Εργαστήρι δεξιοτήτων STEM / Εκπαιδευτική Ρομποτική: Εγκλιματίζομαι στο σύγχρονο ψηφιακό κόσμο
Σκοπός του προγράμματος «Ψηφιακή Νοημοσύνη (Digital Intelligence): Εγκλιματίζομαι στο σύγχρονο ψηφιακό κόσμο» ήταν οι μαθητές/τριες να κατανοήσουν την έννοια της ψηφιακής νοημοσύνης που συνδέεται με την έννοια της ψηφιακής ταυτότητας, των ψηφιακών δικαιωμάτων, του ψηφιακού αλφαβητισμού, της ψηφιακής επικοινωνίας, της ψηφιακής συναισθηματικής νοημοσύνης, της ψηφιακής προστασίας και της ψηφιακής χρήσης και στη συνέχεια να αναπτύξουν τις δεξιότητες εκείνες που θα τους κάνουν ψηφιακά νοήμονες για να διαχειριστούν σωστά την προηγμένη τεχνολογία, να είναι ευέλικτοι (agile) και να συνεργάζονται επιτυχώς με τους συνανθρώπους τους.
Ξεκινήσαμε λοιπόν με το πως μπορούν να οικοδομήσουν μια υγιή ψηφιακή ταυτότητα την οποία πρέπει να χρησιμοποιούν με σύνεση και ακεραιότητα.
Παρακολουθήσαμε μια πολύ ενδιαφέρουσα παρουσίαση από την ιστοσελίδα saferinternet4kids.gr προτρέποντας μέσα από ιδεοθύελλα και συζήτηση να προκύψουν βασικές συμβουλές για την προστασία της διαδικτυακής φήμης, τη διαμοίραση περιεχομένου – διαμόρφωση ψηφιακής εικόνας, το διαδικτυακό λόγο, την προστασία ιδιωτικότητας, την προστασία κωδικών και διαγραφή περιεχομένου όταν αυτό κριθεί απαραίτητο. Στη συνέχεια δουλεύοντας σε ομάδες τα παιδιά κατέγραψαν τις συμβουλές αυτές σε ένα χαρτόνι σαν αφίσα.
Σε επίπεδο ολομέλειας παρουσίασαν τις εργασίες τους. Επιπρόσθετα κάναμε ένα ψηφιακό κουίζ για τη διαδικτυακή φήμη (Quiz για τη Διαδικτυακή φήμη | SaferInternet4kids) στο οποίο συμμετείχαν όλοι με ενθουσιασμό!
Στο επόμενο εργαστήριο προσπαθήσαμε να κατανοήσουμε τα ψηφιακά μας δικαιώματα και να διατυπώσουμε την δική μας άποψη σε σχέση με την επεξεργασία των δεδομένων, το «δικαίωμα στη λήθη», τα προσωπικά δεδομένα και το ηλικιακό όριο χρήσης των «υπηρεσιών της κοινωνίας των πληροφοριών» μέσω της χρήσης εννοιολογικού χάρτη αλλά και διαδικτυακού μιμίδιου (aka …meme).
Στη συνέχεια ανά ομάδες τα παιδιά συμπλήρωσαν ερωτηματολόγιο σχετικά με τις ψηφιακές δεξιότητες και το επίπεδό τους (βασικός χρήστης, ανεξάρτητος χρήστης, έμπειρος χρήστης). Παρουσίασαν τα αποτελέσματά τους και συζητήσαμε κατά πόσο τα αποτελέσματα συμπίπτουν με την εικόνα που είχαν για το επίπεδό τους πριν το ερωτηματολόγιο.
Τέλος, τα παιδιά συστήθηκαν με το πως μπορούν να επικοινωνούν έξυπνα, σωστά και συνετά συνεργαζόμενοι σε on–line περιβάλλον. Για τον σκοπό αυτό χρησιμοποιήσαμε συνεργατικά περιβάλλοντα επικοινωνίας (google docs).
Οι υπεύθυνοι εργαστηρίου
Νίκος Αλέφαντος – Παναγιώτα Τενέντε