Κινητικότητα Erasmus+ ΚΑ122, Φινλανδία

LogoIKYNew Erasmus 2021 2027 EU emblem with tagline pos EL

Στο πλαίσιο της υλοποίησης του προγράμματος Erasmus+, η πρώτη κινητικότητα ενδοϋπηρεσιακής κατάρτισης του Σχολείου μας πραγματοποιήθηκε στο Ελσίνκι της Φινλανδίας στο διάστημα 06/03/2023 έως και  11/03/2023. Η επιμόρφωση αφορούσε θέματα συμπερίληψης, είχε τίτλο  “We Are All Special: Inclusion and Support for Students with Special Needs In and Out of the Classroom” και την παρακολούθησαν εκπαιδευτικοί από Ελλάδα, Κύπρο, Γαλλία, Ιταλία, Λιθουανία και Γερμανία. Από το σχολείο μας συμμετείχαν, κατόπιν απόφασης του Συλλόγου Διδασκόντων, τρεις εκπαιδευτικοί: η υποδιευθύντρια κα. Λαζαρίδου Κατερίνα, η εκπαιδευτικός του Τμήματος Ένταξης Δρ. Παρδάλη Μαρία και η εκπαιδευτικός Χανδρά Κωνσταντίνα.

logo ideas3

Ο εκπαιδευτικός σκοπός αυτής της κινητικότητας ήταν η εξειδίκευση του εκπαιδευτικού προσωπικού και η ευαισθητοποίηση της σχολικής κοινότητας σε θέματα συμπερίληψης και ένταξης. Συγκεκριμένα, οι εκπαιδευτικοί εστίασαν στην αναγκαιότητα και στον τρόπο ανάπτυξης/ενίσχυσης των δεξιοτήτων του εκπαιδευτικού προσωπικού, με έμφαση στην εξειδίκευση σε θέματα συμπερίληψης. Έγινε προσέγγιση και υιοθέτηση σύγχρονων, ευρωπαϊκών παιδαγωγικών μεθόδων με στόχο όχι μόνο  την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών, αλλά κυρίως την προώθηση της ισότιμης συμμετοχής όλων των μαθητών σε δραστηριότητες εντός κι εκτός σχολικής αίθουσας. Εστίασαν οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί στο πώς μπορούν να ενθαρρύνονται όλοι οι μαθητές,  με ή χωρίς ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, που προέρχονται από διαφορετικές κοινωνικές τάξεις, οικονομικό και κοινωνικό υπόβαθρο, να αναδείξουν τις ικανότητες και δυνατότητές τους σε μέγιστο βαθμό, μέσω της συνεργασίας και της αλληλεγγύης.
Η  στοχοθεσία αυτή συνδέεται με την ανάγκη του Σχολείου να προάγει την πολυμορφία. Σε μια ποικιλόμορφη τάξη, η διαφορετικότητα είναι συνώνυμο της κατανόησης, της ενσωμάτωσης και των ίσων ευκαιριών Επιπλέον, οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί εξάσκησαν τα αγγλικά τους και βελτίωσαν τις τεχνικές επικοινωνίας.

Διαφάνεια1

Συγκεκριμένα, την Δευτέρα 6 Μαρτίου, πραγματοποιήθηκε η επίσημη έναρξη του προγράμματος στο χώρο σεμιναρίων του διοργανωτή και οι  συμμετέχοντες από τα εμπλεκόμενα με τη δράση κράτη, παρουσίασαν το εκπαιδευτικό τους σύστημα, θέματα συμπερίληψης που εφαρμόζουν στα σχολεία τους, καθώς και μία σύντομη παρουσίαση του τόπου τους. Επιπλέον, συζητήθηκαν τα γενικά κριτήρια που απαιτούνται  για να έχουμε ένα σχολείο χωρίς αποκλεισμούς.

Η ελληνική ομάδα έδωσε μία πλήρη εικόνα του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος και του τρόπου που εφαρμόζεται η ενιαία εκπαίδευση στην Ελλάδα. Επίσης, μέσα από βίντεο που είχαν επιμεληθεί, παρουσίασαν τόσο τα τοπικά αξιοθέατα του δήμου Διονύσου και της Ελλάδας, όσο και τους χώρους και τις δράσεις του 3ου Δημοτικού Σχολείου Διονύσου.

Διαφάνεια2

Την Τρίτη 7 Μαρτίου, μετά από τις ομαδικές δραστηριότητες εξοικείωσης “breaking ice” η θεματική εστίασε στην κατανόηση των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών. Έγινε μια εισαγωγή στις βασικές ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και συζητήθηκαν θέματα αξιολόγησης και διαχείρισης περιπτώσεων επικινδυνότητας (at risk cases). Συζητήθηκαν τα οφέλη της αξιοποίησης του μοντέλου της πολλαπλής νοημοσύνης και της θετικής παιδαγωγικής. Ακολούθησαν ατομικές και ομαδικές δραστηριότητες σε θέματα που αφορούσαν τη συμπερίληψη και τη διαφοροποίηση της διδασκαλίας και παρουσιάστηκαν περιπτώσεις μέσα από το φινλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα. Στο τέλος ακολούθησε εποικοδομητική συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων.

Διαφάνεια3

Την Τετάρτη 8 Μαρτίου, η έναρξη πραγματοποιήθηκε και πάλι με δραστηριότητες εμπλοκής κι εξοικείωσης στις ομάδες και ακολούθησε ανακεφαλαίωση των θεμάτων που πραγματοποιήθηκαν την προηγούμενη μέρα. Τα θέματα που συζητήθηκαν αφορούσαν στο πώς μπορεί να γίνει το μάθημα ενδιαφέρον, στο «χτίσιμο αυτοπεποίθησης» των μαθητών γενικότερα και των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες ειδικότερα. Η αλληλεπίδραση με τους συνομήλικους και τρόποι προώθησης της ομαδικής συνοχής χωρίς αποκλεισμούς, παρουσιάστηκαν μέσα από μελέτες περίπτωσης του φινλανδικού εκπαιδευτικού συστήματος. Μέσα από την εφαρμογή «JeopardyLabs», μάθαμε να δημιουργούμε εκπαιδευτικά παιχνίδια με εύκολο κι ευχάριστο τρόπο για τους μαθητές.

Κατόπιν, πραγματοποιήθηκε εκπαιδευτική επίσκεψη στην κεντρική βιβλιοθήκη “Oodi” του Ελσίνκι είδαμε έναν διαφορετικό τρόπο καθημερινής σχεδόν, ζωής των Φινλανδών, όπου μέσα από δωρεάν παροχές, για όλες τις ηλικίες, μπορούσαν σε αυτόν τον τεράστιο χώρο, όχι μόνο να μελετήσουν, αλλά να πλέξουν, να ράψουν, να εκτυπώσουν, να χρησιμοποιήσουν υπολογιστές, να έχουν δικό τους στούντιο μουσικής ή κουζίνας, με μόνη υποχρέωση, να κάνουν μία προ-κράτηση του χώρου.

Διαφάνεια4

Την Πέμπτη 9 Μαρτίου, έγινε εστίαση σε θέματα Ειδικών Μαθησιακών Δυσκολιών. Παρουσιάστηκαν τρόποι διαχείρισης μαθητών με Δυσλεξία, ΔΕΠΥ και αναπτυξιακών διαταραχών. Μέσα από περιπτώσεις και παρουσίασης σχολείων είδαμε τον τρόπο που οι Φινλανδοί ανταποκρίνονται στις δυσκολίες των μαθητών.

Σημεία κλειδιά που εντοπίστηκαν ήταν η δωρεάν παροχή εκπαίδευσης από την προσχολική ηλικία, μέχρι και στις μεταπτυχιακές σπουδές, η αποκέντρωση του εκπαιδευτικού συστήματος ως προς την διαχείριση των πόρων, η οικονομική ισχυρή επένδυση στην εκπαίδευση, ειδική διαμόρφωση των αιθουσών, η μείωση του εξωτερικού θορύβου  στις τάξεις με ειδικές εφαρμογές και η διδασκαλία «coding» από την προσχολική ηλικία, δηλαδή, μια καινοτόμου διδασκαλίας που συνδυάζει εκπαίδευση, δικτύωση και εξειδίκευση σε νέες τεχνολογίες με την αγορά εργασίας.

Διαφάνεια5

 Την Παρασκευή 10 Μαρτίου έγινε η λήξη του μαθήματος και η αξιολόγησή του Ακολούθησε ανατροφοδότηση και συζήτηση, καθώς και μία δραστηριότητα αξιολόγησης των γνώσεων που πήραμε, σε ομάδες, μέσω της εφαρμογής «Gosechase».  Η κινητικότητα έληξε με την τελετή απονομής των σχετικών βεβαιώσεων και των εντύπων κινητικότητας.

Το Σάββατο 11 Μαρτίου, δόθηκε η δυνατότητα μιας πολιτιστικής επίσκεψης σε προάστιο του Ελσίνκι για να παρουσιαστεί και ο τρόπος ζωής των Φινλανδών σε επίπεδο επαρχίας.

Η συμμετοχή στη δράση αυτή, όπως και σε ανάλογες κινητικότητες, με την αλληλεπίδραση σε επίπεδο δεξιοτήτων και εμπειριών, έδωσε την ευκαιρία στους εκπαιδευτικούς και στα σχολεία να ανταλλάξουν πρακτικές και ιδέες πάνω σε θέματα εκπαίδευσης, συμπερίληψης και αποδοχής και να αυξήσουν την ικανότητά τους για διεθνική συνεργασία και παραγωγή υψηλής ποιότητας καινοτόμων προγραμμάτων. Απώτερος στόχος των δράσεων είναι να αποφέρουν θετικά αλλά και μακροπρόθεσμα αποτελέσματα για τα άτομα και τους φορείς που συμμετέχουν στις δραστηριότητες, αλλά και να επιφέρουν βελτιώσεις στα συστήματα και τις πολιτικές για την εκπαίδευση στην Ευρώπη.

Το σχέδιο “Διαμορφώνοντας τις συνθήκες για ένα Συμπεριληπτικό, Ψηφιακό, Οικολογικό Σχολείο στη μετα-Covid-19 εποχή” συγχρηματοδοτήθηκε από το πρόγραμμα Erasmus+ της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το περιεχόμενο της παρούσας ανάρτησης είναι αποκλειστική ευθύνη του δικαιούχου (3ο Δημοτικό Σχολείο Διονύσου) και ούτε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ούτε η Εθνική Μονάδα Συντονισμού Erasmus+ ΙΚΥ είναι υπεύθυνες για τη χρήση που μπορεί να γίνει των πληροφοριών που αναφέρονται.

#ErasmusPlusIKY, #ErasmusPlusGreece, #ErasmusPlus, #ΣυνεχίζουμεErasmus

Κατηγορίες: ΕΚπαιδευτικές, Καινοτόμες. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.