Φθινοπώριασε…
28η Οκτωβρίου 1940
Ζωγραφίζω σαν τον Βασίλι Καντίνσκι… και άλλα πολλά.
Επεξεργαζόμαστε τη Θεματική Ενότητα ” Σχήματα”.
Όλα ξεκινούν από μια τελεία που γίνεται ευθεία , καμπύλη μα και σπείρα, μια γίνεται ζικ ζακ μια κύκλος που κυλά.
Διανύουμε διαδρομές που χαράζουμε με χαρτοταινία στο πάτωμα. Περπατάμε , οδηγούμε αυτοκίνητα , τη σκούπα…
Γράφουμε με όσπρια και ζυμαρικά γραμμές …
Μια άλλη εκδοχή αυτής της άσκησης έγινε με άμμο . Γράψαμε με τα δαχτυλάκια μας γραμμές και σχήματα και πολύ ευχαριστηθήκαμε. Ρίχνουμε το ζάρι και …
Δείχνουμε στα παιδιά πίνακες ζωγραφικής όπως:
παρατηρούμε ότι εικονίζουν σχήματα -κάτι ασυνήθιστο . Τα διακρίνουμε και τα ονομάζουμε. Ψηφίζουμε ποιον πίνακα θα θέλαμε στο δωμάτιό μας αλλά κα στην τάξη μας. Φτιάχνουμε λοιπόν τον πίνακα “ομόκεντροι δακτύλιοι ” του Βασίλι Καντίνσκι.
Τόσο μας ενέπνευσε αυτός ο πίνακας που συνεχίσαμε με πλαστελίνη να φτιάχνουμε ομόκεντρους κύκλους.
Πηδώ από σχήμα σε σχήμα
Το κάθε παιδί διαλέγει ένα σχήμα και πρέπει να το βάλει στο αντίστοιχο στεφάνι. Προσοχή για να φτάσουμε περπατάμε μόνο πάνω στο σχήμα που έχουμε διαλέξει.
ΧΡΩΜΑΤΑ
Τί θα κάνατε αν όλα στο σπίτι σας ήταν μαύρα ή αν ο αγαπημένος σας γάτος γινόταν πολύχρωμος κι αστείος; Τις απαντήσεις μας δίνει η Μάγισσα Παλάβω που φέρνει τα πάνω κάτω με τα χρωματομπερδέματα …μέχρι που καταλαβαίνει πόσο πολύ υποφέρει ο αγαπημένος της Μαυρής κι επαναφέρει τα χρώματα όπως πραγματικά είναι.
Πώς να νιώθει ο Μαυρής; Θα μας άρεσε να μας έκαναν το ίδιο; Μήπως να σκεφτούμε πως φερόμαστε στα ζωάκια ; Δεν θέλουμε να υποφέρουν και να στενοχωριούνται σαν τον Μαυρή.
Ποιος θα βάλει πρώτος τα πράγματα στην σχολική τσάντα; Διαλέγουμε χρώμα και ξεκινάμε…
Ρίχνω το χρωμοζάρι και ψαρεύω το σωστό χρωμοσυννεφάκι .
Μίξεις χρωμάτων. Τί θα γίνει αν ενώσουμε τις βαμμένες παλαμίτσες μας;
Το διασκεδάσαμε πολύ αναμείξαμε χρώματα , υποθέσαμε τι χρώμα θα βγει , επιβεβαιώσαμε ή όχι τις αρχικές μας υποθέσεις.
Το αρχικό μου γράμμα κι εγώ…
Το όνομά μας , ένα κείμενο με αξία…
Το όνομα για κάθε παιδί είναι το πρώτο και μοναδικό κείμενο που μαθαίνει να γράφει και ν’ αναγνωρίζει. Η προσέγγιση του ονόματος γίνεται με τρόπο διασκεδαστικό αλλά και διδακτικό.
Βρίσκουμε το όνομά μας , το κόβουμε σε μικρά κομμάτια.
Συνθέτουμε το όνομά μας και κάνουμε συγκρίσεις ,ποιος έχει περισσότερα γράμματα ,ποια ονόματα ξεκινούν από το ίδιο γράμμα …
Αφαιρούμε το αρχικό γράμμα και διασκεδάζουμε πολύ λέγοντας τα ονόματα χωρίς το αρχικό γράμμα. Έτσι η Λεονόρα έγινε Εονόρα και ο Τάσος -Άσος , ο Δημήτρης- Ημήτρης και ο Χαλίντ Αλίντ.
Αραδιάζουε τα αρχικά μας γράμματα με σκοπό κάθε παιδί να ξεχωρίσει το δικό του χρησιμοποιώντας ένα καλαμάκι . Ρουφώντας τον αέρα μέσα από το καλαμάκι κρατάμε κολλημένο το γράμμα στο στόμιο και το μεταφέρουμε χωρίς να πέσει. Αλλά και να πέσει δεν πειράζει , τουλάχιστον προσπαθήσαμε.
Από πόσα κομμάτια αποτελείται τ’ όνομά μου;
Τα παιχνίδια γνωριμίας με τ’ όνομά μας συνεχίζονται…
Όσες συλλαβές έχει το όνομά μου τόσες φορές χτυπώ παλαμάκια, ποδαράκια, κλείνω ματάκια, βάζω τουβλάκια κ.ο.κ
27 Σεπτεμβρίου: Ημέρα αθλητισμού.
Την Παρασκευή 27-9 σε όλα τα σχολεία της χώρας γιορτάστηκε η η μέρα αθλητισμού. Αφού συζητήσαμε με τα παιδιά τα οφέλη του για το ανθρώπινο σώμα και την υγεία, ρωτήσαμε ποιοι γυμνάζονται και με ποιο συγκεκριμένο άθλημα ασχολούνται. Μετά κάνοντας παντομίμα μάντευαν σε ποιο άθλημα αναφερόμασταν. Τέλος, δεν ήταν δυνατόν να μην αναφερθούμε στην αρχαία Ελλάδα -γενέτειρα των Ολυμπιακών Αγώνων και στη σημασία που έδιναν στη γυμναστική στα σχολεία οι αρχαίοι ημών πρόγονοι.
Το πιο διασκεδαστικό και δελεαστικό μέρος του μαθήματος ήταν όταν περάσαμε στην αυλή, χώρο δράσης για τα παιχνίδια που είχαμε προετοιμάσει.
ΠΡΩΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ
Στήσαμε τα στεφάνια στη σειρά έχοντας 2 ποτήρια μέσα και 2 έξω εναλλάξ.
Η οδηγία έλεγε να πηδούν σε κάθε στεφάνι και να βάζουν μέσα ή να βγάζουν έξω τα ποτήρια.
ΔΕΥΤΕΡΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ
Δύο παιδιά κρατούν ένα σχοινί μέσα στο οποίο έχουν περάσει δύο στεφάνια. Οι παίχτες πρέπει να σηκώνουν ένα-ένα το στεφάνι, να το κυλούν στο σχοινί και να το περνούν από το κεφάλι του δεύτερου παιδιού που κρατάει το σχοινί. Παιχνίδι συντονισμού κινήσεων και ταχύτητας, όπου νικητής είναι αυτός που θα περάσει πρώτος τα στεφάνια του από τη μία πλευρά στην άλλη. Για μεγαλύτερη αγωνία χωρίσαμε τα παιδιά σε δύο ομάδες.
ΤΡΙΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ
Στήνουμε τέσσερα στεφάνια διαφορετικού χρώματος και τέσσερις κώνους. Πρέπει τα παιδιά να βάλουν τον κάθε κώνο στο αντίστοιχο στεφάνι ίδιου χρώματος.
Ο αγώνας ξεκινά!
Το παλάτι του/της…
Η αναγνώριση και η γραφή του ονόματος του κάθε παιδιού είναι από τους στόχους των πρώτων ημερών. Κάποια το γνωρίζουν ερχόμενα στο νηπιαγωγείο, κάποια όχι. Λέγοντας τους μία ιστορία για ένα βασιλιά και τη σύζυγό του τη βασίλισσα που ζούσαν αγαπημένοι, τους προτείνουμε να ζωγραφίσουν το παλάτι τους, αλλά πρέπει να έχει το όνομά τους σε μία επιγραφή για να ξεχωρίζει το κάθε βασίλειο. Αφού το βρουν ανάμεσα στα υπόλοιπα, χρωματίζουν το παλάτι και κόβουν με το ψαλίδι ένα-ένα το κάθε γράμμα από το όνομα τους σαν να είναι ψηφίδες.
Μετά τα κολλούν ταυτίζοντάς τα με το ολόκληρο όνομα που έχουν ως πρότυπο στο πάνω μέρος της ζωγραφιάς τους. Νιώθουμε μεγάλη ικανοποίηση, όταν διαπιστώνουνε ότι κάποια νήπια δε χρειάζονται καθόλου την καρτέλα τους, αλλά το συνθέτουν μόνα τους χωρίς βοήθεια!
Τα βασίλεια έτοιμα να στολίσουν την τάξη μας.
Τα χέρια δεν είναι για να δέρνουμε…
Αυτήν την εβδομάδα τα χέρια μας είχαν την τιμητική τους… διαβάσαμε το παραμύθι ” τα χέρια δεν είναι για να δέρνουμε” και προβληματιστήκαμε για το πόσο πράγματα κάνουν τα χέρια μας. Καλά και κακά. Απορρίπτουμε καθετί κακό που μπορούν να κάνουν τα χέρια – τσιμπήματα, σπρωξιές, κλοπές, ξυλιές, χειρονομίες . Κρατάμε μόνο τα “καλά” μας χέρια κι αρχίζει το παιχνίδι.
Το στόμα σφαλίζει και μιλάνε μόνο τα χέρια.
Αγαπιούνται, θυμώνουν, σταματάνε, μιλάνε, περπατάνε, κάνουν διάλειμμα.
Παίζουμε το παιχνίδι της παντομίμας μαντεύοντας τι κάνει το κάθε παιδί με τα χέρια του
Ζωγραφίζουμε φατσούλες στα δάχτυλα μας ,παίζουμε με τις δαχτυλόκουκλές μας.
Τα χέρια συνεργάζονται…
να μην πέσει η μπάλα
Ας διπλώσουμε το τραπεζομάντηλο…
Τα καταφέραμε!
Φτιάξαμε χέρια χρωματιστά
Τη σκάλα της ΦΙΛΙΑΣ-ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ -ΤΗΣ ΒΟΘΕΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ.