Φ.Ε.: Το ημερολόγιο ενός σπασίκλα, 1η χρήση (4 δ.ώ.)

Σε αυτό το φύλλο εργασίας ασχολούμαστε με ένα άλλο τύπο ημερολογίου που εμπεριέχει μέσα και σκίτσα και έχει περισσότερο χιουμοριστικό χαρακτήρα. Παρόλα αυτά, μέσα από το χιούμορ μιλάει για τις ανθρώπινες σχέσεις που αναπτύσσονται σε οικογενειακό, σχολικό και γενικότερα κοινωνικό περιβάλλον. Συνδέεται επομένως και με το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής. Άλλα μαθήματα με τα οποία σχετίζεται εμφανώς είναι η Γλώσσα και τα Εικαστικά.

Σκοπός μας είναι να μελετήσουν τα παιδιά τις διάφορες σχέσεις που αναπτύσσονται στα εκάστοτε κοινωνικά σύνολα αλλά και τους κανόνες που τα διέπουν μέσα από ευχάριστες δραστηριότητες. Επιπλέον, θέλουμε να παράγουν ένα ελεύθερο κείμενο, όπως το επιθυμούν οι ίδιοι και να φτιάξουμε μια ανθολογία με τις δικές τους ιστορίες ώστε να γνωρίσουν ο ένας καλύτερα τον άλλο αλλά και να διασκεδάσουν.

  1. Παρουσιάζουμε το βιβλίο με το διαφημιστικό βίντεο που έχουμε αντλήσει από το διαδίκτυο.
  2. Μιλάμε λίγο για τους ήρωες του ημερολογίου και διαπιστώνουμε αν έχουν έρθει σε επαφή με το κείμενο αυτό. Εξηγούμε την μορφή του κειμένου (ημερολόγιο – κόμικ) και τον σκοπό χρήσης αυτής της μορφής.
  3. Μέσα από προβολέα δείχνουμε τα κείμενα που έχουμε σκανάρει και τα χωρίζουμε σε τρεις κατηγορίες: οικογένεια, σχολείο, φιλία.
  4. Συζητούμε λίγο για τα κείμενα και προσπαθούμε να δούμε αν ταυτίζονται με κάποια από τα γεγονότα ή αν έχουν αντίστοιχες εμπειρίες. Αφήνουμε να εκφραστούν άνετα, χωρίς να λογοκρίνουμε.
  5. Μοιράζουμε το φύλλο εργασίας. Εξηγούμε ότι θα δημιουργήσουμε ένα ημερολόγιο τάξης. Σε αυτό, σε πρώτη φάση, ο καθένας θα γράψει μια δική του ιστορία, με όποιο τρόπο θέλει αρκεί να ανήκει στις τρεις παραπάνω κατηγορίες. Στην συνέχεια τα κείμενα αυτά θα γίνουν ένα ενιαίο βιβλίο για να το μοιραστούμε όλοι μας. Εξηγούμε ότι το βιβλίο μας θα έχει εξώφυλλο, ηλεκτρονική μορφή και φυσικά συγγραφείς όλους τους μαθητές.
  6. Δίνουμε τον απαραίτητο χρόνο, χωρίς να τα πιέζουμε. Αν δεν ολοκληρώσουν, μπορούμε να το συνεχίσουμε και σε επόμενο μάθημα. Μπορούν άνετα να επικοινωνούν μεταξύ τους κατά την διάρκεια της καταγραφής των ιστοριών τους.
  7. Συγκεντρώνουμε το υλικό. Αν θέλουν να το διαβάσουν στους συμμαθητές τους, μπορούν.
  8. Για να κλείσουμε την ενότητα τους δείχνουμε το τρέιλερ της ομότιτλης ταινίας η οποία βασίζεται φυσικά στο βιβλίο.

ΕΠΕΚΤΑΣΗ: Καλό είναι να γράψουμε τα κείμενα των παιδιών στον υπολογιστή και να φτιάξουμε ένα βιβλίο για όλη την τάξη και να μπει στην «Βιβλιοφίλη» μας για να έχουν πρόσβαση σε αυτό όλοι οι μαθητές μας.



Λήψη αρχείου