Φ.Ε.: Συμμετοχή στον μαραθώνιο ανάγνωσης Άλκη Ζέη (14×2 δ.ώ.)

Αποφασίσαμε με τα παιδιά της τάξης να συμμετάσχουμε στο μαραθώνιο ανάγνωσης με θέμα τα βιβλία της Άλκη Ζέη. Δηλώσαμε λοιπόν συμμετοχή και ξεκινήσαμε να διαβάζουμε τα βιβλία της.

Τα βιβλία που έπρεπε να διαβάσουμε ήταν:

  • Ο μεγάλος περίπατος του Πέτρου.
  • Η Κωνσταντίνα κα οι αράχνες της.
  • Η μωβ ομπρέλα.
  • Κοντά στις ράγιες.

Για να εντάσσεται περισσότερο στα πλαίσια του προγράμματός της φιλαναγνωσίας, «προσαρμόσαμε» τον διαγωνισμό στα μέτρα μας. Οργανώσαμε τις ακόλουθες δράσεις:

  1. Τα παιδιά χωρίστηκαν σε 4 ομάδες, όσα και τα βιβλία που έχουμε να διαβάσουμε.
  2. Δημιουργήθηκε ένας φάκελος για κάθε βιβλίο μέσα στον οποίο θα έπρεπε να συμπληρώσουν ορισμένα στοιχεία. Την πρώτη μέρα μπορούσαν ξεφυλλίσουν το βιβλίο και σημειώσουν τη συγγραφέα, τον εκδοτικό οίκο, το θέμα του βιβλίου, τους βασικούς πρωταγωνιστές και το πρόσωπο που αφηγείται την ιστορία. (αναμένεται να διαρκέσει 2 δ.ω.)
  3. Κάθε βδομάδα η κάθε ομάδα αποφάσιζε για το ποιο παιδί θα συνεχίσει την ανάγνωση του βιβλίου. Ο κάθε αναγνώστης διάβαζε τουλάχιστον το σύνολο των σελίδων που του αναλογούσε και στη συνέχεια όσο περισσότερο επιθυμούσε. Από το κομμάτι που είχε αναλάβει να διαβάσει σημείωνε στο φάκελο τα βασικά γεγονότα, τους πρωταγωνιστές και τα καινούρια πρόσωπα, την σχέση τους με τον βασικό ήρωα και κάποια στοιχεία του χαρακτήρα τους ή της εξωτερικής τους εμφάνισης. Αυτό φάνηκε να βοηθά ιδιαίτερα τις ομάδες καθώς σε κάθε συνάντηση το πρόσωπο που είχε διαβάσει το κείμενο έπρεπε να ενημερώσει την υπόλοιπη ομάδα για την συνέχεια της ιστορίας. Έτσι, διάβαζε τις σημειώσεις του και δεν μπορούσε να παραλείψει τίποτα το σημαντικό (ή και ασήμαντο).
  4. Μετά το στάδιο της ενημέρωσης της υπόλοιπης ομάδας ακολουθούσε η διατύπωση ερωτήσεων. Η κάθε ομάδα σχημάτιζε ερωτήσεις σε διαφορετικού χρώματος καρτελάκια με θέματα από τα βιβλία για το επιτραπέζιο παιχνίδι που θα σχηματίζαμε στην πορεία των συναντήσεών μας. (μαζί με το βήμα 3 αναμένεται να διαρκέσει 5 x 2 δ.ω.)
  5. Την ολοκλήρωση της μελέτης των βιβλίων ακολουθεί η προετοιμασία των ομάδων για την παρουσίαση των βιβλίων. Κοιτώντας ξανά τις σημειώσεις τους σχηματίζουν ένα μικρότερο κείμενο στο οποίο εξηγούν την ιστορία με λίγα λόγια και εκφράζουν τις απόψεις τους για αυτά που διάβασαν. (αναμένεται να διαρκέσει 2 δ.ω.)
  6. Στη συνέχεια η κάθε ομάδα παρουσιάζει στις υπόλοιπες το βιβλίο που διάβασε χρησιμοποιώντας ως βοήθημα το κείμενο που σχημάτισε νωρίτερα. Εξηγούν την ιστορία, αναφέρονται στους αγαπημένους τους ήρωες και διατυπώνουν την γενική τους άποψη για το θέμα. Έπειτα δέχονται ερωτήσεις από τους συμμαθητές τους και τυχόν απορίες που προέκυψαν κατά την παρουσίαση. (αναμένεται να διαρκέσει 4 δ.ω.)
  7. Οι μαθητές προετοιμάζουν το επιτραπέζιο παιχνίδι της τάξης και δοκιμάζουν τις γνώσεις τους πάνω σε αυτά που διάβασαν και άκουσαν. (αναμένεται να διαρκέσει 2 δ.ω.)
  8. Συμπληρώνουν το φυλλάδιο με τις ερωτήσεις που έχει σταλεί από τον εκδοτικό οίκο και αφορούν τα τέσσερα βιβλία που έχουμε μελετήσει. (αναμένεται να διαρκέσει 2 δ.ω.)
  9. Στα πλαίσια του διαγωνισμού κάθε ομάδα πρέπει να γράψει μια δική της ιστορία με αφορμή μόνο κάποιον τίτλο από τα βιβλία που μελετήσαμε. Συνεπώς διαθέτουμε και ακόμη μια συνάντηση για την παράγωγη αυτού του κειμένου. (αναμένεται να διαρκέσει 2 δ.ω.)
  10. Σαν ολοκλήρωση αυτής της ενότητας και αφού οι μαθητές έχουν παρουσιάσει τα βιβλία που διάβασαν και συνεπώς όλοι έχουν έρθει σε επαφή με το περιεχόμενό τους, τους δίνεται η ευκαιρία να δοκιμάσουν τις γνώσεις που απέκτησαν παίζοντας το επιτραπέζιο που έχουν προετοιμάσει απαντώντας στις ερωτήσεις του. (αναμένεται να διαρκέσει 2 δ.ω.)

ΕΠΕΚΤΑΣΗ: Με την πρόφαση ότι μπορούν να είναι περισσότερο προετοιμασμένοι όλοι για τις ερωτήσεις του διαγωνισμού αλλά και για το επιτραπέζιο παιχνίδι μας, διαθέτουμε τα βιβλία σε όποια παιδιά ενδιαφέρονται μέσα από τα πλαίσια και τους κανονισμούς της «Βιβλιοφίλης» της τάξης μας.

Βοηθητικό υλικό:
Φάκελοι εργασιών   Φάκελος βιβλίων
Εικόνες για ερωτήσεις ομάδων και ταμπλό παιχνιδιού    Εικόνες για το επιτραπέζιο
Κανόνες παιχνιδιού   Παίζοντας με την Άλκη Ζέη



Λήψη αρχείου