- Λέμε στα παιδιά ότι στο θέατρο που θα κάνουμε στην τάξη θα είναι σε ρόλο κατοίκων μιας όμορφης ειρηνικής πόλης. (διακειμενικότητα : διαβάζουμε το βιβλίο “Ειρήνη” και φανταζόμαστε και καταγράφουμε τι σημαίνει ειρήνη για μας)
- Οι μαθητές κάνουν καταιγισμό ιδεών για την πόλη στην οποία μένουν: πως θα είναι τα σπίτια, θα έχει σχολεία, μουσεία, εκκλησίες, πλατείες, δρόμους; Πως θα είναι αυτά; Τι άλλο θα έχει;
- Διαβάζουμε (εκτός ρόλου) το παραμύθι «Η πόλη που έδιωξε τον πόλεμο» μέχρι τη σελίδα πριν φτάσει ο πόλεμος. Δίνουμε στοιχεία υπερβατικά/ μαγικά και στη δική μας πόλη.
- Στην πόλη μας φτάνει ένα γράμμα από τον στρατηγό Γ. Πόλεμο στο δήμαρχο της πόλης. Διαβάζουμε δυνατά το γράμμα.
Προς όλους τους κατοίκους αυτής της πόλης
Σας διατάζω να μου παραχωρήσετε την πόλη σας αμέσως. Θέλω να την χρησιμοποιήσω ως ορμητήριο, δηλαδή θα ορμήσω από αυτή σε άλλες πόλεις για να τις καταλάβω, ώστε να τις χρησιμοποιήσω και αυτές ως ορμητήριο για να καταλάβω ακόμα περισσότερες πόλεις, μέχρι να κάνω δικό μου όλο τον κόσμο. Έχετε 2 μέρες καιρό για να μου επιτρέψετε να καταλάβω την πόλη σας. Αν η απάντηση είναι αρνητική θα διατάξω επίθεση και θα την καταστρέψω.
Για το καλό σας, σας συνιστώ να φερθείτε λογικά και να πειθαρχήσετε.
Αρχιστράτηγος Γεώργιος Ν. Πόλεμος
- Η δασκάλα σε ρόλο γραμματέως δέχεται ένα τηλεφώνημα από, τη φωτογράφο της Κατοχής, κυρία Βούλα Παπαϊωάννου. Θέλει να μιλήσει στους κατοίκους γιατί έχει να τους πει σημαντικά πράγματα που θα βοηθήσουν στην λήψη απόφασης.
- Η δασκάλα σε ρόλο Β. Παπαϊωάννου: Εξηγούμε στα παιδιά ότι από τη στιγμή που θα κάτσουμε στην καρέκλα θα είμαστε η Β. Παπαϊωάννου και τα παιδιά θα πρέπει να κάνουν ερωτήσεις σε ρόλο κατοίκων της πόλης προκειμένου να διαπιστώσουν τι έχει να τους πει. Εξιστορούμε στα παιδιά, δείχνοντας παράλληλα πραγματικές φωτογραφίες, τι είχε συμβεί στον πόλεμο του ’40. Η δασκάλα αποχωρεί προτείνοντας στους κατοίκους να σκεφτούν πολύ σοβαρά πριν αποφασίσουν τι θα κάνουν και τι θα απαντήσουν στον Πόλεμο.
- Εκτός ρόλου διαβάζουμε βιβλία, αναζητούμε πληροφορίες στο διαδίκτυο, παρακολουθούμε ντοκιμαντέρ, ακούμε και μαθαίνουμε τραγούδια της εποχής.. Με αφορμή τη φωτογραφία της έπαρσης της ελληνικής σημαίας μετά τη λήξη του πολέμου φτιάχνουμε σημαίες.
- Πάνω σε ένα μεγάλο χαρτί σχεδιάζουμε το περίγραμμα του στρατηγού. Τα παιδιά έχοντας συγκεντρώσει πληροφορίες μέσα από την εξέλιξη του δράματος τις προσθέτουν πάνω στο χαρτί τονίζοντας γεγονότα κλειδιά, συναισθήματα, στοιχεία της προσωπικότητας και κίνητρα του Πολέμου. Το περίγραμμα τοποθετείται στον τοίχο, έτσι ώστε τα παιδιά να αντιληφθούν την παρουσία του χαρακτήρα και εμπλουτίζεται κατά τη διάρκεια του μαθήματος.
- Συζητάμε με τα παιδιά ότι έχει συμβεί μέχρι τώρα, τις πληροφορίες που έχουμε συγκεντρώσει, τους παροτρύνουμε όταν αποφασίσουν για την απάντηση που θα δώσουν στον πόλεμο να λάβουν υπόψη τους όλα τα παραπάνω.
- Τα παιδιά και οι δασκάλες σε ρόλο κατοίκων της πόλης παίρνουμε τη μεγάλη απόφαση: μετά από ψηφοφορία αποφασίζουμε να μην παραδώσουμε την πόλη μας στον πόλεμο και να του απαντήσουμε στέλνοντας ένα μήνυμα με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο.
- Καλούμε τους γονείς και τους παρουσιάζουμε τον τρόπο που δουλέψαμε την παρέμβαση.
Το μήνυμα του μήνα είναι ένα απόσπασμα από το μήνυμα του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Κυριάκου Πιερρακάκη για την εθνική επέτειο της 28ης Οκτωβρίου:
«Οι νέοι και οι νέες μας, είστε η ελπίδα και η επένδυσή μας για το μέλλον. Καλείστε να χαράξετε με αυτοπεποίθηση και τόλμη τη δική σας πορεία. Με όχημα την παιδεία και τη δύναμη της γνώσης. Σε αυτή σας την προσπάθεια, το παρελθόν μπορεί να αποτελέσει πολύτιμη πηγή έμπνευσης. Το αύριο, όμως, θα διαμορφωθεί από τις δικές σας ιδέες και, κυρίως, τις δικές σας πράξεις.»