρακολούθησαν από το αποθετήριο του Φωτόδεντρου βίντεο https://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/6954?locale=elγια το πώς σχηματίζεται η βροχή, στη συνέχεια με στόχο την εμπέδωση των βασικών σταδίων του κύκλου του νερού και την εξοικείωση των παιδιών με τη χρήση του ποντικιού έπαιξαν ένα παιχνίδι με την τεχνική Drag and Drop (Φωτόδεντρο).
Δημιουργήσαμε μια αφίσα με θέμα τον κύκλο του νερού και τη φτιάξαμε ψηφιακό παζλ με το εργαλείο jigsawplanet.
https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=2f6a650652c9
Ακολούθησε ένα πείραμα σχετικά με την εξάτμιση και την υγροποίηση του νερού. Αφού κάναμε προβλέψεις για το τι θα συμβεί όταν το νερό θερμαίνεται, εκτελέσαμε το πείραμα και βγάλαμε τα συμπεράσματά μας.
Στη συνέχεια αναπαραστήσαμε τον κύκλο του νερού με τρεις τρόπους:
3ο εργαστήριο
Τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα αυτού του εργαστηρίου ήταν:
Να επιλύσουν προβλήματα, να συμμετέχουν σε μια συζήτηση και να ανταλλάσουν απόψεις.
Να αρχίσουν να κατανοούν τη σημασία της παρατήρησης των πειραμάτων και της περιγραφής για τη μελέτη υλικών και φαινομένων.
Αρχικά τα παιδιά παρακολούθησαν βίντεο για τη σημασία του νερού στον άνθρωπο. Συζητήσαμε για την έλλειψη νερού και προτείναμε ιδέες εξοικονόμησης νερού.
Στη συνέχεια κάναμε προβλέψεις για τη βύθιση και την άνωση αντικειμένων και κάναμε το πείραμα .
Μια ομάδα μαθητών κατέγραψε τα δεδομένα του πειράματος, ενώ οι υπόλοιποι μαθητές παρατήρησαν και διόρθωσαν τις προβλέψεις τους.
4ο εργαστήριο
Τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα αυτού του εργαστηρίου ήταν:
Να γνωρίσουν τα παιδιά τις καταστάσεις και τις μορφές του νερού.
Να επιλύσουν ένα πρόβλημα και να κάνουν κατασκευές χρησιμοποιώντας διαφορετικά υλικά.
Να κάνουν πειράματα με προβλέψεις και παρατήρηση.
Να στοχαστούν, να συγκρίνουν, να απαντήσουν σε ερωτήσεις και να εξάγουν συμπεράσματα.
Να χρησιμοποιούν κατάλληλο λεξιλόγιο.
Αφού συζητήσαμε για την χρησιμότητα ενός φράγματος, τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες και κατασκεύασαν ένα φράγμα με το οικοδομικό υλικό της τάξης. Στη συνέχεια έψαξαν τρόπους και υλικά με τα οποία θα μπορούσαν να φτιάξουν ένα πραγματικό φράγμα έξω στην αυλή του σχολείου και φυσικά ένα φράγμα με τους γονείς τους στο σπίτι.
Στη συνέχεια ανακαλύψαμε το φαινόμενο της τήξης και της πήξης με πειράματα και ζωγραφίσαμε με τις παγωμένες τέμπερες. Τα παιδιά έμαθαν να χρησιμοποιούν λέξεις όπως τήξη, πήξη κτλ.
Προέβλεψαν για το τι θα πάθουν κάποια υλικά εάν ανακατευτούν με το νερό. Τα παρατήρησαν, εξήγαγαν συμπεράσματα και τα κατέγραψαν.
5ο εργαστήριο
Τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα αυτού του εργαστηρίου ήταν:
Να κάνουν διαδρομές με το σώμα τους πάνω σε δάπεδο.
Να προγραμματίσουν το ρομπότ Beebot και να σχηματίσουν διαδρομές σχεδιάζοντας τον κύκλο του νερού.
Να χρησιμοποιήσουν την τεχνολογία για να επικοινωνήσουν τις ιδέες τους.
Αρχικά παρουσιάσαμε στα παιδιά το ρομπότ Βeebot, τις εντολές που μπορούν να του δώσουν και να το προγραμματίσουν και τις κατευθύνσεις προς τις οποίες μπορεί να κινηθεί.
Χρησιμοποιήσαμε καρτέλες με σύμβολα -βελάκια ίδια με αυτά που υπάρχουν πάνω στο ρομπότ, για να κατανοήσουν τη χρήση του κάθε συμβόλου.
Στη συνέχεια τα παιδιά πραγματοποίησαν με το σώμα τους σχεδιασμένες διαδρομές σε τετραγωνισμένο δάπεδο ακολουθώντας τα σύμβολα (βέλη) και εκτέλεσαν τις ίδιες εντολές με αυτές της Beebot.
Σχεδίασαν διαδρομές σε χαρτί και έκαναν ασκήσεις από το Φωτόδεντρο στον υπολογιστή, προγραμματίζοντας και μετακινώντας τη Beebot σε ψηφιακό περιβάλλον.
Τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με τη φιλοσοφία του ΣΤΕ(Α)Μ .Συμμετείχαν ενεργά σε όλα τα εργαστήρια,συνεργάστηκαν άψογα για την επίτευξη των κοινών στόχων μέσα από πειράματα, από συγκεκριμένα εκπαιδευτικά λογισμικά, απ’τη δημιουργία κατασκευών,την καλλιέργεια της μαθηματικής σκέψης και της εξοικείωσης τους με βασικές αρχές προγραμματισμού και αλγοριθμικής σκέψης.
Παιδική Helmepa
Στόχος του φετινού προγράμματος με τίτλο «Η θάλασσα είναι ζωή» είναι να ενισχύσει τη γνώση της εκπαιδευτικής κοινότητας για τους ωκεανούς, να την ενθαρρύνει να αναλάβει ενεργό ρόλο σε ατομικό αλλά και συλλογικό επίπεδο .Η κλιματική αλλαγή, η ρύπανση, η υπεραλίευση και άλλες περιβαλλοντικές προκλήσεις απαιτούν άμεση εξεύρεση λύσεων και πρέπει όλοι με τις πράξεις μας να δείξουμε τι μέλλον θέλουμε για τις επόμενες γενιές και σε τι κατάσταση πρέπει να είναι οι θάλασσες και οι ωκεανοί για να μπορούν να υποστηρίξουν αυτό το μέλλον.Φέτος υλοποιήθηκε το περιβαλλοντικό πρόγραμμα που οργανώνει ο φορέας Helmepa επιδιώκοντας να ενισχύσει τη γνώση της.μαθητικής κοινότητας για την άρρηκτη σχέση-αλληλεπίδραση ανθρώπου-θάλασσας και την ενεργό δράση των μαθητών/τριών για τη διατήρηση και την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος μέσω της εθελοντικής καθοδήγησης των εκπαιδευτικών τους.
Θεματικές Ενότητες – Υποενότητες
Αξιοποίηση/Εκμετάλλευση Θαλασσών και Ωκεανών από τον Άνθρωπο
- Θαλάσσιες μεταφορές – Ναυτιλία
- Πρώτες ύλες – Ενέργεια
- Αναψυχή – Τουρισμός
- Αλιεία – Υδατοκαλλιέργειες
Θάλασσες και Ωκεανοί Κινδυνεύουν
Προστασία Θαλάσσιου Περιβάλλοντος
Ενημέρωση – ευαισθητοποίηση τοπικής κοινωνίας
Οι δράσεις μας ξεκίνησαν από τον Φεβρουάριο και ολοκληρώθηκαν τον Ιούνιο με την τελική γιορτή παρουσίασης του προγράμματος στην αυλή του σχολείου.Στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των νηπίων σχετικά με την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και η διατήρηση του τοπικού και παγκόσμιου οικοσυστήματος συνέδραμαν διάφοροι φορείς όπως ο οργανισμός HELMEPA για την προστασία των θαλασσών,ο Δήμος Αλεξ/πολης ,το Λιμεναρχείο καθώς και επαγγελματίες της θάλασσας.Τα παιδιά συμμετείχαν ενεργά σε όλες τις δράσεις αποκομίζοντας τεράστια οφέλη.Η ευαισθητοποίηση σε περιβαλλοντικά θέματα άγγιξε όλους τους εμπλεκόμενους(γονείς ,εκπαιδευτικούς, μαθητές).Καλλιεργήθηκε ο εθελοντισμός για την προστασία του θαλάσσιου κόσμου και ενισχύθηκε η ανάγκη διατήρησης της καθαριότητας στις παραλίες.Στο τέλος της χρονιάς έγινε παρουσίαση του προγράμματος στην αυλή του σχολείου μας.Τέλος θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε την Ελληνική Ένωση Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος(ΗΕΛΜΕΠΑ) για την εξαιρετική συνεργασία καθώς και το υλικό που μας προσέφερε από την ιστοσελίδα της ΠΑΙΔΙΚΗ HELMEPA.
Και να θυμάστε ΌΧΙ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ ΚΑΙ ΠΛΑΣΤΙΚΑ ΣΕ ΘΑΛΑΣΣΕΣ ΚΑΙ ΑΚΤΕΣ