Εργαστήρια Δεξιοτήτων: 2ος Θεματικός Κύκλος –Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ- Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη
Επιμέρους Θεματικές Ενότητες: Ανθρώπινα Δικαιώματα
Τίτλος: «ΤΙΚ ΤΑΚ, Κάθε καρδιά έχει δικαίωμα να χτυπά με χαρά!!».
Στο Νηπιαγωγείο, τα μικρά παιδιά μπορεί να δυσκολεύονται να χειριστούν και να κατανοήσουν αφηρημένες έννοιες όπως δικαιώματα, ελευθερία, δημοκρατία, αλλά μαθαίνουν πολύ περισσότερο από την εμπειρία και το πλαίσιο. Οι δραστηριότητες που θα επιλεγούν, το κλίμα, η οργάνωση της τάξης, οι σχέσεις και ο τρόπος επικοινωνίας παίζουν μεγάλο ρόλο στην ανάπτυξη κουλτούρας σεβασμού των δικαιωμάτων. Έτσι, η στόχευση είναι περισσότερο στην ανάπτυξη στάσεων και δεξιοτήτων, στην υιοθέτηση αξιών και προτύπων σεβασμού και συνεργασίας και λιγότερο σε γνωστικούς στόχους.
Συνοπτικά οι στόχοι μας:
- Δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης και γόνιμης συνεργασίας, τόσο μεταξύ των νηπίων, όσο και μεταξύ των εκπαιδευτικών.
- Καλλιέργεια των βασικών δεξιοτήτων του προγράμματος «Εργαστήρια Δεξιοτήτων», με απώτερο στόχο την ολιστική ανάπτυξη της προσωπικότητας των νηπίων.
- Ευαισθητοποίηση των νηπίων για θέματα ζωτικής σημασίας, όπως η διαφορετικότητα, ο σεβασμός όλων των ανθρώπων και των δικαιωμάτων τους.
- Συνειδητοποίηση της ανάγκης μετάβασης από το «εγώ» στο «εμείς», καθώς και στη συνακόλουθη κινητοποίηση των μαθητών και μαθητριών και την ανάληψη δράσης για το κοινό καλό και την αρμονική συνύπαρξη μας σε μια πολυπολιτισμική κοινωνία.
- Ανάπτυξη και εδραίωση αξιών όπως η συνεργασία, ο σεβασμός στη γνώμη του άλλου, η αγάπη για τον πλησίον, η αλληλεγγύη και η αποδοχή της διαφορετικότητας κ.α.
- Εξοικείωση των νηπίων με τις Νέες Τεχνολογίες και τα ψηφιακά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα.
Εργαστήριο 1 : Δέσιμο και συνοχή της ομάδας με τη δημιουργία ομαδικής εργασίας.
Στην “καρδιά” μπήκαν οι φωτογραφίες όλων των μαθητών που αποτελούν τα μέλη της ομάδας και είναι όλοι φίλοι.
Εργαστήριο 2
Μιλήσαμε για τα Δικαιώματα των Παιδιών, αναζητήσαμε πληροφορίες στο διαδίκτυο και στείλαμε ηλεκτρονικό μήνυμα στους γονείς, όπου τους ενημερώσαμε σχετικά με το θέμα που πραγματευόμαστε στο Νηπιαγωγείο και ζητήσαμε τη συνεργασία τους.
Ακόμη, φτιάξαμε αφίσες για τα Δικαιώματα των Παιδιών.
Εργαστήριο 3
Ανάγνωση του παραμυθιού “Το χαρούμενο λιβάδι” και δραματοποίηση της ιστορίας.
Δικαιώματα έχουν και τα Ζώα!
Διαβάσαμε το παραμύθι “Ξουτ”και μιλήσαμε για το σεβασμό απέναντι στα ζώα και την προστασία τους.
Μάλιστα, κατασκευάσαμε και ταΐστρες για τα πουλάκια που έρχονται στο νηπιαγωγείο μας και τις τοποθετήσαμε στην αυλή μας.
Εργαστήριο 5
Συζητήσαμε τους φόβους μας και τους ζωγραφίσαμε σε χαρτί. Στη συνέχεια, τσαλακώσαμε το χαρτί και το πετάξαμε μακριά, μαζί με αυτούς!
Φτιάξαμε την “Αλυσίδα της φιλίας”, στην οποία κάθε κρίκος αντιστοιχεί σε κάθε παιδί-μέλος της ομάδας.
Κανένας δεν είναι μόνος του, αλλά όλοι είμαστε μέλη μιας ομάδας, η οποία δεν μπορεί να υπάρχει χωρίς τον καθένα ξεχωριστά.
Εργαστήριο 6
Στείλαμε ηλεκτρονικά στους γονείς το παραμύθι “Η χώρα με τους παράξενους ανθρώπους”και ζητήσαμε να το διαβάσουν μαζί με τα παιδιά τους.
Πρόκειται για μια ιστορία για τη διαφορετικότητα και τις διαφορές που χωρίζουν τους ανθρώπους, ή μια ιστορία για τα κοινά σημεία, αυτά που ενώνουν τους κατοίκους του πλανήτη όπου κι αν ζουν. Αυτό το πολύ αξιόλογο βιβλίο μας ευαισθητοποίηση ακόμη περισσότερο και μας βοήθησε να καταλήξουμε στο πολύ ελπιδοφόρο και αισιόδοξο μήνυμα: Όσο διαφορετικοί κι αν είμαστε, μπορούμε να βρούμε τρόπο να συνυπάρχουμε με αρμονία.
Εργαστήριο 7
Διαβάσαμε το παραμύθι “Η λευκή και η μαύρη σοκολάτα” και το δραματοποιήσαμε.
“Στο σχολείο της Λευκής έρχεται κάποια μέρα η Σάρα, μια καινούρια μαθήτρια. Είναι μελαμψή. Πολύ μελαμψή. Δε μοιάζει με τα άλλα κορίτσια της τάξης.
“Σαν τη μέρα με τη νύχτα!”, “Γάλα η μια, κακάο η άλλη”, “Το φως και το σκοτάδι” σχολιάζουν τη διαφορά μερικοί μαθητές.
Πώς ένα ουράνιο τόξο και μερικές τέμπερες κατάφεραν να πείσουν τους μαθητές πως τα παιδιά είτε άσπρα είναι είτε μελαμψά είναι γλυκά σαν τη λευκή και τη μαύρη σοκολάτα;” (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)
Χρήσιμο εκπαιδευτικό υλικό αντλήσαμε και από το πρόγραμμα “Κι αν ήσουν εσύ”.Ένα πρόγραμμα ευαισθητοποίησης στα ανθρώπινα δικαιώματα και σε θέματα προσφύγων με βιωματικές δραστηριότητες, τεχνικές θεάτρου και εκπαιδευτικού δράματος.










































