Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας – 2ο Νηπιαγωγείο Φιλιατρών

      Το νηπιαγωγείο είναι ο χώρος όπου τα νήπια, περνούν πολλές ώρες καθημερινά. Σε αυτό, μαθαίνουν, παίζουν, χαίρονται, δημιουργούν, συνεργάζονται…!
      Η σχολική ζωή είναι απαραίτητο να ρυθμίζεται από κάποιους κανόνες, οι οποίοι βοηθούν το σχολείο να λειτουργεί αποτελεσματικότερα, ως μια ασφαλής κοινότητα μάθησης.
      Με τον όρο “σχολικός κανονισμός” εννοούμε το σύνολο των όρων και των κανόνων που αποτελούν προϋποθέσεις για να πραγματοποιείται ανενόχλητα, μεθοδικά και αποτελεσματικά το έργο του σχολείου. Οι συνθήκες αυτές πρέπει να αποβλέπουν στη διαμόρφωση ενός παιδαγωγικού και διδακτικού κλίματος, το οποίο θα εξασφαλίζει τη συνεργασία των μελών της σχολικής κοινότητας, χωρίς εντάσεις και συγκρούσεις, με αμοιβαίο σεβασμό, με ανοχή και αναγνώριση. Στο πλαίσιο αυτό ο όρος “σχολική πειθαρχία” αποκτά δημοκρατικό περιεχόμενο και αναδεικνύεται σε βασικό ποιοτικό στοιχείο του σύγχρονου δημοκρατικού σχολείου.
Η σχολική κοινότητα είναι μία οργανωμένη ομάδα που έχει όλα τα χαρακτηριστικά της κοινωνίας. Το σχολείο προετοιμάζει τους μαθητές να ενταχθούν ομαλά στην κοινωνία. Η εσωτερική οργάνωση της σχολικής ζωής οφείλει να εκπαιδεύει και να διαπαιδαγωγεί, σύμφωνα με τα πρότυπα και τις ανάγκες της δημοκρατικής κοινωνίας.
Για όλους αυτούς το λόγους,  συντάσσεται ο Κανονισμός Εσωτερικής λειτουργίας του Νηπιαγωγείου μας για το σχολικό έτος 2021-2022, ο οποίος ακολουθεί και είναι πλήρως εναρμονισμένος με την ισχύουσα νομοθεσία για τη λειτουργία του σχολείου.
Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας – 2ο Νηπιαγωγείο Φιλιατρών

Ταυτότητα και όραμα του σχολείου μας

Το 2ο Νηπιαγωγείο Φιλιατρών βρίσκεται στην περιοχή Παναγία και αποτελεί ένα δημοκρατικό, συνεργατικό, «ανοιχτό» στον κόσμο και φιλικό νηπιαγωγείο με αειφορική συνείδηση και έντονη οικολογική ευαισθησία, όπου όλα τα μέλη της σχολικής του κοινότητας -μαθητές, εκπαιδευτικοί, γονείς- είναι ισότιμα.

Ανήκει στο Δίκτυο σχολείων πρεσβευτών για τους 17 παγκόσμιους βιώσιμους στόχους, με διάκριση μάλιστα -κατά το σχολικό έτος 2020-2021- στον Παγκόσμιο Στόχο «Υπεύθυνη κατανάλωση και παραγωγή». Κάθε χρόνο υλοποιούνται Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων -πολιτιστικά, περιβαλλοντικά, αγωγής υγείας- ενώ υπάρχει συμμετοχή και σε διαγωνισμούς. Το σχολικό έτος 2020-2021 στον πανελλήνιο διαγωνισμό “Bravo schools 2020-21”, εγκεκριμένο από το Υπουργείο Παιδείας, το Νηπιαγωγείο διακρίθηκε με την οικολογική του ιστορία «Το περιβόλι που έκανε απεργία», η οποία τυπώθηκε από την κοινωφελή επιχείρηση του Δήμου Τριφυλίας και μοιράστηκε σε όλα τα σχολεία του Δήμου σαν εκπαιδευτικό υλικό. Το ιστολόγιο του σχολείου, όπως και η σελίδα στο facebook ενισχύει την ευρύτερη κοινωνικοποίηση του Νηπιαγωγείου και θέτει βάσεις για δημιουργική εξωστρέφεια.

Σε συνεργασία με τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του Νηπιαγωγείου αλλά και όλους τους γονείς, σε συνεργασία με φορείς (δημόσιους και ιδιώτες) το Νηπιαγωγείο ως τώρα έχει δραστηριοποιηθεί και έχει πραγματοποιήσει: εικαστική παρέμβαση στο Γυμνάσιο της πόλης μας με μήνυμα τον εθελοντισμό, έχει παράσχει βοήθεια ανθρωπιστικού χαρακτήρα σε πληγέντες φυσικών καταστροφών, έχει οργανώσει φιλανθρωπικό παζάρι για το Κέντρο Στήριξης Παιδιού και Οικογένειας Καλαμάτας, αλλά και δράση με στόχο την αγορά αναπηρικού αμαξιδίου σε συμπολίτη μας που το είχε ανάγκη, έχει υλοποιήσει παζάρια με χειροποίητες δημιουργίες, έχει συμμετάσχει σε καρναβαλικές και χριστουγεννιάτικες εκδηλώσεις του Δήμου και πολλά ακόμη.

Στη σχολική μονάδα το τρέχον σχολικό έτος 2021-2022 λειτουργούν δύο πρωινά τμήματα Υποχρεωτικής εκπαίδευσης, ένα Ολοήμερο Τμήμα, ένα τμήμα πρόωρης υποδοχής, ενώ στο τμήμα Ένταξης δεν έχει τοποθετηθεί ακόμη -για φέτος- αναπληρώτρια συνάδερφος ειδικής αγωγής. Τέλος, φοιτούν σε αυτό 43 νήπια πρώτης και δεύτερης ηλικίας.

Στοιχεία επικοινωνίας με το σχολείο: τηλέφωνο: 2761032732, fax: 2761033389

email: mail@2nip-filiatr.mes.sch.gr

Ιστοσελίδα: https://blogs.sch.gr/2nipfiliat

Προϊσταμένη Νηπιαγωγείου: Μαρία Χονδρογιάννη

 

Άρθρο 1. Βασικές αρχές και στόχοι του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας

Ο Κανονισμός, περιλαμβάνει όρους και κανόνες, κατανομή αρμοδιοτήτων και ευθυνών, δικαιωμάτων και υποχρεώσεων, για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας, έτσι ώστε να διαμορφώνεται στο σχολείο ένα παιδαγωγικό και διδακτικό κλίμα που διευκολύνει την απρόσκοπτη, μεθοδική και αποτελεσματική λειτουργία του. Ταυτόχρονα οι δυσκολίες και τα προβλήματα που προκύπτουν αντιμετωπίζονται από τα μέλη της σχολικής κοινότητας ως προκλήσεις και ευκαιρίες βελτίωσης, ανάπτυξης και ενδυνάμωσης παιδαγωγικών, διδακτικών, και άλλων πρακτικών.

Βασικοί στόχοι του Κανονισμού είναι οι μαθητές/μαθήτριες να διαμορφώσουν την προσωπικότητά τους, να διαπαιδαγωγηθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο αναπτύσσοντας δεξιότητες οι οποίες έχουν βασικό και κυρίαρχο ρόλο στη μαθησιακή διαδικασία και ταυτόχρονα αποτελούν δεξιότητες ζωής, όπως η δημιουργικότητα, ο αυτοέλεγχος, η συναίσθηση της ευθύνης, η συνεργασία, η ενσυναίσθηση, η αλληλεγγύη, ο αμοιβαίος σεβασμός, η αλληλοκατανόηση, η αποδοχή της διαφορετικότητας, ο σεβασμός όλων σε κοινούς συμφωνημένους κανόνες, η περιβαλλοντική συνείδηση, η προστασία της υγείας, καθώς και η εδραίωση της ισότητας, της αλληλεγγύης και της δημοκρατίας.

Μέσω των συμφωνημένων αρχών/κατευθύνσεων του Κανονισμού του Νηπιαγωγείου, επιδιώκεται:

  • Να εξασφαλίζεται ένα υποστηρικτικό πλαίσιο για να πραγματοποιείται με επιτυχία το εκπαιδευτικό έργο και η απρόσκοπτη συμμετοχή όλων των μαθητών/μαθητριών στην εκπαιδευτική διαδικασία.
  • Να αναπτύσσεται κατάλληλο κλίμα για την ανάπτυξη της προσωπικότητας του/της κάθε μαθητή/μαθήτριας αλλά και όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
  • Να διασφαλίζεται η σωματική και ψυχική υγεία όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
  • Να δημιουργείται πλαίσιο συνθηκών για ουσιαστική μάθηση και εργασία.

 

Άρθρο 2. Λειτουργία του Σχολείου

  1. Διδακτικό ωράριο

Η έναρξη, η λήξη, η διάρκεια μαθημάτων του βασικού υποχρεωτικού προγράμματος και του ολοήμερου νηπιαγωγείου, τα διαλείμματα, ο χρόνος διδασκαλίας ανά διδακτική ώρα καθώς και η έναρξη και λήξη του διδακτικού έτους καθορίζονται από τις κείμενες διατάξεις και αποφάσεις του ΥΠΑΙΘ. Ανακοινώνονται στους γονείς με την έναρξη του διδακτικού έτους με σχετικό έντυπο και παράλληλα αναρτώνται στην ιστοσελίδα του Νηπιαγωγείου.

Για το σχολικό έτος 2021-2022 το πρόγραμμα του σχολείου, διαμορφώνεται ως εξής:

Πρόωρη Υποδοχή (ισχύει μόνο για τους μαθητές/μαθήτριες που παρακολουθούν το ολοήμερο πρόγραμμα και είναι προαιρετικό)

  • Προσέλευση των μαθητών/τριών: 7:45-8:00.

Υποχρεωτικό πρόγραμμα

  • Υποδοχή των μαθητών και των μαθητριών στο σχολείο: 8.15- 8:30.
  • Λήξη υποχρεωτικού προγράμματος- αποχώρηση μαθητών και μαθητριών: 13:00.

Ολοήμερο πρόγραμμα

  • Έναρξη λειτουργίας των δραστηριοτήτων Ολοήμερου προγράμματος: 13:00.
  • Λήξη των δραστηριοτήτων Ολοήμερου προγράμματος: 16:00.

Πρόωρη αποχώρηση από το Ολοήμερο πρόγραμμα δεν προβλέπεται.

Προκειμένου να διευκολυνθεί, κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, η ομαλή προσαρμογή των μαθητών/τριών δύναται να εφαρμόζεται ευέλικτο ωράριο παραμονής στο Νηπιαγωγείο κατά τις πρώτες δύο εβδομάδες λειτουργίας (παρ. 7, άρθρο 2, Π.Δ. 79/2017). Επίσης, προβλέπεται η μεταφορά ωραρίου εργασίας σε απογευματινές ώρες έως δύο φορές κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους για την οποία ενημερώνονται ο Συντονιστής/Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου και ο Διευθυντής/Διευθύντρια Εκπαίδευσης (άρθρο 16, παρ. 10 Π.Δ. 79/2017).

2. Προσέλευση και αποχώρηση μαθητών/μαθητριών

Η ώρα προσέλευσης των μαθητών και μαθητριών του Νηπιαγωγείου είναι 08:15 έως 08:30. Η ώρα προσέλευσης για την Πρωινή Υποδοχή στο Νηπιαγωγείο είναι 07:45 έως 08:00.

Η έγκαιρη προσέλευση και η καλά οργανωμένη και ελεγχόμενη αποχώρηση είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για την πραγματοποίηση του διδακτικού έργου και την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου γενικότερα και διασφαλίζει την ασφάλεια των μαθητών και μαθητριών και του προσωπικού του σχολείου. Για λόγους ασφαλείας των μαθητών/μαθητριών αλλά και για την ομαλή λειτουργία του προγράμματος η είσοδος του σχολείου/οι είσοδοι του σχολείου κλείνουν στις 8:30, ώστε να μην παρακωλύεται το παιδαγωγικό έργο του σχολείου.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες σε καμία περίπτωση δεν αποχωρούν από το σχολείο πριν τη λήξη του ωραρίου. Αν παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια), ενημερώνεται ο γονέας/κηδεμόνας για να προσέλθει στο Σχολείο και να συνοδεύσει το παιδί στο σπίτι του, αφού προηγουμένως συμπληρώσει το σχετικό έντυπο (υπεύθυνη δήλωση). Εάν κάποιος γονέας/κηδεμόνας χρειαστεί, για ειδικό λόγο, να πάρει το παιδί του πριν τη λήξη των μαθημάτων, χρειάζεται να ενημερώσει εγκαίρως τη Διεύθυνση του Σχολείου και να συμπληρώσει σχετικό έντυπο όπου θα αναγράφονται οι λόγοι (υπεύθυνη δήλωση).

Οι εκπαιδευτικοί υποδέχονται τους μαθητές και τις μαθήτριες στην είσοδο του Σχολείου και οι γονείς/κηδεμόνες-συνοδοί αποχωρούν. Οι γονείς δεν επιτρέπεται να αφήνουν μόνα τους τα νήπια, ασυνόδευτα, να φτάσουν στην είσοδο της τάξης, ούτε εμπιστεύονται ανήλικο σε ανήλικο (π.χ. σε ανήλικο αδερφάκι). Κατά τη διάρκεια του χρόνου προσέλευσης των μαθητών/μαθητριών δεν παρευρίσκεται, χωρίς άδεια, στον χώρο του σχολείου κανένας επισκέπτης. Κατά τη λήξη του χρόνου προσέλευσης οι εξωτερικές πόρτες του νηπιαγωγείου κλείνουν και σε περίπτωση ανάγκης ο κάθε γονέας χρησιμοποιεί το εξωτερικό κουδούνι για να ειδοποιήσει τις νηπιαγωγούς για την έλευσή του.

Οι γονείς/κηδεμόνες προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή των μαθητών και των μαθητριών, παραμένουν έξω από την είσοδο/τις εισόδους του σχολείου, χωρίς να παρεμποδίζουν τη διαδικασία αποχώρησης. Κάθε καθυστέρηση στην προσέλευση των συνοδών δημιουργεί κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών/μαθητριών που παρακολουθούν το σχολικό πρόγραμμα και παρεμποδίζει τη λειτουργία της σχολικής μονάδας. Σε περιπτώσεις μη έγκαιρης προσέλευσης (π.χ. έκτακτοι λόγοι υγείας) οι γονείς/κηδεμόνες υποχρεούνται να ειδοποιήσουν εγκαίρως την/τον εκπαιδευτικό του τμήματος ή/και την Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου.

Σε περιπτώσεις δυσμενών καιρικών συνθηκών, το σχολείο δύναται να τροποποιήσει τη διαδικασία προσέλευσης/αποχώρησης ώστε να μειωθεί στο ελάχιστο η έκθεση γονέων και μαθητών στις καιρικές συνθήκες δίχως να τεθεί σε κίνδυνο η ασφάλεια των μαθητών.

Τα παιδιά παραδίδονται μόνο στους αναγραφόμενους ενήλικες στην υπεύθυνη δήλωση προσέλευσης / αποχώρησης, που έχει υπογραφεί από τους γονείς κατά την εγγραφή των μαθητών. Η ευθύνη για την ασφάλεια των παιδιών μετά το ωράριο λειτουργίας ανήκει αποκλειστικά στον γονέα ή κηδεμόνα. Οι γονείς / κηδεμόνες είναι υποχρεωμένοι να γνωρίζουν το διδακτικό ωράριο των παιδιών τους.

3. Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Σχολείου

Το Νηπιαγωγείο εφαρμόζει το Ωρολόγιο Πρόγραμμα, όπως αυτό ορίζεται από τις εγκυκλίους του ΥΠΑΙΘ και εξειδικεύεται από τον Σύλλογο Διδασκόντων με ευθύνη της Προϊσταμένης του Νηπιαγωγείου και υποβάλλεται προς έγκριση στον Προϊστάμενο εκπαιδευτικών θεμάτων της οικείας Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Μεσσηνίας.

Από το σχολικό έτος 2021-2022 εισάγεται στο πρωινό υποχρεωτικό πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου η Αγγλική γλώσσα, μέσα από δημιουργικές δραστηριότητες βιωματικού χαρακτήρα. Η εισαγωγή της Αγγλικής γίνεται με τη διάθεση εκπαιδευτικών ΠΕ06 (Αγγλικών) για δύο διδακτικές ώρες την εβδομάδα, σε κάθε τμήμα του πρωινού υποχρεωτικού προγράμματος του Νηπιαγωγείου, σε πλαίσιο συνεργασίας με τον/ την Νηπιαγωγό του τμήματος (ΦΕΚ 3311/26 Ιουλίου 2021).

Επίσης, από το ίδιο σχολικό έτος προβλέπεται η εφαρμογή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, έτσι όπως έχει οριστεί σύμφωνα με το ΦΕΚ 3567/4 Αυγούστου 2021.

 

Άρθρο 3. Σχολική και Κοινωνική Ζωή

  1. Φοίτηση

Η φοίτηση των μαθητών/μαθητριών στα Νηπιαγωγεία είναι υποχρεωτική και εποπτεύεται από την εκπαιδευτικό της τάξης, η οποία καταγράφει τις καθημερινές απουσίες και τις καταχωρεί στο πληροφορικό σύστημα του ΥΠΑΙΘ. Η ελλιπής φοίτηση και μάλιστα χωρίς σοβαρό λόγο, δυσχεραίνει τόσο το σχολικό έργο όσο και την πρόοδο των μαθητών/μαθητριών. Την ουσιαστική αλλά και την τυπική ευθύνη απέναντι στο σχολείο και την πολιτεία για τη φοίτηση των μαθητών, φέρουν κατά τον νόμο οι γονείς/κηδεμόνες τους. Οι γονείς/κηδεμόνες ενημερώνονται για τις απουσίες του νηπίου και σε περίπτωση συμπλήρωσης των 100 απουσιών, σύμφωνα με την εγκύκλιο του ΥΠΑΙΘ με αριθ. Πρωτ. Φ.6/ΜΚ/22512/Δ1, επαναλαμβάνει τη φοίτηση στο νηπιαγωγείο.

Εγγραφές νηπίων

Η εγγραφή των προνηπίων γίνεται ηλεκτρονικά με ευθύνη των γονέων μέσω της ψηφιακής υπηρεσίας gov.gr.

Ηλικία φοίτησης

Στο Νηπιαγωγείο εγγράφονται τα νήπια που συμπληρώνουν τη νόμιμη ηλικία. Στο Νηπιαγωγείο φοιτούν δύο ηλικίες νηπίων. Η πρώτη ηλικία (νήπια) περιλαμβάνει τα νήπια, τα οποία στις 31 Δεκεμβρίου του έτους εγγραφής συμπληρώνουν ηλικία πέντε (5) ετών. Η δεύτερη ηλικία (προνήπια) περιλαμβάνει τα νήπια, τα οποία στις 31 Δεκεμβρίου του έτους εγγραφής συμπληρώνουν ηλικία τεσσάρων (4) ετών.

2.Σχολικοί χώροι

Κοινός στόχος όλων είναι ο σεβασμός του σχολικού χώρου. Ο σεβασμός στα περιουσιακά στοιχεία του Νηπιαγωγείου, τις υποδομές, τον εξοπλισμό αλλά και το φυσικό περιβάλλον του σχολείου αποτελεί βασική υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής κοινότητας. Με το ίδιο σκεπτικό υπάρχει φροντίδα για την τάξη και την καλαισθησία στις σχολικές αίθουσες, καθώς είναι ο ιδιαίτερος χώρος, όπου παραμένουν και εργάζονται μαθητές/μαθήτριες και εκπαιδευτικοί πολλές ώρες. Φροντίδα όλων είναι να διατηρούνται οι χώροι καθαροί. Τεράστια συμβολή σε αυτό έχει και η υπεύθυνη καθαριότητας του Νηπιαγωγείου (βοηθητικό προσωπικό) η οποία ακολουθεί -μεταξύ άλλων- και τις γενικότερες οδηγίες του ΕΟΔΥ για την αποτροπή της διασποράς του covid-19.

Επίσης σημειώνεται ότι, σύμφωνα με το ΦΕΚ 491/9-2-2021, παρ. 6 «Φθορές, ζημιές και κακή χρήση της περιουσίας του Σχολείου αποδυναμώνουν τις εκπαιδευτικές δυνατότητές του και παιδαγωγικά εθίζουν τον μαθητή/ τη μαθήτρια στην αντίληψη της απαξίωσης της δημόσιας περιουσίας. Μαθητής/Μαθήτρια που προκαλεί φθορά στην περιουσία του Σχολείου, ελέγχεται για τη συμπεριφορά αυτή και η δαπάνη αποκατάστασης βαρύνει τον κηδεμόνα του.»

3. Σχολικό πρόγραμμα

Η φοίτηση στο Νηπιαγωγείο αποτελεί το πιο σημαντικό βήμα στη ζωή του παιδιού για τη μάθηση, την προσωπική ανάπτυξη και κοινωνικοποίησή του. Οι μαθητές και οι μαθήτριες παρακολουθούν και συμμετέχουν ενεργά στην καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία σεβόμενοι τους κανόνες του σχολείου, όπως διαμορφώνονται από τους ίδιους και τους εκπαιδευτικούς της τάξης, όπως και το δικαίωμα των συμμαθητών και συμμαθητριών τους για μάθηση. Τα παιδιά μαθαίνουν να συν-εργάζονται, να δημιουργούν, να αλληλεπιδρούν, να αυτενεργούν και να είναι υπεύθυνα. Η συνεργασία μεταξύ γονέων/κηδεμόνων και εκπαιδευτικών έχει κοινό στόχο την υγιή ανάπτυξη παιδιών με ολοκληρωμένη προσωπικότητα.

4. Διάλειμμα

Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος οι μαθητές/μαθήτριες βγαίνουν στο προαύλιο, όπως έχει καθοριστεί από το Ωρολόγιο Πρόγραμμα και οι εκπαιδευτικοί τους επιβλέπουν.

Σε περίπτωση κακοκαιρίας, με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων, η αίθουσα διδασκαλίας του κάθε τμήματος θα αποτελεί το χώρο παραμονής των μαθητών και μαθητριών την ώρα του διαλείμματος και υπεύθυνοι θα είναι οι εκπαιδευτικοί των τμημάτων.

Ως μέτρο πρόληψης και αποφυγής διάδοσης του covid-19, με απόφαση του συλλόγου διδασκόντων, τα δύο τμήματα του Πρωινού Υποχρεωτικού Προγράμματος δύναται να πραγματοποιούν το διάλειμμα τους τις ίδιες ώρες, αλλά σε διαφορετικό οριοθετημένο χώρο, διότι ο αριθμός των νηπίων το επιτρέπει.

Το διάλειμμα είναι χρόνος παιχνιδιού και ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων όπου οι μαθητές και οι μαθήτριες αλληλεπιδρούν, παίζουν αρμονικά και για οποιοδήποτε πρόβλημα ή δυσκολία αντιμετωπίζουν απευθύνονται στους/στις εκπαιδευτικούς που βρίσκονται στο προαύλιο. Επίσης, κατά τη διάρκειά του καλλιεργούνται δεξιότητες, όπως η ενσυναίσθηση, στους μαθητές, ακολουθούνται κανόνες κοινωνικής ζωής (π.χ. περιμένουν τη σειρά τους για την τραμπάλα ή άλλο παιχνίδι), ενώ με τη λήξη του διαλείμματος οι μαθητές -με την υποστήριξη των εκπαιδευτικών τους- τακτοποιούν και προετοιμάζουν τον χώρο για το επόμενο διάλειμμα (τακτοποίηση παιχνιδιών αυλής κ.λπ.).

Τέλος, δεν επιτρέπεται κανένας ανήλικος ή ενήλικος να παρακολουθεί, να συνομιλεί ή να δίνει αντικείμενα σε μαθητές και μαθήτριες του σχολείου από τα κάγκελα του προαυλίου την ώρα του διαλείμματος.

5. Τμήμα Ένταξης – Υποστηρικτική Δομή

Στο νηπιαγωγείο μας λειτουργεί ο θεσμός του Τμήματος Ένταξης από το 2016. Το Τμήμα Ένταξης αποτελεί θεσμό της Ειδικής Αγωγής και μαζί με τα Ειδικά Σχολεία και την Παράλληλη Στήριξη συνθέτουν τον βασικό κορμό της Εκπαίδευσης των μαθητών με αναπηρία ή και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Στόχος του Τμήματος Ένταξης (Τ.Ε.) είναι η διαχείριση των δυσκολιών των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, η αυτονόμησή τους και τελικά η ισότιμη και όσο το δυνατόν πιο λειτουργική ένταξη τους μέσα στη σχολική κοινότητα.

6. Λειτουργία ΕΔΥ (Επιτροπή Διεπιστημονικής Υποστήριξης) – Υποστηρικτική Δομή

Στο νηπιαγωγείο μας για το σχολικό έτος 2021-2022 λειτουργεί ο θεσμός της ΕΔΥ. Κάθε Δευτέρα, στα πλαίσια λειτουργίας του θεσμού, παρέχεται υποστήριξη και συμβουλευτική στα νήπια και στις οικογένειές τους, όταν η επιτροπή το κρίνει απαραίτητο και όταν αυτό ζητηθεί.

Πιο συγκεκριμένα η ΕΔΕΑΥ ασκεί τις ακόλουθες αρμοδιότητες:

  • Διενεργεί αξιολογήσεις του είδους των δυσκολιών και των πιθανών εκπαιδευτικών, ψυχοκοινωνικών και άλλων φραγμών στη μάθηση που αντιμετωπίζουν συγκεκριμένοι μαθητές και προτείνει την παραπομπή στα ΚΕΣΥ των μαθητών για τους οποίους, ύστερα από την υποστήριξη στο σχολείο τους και την εφαρμογή βραχυχρόνιου προγράμματος παρέμβασης, κρίνεται ότι απαιτείται η έκδοση αξιολογικής έκθεσης – γνωμάτευσης, σύμφωνα με την παράγραφο 3 του άρθρου 11. Για την παραπομπή των μαθητών απαιτείται αίτηση των γονέων ή κηδεμόνων και αιτιολογημένη εισήγηση του συλλόγου διδασκόντων, από την οποία να προκύπτει ότι έχουν γίνει όλες οι αναγκαίες υποστηρικτικές παρεμβάσεις από τη σχολική μονάδα του μαθητή και την ΕΔΕΑΥ και να εκτίθενται τα αποτελέσματα των παρεμβάσεων αυτών.
  • Υποστηρίζει τους εκπαιδευτικούς των σχολικών μονάδων σε ζητήματα παιδαγωγικής ανταπόκρισης στην ετερογένεια του μαθητικού πληθυσμού, όπως η εφαρμογή μεθόδων διαφοροποιημένης διδασκαλίας, διαθεματικών και διεπιστημονικών προσεγγίσεων, ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας, βιωματικής μάθησης και εναλλακτικών μορφών μάθησης.
  • Διαμορφώνει προγράμματα προσχολικής πρώιμης παρέμβασης, σε συνεργασία με τα ΚΕΣΥ.
  • Εξειδικεύει τους βασικούς άξονες των ΕΠΕ, όπως αυτοί καθορίζονται από τα ΚΕΣΥ και έχει την ευθύνη παρακολούθησης της εφαρμογής τους, σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό του τμήματος φοίτησης.
  • Παρακολουθεί τις δράσεις κοινωνικής στήριξης των μαθητών και συνεργάζεται με τις κοινωνικές υπηρεσίες των δήμων και, κατά περίπτωση, με λοιπούς φορείς, όπως ΙΠΔ Κέντρα, άλλες δημόσιες υπηρεσίες της περιοχής που παρέχουν ιατρική ή ψυχολογική υποστήριξη, κοινωνικές υπηρεσίες, καθώς και με τις αρμόδιες δικαστικές αρχές, όταν προκύπτουν σαφείς ενδείξεις προβλημάτων ψυχικής υγείας ή παιδικής κακοποίησης ή γονεϊκής παραμέλησης.

 

7.Συμπεριφορά – Δικαιώματα – Υποχρεώσεις

Η Προϊσταμένη

  • Συμβάλλει στη δημιουργία κλίματος δημοκρατικής συμπεριφοράς των διδασκουσών και των μαθητών/μαθητριών και είναι υπεύθυνη, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, για την ομαλή λειτουργία του σχολείου.
  • Ενημερώνει τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας για την εκπαιδευτική νομοθεσία, τις εγκυκλίους και τις αποφάσεις που αφορούν τη λειτουργία του Σχολείου και τις αρμοδιότητες του Συλλόγου Διδασκόντων. Η ηλεκτρονική αλληλογραφία από την Διεύθυνση, το Υπουργείο Παιδείας και άλλες Υπηρεσίες και φορείς, προωθείται στις προσωπικές ηλεκτρονικές διευθύνσεις των μελών του Συλλόγου Διδασκόντων, ώστε να διασφαλίζεται η ενημέρωσή τους (η οποία ενημέρωση αποτελεί υποχρέωση του συλλόγου διδασκόντων), συμβάλλοντας ταυτόχρονα στη μείωση του οικολογικού αποτυπώματος της σχολικής μονάδας.
  • Λαμβάνει μέριμνα -μεταξύ αυτών είναι και η αναζήτηση χορηγιών- για την εξασφάλιση παιδαγωγικών μέσων και εργαλείων, την καλή χρήση τους στη σχολική τάξη, τη λειτουργικότητα και την αντικατάστασή τους, σε περίπτωση φθοράς.
  • Είναι υπεύθυνη, μαζί με τις εκπαιδευτικούς, για την καθαριότητα και αισθητική των χώρων του Νηπιαγωγείου, καθώς και για την προστασία της υγείας και ασφάλειας των μαθητών/μαθητριών.
  • Συνεργάζεται και επικοινωνεί με τον Σύλλογο Γονέων και κηδεμόνων, πάντα προς όφελος του Νηπιαγωγείου και των μαθητών του.

Οι εκπαιδευτικοί

  • Εκπαιδεύουν τους μαθητές και τις μαθήτριες, σύμφωνα με τους σκοπούς και τους στόχους της προσχολικής εκπαίδευσης και μέσα στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής πολιτικής και με την καθοδήγηση των Στελεχών της Εκπαίδευσης.
  • Προετοιμάζουν καθημερινά και οργανώνουν την εκπαιδευτική διαδικασία, εφαρμόζοντας σύγχρονες και κατάλληλες μεθόδους διδασκαλίας, με βάση τις ατομικές ανάγκες και ιδιαιτερότητες των μαθητών/μαθητριών.
  • Συνεργάζονται με τους μαθητές/μαθήτριες, σέβονται την προσωπικότητά τους, καλλιεργούν και εμπνέουν σ’ αυτούς, κυρίως με το παράδειγμά τους, δημοκρατική συμπεριφορά.
  • Συνεργάζονται με τους εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής προκειμένου να υποστηριχθούν οι μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες καθώς και οι οικογένειές τους.
  • Μεριμνούν για τη δημιουργία κλίματος αρμονικής συνεργασίας και συνεχούς και αμφίδρομης επικοινωνίας με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών, και τους ενημερώνουν για τη φοίτηση, τη συμπεριφορά και την εξέλιξη των παιδιών τους.
  • Φροντίζουν για την πρόοδο όλων των μαθητών /μαθητριών τους και τους προσφέρουν παιδεία διανοητική, ηθική και κοινωνική.
  • Συμβάλλουν στην εμπέδωση ενός ήρεμου, θετικού, συνεργατικού, συμπεριληπτικού, εποικοδομητικού σχολικού κλίματος.
  • Ενδιαφέρονται για τις συνθήκες ζωής των μαθητών/μαθητριών τους στην οικογένεια και στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον, λαμβάνουν υπόψη τους παράγοντες που επηρεάζουν την πρόοδο και συμπεριφορά των μαθητών/μαθητριών τους και υιοθετούν κατάλληλες παιδαγωγικές ενέργειες, ώστε να αντιμετωπισθούν πιθανά προβλήματα.
  • Ενθαρρύνουν τους μαθητές/μαθήτριες να συμμετέχουν ενεργά στη διαμόρφωση και λήψη αποφάσεων για θέματα που αφορούν τους ίδιους και το σχολείο και καλλιεργούν τις αρχές και το πνεύμα αλληλεγγύης και συλλογικότητας.
  • Συνεργάζονται με την Προϊσταμένη, τους γονείς και τα αρμόδια Στελέχη Εκπαίδευσης για την καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς, σεβόμενοι την προσωπικότητα και τα δικαιώματα των μαθητών/μαθητριών.
  • Ανανεώνουν και εμπλουτίζουν τις γνώσεις τους, σχετικά με τις επιστήμες της αγωγής τόσο μέσω των διάφορων μορφών επιμόρφωσης, που παρέχονται θεσμικά από το σύστημα της οργανωμένης εκπαίδευσης, όσο και μέσω της ενδοσχολικής επιμόρφωσης ή και της αυτοεπιμόρφωσης.

Οι μαθητές/μαθήτριες

  • Επιδεικνύουν σεβασμό, με τη στάση τους, προς κάθε μέλος της σχολικής κοινότητας.
  • Τηρούν τους κανόνες της τάξης, συμμετέχουν ενεργά συνδιαμορφώνοντας την καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία.
  • Απευθύνονται στην εκπαιδευτικό τους για κάθε πρόβλημα που τους απασχολεί και τους δημιουργεί εμπόδιο στη σχολική ζωή.
  • Προσέχουν ώστε να διατηρούν καθαρούς όλους τους χώρους και δείχνουν ενδιαφέρον για την υλική περιουσία του σχολείου (π.χ. τακτοποιούν τα παιχνίδια στις «γωνιές» τους μετά τη χρήση τους).
  • Αποφεύγουν ρητά την άσκηση οποιασδήποτε μορφής βίας (σωματική, λεκτική ή ψυχολογική).
  • Προσπαθούν να λύνουν τις αντιθέσεις ή διαφωνίες με διάλογο. Σε περιπτώσεις που γίνονται αποδέκτες ή παρατηρητές βίαιης λεκτικής, ψυχολογικής ή και σωματικής συμπεριφοράς, ενεργούν άμεσα και ακολουθούν τα παρακάτω βήματα: 1. Συζητούν άμεσα και ειρηνικά με όποιον έχουν διαφορά. 2. Απευθύνονται στον υπεύθυνο εκπαιδευτικό τμήματος.

Παράλληλα, εφαρμόζεται η τεχνική Φρενέ «μαθητικό Συμβούλιο» στο οποίο οι μαθητές και οι μαθήτριες συζητούν τα θέματα που τους απασχολούν με δημοκρατικό τρόπο.

  • Συμβάλλουν στην υιοθέτηση αειφορικών πρακτικών, όπως η ανακύκλωση υλικών η οποία επιτυγχάνεται με επαναχρησιμοποίηση κ.λπ.
  • Στις σχολικές εκδηλώσεις και γιορτές αλλά και στις διδακτικές επισκέψεις εκτός Νηπιαγωγείου ακολουθούν τους κανόνες που έχουν συμφωνήσει όλοι μαζί (εκπαιδευτικοί και μαθητές) και συμπεριφέρονται με ευγένεια και «ευπρέπεια».

 Γονείς και κηδεμόνες

  • Φροντίζουν ώστε το παιδί να έρχεται έγκαιρα και ανελλιπώς στο σχολείο και ενημερώνουν σε περίπτωση απουσίας του.
  • Προσέχουν την ατομική υγιεινή του παιδιού τους (μεταξύ αυτών και ο αντιφθειρικός έλεγχος).
  • Διαβάζουν προσεκτικά όλες τις ανακοινώσεις, έντυπες ή ηλεκτρονικές, ώστε να ενημερώνονται για θέματα λειτουργίας του Σχολείου.
  • Συνεργάζονται αρμονικά σε προσωπικό επίπεδο με την Προϊσταμένη, με την εκπαιδευτικό του τμήματος του παιδιού τους και γενικά τον σύλλογο διδασκόντων, καθώς και με τον Σύλλογο Γονέων και κηδεμόνων για θέματα που αφορούν τόσο το δικό τους παιδί όσο και τους υπόλοιπους μαθητές/μαθήτριες.
  • Ενημερώνουν έγκαιρα και προσκομίζουν τα σχετικά έγγραφα, αν υπάρχουν, για κάθε ειδικό θέμα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά τους -θέματα υγείας, ειδικές εκπαιδευτικές ικανότητες ή ανάγκες, θέματα οικογενειακής και κοινωνικής κατάστασης- τα οποία μπορούν να επηρεάσουν την επίδοση, τη φοίτηση και συμπεριφορά του παιδιού και ζητούν τη συνδρομή του σχολείου.
  • Υποστηρίζουν το έργο του Συλλόγου γονέων και κηδεμόνων και συμμετέχουν σε δράσεις του.
  • Το σχολείο μας αποτελεί κοινότητα, όπου όλα τα μέλη -μαθητές, εκπαιδευτικοί, γονείς- είναι ισότιμα. Η συμμετοχή των γονέων, η ανταλλαγή ιδεών και προτάσεων, κάθε προσφορά βοήθειας είναι ιδιαίτερα σημαντική.
  • Ενημερώνουν έγκαιρα την Προϊσταμένη για τυχόν αλλαγές, όπως αλλαγή διεύθυνσης κατοικίας, αλλαγή αριθμών τηλεφώνων, αλλαγή υπεύθυνων ατόμων για την προσέλευση και αποχώρηση των νηπίων κ.α..

 

8. Καινοτόμες πρακτικές που έχουν υιοθετηθεί στο Νηπιαγωγείο

α. Πρόληψη φαινομένων Βίας και Σχολικού εκφοβισμού

Το νηπιαγωγείο αναπτύσσει και καλλιεργεί θετικό σχολικό κλίμα, το οποίο αποτελεί σημαντικό παράγοντα της διαδικασίας πρόληψης ή/και αντιμετώπισης φαινομένων βίας, παρενόχλησης, εξαναγκασμού και σχολικού εκφοβισμού. Χαρακτηριστικά του θετικού κλίματος είναι ο αμοιβαίος σεβασμός, η αποδοχή της διαφορετικότητας, η προώθηση της συνεργασίας με Φορείς, η συνεργασία του νηπιαγωγείου με την οικογένεια κ.α..

Για το σχολικό έτος 2021-2022 ο σύλλογος διδασκόντων αποφάσισε να υλοποιήσει τις ακόλουθες δραστηριότητες στα πλαίσια πρόληψης φαινομένων και σχολικού εκφοβισμού:

  • Προφορική επικοινωνία σχετικά με το φαινόμενο της ενδοσχολικής βίας παρατηρώντας εποπτικό υλικό –φωτογραφίες.
  • Ανάγνωση παραμυθιών.
  • Δραματοποίηση.
  • Εικαστικές δραστηριότητες.
  • Δραστηριότητες γραφής και ανάγνωσης.
  • Ακρόαση τραγουδιών.

β. Υλοποίηση Δράσεων και εκπαιδευτικών προγραμμάτων

Η υιοθέτηση εκπαιδευτικών καινοτομιών μπορεί να οδηγήσει στην αντικατάσταση παρωχημένων προγραμμάτων, στην ανάπτυξη βελτιωμένων και αποτελεσματικών πρακτικών για τη διδασκαλία, τη μάθηση και την αξιολόγηση, σε αλλαγές στην οργάνωση και στη διοίκηση και, τέλος, στην εξέλιξη της ίδιας της σχολικής μονάδας. Τα καινοτόμα στοιχεία αφορούν στην οργάνωση της σχολικής μονάδας, στο αναλυτικό πρόγραμμα, στις εκπαιδευτικές μεθοδολογίες, στους τρόπους μάθησης, στην αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών, στις σχέσεις μεταξύ των εμπλεκομένων, στις δεξιότητες των εκπαιδευτικών και των μαθητών και, γενικά, στις αξίες που διαμορφώνονται στην κοινότητα του κάθε σχολείου.

Στο παρελθόν το 2ο Νηπιαγωγείο Φιλιατρών έχει σχεδιάσει και υλοποιήσει προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων (πολιτισμικά, περιβαλλοντικά, υγείας), έχει οργανώσει Δράσεις περιβαλλοντικές, εθελοντισμού κ.λπ., ταυτόχρονα έχει συμμετάσχει και σε Δράσεις άλλων φορέων, έχει συμμετάσχει κα διακριθεί σε διαγωνισμούς, έχει παρακολουθήσει επιμορφωτικά προγράμματα, ενώ η προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου κ. Χονδρογιάννη Μαρία έχει συμμετάσχει σε καινοτόμα δράση του ΠΕΚΕΣ Πελοποννήσου και του τμήματος Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, με θέμα τα Ενταξιακά Προγράμματα στο Νηπιαγωγείο (για μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες) και εισηγήθηκε σχετικά σε Διεθνές συνέδριο.

Έτσι, και για το σχολικό έτος 2021-2022, η σχολική μονάδα θα υλοποιήσει Δράσεις και Εκπαιδευτικά Προγράμματα, κατόπιν σχετικών αποφάσεων του συλλόγου διδασκόντων.

9. Βιβλιοθήκη

Στο σχολείο λειτουργεί δανειστική βιβλιοθήκη.

Κάθε μαθητής δανείζεται ένα βιβλίο κάθε Παρασκευή και υποχρεούται να το επιστρέψει έως την ερχόμενη Δευτέρα. Ο μαθητής που δεν έχει επιστρέψει το βιβλίο του ΔΕΝ μπορεί να δανειστεί άλλο βιβλίο, μέχρι την επιστροφή του προηγούμενου.

Τα δανειζόμενα βιβλία – παραμύθια της Βιβλιοθήκης πρέπει να επιστρέφονται εγκαίρως και σε καλή κατάσταση.

Σε περίπτωση καταστροφής ενός βιβλίου, είναι ευθύνη του γονέα να το αντικαταστήσει, στηρίζοντας μ’ αυτόν τον τρόπο την προσπάθεια των εκπαιδευτικών να καλλιεργήσουν κλίμα συνέπειας και υπευθυνότητας στα παιδιά. Η ημερομηνία έναρξης της δανειστικής βιβλιοθήκης θα ανακοινώνεται από τις Νηπιαγωγούς του κάθε τμήματος.

10. Παιδαγωγικός έλεγχος

Τα ζητήματα μη αποδεκτής συμπεριφοράς στο σχολείο αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας των γονέων/κηδεμόνων με την εκπαιδευτικό-υπεύθυνη της τάξης, την Προϊσταμένη της σχολικής μονάδας, τον Σύλλογο Διδασκόντων και τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση του θέματος. Οι σωματικές ποινές δεν επιτρέπονται, το ίδιο και οι τιμωρίες. Το σχολείο λειτουργεί και ως φορέας αγωγής και γι’ αυτό έχει καθήκον να λειτουργεί έτσι, ώστε οι μαθητές και μαθήτριες να συνειδητοποιήσουν ότι κάθε πράξη τους έχει συνέπειες, να μάθουν να αναλαμβάνουν την ευθύνη των επιλογών τους και να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες. Αν η συμπεριφορά του μαθητή και της μαθήτριας δεν εναρμονίζεται με τα αποδεκτά πρότυπα και αποκλίνει από την τήρηση του εσωτερικού κανονισμού του σχολείου, τότε αντιμετωπίζει τον παιδαγωγικό έλεγχο, σύμφωνα με τις αρχές της ψυχολογίας και παιδαγωγικής που διέπουν την ηλικία του. Οι γονείς/κηδεμόνες ενημερώνονται από το Σχολείο για την όποια μη αποδεκτή συμπεριφορά των παιδιών τους. Η στενή συνεργασία σχολείου-γονέων/κηδεμόνων είναι πάντα αναγκαία και επιβεβλημένη.

11. Άλλα θέματα

Εμβολιασμός μαθητών/μαθητριών

Σύμφωνα με την γνωμοδότηση της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών, υποχρεωτικά είναι όλα εκείνα τα εμβόλια που είναι ενταγμένα στο Εθνικό Πρόγραμμα Εμβολιασμών. Ένα από τα δικαιολογητικά εγγραφής, αποτελεί και η επίδειξη του Βιβλιαρίου Υγείας ή άλλο στοιχείο, από το οποίο αποδεικνύεται ότι έγιναν τα προβλεπόμενα εμβόλια.

Έναρξη / Λήξη μαθημάτων

Το σχολικό έτος των Νηπιαγωγείων αρχίζει την 1η Σεπτεμβρίου και λήγει στις 31 Αυγούστου του επόμενου έτους. Το διδακτικό έτος αρχίζει την 1η Σεπτεμβρίου και λήγει στις 21 Ιουνίου του επόμενου έτους. Οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες για το σχολικό έτος 2021-22 αρχίζουν στις 13 Σεπτεμβρίου και λήγουν στις 15 Ιουνίου του επόμενου έτους, ημέρα κατά την οποία χορηγούνται τα αναμνηστικά στα νήπια. Η αποχώρηση από το Νηπιαγωγείο γίνεται στις 13:00 για τους μαθητές των πρωινών τμημάτων και στις 16:00 για τους μαθητές του ολοήμερου τμήματος.

Σχολικές γιορτές – εκδηλώσεις / αργίες

Το Νηπιαγωγείο δε λειτουργεί:

– Τα Σάββατα και τις Κυριακές

– Την 10η Φεβρουαρίου (Τοπική Εορτή – Εορτασμός Αγίου Χαραλάμπους)

– Την 28η Οκτωβρίου (Εθνική εορτή)

** Την 17η Νοεμβρίου γίνονται εκδηλώσεις για την επέτειο του Πολυτεχνείου, σε όλα τα Νηπιαγωγεία, μέσα στο πρωινό ωράριο εργασίας, στις οποίες παίρνει μέρος όλο το διδακτικό προσωπικό. Όταν η 17η Νοεμβρίου είναι Σάββατο ή Κυριακή, οι εκδηλώσεις γίνονται την προηγούμενη Παρασκευή.

  • Από 24 Δεκεμβρίου μέχρι και 7 Ιανουαρίου (διακοπές Χριστουγέννων).

** Την 30η Ιανουαρίου, εορτή των Τριών Ιεραρχών το διδακτικό προσωπικό δύναται να παίρνει μέρος στον εκκλησιασμό και στις σχετικές εκδηλώσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας της περιοχής.

– Την Καθαρή Δευτέρα

– Την 25η Μαρτίου (Εθνική Εορτή)

– Από τη Μ. Δευτέρα μέχρι και την Παρασκευή της Διακαινησίμου (διακοπές Πάσχα)

– Την 1η Μαΐου

– Την εορτή του Αγίου Πνεύματος

– Από 15 Ιουνίου μέχρι και 10 Σεπτεμβρίου (τέλος διδακτικού έτους-θερινές διακοπές μαθητών)

– Από 22 Ιουνίου μέχρι και 31 Αυγούστου (θερινές διακοπές).

Το σχολικό έτος τελειώνει στις 21 Ιουνίου, όμως το Νηπιαγωγείο ως Υπηρεσία λειτουργεί. Κάθε πολίτης μπορεί να επικοινωνεί με την Προϊσταμένη τηλεφωνικά ή ηλεκτρονικά.

Τα Νηπιαγωγεία παραμένουν επίσης κλειστά, όταν οι Νηπιαγωγοί παρακολουθούν υποχρεωτικά σεμινάρια του Συντονιστή εκπαιδευτικού έργου και κατά τις εκλογές (Δημοτικές, Βουλευτικές, Συνδικαλιστικές).

Στην περίπτωση που μία εκπαιδευτικός χρειαστεί να απουσιάζει με νόμιμη άδεια, δε θα λειτουργεί το προαιρετικό απογευματινό τμήμα, αλλά μόνο τα υποχρεωτικά πρωινά τμήματα.

Οι σχολικές γιορτές -εθνικές, θρησκευτικές ή άλλου τύπου- καθώς και οι διδακτικές επισκέψεις αποτελούν σημαντικό μέρος της σχολικής ζωής, γι’ αυτό και οι μαθητές είναι ωφέλιμο να μην απουσιάζουν από αυτές και να συμμετέχουν με την έγκριση του γονέα/κηδεμόνα τους, λαμβάνοντας τα πολλαπλά οφέλη.

Οι εκδηλώσεις για την επέτειο της εθνικής εορτής της 28ης Οκτωβρίου πραγματοποιούνται στις 27 Οκτωβρίου, ημέρα κατά την οποία τιμάται και η Ελληνική Σημαία και για την επέτειο της εθνικής εορτής της 25ης Μαρτίου στις 24 του ίδιου μήνα. Σε περίπτωση που η 28η Οκτωβρίου και η 25η Μαρτίου είναι Κυριακή ή Δευτέρα, οι εκδηλώσεις γίνονται την προηγούμενη Παρασκευή.

Τα Νηπιαγωγεία δύναται να παίρνουν μέρος στον γενικό εορτασμό των εθνικών και τοπικών εορτών, σύμφωνα με το πρόγραμμα της Περιφέρειας ή της Δημοτικής αρχής.

Εκκλησιασμός νηπίων πραγματοποιείται, ύστερα από απόφαση του συλλόγου διδασκόντων, εφόσον το επιτρέπουν οι τοπικές συνθήκες και εξασφαλίζονται οι προϋποθέσεις για ασφαλή μετάβασή τους στον ναό.

Διδακτικές επισκέψεις

Σε περίπτωση διδακτικής επίσκεψης με μεταφορικό μέσο τηρείται το ημερήσιο σχολικό διδακτικό ωράριο με δυνατότητα επέκτασης δύο ωρών, σύμφωνα με το ΠΔ 79. Οι γονείς ενημερώνονται έγκαιρα και υπογράφουν σχετικό εγκριτικό σημείωμα.

Οι περίπατοι χωρίς μεταφορικό μέσο πραγματοποιούνται εντός διδακτικού ωραρίου και οι γονείς υπογράφουν -όπως και στην προηγούμενη περίπτωση- εγκριτικό σημείωμα συμμετοχής του παιδιού τους.

Ονομαστικές εορτές – γενέθλια

Κατά τις ονομαστικές γιορτές και τις ημέρες των γενεθλίων των νηπίων, οι γονείς μπορούν να συνεννοηθούν με την εκπαιδευτικό της τάξης, στην περίπτωση που επιθυμούν να προσφέρουν κάποιο κέρασμα.

Χρήση εικόνων και βίντεο από σχολικές δραστηριότητες

Δεν επιτρέπεται στους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών να αναρτήσουν φωτογραφίες ή βίντεο στο διαδίκτυο από διάφορες εκδηλώσεις του σχολείου. Εικόνες από σχολικές δραστηριότητες των παιδιών που θα αναρτηθούν από τους εκπαιδευτικούς σε εγκεκριμένους εκπαιδευτικούς ιστότοπους, θα έχουν υποστεί επεξεργασία και θα γίνεται μόνο μετά την ενυπόγραφη έγκριση των γονέων για την προστασία των προσωπικών δεδομένων των νηπίων.

Προετοιμασία γεύματος-Γεύμα

Το γεύμα των μαθητών/μαθητριών παρασκευάζεται στο σπίτι με ευθύνη των γονέων/κηδεμόνων τους. H νηπιαγωγός στο ολοήμερο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου, βοηθά και καθοδηγεί τους μαθητές και τις μαθήτριες, ώστε να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες που αφορούν στη διαδικασία του γεύματος και να εξυπηρετούνται αυτόνομα. Σε κάθε περίπτωση δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στους μαθητές μέχρι να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης.

Οι μαθητές μεταφέρουν κατά την πρωινή προσέλευση σε ξεχωριστό τσαντάκι το μεσημεριανό φαγητό, το οποίο τοποθετούν είτε στο ψυγείο, είτε στον ειδικό χώρο που έχει οριστεί για κάθε τμήμα ξεχωριστά. Το πρωινό γεύμα βρίσκεται μέσα στην κύρια τσάντα νηπιαγωγείου του μαθητή, μαζί με μπουκάλι με νερό και πετσέτα φαγητού.

 

Άρθρο 4. Επικοινωνία και Συνεργασία Γονέων/Κηδεμόνων-Σχολείου

  1. Σημασία της επικοινωνίας και της συνεργασίας σχολείου-οικογένειας

Πολύ σημαντική παράμετρος της συνολικής λειτουργίας του Νηπιαγωγείου και του κλίματος που δημιουργείται είναι η επικοινωνία και η εποικοδομητική συνεργασία με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών. Η εμπιστοσύνη του παιδιού στο σχολείο ενισχύεται από τη θετική στάση των γονέων/κηδεμόνων προς το Σχολείο και τον εκπαιδευτικό. Για οποιοδήποτε αίτημά τους, οι γονείς/κηδεμόνες απευθύνονται στην εκπαιδευτικό της τάξης. Σε περίπτωση που δεν υπάρξει κοινά αποδεκτή λύση ή συνεννόηση, απευθύνονται στην Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου. Σημειώνεται, πως η Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου ενημερώνεται από τις εκπαιδευτικούς για το περιεχόμενο οποιαδήποτε επικοινωνίας πραγματοποιείται με τους γονείς, ακόμη κι αν η ίδια δεν είναι παρούσα στην επικοινωνία.

2. Διαδικασίες ενημέρωσης και επικοινωνίας Σχολείου και γονέων/κηδεμόνων

Οι     συναντήσεις    για    ενημέρωση     των    γονέων/κηδεμόνων     με    τους              εκπαιδευτικούς προγραμματίζονται με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων:

  • Στην αρχή του διδακτικού έτους, όπου λαμβάνει χώρα ενημέρωση για ζητήματα που αφορούν στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.
  • Μια φορά τουλάχιστον τον μήνα σε προκαθορισμένη από τον/την εκπαιδευτικό του τμήματος ημέρα και ώρα, για θέματα που αφορούν στην αγωγή και πρόοδο των μαθητών/μαθητριών.
  • Κάθε φορά που ο/η εκπαιδευτικός της τάξης κρίνει αναγκαία μια έκτακτη συνάντηση.
  • Κατά την ενημέρωση προόδου με το πέρας κάθε τριμήνου, όπου πραγματοποιείται παιδαγωγική συνάντηση του/της εκπαιδευτικού της τάξης με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών, προκειμένου να ενημερωθούν για την πρόοδο των παιδιών τους.

Η είσοδος των γονέων/κηδεμόνων στο σχολικό χώρο επιτρέπεται μόνο κατά τις προβλεπόμενες ώρες συναντήσεων με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων.

Οι γονείς-κηδεμόνες οφείλουν να επικαιροποιούν τα στοιχεία επικοινωνίας τους και να ενημερώνουν άμεσα τους εκπαιδευτικούς για κάθε αλλαγή, ώστε το Νηπιαγωγείο να έχει τα ισχύοντα τηλέφωνά τους και τις έγκυρες ηλεκτρονικές διευθύνσεις τους για την αποστολή ενημερωτικών σημειωμάτων ή/και υπεύθυνων δηλώσεων για την πραγματοποίηση εκπαιδευτικών επισκέψεων/δράσεων/εκδηλώσεων κ.λπ.. Επίσης, οι γονείς/κηδεμόνες θα πρέπει τακτικά να επισκέπτονται την ιστοσελίδα του Νηπιαγωγείου, ή να αξιοποιούν κάθε πρόσφορο μέσο επικοινωνίας που παρέχεται από το Νηπιαγωγείο, και να ενημερώνονται για τα θέματα του Νηπιαγωγείου.

Τέλος, οι γονείς/κηδεμόνες σε έκτακτες περιπτώσεις θα πρέπει να έχουν φροντίσει είτε οι ίδιοι ή πρόσωπα που έχουν εξουσιοδοτήσει να είναι άμεσα διαθέσιμοι.

3. Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων

Ο Σύλλογος Γονέων & Κηδεμόνων της σχολικής μας μονάδας φέρει την επωνυμία του σχολείου και έχει συσταθεί το 2015. Ο Σύλλογος Γονέων & Κηδεμόνων είναι ένας σημαντικός θεσμός, αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της Σχολικής Κοινότητας και για αυτό είναι σημαντική η συμμετοχή όλων των γονέων/κηδεμόνων σε αυτόν. Βρίσκεται σε άμεση συνεργασία με την Προϊστάμενη, τον Σύλλογο Διδασκόντων του σχολείου, αλλά και με τον Πρόεδρο/την Πρόεδρο της Σχολικής Επιτροπής του οικείου Δήμου.

4. Σχολικό Συμβούλιο

Σε κάθε σχολική μονάδα λειτουργεί το Σχολικό Συμβούλιο, στο οποίο συμμετέχουν ο Σύλλογος Διδασκόντων, το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων και ο εκπρόσωπος της τοπικής αυτοδιοίκησης. Έργο του Σχολικού Συμβουλίου είναι η συμβολή του στη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της σχολικής μονάδας. Το Σχολικό Συμβούλιο λειτουργεί συνεργατικά και προτείνει παρεμβάσεις για την επίλυση θεμάτων που αφορούν στην υγιεινή, στην ασφάλεια και στην πρόληψη ατυχημάτων στον σχολικό χώρο καθώς και σε ζητήματα βελτίωσης της υλικοτεχνικής υποδομής του Νηπιαγωγείου.

5. Η σημασία της συνέργειας όλων

Ένα ανοιχτό στην κοινωνία, συνεργατικό και δημοκρατικό σχολείο έχει ανάγκη από τη σύμπραξη όλων των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας -μαθητών/μαθητριών, εκπαιδευτικών, Προϊσταμένου/Προϊσταμένης, Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, Σχολικής Επιτροπής, Τοπικής Αυτοδιοίκησης- προκειμένου να επιτύχει στην αποστολή του.

 

Άρθρο 5. Πολιτική του σχολείου προστασίας από πιθανούς κινδύνους

Αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών

Το σχολείο οφείλει να εκπονεί σχέδια για την πρόληψη και αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών. Η έγγραφη και οργανωμένη αποτύπωση αυτών των σχεδίων σε επίπεδο σχολικής μονάδας, συνιστά το πρωτόκολλο – σχέδιο διαχείρισης κρίσεων. Τα οφέλη ενός τέτοιου σχεδίου έγκεινται στη διασφάλιση της σωματικής ακεραιότητας και της ψυχικής υγείας του ανθρώπινου δυναμικού του σχολείου: Οι φάσεις του σχεδίου υλοποίησης της διαχείρισης κρίσεων είναι οι εξής:

  • Προσδιορισμός της κρίσης – γεγονότος (π.χ. πλημμύρα, πυρκαγιά).
  • Επίπεδο αντιμετώπισης.
  • Ειδοποίηση – ενημέρωση όσων εμπλέκονται στην αντιμετώπιση της κρίσης.
  • Επιλογή τρόπου και πλαισίου ενημέρωσης των εμπλεκόμενων υπηρεσιών και φορέων, των γονέων και κηδεμόνων.
  • Αξιολόγηση διαχείρισης της κρίσης.

Στην κατεύθυνση αυτή, στο σχολείο μας έχει δημιουργηθεί μια Ομάδα Διαμόρφωσης Σχεδίου Αντιμετώπισης Κρίσεων, που είναι ο Σύλλογος Διδασκόντων με επικεφαλής την Προϊσταμένη κι έχει αναπτυχθεί ένα γενικό σχέδιο προετοιμασίας του σχολείου για την αντιμετώπιση κρίσεων.

Για την προστασία από σεισμούς επικαιροποιείται στην αρχή της σχολικής χρονιάς το <<Σχέδιο Μνημονίου Ενεργειών για τη διαχείριση του Σεισμικού Κινδύνου στη σχολική μονάδα>> και υλοποιούνται ασκήσεις ετοιμότητας κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους. Ομοίως, επικαιροποιείται και ο <<Εσωτερικός Κανονισμός Σχολικής Μονάδας (ΔΑΙ) και Μνημόνιο Ενεργειών για τη διαχείριση πυρκαγιών, ακραίων καιρικών φαινομένων, τεχνολογικών καταστροφών και ΧΒΡΠ περιστατικών>>.

Η Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου, στην αρχή του σχολικού έτους και σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων, προβαίνει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες που προβλέπονται για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών εντός του σχολικού χώρου. Επίσης, ενημερώνονται οι μαθητές/μαθήτριες για τους βασικούς κανόνες και τρόπους αντίδρασης κατά την εκδήλωση των φαινομένων αυτών.

Διευκρινίζεται ότι σε περίπτωση κρίσης οι μαθητές/μαθήτριες παραδίδονται μόνο στους γονείς/κηδεμόνες τους ή στα πρόσωπα που οι γονείς/κηδεμόνες έχουν ορίσει γραπτώς για την παραλαβή των μαθητών/τριών από τη σχολική μονάδα.

Τέλος, σε καταστάσεις πανδημίας ή ακραίων-επικίνδυνων φαινομένων οι εκπαιδευτικοί, μαθητές/μαθήτριες, γονείς/κηδεμόνες καθώς και η Προϊσταμένη, οφείλουν να συμμορφώνονται και να ακολουθούν ρητά τις οδηγίες που εκδίδουν οι εκάστοτε αρμόδιοι φορείς/υπηρεσίες: π.χ. ΕΟΔΥ, ΥΠΑΙΘ, Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, κ.λπ. για την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας και την ασφάλεια των μελών της.

Χώρος συγκέντρωσης σε περίπτωση ανάγκης

Οι μαθητές θα συγκεντρώνονται στο νοτιοανατολικό τμήμα του προαυλίου.

Ειδικό σχέδιο αποχώρησης λόγω έκτακτων συνθηκών

Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, για την ασφάλεια των παιδιών έχει καταρτιστεί σχέδιο διαφυγής και πραγματοποιούνται ασκήσεις ετοιμότητας.

 

Άρθρο 6. Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας – Διαδικασίες διασφάλισης της εφαρμογής του

Ο κοινά συμφωνημένος Κανονισμός βασίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία και στις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές. Η τήρησή του από όλους τους παράγοντες του σχολείου (μαθητές/μαθήτριες, εκπαιδευτικούς, γονείς/κηδεμόνες, βοηθητικό προσωπικό) με αμοιβαίο σεβασμό στον διακριτό θεσμικό ρόλο τους αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του Νηπιαγωγείου. Είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί το σχολείο να οικοδομήσει για να πετύχει τους στόχους και το όραμά του.

Θέματα που ανακύπτουν στην εκπαιδευτική καθημερινότητα και δεν προβλέπονται από τον Κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από την Προϊσταμένη και το Σύλλογο Διδασκόντων, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την κείμενη εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.

Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών ενημερώνονται με κάθε πρόσφορο μέσο, έντυπο ή ηλεκτρονικό, σχετικά με τον κανονισμό του Νηπιαγωγείου