“The t(r)ree Masketeers – Οι σωματοφύλακες των Δέντρων” Σχολικό έτος 2021-2022

Πρόγραμμα e-Twinning σχολικό έτος 2021-2022

 The t(r)ree Masketeers – Οι σωματοφύλακες των Δέντρων

Οι πρόσφατες καταστροφικές πυρκαγιές στην Ελλάδα και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες υπήρξε η αφορμή. Έτσι, σχεδιάσαμε αυτό το έργο, ώστε να εκπαιδεύσουμε τους μαθητές μας στο να αναγνωρίσουν την πολύτιμη αξία των δέντρων στη ζωή των ανθρώπων, των ζώων, αλλά και του ίδιου του πλανήτη μας, στο να τα αγαπούν και κατά συνέπεια  να ευαισθητοποιηθούν και να κινητοποιηθούν για την προστασία τους. Μέσα από μια σειρά προσωπικών, αλλά κυρίως συνεργατικών δραστηριοτήτων και εργασιών, στόχος υπήρξε να καλλιεργήσουμε και να αναπτύξουμε τις κατάλληλες δεξιότητες στους μαθητές μας, τους μελλοντικούς ενεργούς πολίτες, μέσα από την εμπλοκή τους σε δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν ενδοσχολικά, αλλά και σε επίπεδο τοπικής κοινωνίας.

ΣΤΌΧΟΙ

Ακολουθούν ενδεικτικοί στόχοι του έργου.

Οι μαθητές:

– Να γνωρίσουν τη μορφολογία και τα είδη δέντρων σε τοπικό και ευρωπαϊκό επίπεδο (ενδημικά είδη).

– Να γνωρίσουν την χρησιμότητα τους για το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον.

– Να γνωρίσουν την πανίδα, που σχετίζεται με την ύπαρξη των δέντρων στο έδαφος και το υπέδαφος.

– Να κάνουν μετρήσεις (ύψος, διάμετρος κλπ)

– Να εμπλέξουν την εκπαιδευτική ρομποτική με το θέμα.

– Να “διαβάσουν” και να αφηγηθούν βιβλία γνώσης και παραμύθια σχετικά με τα δέντρα. – Να εκφραστούν με διάφορους τρόπους σχετικά με το θέμα (ζωγραφική, μουσική, δραματοποίηση κ.λπ.)

– Να γνωρίσουν τους κινδύνους των δέντρων και να βρίσκουν λύσεις

– Να ανταλλάξουν απόψεις σχετικά με το θέμα του έργου

– Να αποκτήσουν δεξιότητες επικοινωνίας και συνεργασίας μεταξύ τους και με τους εταίρους.

– Να έρθουν σε επαφή με επιστήμονες.

– Να εμπλέξουμε το Πρόγραμμα «Ελληνικό Αειφόρο Σχολείο» στο οποίο συμμετέχουμε, με στόχο τη βιώσιμη ανάπτυξη και ιδιαίτερα τους στόχους 4, 13 και 15

– Να εμπλέξουμε τα εργαστήρια Δεξιοτήτων με το συγκεκριμένο θέμα και κυρίως τα: “Φροντίζω το Περιβάλλον”, “Ευ Ζην”, ” Νοιάζομαι κι ενεργώ”.

– Να αναπτύξουν δεξιότητες του νου. -Να καλλιεργήσουν ψηφιακές δεξιότητες, να έρθουν σε επαφή με τον κώδικα, να κωδικοποιήσουν χρησιμοποιώντας το 0 και το 1 και να αποκωδικοποιήσουν τον κώδικα: όπου 0= κενό (γρασίδι) και όπου 1=δέντρο. Στόχος είναι συνεργατικά να κάνουμε εικονική αναδάσωση, η εικόνα της οποίας θα αποκαλυφθεί μετά τη σωστή αποκωδικοποίηση.

– Να ευαισθητοποιηθούν σχετικά με την προστασία των δέντρων και των δασών και να αναπτύξουν τις κατάλληλες δεξιότητες γι΄ αυτό το σκοπό.

Οι παιδαγωγικές μας μέθοδοι ήταν: η εργασία σε ομάδες (ομαδοσυνεργατική μέθοδος) , η διαθεματική προσέγγιση της γνώσης, η αναζήτηση, η έρευνα και η βιωματική μάθηση με παιγνιώδη τρόπο διδασκαλίας.

Η θεωρία μάθησης που στηριχθήκαμε ήταν οι κοινωνικοπολισμικές προσεγγίσεις μάθησης.

Ο Φιλήμονας, ένα φύλλο δέντρου, ήταν η μασκότ του έργου μας, με τον οποίο κεντρίσαμε το ενδιαφέρον των μικρών παιδιών και πάνω σε αυτό χτίσαμε τον προβληματισμό μας και τις δραστηριότητές μας.

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΊΑΣ

Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε σε διάστημα 8 μηνών από τον Οκτώβριο του 2021 έως και τον Μάιο του 2022. Πετύχαμε τη συνεχή επικοινωνία και συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών, ενώ σπουδαία είναι η επίτευξη συλλογικής παραγωγής έργου και η ενεργή συμμετοχή των εταίρων στην οργάνωση δραστηριοτήτων με ψηφιακά εκπαιδευτικά εργαλεία.

Οκτώβριος
-Γνωριμία με τους εταίρους on line
– Ορισμός ομάδων εργασίας
– Επιλογή logo του έργου
– Γνωριμία με τα δέντρα της αυλής μας. Δημιουργία κοινού φυτολογίου και εννοιολογικού χάρτη
-Συμμετοχή στην EU code week
Νοέμβριος
– Τα δέντρα το φθινόπωρο
– Επίσκεψη σε κοντινό δάσος για παρατήρηση
– Συλλογή «θησαυρών» από τα δέντρα (φλοιοί, κουκουνάρια κλπ) και χρήση τους για την δημιουργία έργων.
Δεκέμβριος
– Τα δέντρα τα Χριστούγεννα
– Ανταλλαγή στολιδιών μεταξύ των εταίρων
– On line γιορτή με τους εταίρους
Ιανουάριος
Τα δέντρα και η πανίδα τους τον Χειμώνα
Φεβρουάριος
Καρναβάλι και οι tree masketeers που επιλέγουν οι εταίροι
Παραλλαγή του παραμυθιού
Μάρτιος -Μάιος
Δέντρο – Κλίμα

Οι εκπαιδευτικού μέλη του έργου

  • Anna Taczyńska από Przedszkole Miejskie nr 3 «Niezapominajka» w Rypinie, Rypin, Πολωνία
  • Aναστασία Νεοφυτίδου από το 3o / 2θέσιο Νηπιαγωγείο Συκεών, Sykies Thessaloniki, Ελλάδα
  • Daiva Bobinaite από Kauno r. Raudondvario lopšelis-darželis „Riešutėlis“, Kauno Raj. Raudondvaris, Λιθουανία
  • Δέσποινα Μαυρίδου (Ιδρυτής) από το Νηπιαγωγείο Νικόπολης Πρέβεζα, Ελλάδα
  • Dimitra Goutakoli από το 1o Νηπιαγωγείο Πεύκων, Θεσσαλονίκη, Ελλάδα
  • Fofo Gostidou (Ιδρυτής) από το Νηπιαγωγείο Λέπτης, Ορεστιαδα, Ελλάδα
  • Γκόλφω Κανελλάκη από το 3ο Νηπιαγωγείο Φιλιατρών, Ελλάδα
  • ioanna panousi από το 11o Νηπιαγωγείο Αγ.Δημητρίου, Αττική, Ελλάδα
  • Manuela Doles από Osnovna šola Bovec, Bovec, Σλοβενία
  • Maria Gizli από το 2ο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο Αλιάρτου, Aliartos, Ελλάδα
  • Αργυρώ Κυριαζή από 13ο Νηπιαγωγείο Συκεών,  Θεσσαλονικη, Ελλάδα
  • Γεωργία Λιβιτσάνη από το Νηπιαγωγείο Αγίου Δημητρίου (Ζακύνθου), Ελλάδα
  • Γεωργία Σταθοπούλου από το Νηπιαγωγείο Καλαβρύτων, Ελλάδα
  • Γεωργία Χριστάρα από το 1ο Νηπιαγωγείο Συκεών,  Ελλάδα
  • Θεοδώρα Ταμίσογλου από το 12ο Νηπιαγωγείο Συκεών Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη, Ελλάδα
  • Μαρία Κοτοπούλου από το 12ο Νηπιαγωγείο Συκεών Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη, Ελλάδα
  • Μαρία Μπαρή από το 1ο Νηπιαγωγείο Συκεών,  Θεσσαλονικη, Ελλάδα
  • Μαρία Χονδρογιάννη από το 2ο Νηπιαγωγείο Φιλιατρών, Ελλάδα
  • Παναγιώτα Μπαζούκα από το 5ο Νηπιαγωγείο Συκεών, Ελλάδα
  • Σταυρούλα Σπηλιοπούλου από το 3ο Νηπιαγωγείο Φιλιατρών Ελλάδα
  • Σωτηρία Γουργιώτη από το 13ο Νηπιαγωγείο Συκεών, Θεσσαλονικη, Ελλάδα
  • Karine Grassi  από το Ecole Primaire Authie Sud, Γαλλία

Σύμπραξη των σχολείων συνεργατών

α) Ο προγραμματισμός ανά μήνα των δραστηριοτήτων με τις οποίες συμμετείχαμε ενεργά γινόταν με τους ακόλουθους τρόπους:

  1. Με αναρτήσεις προτάσεων στο forum και συζήτηση τους από τους εκπαιδευτικούς
  2. Με διαδικτυακές μεταξύ των εκπαιδευτικών συναντήσεις
  3. Με ανταλλαγή ιδεών και αναρτήσεων στην ομάδα μας στο facebook
  4. Με ανταλλαγή emails.

β) Οι μαθητές αναλάμβαναν ένα κομμάτι της εκάστοτε δραστηριότητας και το ενσωμάτωναν στο κοινό ψηφιακό εργαλείο με τους εταίρους. Σε επίπεδο τάξης (ενδοσχολικά) η συνεργασία στην εργασία που είχε ανατεθεί πραγματοποιούνταν σε μικρές ομάδες των 4 (συνήθως) μαθητών.

γ) Τα τελικά προϊόντα ήταν αποτέλεσμα της συνεργασίας όλων των μαθητών από όλα τα σχολεία που συνεργαζόντουσαν. Το κάθε σχολείο πρόσθετε το μέρος της δικής του εργασίας και οι εργασίες όλων των παιδιών σχημάτιζαν το τελικό κάθε φορά προϊόν.

Χρήση της τεχνολογίας

α) Η τεχνολογία χρησιμοποιήθηκε από όλους τους εταίρους είτε ως εποπτικό μέσο, είτε ως εργαλείο επικοινωνίας είτε ως γνωστικό εργαλείο.

Τα κυριότερα ψηφιακά λογισμικά που αξιοποιήσαμε είναι τα ακόλουθα:

  1. Padlet
  2. Zeemaps
  3. Genially (Presentatios & Videos)
  4. Storyjumber (ebook)
  5. Coggle – Creating mind maps
  6. Voki – avatar
  7. Creating a QR code
  8. Youtube video

β) Αναφορικά με τα προσωπικά δεδομένα, δεν αναφέραμε επίθετα παιδιών και καλύπταμε τα χαρακτηριστικά των προσώπων τους. Τέλος, όταν γινόταν χρήση υλικού από το διαδίκτυο, αναφέραμε την πηγή προέλευσή του.

Αποτελέσματα, αντίκτυπος και τεκμηρίωση

α) Όλοι οι στόχοι του προγράμματος επιτεύχθηκαν και αυτό φαίνεται από τις δραστηριότητες που συμμετείχαμε ενεργά ανά μήνα και από τα τελικά προϊόντα συνεργασίας με τους εταίρους μας.

β) Το έργο αξιολογήθηκε πολύ θετικά από εμάς, τα παιδιά της τάξης μας και από τους γονείς τους. Μάλιστα, χρησιμοποιήθηκαν για το σκοπό αυτό ερωτηματολόγια κλειστού τύπου. Τα παιδιά αξιολογήθηκαν μέσα από τα τελικά προϊόντα εργασιών που συμμετείχαν.

γ) Το έργο μας το διαδώσαμε μέσω του σχολικού μας ιστοτόπου, μέσω δημιουργίας QR code, μέσω του facebook και μέσω της παρουσίασής του στο TCA Erasmus προγράμματος πράσινα σχολεία, πράσινη κινητικότητα στο Πότσδαμ της Γερμανίας.

Άλλα Βραβεία (εφόσον ενδείκνυται)

Το έργο έλαβε τον έπαινο της δραστηριότητας με τον κώδικα στα πλαίσια της συμμετοχής μας στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κώδικα.

Επίσης, παρουσιάστηκε στο TCA Erasmus του προγράμματος πράσινα σχολεία – πράσινη κινητικότητα στο Πότσδαμ της Γερμανίας.