Δημοσιεύθηκε στην Εμείς και οι γονείς....

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ:ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

αρχείο λήψηςΑγαπητοί Γονείς,

Έχουμε τη χαρά να σας ανακοινώσουμε την προσέλευση και απασχόληση  της αναπληρώτριας ψυχολόγου, κ. Σεβαστής Καψή στο σχολείο μας, η οποία θα βρίσκεται μαζί μας κάθε Δευτέρα από τις 8.15 ως τις 13.00.

Η αποστολή των σχολικών ψυχολόγων είναι να προωθήσουν ένα περιβάλλον, εκπαιδευτικά λειτουργικό και ψυχολογικά υγιές, για όλα τα παιδιά και τους νέους μέσω της εφαρμογής αποτελεσματικών προγραμμάτων που βασίζονται στην έρευνα, που προλαμβάνουν ή αντιμετωπίζουν προβλήματα, ενισχύουν της αυτονομία και προωθούν τη βέλτιστη μάθηση

Σας υπενθυμίζουμε ότι σύμφωνα με την αριθ.104627/ΓΔ5/7-8-2020 (ΦΕΚ 3344/Β/2020) Υπουργική Απόφαση  έχει τοποθετηθεί στο σχολείο μας μέχρι τη λήξη του σχολικού έτους προκειμένου να παρέχει για αυτό το διάστημα το υποστηρικτικό της έργο ανάλογα με τις ιδιαίτερες ανάγκες των μαθητών και των οικογενειών τους.

Η κα Καψή προσφέρει τις υπηρεσίες της σύμφωνα με τον κώδικα δεοντολογίας της ειδικότητάς της και την τήρηση του απορρήτου των προσωπικών δεδομένων των μαθητών και των οικογενειών τους.

Όσοι γονείς επιθυμούν ατομική υποστηρικτική ή συμβουλευτική διαδικασία για το παιδί τους ή την οικογένειά τους, παρακαλούνται να επικοινωνήσουν άμεσα με τη διεύθυνση του σχολείου προκειμένου να ενημερωθούν περαιτέρω και να καθοριστεί το πλαίσιο συνεργασίας.

Δημοσιεύθηκε στην Η ζωή στο σχολείο

Η πόλη που έδιωξε τον πόλεμο ή η επέτειος της 28ης Οκτωβρίου 1940 

IMG 8624 IMG 8623 IMG 8620 IMG 8619

  • Λέμε στα παιδιά ότι στο θέατρο που θα κάνουμε στην τάξη θα είναι σε ρόλο κατοίκων μιας όμορφης ειρηνικής πόλης. (διακειμενικότητα : διαβάζουμε το βιβλίο “Ειρήνη” και φανταζόμαστε και καταγράφουμε τι σημαίνει ειρήνη για μας)
  • Οι μαθητές κάνουν καταιγισμό ιδεών για την πόλη στην οποία μένουν: πως θα είναι τα σπίτια, θα έχει σχολεία, μουσεία, εκκλησίες, πλατείες, δρόμους; Πως θα είναι αυτά; Τι άλλο θα έχει; Untitled8
  • Διαβάζουμε (εκτός ρόλου) το παραμύθι «Η πόλη που έδιωξε τον πόλεμο» μέχρι τη σελίδα πριν φτάσει ο πόλεμος. Δίνουμε στοιχεία υπερβατικά/ μαγικά και στη δική μας πόλη.
  • Στην πόλη μας φτάνει ένα γράμμα από τον στρατηγό Γ. Πόλεμο στο δήμαρχο της πόλης. Διαβάζουμε δυνατά το γράμμα. 

Προς όλους τους κατοίκους αυτής της πόλης

 

Σας διατάζω να μου παραχωρήσετε την πόλη σας αμέσως. Θέλω να την χρησιμοποιήσω ως ορμητήριο, δηλαδή θα ορμήσω από αυτή σε άλλες πόλεις για να τις καταλάβω, ώστε να τις χρησιμοποιήσω και αυτές ως ορμητήριο για να καταλάβω ακόμα περισσότερες πόλεις, μέχρι να κάνω δικό μου όλο τον κόσμο. Έχετε 2 μέρες καιρό για να μου επιτρέψετε να καταλάβω την πόλη σας. Αν η απάντηση είναι αρνητική θα διατάξω επίθεση και θα την καταστρέψω.

Για το καλό σας, σας συνιστώ να φερθείτε λογικά και να πειθαρχήσετε.

Αρχιστράτηγος Γεώργιος Ν. Πόλεμος  

  • Η δασκάλα σε ρόλο γραμματέως δέχεται ένα τηλεφώνημα από, τη φωτογράφο της Κατοχής, κυρία  Βούλα Παπαϊωάννου. Θέλει να μιλήσει στους κατοίκους γιατί έχει να τους πει σημαντικά πράγματα που θα βοηθήσουν στην λήψη απόφασης.

IMG_4591

  • Η δασκάλα σε ρόλο  Β. Παπαϊωάννου: Εξηγούμε στα παιδιά ότι από τη στιγμή που θα κάτσουμε στην καρέκλα θα είμαστε η Β. Παπαϊωάννου και τα παιδιά θα πρέπει να κάνουν ερωτήσεις σε ρόλο κατοίκων της πόλης προκειμένου να διαπιστώσουν τι έχει να τους πει. Εξιστορούμε στα παιδιά, δείχνοντας παράλληλα πραγματικές φωτογραφίες, τι είχε συμβεί στον πόλεμο του ’40. Η δασκάλα αποχωρεί προτείνοντας στους κατοίκους να σκεφτούν πολύ σοβαρά πριν αποφασίσουν τι θα κάνουν και τι θα απαντήσουν στον Πόλεμο.
  • Εκτός ρόλου διαβάζουμε βιβλία, αναζητούμε πληροφορίες στο διαδίκτυο, παρακολουθούμε ντοκιμαντέρ, ακούμε και μαθαίνουμε τραγούδια της εποχής.. Με αφορμή τη φωτογραφία της έπαρσης της ελληνικής σημαίας μετά τη λήξη του πολέμου φτιάχνουμε σημαίες.
  • Πάνω σε ένα μεγάλο χαρτί σχεδιάζουμε το περίγραμμα του στρατηγού. Τα παιδιά έχοντας συγκεντρώσει πληροφορίες μέσα από την εξέλιξη του δράματος τις προσθέτουν πάνω στο χαρτί τονίζοντας γεγονότα κλειδιά, συναισθήματα, στοιχεία της προσωπικότητας και κίνητρα του Πολέμου.  Το περίγραμμα τοποθετείται  στον τοίχο, έτσι ώστε τα παιδιά να αντιληφθούν την παρουσία του χαρακτήρα και εμπλουτίζεται κατά τη διάρκεια του μαθήματος.
  • Συζητάμε με τα παιδιά ότι έχει συμβεί μέχρι τώρα, τις πληροφορίες που έχουμε συγκεντρώσει, τους παροτρύνουμε όταν αποφασίσουν  για την απάντηση που θα δώσουν στον πόλεμο να λάβουν υπόψη τους  όλα τα παραπάνω.
  • Τα παιδιά και οι δασκάλες σε ρόλο κατοίκων της πόλης παίρνουμε τη μεγάλη απόφαση: μετά από ψηφοφορία αποφασίζουμε να μην παραδώσουμε την πόλη μας στον πόλεμο και να του απαντήσουμε στέλνοντας ένα μήνυμα με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο.Untitled
  • Καλούμε τους γονείς και τους παρουσιάζουμε τον τρόπο που δουλέψαμε την παρέμβαση. Untitled1 Untitled3

Το μήνυμα του μήνα είναι ένα απόσπασμα από το μήνυμα του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Κυριάκου Πιερρακάκη για την εθνική επέτειο της 28ης Οκτωβρίου:

«Οι νέοι και οι νέες μας, είστε η ελπίδα και η επένδυσή μας για το μέλλον. Καλείστε να χαράξετε με αυτοπεποίθηση και τόλμη τη δική σας πορεία. Με όχημα την παιδεία και τη δύναμη της γνώσης. Σε αυτή σας την προσπάθεια, το παρελθόν μπορεί να αποτελέσει πολύτιμη πηγή έμπνευσης. Το αύριο, όμως, θα διαμορφωθεί από τις δικές σας ιδέες και, κυρίως, τις δικές σας πράξεις.»

Δημοσιεύθηκε στην Η θεωρία πίσω από την πράξη... με απλά λόγια

Από το εγώ στο …. εμείς

Ποιος είμαι Μία φιλοσοφική αναζήτηση      Από την  Γιούλη Παπαμιχαήλ

«Ποιος είμαι;» , ίσως είναι το θεμελιώδες ερώτημα της ύπαρξης κάθε ανθρώπου. Ένα ερώτημα που παραπέμπει στην ταυτότητα, αναφέρεται στο σύνολο των αντιλήψεων, των πεποιθήσεων και των συναισθημάτων που αφορούν τον εαυτό μας. Η έννοια της ταυτότητας  βρίσκεται σε συνάρτηση με τη συνειδητοποίηση ότι κάποιος υπάρχει, ότι έχει προσωπική ιστορία, μια θέση στον κόσμο, μια συνέχεια και ένα μέλλον που του ανήκει. Η ταυτότητα επιτρέπει να τοποθετηθεί κανείς απέναντι στους άλλους, να αναγνωρίσει όσους του μοιάζουν και να διαφοροποιηθεί από τους υπόλοιπους. Επομένως το ερώτημα δεν είναι απλώς «ποιος είμαι;», αλλά «ποιος είμαι σε σχέση με τον άλλο; Πως με βλέπει ο άλλος και πως βλέπω εγώ τους άλλους;»

ΠΟΙΟΣ ΕΙΜΑΙ ΕΓΩ   ΕΓΩΗ ταυτοτική αναζήτηση εμπεριέχει συγχρόνως ―και αναπόφευκτα― τον εαυτό και τον άλλο. Εκεί που αρχίζει και καταλήγει η αναζήτηση της ταύτισης µε τους ομοίους, εκεί διαμορφώνεται η διαφοροποίηση και η αναζήτηση της ιδιαιτερότητας.

O μαθητής, για να μπορέσει να μάθει εύκολα και γρήγορα έχει ανάγκη να αναγνωρίζει ο σχολικός θεσμός και ιδίως ο δάσκαλος, τις διαφορετικές ταυτότητες που φέρει μαζί, να τις αναγνωρίζει ως μέρος της πραγματικότητας την οποία συναποτελούν όλες οι ταυτότητες της τάξης. Αυτή η αναγνώριση είναι έμμεση αποδοχή δύο πολύ σημαντικών διαδικασιών. Επιτρέπει να λειτουργήσει η διαλεκτική σχέση της αναζήτησης ταύτισης µε παράλληλη τη διαφοροποίηση, ενώ συγχρόνως επιτρέπει την αναγνώριση της διαφοράς. µε θετικό τρόπο, που οδηγεί στην απαραίτητη για τη μάθηση αυτοεκτίμηση. Παράλληλα αφήνει ανοιχτό το δρόμο για τις διαδικασίες ταύτισης και αναγνώρισης των ομοιοτήτων µε τους άλλους, πράγμα που αποτρέπει τα άτομα από τον εγκλωβισμό σε μονοσήμαντες και ασφυκτικές ταυτότητες. O εγκλωβισμός αυτός, όπως και η απουσία αυτοεκτίμησης, αναστέλλουν τις ικανότητες των ατόμων και εμποδίζουν τη μάθηση.

Οι σχέσεις αλληλεπίδρασης μεταξύ δασκάλου-μαθητή  πρέπει να κάνουν αποδεκτή την πολιτισμική, γλωσσική και προσωπική ταυτότητα των μαθητών, έτσι ώστε να δημιουργούν μέσα στην τάξη συνθήκες που θα επιτρέπουν τη μέγιστη επένδυση ταυτότητας στη μαθησιακή διαδικασία. Υπάρχει αμφίδρομη σχέση μεταξύ γνωστικής δραστηριοποίησης και επένδυσης ταυτότητας. Όσο περισσότερο μαθαίνουν τα παιδιά τόσο περισσότερο αναπτύσσεται η συνείδηση της ταυτότητάς τους ως μαθητών και τόσο περισσότερο δραστηριοποιούνται για μάθηση. Αντίθετα, τα παιδιά θα είναι απρόθυμα να επενδύσουν την ταυτότητά τους στη μαθησιακή διαδικασία, αν νιώθουν ότι οι δάσκαλοί τους δεν τα αποδέχονται, δεν τα σέβονται και δεν εκτιμούν τις εμπειρίες και τα ταλέντα τους. Με δυο λόγια, η μαθησιακή διαδικασία πρέπει να θεωρείται μέσα από το διπλό πρίσμα της γνωστικής δραστηριοποίησης και της επένδυσης ταυτότητας.

Το να προσκαλούμε τους μαθητές να συμμετέχουν στο μάθημα µε όσα ήδη ξέρουν, τους δίνει το μήνυμα ότι η γνώση που φέρνουν μαζί τους είναι σημαντική. Μέσα στην τάξη δημιουργείται µια κοινότητα συμμετοχής και αμοιβαιότητας. Οι ταυτότητες τίθενται υπό διαπραγμάτευση κατά τρόπο που παρακινεί τους μαθητές να συμμετάσχουν ενεργά στη μαθησιακή διαδικασία. Η ανταλλαγή γνώσης μεταξύ δασκάλων και μαθητών είναι η ενεργητική εκπαίδευση στην πράξη. Προκειμένου οι μαθητές να επενδύσουν τον εαυτό τους, την ταυτότητά τους, στην απόκτηση της νέας γνώσης και στη συμμετοχή στην καινούργια τους σχολική κοινότητα, πρέπει να βιώσουν θετικές και ενθαρρυντικές σχέσεις αλληλεπίδρασης  με τα μέλη της κοινότητας αυτής.  Ίσως, το σημαντικότερο που μπορεί να κάνει ο δάσκαλος είναι να οργανώσει την τάξη ως κοινότητα μάθησης όπου θα ακούγεται η φωνή όλων των μαθητών.    Οι μαθητές των οποίων οι σχολικές εμπειρίες αντικατοπτρίζουν συνεργατικές σχέσεις αποκτούν την ικανότητα, την αυτοπεποίθηση και το κίνητρο που χρειάζονται για να πετύχουν στο σχολείο. Συμμετέχουν αποδοτικά στο μάθημα, επειδή έχουν αποκτήσει μια ασφαλή αίσθηση ταυτότητας και τη γνώση ότι η φωνή τους θα ακουστεί και θα αντιμετωπιστεί με σεβασμό μέσα  στην τάξη.

Το παιδαγωγικό πλαίσιο στο οποίο κινηθήκαμε στη θεματική ενότητα: «Από το εγώ στο εμείς»  περιλαμβάνει την έμφαση στη διαπραγμάτευση της ταυτότητας και τη γνωστική πρόκληση, προβάλλοντας τρεις περιοχές εστίασης:  α) την διερεύνηση και την αποδοχή όλων των στοιχείων που κουβαλά κάθε παιδί μαζί του ερχόμενο στο χώρο του σχολείου, β) την προσφορά στα παιδιά άφθονων ευκαιριών και ενθάρρυνσης για να εκφράσουν τον εαυτό τους -την αναπτυσσόμενη ταυτότητά τους,  γ) την οργάνωση της τάξης ως κοινότητα μάθησης.

 

slide 1
ΠΟΙΟΣ ΕΙΜΑΙ

Ενδεικτική βιβλιογραφία

Altrichter H., Posh P. & Somekh B., Οι εκπαιδευτικοί ερευνούν το έργο τους. Μια εισαγωγή στις μεθόδους της έρευνας δράσης, μτφρ. Μ. Δεληγιάννη, Μεταίχμιο, Αθήνα, 2001

Ανδρούσου Α., Πως σε λένε;, Διεργασίες μιας επιμορφωτικής παρέμβασης στη Μειονοτική εκπαίδευση, Gutenberg, Αθήνα, 2005

Ασκούνη Ν., Κοινωνικές ανισότητες στο σχολείο, Κλειδιά και Αντικλείδια, ΥΠΕΠΘ, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αθήνα, 2004

Cummins J., Ταυτότητες υπό διαπραγμάτευση: Εκπαίδευση με σκοπό την ενδυνάμωση σε μια κοινωνία της ετερότητας, μτφρ. Σ. Αργύρη, Gutenberg, Αθήνα, 1999

Δραγώνα Θ., «Κοινωνικές ταυτότητες/ετερότητες», στο Εκπαίδευση: Πολιτισμικές διαφορές και κοινωνικές ανισότητες, τόμος Α, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Πάτρα, 2001

Μααλούφ Α., Οι φονικές ταυτότητες, μτφρ. Θ. Τραμπούλης, Ωκεανίδα, Αθήνα, 1999