Στο δεύτερο κύκλο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων θα ασχοληθούμε με τη θεματική ενότητα «Ενδιαφέρομαι και ενεργώ: Κοινωνική συναίσθηση και ευθύνη » με τίτλο του εργαστηρίου δεξιοτήτων «Όλοι μαζί θα κάνουμε τον κόσμο να γυρίζει χαρούμενα».
Oι δεξιότητες που θα καλλιεργηθούν είναι οι :
- Δεξιότητες μάθησης 21ου αιώνα (4cs). Επικοινωνία Συνεργασία, Κριτική σκέψη, δημιουργικότητα
- Δεξιότητες διαμεσολάβησης και κοινωνικής ενσυναίσθησης, και κοινωνικής ευαισθησίας
και οι στόχοι του εργαστηρίου είναι:
- Κατανόηση των εννοιών του εθελοντισμού και της αλληλεγγύης, καθώς και της στενής σύνδεσής τους με την ιδιότητα του ενεργού πολίτη,
- Η καλλιέργεια στάσεων στην κατεύθυνση της μεγαλύτερης κοινωνικής συμμετοχής και της συνειδητής ανάληψης πρωτοβουλιών για συγκεκριμένες δράσεις, ώστε οι μαθητές να «νοιάζονται και να δρουν».
Η έννοια του εθελοντισμού έχει σχέση με την αλληλεγγύη και την ανιδιοτελή προσφορά. Με απλά λόγια σημαίνει οτι προσφέρεις σε οποιονδήποτε έχει ανάγκη χωρίς να περιμένεις κάποιο αντάλλαγμα. Ο εθελοντισμός έχει πολλές μορφές με κοινό χαρακτηριστικό την υπεράσπιση των δικαιωμάτων. Σήμερα, εθελοντισμός είναι ο θεσμός που βοηθάει σε περιβαλλοντικά, κοινωνικά ή οικονομικά προβλήματα και καλύπτει τα κενά που δημιουργεί το κράτος και η κοινωνία.
Κάνουμε τη διαφορετικότητα δικαίωμα και όχι εμπόδιο! Σχολιάζοντας ξανά την ιστορία του Ιαν, συζητήσαμε με τα παιδιά για το γεγονός πως η ενσωμάτωση είναι ζωτικής σημασίας για την κοινωνία μας αφού μας κάνει πλουσιότερους ως ανθρώπους και πως οι άνθρωποι με αναπηρία μπορούν να κάνουν ο,τι και οι υπόλοιποι αρκεί να έχουν την στήριξη του κοινωνικού συνόλου. Υστερα, φτιαξαμε το δικο μας πολύχρωμο αμαξιδιο για άτομα με κινητικά προβλήματα, όπου τα παιδιά αφησαν το δικο τους αποτύπωμα.
Εργαστήριο 2ο: «Προσεγγίζοντας την έννοια του εθελοντισμού»
Παρακολουθήσαμε με τα παιδιά το βίντεο: «What would Christmas be without love?» https://youtu.be/Icx7hBWeULM και συζητήσαμε έπειτα για την αξία της προσφοράς. Πώς μπορούμε να προσφέρουμε στους άλλους; Γιατί είναι σημαντικό; Πώς νιώθουμε όταν προσφέρουμε και πώς οι άλλοι άνθρωποι;
Έπειτα, προσπαθήσαμε να δώσουμε τον ορισμό της έννοιας του εθελοντή και του εθελοντισμού. Τα παιδιά είπαν τις πρώτες λέξεις που τους έρχονται στο μυαλό, ακούγοντας τη λέξη «εθελοντής». Αναρωτηθήκαμε πώς μπορεί να νιώθει ένας εθελοντής και αναζητήσαμε τα οφέλη των εθελοντικών δράσεων όχι μόνο για όσους έχουν ανάγκη, αλλά και για εκείνους που προσφέρουν τη βοήθειά τους. Μετά από συζήτηση καταλήξαμε στα τρία βασικά χαρακτηριστικά του εθελοντή. Παρουσιάσαμε στην ολομέλεια της τάξης από τον υπολογιστή, το site του οργανισμού Make a wish-Κάνε μια ευχή Ελλάδος https://makeawish.gr/ Μέσα από τις πληροφορίες και τις φωτογραφίες της ιστοσελίδας του Κάνε μια Ευχή Ελλάδος συζητήσαμε για το έργο των εθελοντών του οργανισμού και μάθαμε τα ονόματα και τις ιστορίες των «παιδιών ευχής» του Make a Wish. Είναι τελικά τόσο εύκολο να προσφέρεις λίγη χαρά σε κάποιον! Έτσι αποφασίσαμε να συμβάλλουμε και εμείς, ξανά και φέτος, στο έργο των εθελοντών του Μake a wish Ελλάδος
Το μοντέλο του εθελοντισμού
Ο εθελοντισμός απαιτεί άμισθη εργασία (δηλαδή χωρίς πληρωμή) από τον ελεύθερο χρόνο του εθελοντή. Συνδέεται και με τον ακτιβισμό (όταν μια ομάδα ανθρώπων αποφασίζει να κάνει κάποια δράση για να αλλάξει τον κόσμο γύρω της). Εντοπίσαμε μορφές εθελοντικής δράσης που σχετίζονται με τον άνθρωπο-τα ζώα-το περιβάλλον.
«Δείξε μου το δρόμο και θα τον βρω»: Τα παιδιά σε ζευγάρια έγιναν ο «βοηθός» και ο «τυφλός». Το παιδί σε ρόλο «τυφλού» ήταν με κλειστά μάτια και ο «βοηθός του» τον βοηθούσε να κινηθεί με ασφάλεια στο χώρο. Τον ακουμπούσε απαλά στον ώμο και όταν έβλεπε ότι κινδυνεύει, τον βοηθούσε(χωρίς ομιλία-με άγγιγμα μόνο) να βρει το δρόμο του. Όταν ο «τυφλός» ένιωσε ασφάλεια στη διαδρομή του, ο «οδηγός του» τον άφησε ελεύθερο να κινηθεί, χωρίς να τον ακουμπάει. Στόχος της δραστηριότητας αυτής ήταν, να καταλάβουν τα παιδιά με βιωματικό τρόπο την πράξη εθελοντισμού ως κινητήρια δύναμη και ως πράξη ευθύνης σε περιπτώσεις όπου κάποιος συνάνθρωπός μας, έχει μεγάλη ανάγκη υποστήριξης-βοήθειας.
Εμπειρίες εθελοντών εδώ:
Εργαστήριο 4ο:
Εν όψη των γιορτών των Χριστουγέννων ανταποκριθήκαμε στο κάλεσμα της κοινότητας προς τα σχολεία για τον πρωτότυπο Χριστουγεννιάτικο στολισμό της μικρής μας πόλης μαθαίνοντας έτσι την σημασία που έχει το να συμμετέχουμε όλοι σε δράσεις της τοπικής κοινότητας οι οποίες είναι προς όφελος της. Με τα παιδιά αποφασίσαμε να δώσουμε ένα οικολογικό μήνυμα στην πόλη κατασκευάζοντας και στολίζοντας αντί για το παραδοσιακό δέντρο, τη Γη μας με την υπενθύμιση για την προστασία της. Σώστε τη Γη- Save the Earth!!! (η δράση μας στον παρακάτω σύνδεσμο).
Εργαστήριο 5ο: «Γίνομαι εθελοντής για τη Βιβλιοθήκη της πόλης μου!»
Μέσα από προηγούμενες δράσεις οι οποίες ως στόχο έχουν, να εξοικειωθούν τα παιδιά με την έννοια του εθελοντισμού, της αλληλεγγύης και της προσφοράς, αποφασίσαμε να γίνουμε ξανά εθελοντές για την πόλη μας και να προσφέρουμε στην τοπική κοινότητα και πιο συγκεκριμένα στη Δανειστική Βιβλιοθήκη η οποία άνοιξε και λειτουργεί μόλις λίγες ημέρες στην πόλη μας. Αναρωτηθήκαμε τι είναι η δανειστική βιβλιοθήκη μιας πόλης; Τι κάνουν οι άνθρωποι εκεί; Ποιους κανόνες έχει; Τι χρειάζεται για να λειτουργήσει; Αφού μοιραστήκαμε με τα παιδιά την πληροφορία ότι άνοιξε και στην πόλη μας μόλις, παράρτημα Δανειστικής Βιβλιοθήκης, αποφασίσαμε να κάνουμε εκεί μια επίσκεψη και να προσφέρουμε και το παραμύθι του σχολείου μας: «Το περιβόλι που έκανε απεργία», αλλά και άλλα βιβλία για να ενισχύσουμε την συλλογή τους.