Φ.Ε.: Το ημερολόγιο της Άννα Φρανκ (2 δ.ώ)

Το σημερινό φύλλο εργασίας αφορά την ιστορία της εβραιοπούλας Άννα Φρανκ και εντάσσεται, πέραν του μαθήματος της ιστορίας, στα πλαίσια του εορτασμού της 28 Οκτωβρίου 1940. Σκοποί είναι:

  • να γνωρίσουν οι μαθητές την αληθινή ιστορία της,
  • να ταυτιστούν με την ηρωίδα που είναι τόσο κοντά στην ηλικία τους,
  • να αναγνωρίσουν τις δυσκολίες που πέρασε αυτή και η οικογένειά της,
  • να γνωρίσουν την αισιοδοξία και τις φιλοδοξίες που είχε ακόμη και κάτω από τις δύσκολες συνθήκες στις οποίες ζούσε,
  • να αποκτήσουν ιστορική συνείδηση.

Η παρούσα δραστηριότητα δεν περιλαμβάνει φύλλο εργασίας ούτε δραστηριότητες από μέρους των μαθητών. Έχει περισσότερο την μορφή παρουσίασης.

  1. Παρακολούθηση βίντεο με εικόνες του ολοκαυτώματος χωρίς σχολιασμό.
  2. Εκμεταλλευόμενοι την έκπληξη των μαθητών μιλάμε για το κίνημα του Χίτλερ και του Μουσολίνι, μιλάμε για τις κινήσεις τους απέναντι στους Εβραίους, για τις κακουχίες και τα βασανιστήρια στα οποία τους υπέβαλλαν.
  3. Παρακολουθούμε ξανά το βίντεο κάνοντας μετάφραση όπου χρειάζεται και παύση για επεξήγηση των εικόνων.
  4. Δείχνουμε το μόνο βίντεο που έχει διασωθεί και περιέχει την Άννα Φράνκ. Με μια φωτογραφία της στην οθόνη μιλάμε λίγο για την ιστορία της μέχρι την στιγμή που κρύβονται με την οικογένειά της και τους φίλους τους σε ένα σπίτι στο Άμστερνταμ. Εξηγούμε ότι το σπίτι αυτό υπάρχει και είναι επισκέψιμο σαν μουσείο.
  5. Το μουσείο έχει και ιστοσελίδα, την www.annefrank.org την οποία και εκμεταλλευόμαστε την σημερινή μέρα. Στην ιστοσελίδα υπάρχει βίντεο με την ιστορία της Άννας Φρανκ και φωτογραφίες της οικογένειας που δείχνουν την ζωή τους πριν κρυφτούν από του Γερμανούς. Το δείχνουμε κάνοντας μετάφραση όπου χρειάζεται γιατί το site είναι στα αγγλικά.
  6. Εξηγούμε στους μαθητές ότι μπορούμε να επισκεφτούμε την κρυψώνα της οικογένειες μπαίνοντας στο 3D σπίτι τους. Από την εφαρμογή που προσφέρει το site βλέπουμε την κρυψώνα και με την βοήθεια παρένθετων βίντεο που προσφέρει εξηγούμε και μιλάμε για την ζωή όλων όσων κρύβονταν στην σοφίτα.
  7. Με το πέρας της ξενάγησης αναφέρουμε ότι το ημερολόγιο της Άννας Φρανκ σταματά στις 1 Αυγούστου 1944. Τρεις μέρες αργότερα πιάνονται από τους Γερμανούς.
  8. Την ημέρα εκείνη μας περιγράφει η φίλη της Άννα Φρανκ που τους βοηθούσε όσο κρύβονταν μέσα από την συμμετοχή της στην ταινία «Freedom Writters». Δείχνουμε το αντίστοιχο απόσπασμα αφήνοντας τα παιδιά να βγάλουν τα συμπεράσματά τους.
  9. Συνεχίζουμε την ιστορία από εκεί που την αφήνει η ταινία και μιλάμε για το τέλος της ηρωίδας μας και το πώς το ημερολόγιό της κατέληξε στα χέρια όλων μας.
  10. Μία από τις απορίες που προκύπτουν στους μαθητές είναι το τι έπαθαν όσοι πήγαν σε στρατόπεδα συγκεντρώσεως και πώς κατάφεραν να σωθούν. Για να απαντήσουμε μπορούμε να δείξουμε το αντίστοιχο απόσπασμα από την προηγούμενη ταινία όπου επιζήσαντες από το Ολοκαύτωμα και τις κακουχίες των ναζιστών συνομιλούν με κάποιους από τους μαθητές-πρωταγωνιστές της ταινίας.
  11. Μπορούμε να κλείσουμε την ενότητα των παρουσιάσεων λέγοντας πως πολλά μουσεία υπάρχουν για να μας θυμίζουν τις βιαιότητες του Β’ Παγκόσμιου πολέμου. Ένα από τα μουσεία αυτά είναι το σπίτι της Άννα Φρανκ που είδαμε στο διαδίκτυο αλλά και μπορούμε σύντομα να δείξουμε και το μουσείο που επισκέπτονται οι ήρωες της ταινίας. Αν η τάξη το δέχεται, μπορούμε να μιλήσουμε και για το Άουσβιτς.
  12. Τέλος, δείχνουμε το βιβλίο-ημερολόγιο και καλό είναι να το προσθέσουμε στην «Βιβλιοφίλη» μας σε περίπτωση που κάποιος επιθυμεί να το διαβάσει.

ΕΠΕΚΤΑΣΗ: Πολύ όμορφη, συναισθηματική, ευχάριστη και διδακτική είναι και η ταινία «La vita e bella» (Η ζωή είναι ωραία) του Roberto Benini. Τα παιδιά την παρακολουθούν ευχάριστα και τους συναρπάζει. Την ταινία με ελληνικούς υπότιτλους μπορούμε να τη βρούμε εδώ.

Freedom Writers trailer:

La vita e bella trailer: