Τα παιδιά μίλησαν για τις χριστουγεννιάτικες διακοπές τους, την αλλαγή του χρόνου και τα δώρα τους. Έγραψαν με δημιουργικό τρόπο το 2023 και διατύπωσαν δημιουργικά τις ευχές τους για τη νέα χρονιά.
Οι υποδιαιρέσεις του χρόνου
Διαβάσαμε την ιστορία του χρόνου όπου μάθαμε τα παιδιά του(4εποχές) και για τα εγγόνια του(12μήνες).Δουλέψαμε δημιουργικά και διαθεματικά για τον χρόνο σχεδιάζοντας, ζωγραφίζοντας, γράφοντας..
Μιλήσαμε για την ποσότητα των ημερών του κάθε μήνα, για την μία εβδομάδα και τις επτά ημέρες της
Παρατηρήσαμε το ρολόι της τάξης που μας δείχνει την ώρα της κάθε στιγμής που δεν σταματά και έτσι κατανοήσαμε ότι ο χρόνος δεν σταματά συνέχεια προχωρά και εμείς οι άνθρωποι ζούμε μαζί του στιγμή τη στιγμή: μέσα από το τώρα, το πριν και το μετά.(παρελθόν-παρόν-μέλλον).
Εργαστήκαμε ομαδοσυνεργατικά και δημιουργικά κατασκευάζοντας το τρενάκι του χρόνου ανά εποχή και μήνες και εντοπίσαμε τον χρόνο που προχωρά παίζοντας με τα βαγόνια της κάθε ομάδας με το παρόν, το παρελθόν και το μέλλον.
Ακόμη παίξαμε στην αυλή διάφορα βιωματικά παιχνίδια χρονικής ακολουθίας με τη μπάλα, τα στεφάνια, τα τουβλάκια π.χ. τώρα κρατώ τη μπάλα, τώρα πετώ τη μπάλα, τώρα την ξαναπιάνω προσεγγίζοντας έτσι την έννοια της διαδοχικότητας της στιγμής και ότι με αυτό τον τρόπο περνάμε από το παρόν στο παρελθόν και το μέλλον.
Συζητήσαμε για τη σημαντικότητα-λειτουργικότητα του χρόνου στην καθημερινή μας ζωή μέσα από δραματοποίηση π.χ. πάω στο ραντεβού, πάω στο μαγαζάκι, πάω στο γιατρό. Αν δεν είμαι στην ώρα μου θα έχω πρόβλημα.. άρα είναι αναγκαίο να μάθω τους αριθμούς και τι ώρα δείχνει το ρολόι.
Τηρώντας το έθιμο αλλά και λαμβάνοντας προληπτικά μέτρα λόγω της έξαρσης των ιώσεων τιμήσαμε τη βασιλόπιτα της χρονιάς αναδεικνύοντας ποιος έχει και την τύχη στην τάξη μας.
Τα παιδιά μας εργάστηκαν και σε ένα φύλλο εμπέδωσης και ταυτόχρονα εντόπισαν την εποχή που βρισκόμαστε και ζωγράφισαν κάτι σχετικό με την εποχή.
Υποθεματική: Ο καιρός του Χειμώνα
Είδαμε σχετικό βίντεο στο yuo tube για τον καιρό του χειμώνα μετά συζητήσαμε στην τάξη για τον καιρό και καταλήξαμε ότι δεν έχουμε βαρύ χειμώνα, ότι το πολύ πρωί έχει κρύο, μετά ανεβαίνει η θερμοκρασία, δεν έχει χιονίσει ακόμη και ότι δεν βρέχει συχνά.
Τι μπορεί να συμβαίνει με τον καιρό? εδώ μιλήσαμε για την κλιματική αλλαγή..
Τα παιδιά ζωγράφισαν για τον Χειμώνα
Τα αξεσουάρ του Χειμώνα.
Αρχικά μέσα από προβληματισμό για το πως ζεσταινόμαστε το Χειμώνα, έγινε συζήτηση μέσα από την μαιευτική μέθοδο, όπου τα παιδιά μέσα από κριτική σκέψη διατύπωσαν τις απόψεις τους.
Μετά τα παιδιά από τη γωνιά των μεταμφιέσεων κατόπιν της παρότρυνσης της νηπιαγωγού έψαξαν και βρήκαν χειμωνιάτικα αξεσουάρ: σκουφί, γάντια, μπουφάν , κασκόλ με τα οποία έκαναν διάφορες φωτογραφήσεις.
Τα παιδιά με τα παραπάνω αξεσουάρ που βρήκαν εμπλούτισαν τον πίνακα αναφοράς.(ενεργητική μάθηση-ανακαλυπτική μάθηση)
Ηχογράφηση: Τα παιδιά λένε το τραγούδι.
Τα παιδιά παίζουν το παιχνίδι του μαέστρου: Τα παιδιά είναι στη σειρά και ο μαέστρος ακουμπά και το παιδί ενεργοποιείται λέγοντας το αξεσουάρ που φορά ή που κρατά.
Ηχογράφηση: Τα παιδιά λένε τα αξεσουάρ του Χειμώνα
Τα παιδιά ακούν στον υπολογιστή (yuo tube) το τραγούδι: Τα ρούχα του Χειμώνα, από την χορωδία του Σπύρου Λάμπρου και μαθαίνουν το τραγούδι.
Επίσης τα παιδιά δημιούργησαν πάζλ με τα αξεσουάρ του Χειμώνα που βρήκαν στη γωνιά μεταμφίεσης στο my pazzle και αρχίζουν ομαδοσυνεργατικά να το παίζουν στον υπολογιστή.
Ανεστραμμένη μάθηση: Τα παιδιά μπορούν να παίζουν το παζλ και στο σπίτι τους στο παρακάτω λίνκ
Τα παιδιά εργάστηκαν δημιουργικά και σε χαρτί Α4
Τα μέσα Θέρμανσης
Τα παιδιά παρακολούθησαν βίντεο στο yuo tube και ταυτόχρονα έλεγαν ποιο είδος θέρμανσης έχουν στο σπίτι τους.
Ηχογράφηση: Τα παιδιά λένε τα μέσα θέρμανσης
Επίσης συζητήσαμε για την συγκυρία της ακρίβειας στο ενεργειακό υλικό: φυσικό αέριο, ξύλα, πετρέλαιο, ρεύμα.
Διαχείριση κρίσεων: Ψυχραιμία, σύγκριση τιμών και σωστές επιλογές
Μιλήσαμε ακόμη για τις εναλλακτικές μορφές ενέργειας(ήλιος) και το κατάλληλο ενεργειακό σπίτι: μόνωση, αντλίες θέρμανσης κ.λ.π. για ποιο οικονομική -οικολογική χρήση. Καταλήξαμε σε συμπέρασμα ότι πρέπει να δημιουργήσουμε δικές μας σύγχρονες μορφές ενέργειας αξιοποιώντας τον ήλιο και το νερό και όχι να είμαστε εξαρτώμενοι από άλλες χώρες.
Ανάπτυξη κριτικής σκέψης: Τα σχολείο μας είναι ενεργειακό? Αν όχι εσείς τι θα κάνατε για να γίνει?
Τα παιδιά αξιοποιώντας τις προυπάρχουσες γνώσεις: είπαν ότι το σχολείο τους έχει καλοριφέρ , έχει χονδρά τζάμια και για πιο οικονομικά θα μπορούσε να γίνει εξωτερική μόνωση, να εκμεταλευτούμε τον ήλιο και το νερό.
Τα παιδιά εργάστηκαν δημιουργικά και σε χαρτί Α4
Αναστοχασμός
Στο τέλος τα παιδιά έκαναν τον αναστοχασμό τους παρατηρώντας το βιβλιαράκι που δημιούργησαν, επιλέγοντας δραστηριότητες που τους άρεσαν με επιχειρήματα, παρουσιάζοντας κάποια έργα στην ολομέλεια και σχετική συζήτηση με την ολομέλεια.
Η ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΣ
Ζούζουλα Αικατερίνη