Η διαδικασία της δανειστικής βιβλιοθήκης αποτελεί βασικό κομμάτι του εκπαιδευτικού προγράμματος στο σχολείο μας. Μέσα από αυτή τη διαδικασία τα παιδιά έρχονται αβίαστα σε επαφή με το γραπτό λόγο, αντιλαμβάνονται σταδιακά τους λόγους για τους οποίους γράφουμε και διαβάζουμε, μυούνται στο σύστημα δανεισμού του βιβλίου, ώστε να τους γίνει μία ευχάριστη συνήθεια στο μέλλον, και δημιουργούνται ευκαιρίες για να μοιράζονται ευχάριστες στιγμές με τα αγαπημένα τους πρόσωπα.
Κεντρικός όμως στόχος αποτελεί η καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και η ανάπτυξη μίας θετικής στάσης προς το βιβλίο. Τα βιβλία οδηγούν τα παιδιά σε νέους μαγικούς κόσμους!
Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια έχουμε παρατηρήσει ότι οι παραδοσιακές μεθόδους ως προς τον σχεδιασμό και την υλοποίηση τόσο του δανεισμού όσο και της επεξεργασίας ενός βιβλίου δεν ανταποκρίνονται στα διαφορετικά ενδιαφέροντα, τις ανάγκες και τα ξεχωριστά ταλέντα του κάθε παιδιού, ενώ παράλληλα κρίθηκε αναγκαίος ο εκσυγχρονισμός των τίτλων της βιβλιοθήκης.
Στο πλαίσιο αυτής της υπέροχης ανομοιογένειας των σημερινών τάξεων του νηπιαγωγείου στρεφόμαστε στις αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής και προσπαθούμε μέσα από το σχέδιο δράσης «Αναβάθμιση και εμπλουτισμός της λειτουργίας της δανειστικής βιβλιοθήκης υπό το πρίσμα της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής» :
– η συλλογή των βιβλίων να βασιστεί στα ενδιαφέροντα, τις προτιμήσεις και τις διαφορετικές δεξιότητες των παιδιών που συνθέτουν την ομάδα μας και η επιλογή των τίτλων να πραγματοποιηθεί με τη δική τους συμμετοχή.
– να προχωρήσουμε στη διαμόρφωση αποστολών φιλαναγνωσίας ξεχωριστών για κάθε τίτλο οι οποίες θα βασίζονται στα ταλέντα και τα ενδιαφέροντα των παιδιών και θα περιλαμβάνουν διαφορετικές προτάσεις αξιοποίησης του βιβλίου. Οι αποστολές αυτές στοχεύουν στην ανάδειξη της φαντασίας και της δημιουργικότητας, την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης των παιδιών.
Με βασικό εργαλείο τον διαδραστικό πίνακα μαζί με τα παιδιά προχωρήσαμε στην περιήγηση ψηφιακών βιβλιοπωλείων. Αναζητήσαμε τίτλους βιβλίων ανάλογα με τα ενδιαφέροντα των παιδιών, παρατηρήσαμε τα εξώφυλλα, διαβάσαμε τις περιλήψεις, κάναμε υποθέσεις αναφορικά με το συγγραφικό ύφος του βιβλίου και το συναίσθημα που μας δημιουργεί αυτή η πρώτη επαφή (χιουμοριστικό, συγκινητικό, ενδιαφέρον, περιπετειώδες κτλ). Στόχος ήταν το κάθε παιδί να επιλέξει τουλάχιστον ένα τίτλο που να του κινεί το ενδιαφέρον και θα ήθελε να διαβάσει.
Με τη συλλογή μας πια έτοιμη κάθε Παρασκευή στρώνουμε το μαγικό χαλί της γνώσης, “διαβάζουμε” τους τίτλους, φτιάχνουμε παραμυθοσαλάτες με βάση τους τιτλους . Τα παιδιά κάθε Δευτέρα παρουσιάζουν στην ολομέλεια την αποστολή φιλαναγνωσίας με την οποία ασχολήθηκαν, συζητούν, θέτουν ερωτήσεις, επιβραβεύουν την προσπάθεια του κάθε παιδιού. Οι νηπιαγωγοί καταγράφουν τις παρατηρήσεις των παιδιών, τα εμπόδια που τυχόν συνάντησαν, τις αποστολές που τους κίνησαν το ενδιαφέρον με στόχο τον ανασχεδιασμό των αποστολών ανάλογα με τις ανάγκες και τις δυνατότητες των παιδιών.
Και κάθε Δευτέρα πραγματικά τα παιδιά μας εντυπωσιάζουν με τις δημιουργίες τους !!!