Εργαστήρια Δεξιοτήτων: 4ος Θεματικός Κύκλος: Δημιουργώ & Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη & Πρωτοβουλία
Επιμέρους Θεματικές Ενότητες: SΤΕΑΜ/Eκπαιδευτική Ρομποτική
Τίτλος: “Βόλτα στην Ανακυκλούπολη”
Στόχoι
- Δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης και γόνιμης συνεργασίας, τόσο μεταξύ των νηπίων, όσο και μεταξύ των εκπαιδευτικών
- Οι μαθητές/τριες να έχουν την ευκαιρία να συμμετάσχουν σε διερευνητικές και ανακαλυπτικές, ομαδικές δραστηριότητες και δραστηριότητες επίλυσης προβλήματος
- Να χαράσσουν διαδρομές
- Να εμπεδώσουν τις χωρικές σχέσεις
- Να κάνουν ομαδοποιήσεις και ταξινομήσεις
- Να χρησιμοποιούν υλικά
- Να προγραμματίζουν το Bee-bot
- Να εργάζονται σε ομάδες
- Να αιτιολογούν τις παρατηρήσεις τους
- Κατανόηση όρου ανακύκλωσης
- Ανάπτυξη και εδραίωση αξιών όπως η ανακύκλωση, η προστασία του περιβάλλοντος, ο σεβασμός στο περιβάλλον
- Εξοικείωση των νηπίων με τις Νέες Τεχνολογίες και τα ψηφιακά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα.
Στο 1ο εργαστήριο οικοδομείται η σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ των μελών της ομάδας και η συνεργασία όλων των μελών. Τα παιδιά σε συνεργασία μεταξύ τους έπρεπε να μεταφέρουν διάφορα αντικείμενα, περνώντας χωρίς να πέσουν στη πίστα που δημιουργήσαμε. Ύστερα, προβάλλαμε βίντεο αναφορικά με τη διαδικασία της ανακύκλωσης των διαφόρων υλικών και προβάλλαμε φωτογραφίες με πεταμένα σκουπίδια σε πολλές περιοχές διαπιστώνοντας ότι το πρόβλημα των σκουπιδιών μας αφορά όλους. Τέλος, διαβάσαμε το παραμύθι ” Η κ. Ανακύκλωση και η περιπέτεια των σκουπιδιών” και ζωγραφίσαμε από το παραμύθι αυτό που μας έκανε εντύπωση.
Στο 2ο εργαστήριο κάθε ομάδα συγκεντρώνει στον χώρο της συσκευασίες διάφορων προϊόντων που έφεραν από το σπίτι τους τα οποία ανακυκλώνονται και στη συνέχεια με την καθοδήγηση μας τα χώρισαν σε ομάδες, τα ζυγίσανε και αφού τα ξεχώρισαν ανάλογα με το υλικό τους και τα καταγράψανε. Έπειτα, παίξαμε με το παιχνίδι “Μαθαίνω να ανακυκλώνω” του Δεσύλλα ξεχωρίζοντας στο σωστό κάδο τα απορρίμματά μας και τέλος συνεργάστηκαν σε ομάδες και συγκέντρωσαν υλικά που ανακυκλώνονται από τη τάξη. Η ομάδα που κατάφερε να συγκεντρώσει τα περισσότερα πράγματα που ανακυκλώνονται κέρδισε.
Στο 3ο εργαστήριο τα παιδιά αντέγραψαν τις λειτουργίες του ρομπότ σε χαρτί και δημιούργησαν τη πίστα που θα τοποθετήσουν το ρομπότ, ενώ τέλος, αφού παρακολούθησαν βίντεο με την ανακύκλωση προσπάθησαν να βρουν τη σωστή διαδρομή προς τον κάδο σε φύλλο εργασίας που τους δόθηκε.
Στο 4ο εργαστήριο κατασκευάσαμε τα τρισδιάστατα κτήρια που θα πλαισιώνουν τη πίστα. Μετέπειτα, κόψανε και κολλήσανε τις εικόνες που θα υπάρχουν πάνω στη πίστα, και τέλος ξεκινήσαμε το παιχνίδι με το Bee-bot πάνω στη πίστα, όπου τα παιδιά έδιναν τις κατευθυντήριες οδηγίες στο ρομπότ για να πάει στη σωστή εικόνα ανακύκλωσης που υποδείκνυε ένας συμμαθητής.
Στο 5ο εργαστήριο δημιουργήσαμε μια πίστα στον προαύλιο χώρο του σχολείου και στη συνέχεια έπαιξαν το παιχνίδι του “χαμένου θησαυρού”. Οι μαθητές τοποθέτησαν εμπόδια, ώστε να αφήνουν συγκεκριμένες διαδρομές ελεύθερες. Για τον προσδιορισμού του χώρου, των εμποδίων και του θησαυρού χρησιμοποιήθηκε και αθλητικό υλικό του σχολείου. Επιπρόσθετα, δημιουργήσαμε μια ομαδική αφίσα για την ανακύκλωση και κατασκευάσαμε τα δικά μας ανακυκλώσιμα λουλούδια από υλικά που βρήκαμε στη τάξη!
Στο 6ο εργαστήριο δώσαμε φύλλο εργασίας στο οποίο τα παιδιά αντιστοίχισαν τους κάδους ανάλογα με το υλικό ανακύκλωσης μέσω διαδρομής που δημιούργησαν μόνοι τους. Επιπλέον, η προηγούμενη δραστηριότητα μεταφέρθηκε στη πίστα του ρομπότ, όπου σε καρτέλες πλέον που σχεδιάσαμε με τους κάδους διάφορους κάδους ανακύκλωσης που χωρίζονται με βάση το υλικό τους οι μαθητές σήκωναν μια κάρτα που απεικονίζει έναν κάδο ανακύκλωσης, είτε για γυαλί, είτε για χαρτί είτε για μέταλλο είτε για οργανικά είτε για πλαστικά. Ανάλογα με την κάρτα που θα σηκώσει έπρεπε να επιλέξει τη διαδρομή που θα οδηγήσει στην εικόνα των απορριμμάτων που πρέπει να μπουν στον συγκεκριμένο κάδο. Τέλος, οι μαθητές σχεδίασαν τα βελάκια –> εντολές του ρομπότ προκειμένου να οδηγηθεί στον σωστό προορισμό. Ζητήσαμε από τους μαθητές να σκεφτούν πιο αφαιρετικά και να φανταστούν τη διαδρομή και να τη σχεδιάσουν στον πίνακα εντολών πριν δώσουν τις εντολές στο ρομπότ.
Στο 7ο εργαστήριο έγινε αποτίμηση των προηγούμενων δραστηριοτήτων και συμπληρώθηκε φύλλο αυτοαξιολόγησης!