Ενδιαφέρομαι και ενεργώ: Κοινωνική συναίσθηση και ευθύνη – Εθελοντισμός

Στο δεύτερο κύκλο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων θα ασχοληθούμε με τη θεματική ενότητα «Ενδιαφέρομαι και ενεργώΚοινωνική συναίσθηση και ευθύνη » με τίτλο του εργαστηρίου δεξιοτήτων «Όλοι μαζί θα κάνουμε τον κόσμο να γυρίζει χαρούμενα».

Oι δεξιότητες που θα καλλιεργηθούν είναι οι :

  • Δεξιότητες μάθησης 21ου αιώνα (4cs). Επικοινωνία Συνεργασία, Κριτική σκέψη, δημιουργικότητα
  • Δεξιότητες διαμεσολάβησης και κοινωνικής ενσυναίσθησης, και κοινωνικής ευαισθησίας

και οι στόχοι του εργαστηρίου είναι:

  • Κατανόηση των εννοιών του εθελοντισμού και της αλληλεγγύης, καθώς και της στενής σύνδεσής τους με την ιδιότητα του ενεργού πολίτη,
  • Η καλλιέργεια στάσεων στην κατεύθυνση της μεγαλύτερης κοινωνικής συμμετοχής και της συνειδητής ανάληψης πρωτοβουλιών για συγκεκριμένες δράσεις, ώστε οι μαθητές να «νοιάζονται και να δρουν».

Η έννοια του εθελοντισμού έχει σχέση με την αλληλεγγύη και την ανιδιοτελή προσφορά. Με απλά λόγια σημαίνει οτι προσφέρεις σε οποιονδήποτε έχει ανάγκη χωρίς να περιμένεις κάποιο αντάλλαγμα. Ο εθελοντισμός έχει πολλές μορφές με κοινό χαρακτηριστικό την υπεράσπιση των δικαιωμάτων. Σήμερα, εθελοντισμός είναι ο θεσμός που βοηθάει σε περιβαλλοντικά, κοινωνικά ή οικονομικά προβλήματα και καλύπτει τα κενά που δημιουργεί το κράτος και η κοινωνία.

Ο εθελοντισμός δεν είναι απλά ένας όρος, είναι στάση ζωής γιατί μας αφορά όλους, ανεξάρτητα από κοινωνικές και οικονομικές διακρίσεις

  • βοηθάει την ενεργή συμμετοχή των πολιτών στην προάσπιση των θεμελιωδών τους δικαιωμάτων και
  • ενδυναμώνει την κοινωνική αλληλεγγύη και συνοχή.

Εργαστήριο 1o: 

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα ατόμων με αναπηρία (3 Δεκέμβριου) έγινε αφορμή για συζήτηση με τα παιδιά το βίντεο «Ian» https://youtu.be/OHma93eZiBY που βασίζεται στην πραγματική ιστορία του Ίαν, ενός 10χρονου Αργεντινού αγοριού με εγκεφαλική παράλυση. Μετά την προβολή του βίντεο συζητήσαμε με τα παιδιά για τους ανθρώπους που αντιμετωπίζουν διάφορες αναπηρίες και ποσό δύσκολη είναι η καθημερινότητα τους. Τι σημαίνει αναπηρία; Ποια είδη αναπηρίας μπορεί να αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι και πώς μπορεί να τις απέκτησαν; Αφού κάναμε την ερευνά μας, ανακαλύψαμε πολλούς σπουδαίους ανθρώπους με αναπηρίες (επιστήμονες, καλλιτέχνες, αθλητές) οι οποίοι διαπρέπουν στους τομείς τους. Παίξαμε ένα κυνήγι θησαυρού με τις φωτογραφίες τους και ύστερα φτιαξαμε ένα μεγάλο κολλαζ. Τους ονομάσαμε ανθρώπους με μεγάλη καρδιά!   https://www.thinglink.com/scene/1681752399384936451

1671035689564 11671035648748 116710356716121673424207854167103567152316710356715901671035671569

Κάνουμε τη διαφορετικότητα δικαίωμα και όχι εμπόδιο! Σχολιάζοντας ξανά την ιστορία του Ιαν, συζητήσαμε με τα παιδιά για το γεγονός πως η ενσωμάτωση είναι ζωτικής σημασίας για την κοινωνία μας αφού μας κάνει πλουσιότερους ως ανθρώπους και πως οι άνθρωποι με αναπηρία μπορούν να κάνουν ο,τι και οι υπόλοιποι αρκεί να έχουν την στήριξη του κοινωνικού συνόλου. Υστερα, φτιαξαμε το δικο μας πολύχρωμο αμαξιδιο για άτομα με κινητικά προβλήματα, όπου τα παιδιά αφησαν το δικο τους αποτύπωμα.

 

16705823853101670582417522167058233758116705823853291670582337553

 

Εργαστήριο 2ο: «Προσεγγίζοντας την έννοια του εθελοντισμού»

Παρακολουθήσαμε με τα παιδιά το βίντεο: «What would Christmas be without love?» https://youtu.be/Icx7hBWeULM και συζητήσαμε έπειτα για την αξία της προσφοράς. Πώς μπορούμε να προσφέρουμε στους άλλους; Γιατί είναι σημαντικό; Πώς νιώθουμε όταν προσφέρουμε και πώς οι άλλοι άνθρωποι;

Έπειτα, προσπαθήσαμε να δώσουμε τον ορισμό της έννοιας του εθελοντή και του εθελοντισμού.  Τα παιδιά είπαν τις πρώτες λέξεις που τους έρχονται στο μυαλό, ακούγοντας τη λέξη «εθελοντής». Αναρωτηθήκαμε πώς μπορεί να νιώθει ένας εθελοντής και αναζητήσαμε τα οφέλη των εθελοντικών δράσεων όχι μόνο για όσους έχουν ανάγκη, αλλά και για εκείνους που προσφέρουν τη βοήθειά τους. Μετά από συζήτηση καταλήξαμε στα τρία βασικά χαρακτηριστικά του εθελοντή. Παρουσιάσαμε στην ολομέλεια της τάξης από τον υπολογιστή, το site του οργανισμού Make a wish-Κάνε μια ευχή Ελλάδος https://makeawish.gr/   Μέσα από τις πληροφορίες και τις φωτογραφίες της ιστοσελίδας του Κάνε μια Ευχή Ελλάδος συζητήσαμε για το έργο των εθελοντών του οργανισμού και μάθαμε τα ονόματα και τις ιστορίες των «παιδιών ευχής» του Make a Wish. Είναι τελικά τόσο εύκολο να προσφέρεις λίγη χαρά σε κάποιον! Έτσι αποφασίσαμε να συμβάλλουμε και εμείς, ξανά και φέτος, στο έργο των εθελοντών  του Μake a wish Ελλάδος 

1671543672007167154367202116715436720321671557906838

Το μοντέλο του εθελοντισμού

Ο εθελοντισμός απαιτεί άμισθη εργασία (δηλαδή χωρίς πληρωμή) από τον ελεύθερο χρόνο του εθελοντή. Συνδέεται και με τον ακτιβισμό (όταν μια ομάδα ανθρώπων αποφασίζει να κάνει κάποια δράση για να αλλάξει τον κόσμο γύρω της). Εντοπίσαμε μορφές εθελοντικής δράσης που σχετίζονται με τον άνθρωπο-τα ζώα-το περιβάλλον.

«Δείξε μου το δρόμο και θα τον βρω»: Τα παιδιά σε ζευγάρια έγιναν ο «βοηθός» και ο «τυφλός». Το παιδί σε ρόλο «τυφλού» ήταν με κλειστά μάτια και ο «βοηθός του» τον βοηθούσε να κινηθεί με ασφάλεια στο χώρο. Τον ακουμπούσε απαλά στον ώμο και όταν έβλεπε ότι κινδυνεύει, τον βοηθούσε(χωρίς ομιλία-με άγγιγμα μόνο) να βρει το δρόμο του. Όταν ο «τυφλός» ένιωσε ασφάλεια στη διαδρομή του, ο «οδηγός του» τον άφησε ελεύθερο να κινηθεί, χωρίς να τον ακουμπάει. Στόχος της δραστηριότητας αυτής ήταν, να καταλάβουν τα παιδιά με βιωματικό τρόπο την πράξη εθελοντισμού ως κινητήρια δύναμη και ως πράξη ευθύνης σε περιπτώσεις όπου κάποιος συνάνθρωπός μας, έχει μεγάλη ανάγκη υποστήριξης-βοήθειας.

Εμπειρίες εθελοντών εδώ:

Υπάρχουν εκατοντάδες εθελοντικές οργανώσεις στην Ελλάδα και σε όλο τον κόσμο. Ορισμένες απ’ αυτές είναι οι παρακάτω:

  1. Ελληνικός Ερυθρός Σταυρός
  2. Χαμόγελο του Παιδιού
  3. Εθελοντής Πυροσβέστης
  4. Έλληνες Πρόσκοποι
  5. Υπάρχει βέβαια και οι ανεπίσημος εθελοντισμός, που γίνεται από τον καθένα ξεχωριστά και είναι επίσης πολύ σημαντικός (αιμοδοσία)!

Εργαστήριο 3ο:

Έχοντας μιλήσει για τον εθελοντισμό και την προσφορά, με τα παιδιά συζητάμε για τις πράξεις αγάπης. Τι μπορεί να είναι μια πράξη αγάπης; Τι συναισθήματα δημιουργεί στους ανθρώπους; Σε αυτούς που την κάνουν και σε αυτούς που την δέχονται; Μπορουμε κι εμεις να κανουμε καθημερινά μικρές και μεγάλες πράξεις αγάπης για να δείξουμε πως νοιαζόμαστε ξεκινώντας απο την οικογένειά μας και προχωρώντας στο κοινωνικό σύνολο. Αποφασίσαμε λοιπόν ως σχολείο, να δείξουμε την στήριξή μας συγκεντρώνοντας και να προσφέροντας τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης στο «Χαμόγελο του Παιδιού» για τη δράση του οποίου έχουμε ήδη μιλήσει με τα παιδιά. Φυσικά δεν θα μπορούσε να λείπει απο την προσφορά μας και μια χριστουγεννιάτικη χειροποίητη κάρτα απο τα παιδιά.

167025276690416734305394691673430539441

1673430539456

Εργαστήριο 4ο:

Εν όψη των γιορτών των Χριστουγέννων ανταποκριθήκαμε στο κάλεσμα της κοινότητας προς τα σχολεία για τον πρωτότυπο Χριστουγεννιάτικο στολισμό της μικρής μας πόλης μαθαίνοντας έτσι την σημασία που έχει το να συμμετέχουμε όλοι σε δράσεις της τοπικής κοινότητας οι οποίες είναι προς όφελος της. Με τα παιδιά αποφασίσαμε να δώσουμε ένα οικολογικό μήνυμα στην πόλη κατασκευάζοντας και στολίζοντας αντί για το παραδοσιακό δέντρο, τη Γη μας με την υπενθύμιση για την προστασία της. Σώστε τη Γη- Save the Earth!!! (η δράση μας στον παρακάτω σύνδεσμο).

https://youtu.be/SXYKZFoNm04

Εργαστήριο 5ο: «Γίνομαι εθελοντής για τη Βιβλιοθήκη της πόλης μου!»

 Μέσα από προηγούμενες δράσεις οι οποίες ως στόχο έχουν, να εξοικειωθούν τα παιδιά με την έννοια του εθελοντισμού, της αλληλεγγύης και της προσφοράς, αποφασίσαμε να γίνουμε ξανά εθελοντές για την πόλη μας και να προσφέρουμε στην τοπική κοινότητα και πιο συγκεκριμένα στη Δανειστική Βιβλιοθήκη η οποία άνοιξε και λειτουργεί μόλις λίγες ημέρες στην πόλη μας. Αναρωτηθήκαμε τι είναι η δανειστική βιβλιοθήκη μιας πόλης; Τι κάνουν οι άνθρωποι εκεί; Ποιους κανόνες έχει; Τι χρειάζεται για να λειτουργήσει; Αφού μοιραστήκαμε με τα παιδιά την πληροφορία ότι άνοιξε και στην πόλη μας μόλις, παράρτημα Δανειστικής Βιβλιοθήκης, αποφασίσαμε να κάνουμε εκεί μια επίσκεψη και να προσφέρουμε και το παραμύθι του σχολείου μας: «Το περιβόλι που έκανε απεργία», αλλά και άλλα βιβλία για να ενισχύσουμε την συλλογή τους.