Στο νηπιαγωγείο της χαράς και της αγάπης μαθαίνουμε παίζοντας , γινόμαστε δημιουργικοί αξιοποιώντας υλικά της τάξης μας, ανακαλύπτουμε βιωματικά τη μάθηση.
Χρώματα
Υλικά: μαρκαδόροι της τάξης, άχρηστα χαρτιά.
Η Νηπιαγωγός παρουσιάζει στα παιδιά χάρτινα μπαλάκια σε διάφορα χρώματα που έχουν δημιουργήσει στην τάξη παλαιότεροι μαθητές και λέει στα παιδιά : θέλετε να δημιουργήσουμε περισσότερα μπαλάκια ώστε να παίζουμε διάφορα παιχνίδια με αυτά ?Τα παιδιά ενθουσιάζονται και αρχίζουν ανά μεικτές ομάδες(νήπια-προνήπια) να επιλέγουν αυθόρμητα χρώματα λέγοντας το όνομά τους ή ρωτώντας το όνομα του χρώματος που επιλέγουν, να συμβουλεύονται τον πίνακα αναφοράς χρωμάτων και τα υπάρχοντα μπαλάκια και να επιλέγουν να δημιουργήσουν νέο χρώμα στο μπαλάκι τους. Έτσι οι μαθητές μας με παιχνιώδη τρόπο ανακαλύπτουν -μαθαίνουν αυθεντικά τα χρώματα.
Παιχνίδι: Ψάχνω και αναζητώ το χρώμα.
Στην τάξη
Στην αυλή
Στη συνέχεια τα παιδιά επιλέγοντας κάθε φορά ένα χρωματιστό μπαλάκι π.χ. κόκκινο χρώμα, ψάχνουν και αναζητούν αντικείμενα της τάξης του αντίστοιχου χρώματος.
Τα παιδιά παίζουν με τον τροχό των χρωμάτων και λένε τα χρώματα.
Εργάστηκαν σε χαρτί Α4
Μίξη χρωμάτων με μαρκαδόρους
Πίνακας αναφοράς των μίξεων και αποτύπωση με μαρκαδόρους και καπάκια
Μίξεις χρωμάτων(ομαδοσυνεργατική δράση)
Στην τάξη οι μαθητές τοποθετούν σύμφωνα με την παραπάνω δράση τους
Εκτός τάξης
Αρχικά τα νήπια έκαναν τις μίξεις χρωμάτων σε χαρτί του μέτρου και τα προνήπια παρατηρούσαν τη διαδικασία.
Έπειτα τα προνήπια πήραν τα πινέλα που χρησιμοποίησαν τα νήπια και άρχισαν να ζωγραφίζουν ελεύθερα σε χαρτί του μέτρου και στο τέλος διέκριναν και έλεγαν τα χρώματα που αποτυπώθηκαν στη δημιουργία τους.
Σχήματα
Τα παιδιά στο χώρο της αυλής στο πλαίσιο της σωματικής ψυχοκινητικής έκφρασης σχημάτισαν κύκλους γύρω από στεφάνια, έκαναν περιστροφικά βήματα(περπάτημα) γύρω γύρω από τα στεφάνια.
Επίσης τα παιδιά μας με στεφάνια, ράβδους, μαρκαδόρους, μπάλα, ζάρι κ.λ.π. σχηματίζουν τα σχήματα.
Πειραματισμός των μαθητών με συνεργασία να σχηματίσουν σχήματα πάνω από το δάπεδο της αυλής σε όρθια θέση.
Επίσης τα παιδιά μας εργάστηκαν και σε χαρτί Α4 για τα σχήματα.
Ενδεικτικά
Ακόμη τα παιδιά δημιούργησαν το εξώφυλλο από το βιβλιαράκι τους για τα χρώματα-σχήματα.
Ομαδοσυνεργατική δραστηριότητα
Το λουλούδι των χρωμάτων και των σχημάτων.
Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες εργασίας ώστε να ετοιμάσουν το τελικό τους προιόν σε χαρτί του μέτρου . Οι ομάδες εργασίας σχηματίστηκαν από τις επιλογές των μαθητών όπως ομάδα σχεδιασμού , ομάδα ζωγραφικής, ομάδα δημιουργικής γραφής.
Προσέγγιση χωροχρονικών εννοιών με σωματική ψυχοκινητική έκφραση
Μέσα-έξω στον κύκλο
Αρχικά όλα τα παιδιά καλούνται από έξω που βρίσκονται, να μπουν μέσα στα στεφάνια(κύκλοι) και να σχηματίσουν αγκαλιά. Εκεί συνειδητοποιούν ότι ίσα ίσα που χωρούν μέσα στους κύκλους στεφάνια, αφού αναγκάζονται να πατούν τα στεφάνια για να χωρέσουν.
Στη συνέχεια η νηπιαγωγός λέει θα παίξουμε το παιχνίδι: Γρήγορα πρόλαβε να μπεις χωρίς να πατείς!
Ένα παιδί κουνάει το ντέφι και όσο παίζει το ντέφι τα υπόλοιπα παιδιά τρέχουν ελεύθερα στο χώρο. Μόλις το ντέφι σταματήσει, τα παιδιά θα πρέπει να μπουν μέσα σε στεφάνι χωρίς να το πατούν. Οι υπόλοιποι μένουν έξω από το στεφάνι.
Παιχνίδι: Σαν το κουνελάκι τρέχω και πηδώ μέσα στους κύκλους για να μπω!
Συνεργατικό παιχνίδι και προυπάρχουσες γνώσεις
Ας δημιουργήσουμε με το σώμα μας και τα στεφάνια μία κλειστή αλυσίδα.
Έπειτα τα παιδιά κρατούν από έξω στεφάνια κάτω στο ύψος των χεριών και έπειτα εκτελούν όπως: τα στεφάνια πάνω, βάλτε τα σώματά σας μέσα στα στεφάνια κ.λ.π.
Με αυτόν τον παιγνιώδη -ψυχαγωγικό τρόπο τα παιδιά μας θα κατακτήσουν και άλλες χωροχρονικές έννοιες.
Αναστοχασμός
Τα παιδιά ήταν συμμετοχικά, συνεργάστηκαν όπου χρειάστηκε, με παιχνιώδη και δημιουργικό τρόπο προσέγγισαν τα χρώματα-σχήματα-χωροχρονικές έννοιες. Στο τέλος τα ίδια τα παιδιά έκαναν τον αναστοχασμό τους: ξεφύλλισαν το βιβλιαράκι τους και μιλούσαν με ενθουσιασμό για κάποια έργα τους και για άλλα ότι θα μπορούσαν να εργαστούν περισσότερο..
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ
Ζούζουλα Αικατερίνη