Εργαλείο σκέψης: Φύλλο αυτοαξιολόγησης μαθητή/τριας στο Τμήμα Ένταξης
Ένα ερωτηματολόγιο αυτοαξιολόγησης μαθητή/τριας μπορεί να αποτελέσει εργαλείο σκέψης. Στην προσχολική εκπαίδευση, η αυτοαξιολόγηση ενισχύει τη μεταγνωστική ικανότητα των παιδιών, δηλαδή την ικανότητά τους να σκέφτονται πάνω στη μάθησή τους. Μέσα από απλά και κατάλληλα για την ηλικία τους εργαλεία, όπως ερωτηματολόγια με εικόνες, εικονίδια συναισθημάτων ή ερωτήσεις προσαρμοσμένες στη γλώσσα τους (όπως αυτό που δημιουργήθηκε για τους μαθητές/τριες του Τμήματος Ένταξης), τα παιδιά:
- Αναστοχάζονται τις εμπειρίες τους, συνειδητοποιούν τι έμαθαν και πώς, εκφράζουν τι τους άρεσε ή δυσκόλεψε και τα συναισθήματά τους.
Το φύλλο αυτοαξιολόγησης που δημιουργήθηκε εντός του πλαισίου του Τμήματος Ένταξης ως εργαλείο ρουτίνας δεν είναι απλώς εργαλείο μέτρησης, αλλά μέσο ενίσχυσης της μαθησιακής διαδικασίας. Υποστηρίζει:
- Την καλλιέργεια της αυτενέργειας των μαθητών/τριών στην εκπαιδευτική διαδικασία,
- την ενίσχυση της φωνής τους, δίνοντάς τους ρόλο στην αποτίμηση της εμπειρίας τους και
- καθοδηγεί την εκπαιδευτικό στον σχεδιασμό επόμενων δραστηριοτήτων που ανταποκρίνονται στις ανάγκες και επιθυμίες των παιδιών.