Φ.Ε. Το ημερολόγιο ενός εξερευνητή (11 δ.ώ.)

.pngΣε αυτό το σχέδιο δράσης εκμεταλλευόμαστε τα υπέροχα βιβλία της Τζένης Κουτσοδημητροπούλου «Το ημερολόγιο ενός εξερευνητή #1 & #2», σε εικονογράφηση της Σάντρας Ελευθερίου, από τις εκδόσεις Ελληνοεκδοτική.

Αφορμή για την ενασχόλησή μας υπήρξε η επικείμενη επίσκεψη της συγγραφέως στο σχολείο μας. Επειδή ο χρόνος μέχρι την επίσκεψη ήταν σχετικά σύντομος (1 μήνας περίπου) σε σχέση με το μέγεθος των βιβλίων, αποφασίσαμε από κοινού με τη συνάδελφο της Ε’ Μαρία Μελά (εγώ έχω Στ’), να μοιραστούμε τους τίτλους και σε συνεργασία να ετοιμάσουμε ως δώρο για τη συγγραφέα ένα παιχνίδι τύπου Trivial Pursuit, βασισμένο στα βιβλία της.

Έτσι λοιπόν, κι αφού τα βιβλία είναι μεγάλα για ανάγνωση μέσω προβολής σε προτζέκτορα, κάθε τάξη χωρίστηκε σε ομάδες, πήρε από ένα αντίτυπο του βιβλίου, ανέλαβε να διαβάσει ορισμένες σελίδες και μέσα από αυτές έπρεπε να βγάλει μερικές ερωτήσεις.

Οι ερωτήσεις χωρίζονταν σε δύο κατηγορίες, μία που είχε να κάνει με την εξέλιξη της ιστορίας του βιβλίου και μία με τους αυτόχθονες λαούς που φιλοξενούνται σε κάθε βιβλίο. Τα είδη των ερωτήσεων έπρεπε να είναι πολλαπλής επιλογής ή σωστού λάθους ενώ έπρεπε να σημειώνεται και η σωστή απάντηση κάθε φορά. Συνολικά κάθε κατηγορία, θα είχε 50 ερωτήσεις. Η Ε’ τάξη μελέτησε το πρώτο βιβλίο «Στη μακρινή Ωκεανία» και η Στ’ το δεύτερο «Στην παγωμένη γη».

Πορεία εργασίας:

  1. Γίνεται μια μικρή παρουσίαση του βιβλίου όπου παρουσιάζονται οι βασικοί ήρωες και εξηγείται ο κεντρικός άξονας της υπόθεσης.
  2. Οι ομάδες χωρίζονται (3 στη δική μας περίπτωση) και αναλαμβάνουν ένα σύνολο σελίδων ώστε να καλυφθούν όλες οι σελίδες (γύρω στις 40 σελίδες μας βγήκε). (1 δ.ώ.)
  3. Καθώς διαβάζουν κάθε κεφάλαιο σημειώνουν τις ερωτήσεις σύμφωνα με τα πρότυπα που έχουμε θέσει. Προσωπικά, είχα μοιράσει χρωματιστά χαρτιά Α4 ώστε στο ένα χρώμα να σημειώνουν ερωτήσεις που έχουν να κάνουν με την ιστορία του βιβλίου και στο άλλο με τους αυτόχθονες λαούς. Στο τέλος συλλέγονται οι ερωτήσεις και ψηφιοποιούνται από τις εκπαιδευτικούς. (4 δ.ώ.)
  4. Επειδή η κάθε τάξη είχε ένα βιβλίο να δουλέψει αλλά το επιτραπέζιο αφορά και τα δύο βιβλία, οι ομάδες σημειώνουν μια μικρή περίληψη του τμήματος που είχαν αναλάβει. Η περίληψη οργανώνεται σε ένα ενιαίο κείμενο. (1 δ.ώ.)
  5. Τα δύο τμήματα συναντιούνται (σύμφωνα με τις Covid προδιαγραφές, πάντα) και παρουσιάζουν το βιβλίο με το οποίο ασχολήθηκαν στην άλλη τάξη. Με αυτό τον τρόπο, αφενός όλοι γνωρίζουν το περιεχόμενο και των δύο βιβλίων και αφετέρου μπλέκουμε – εξηγούμε κομμάτια της ιστορίας που απαντώνται και στα δύο βιβλία. (1 δ.ώ.)
  6. Το ολοκληρωμένο επιτραπέζιο παρουσιάζεται στα παιδιά και κάθε τάξη το δοκιμάζει στην αίθουσά του. Εμείς είχαμε ετοιμάσει 4 τέτοια επιτραπέζια οπότε τα μοιραστήκαμε και οργανώσαμε το παιχνίδι μας σε δύο ταμπλό και αντίστοιχες ομάδες παιδιών. (2 δ.ώ.)
  7. Αφιερώνουμε 1 διδακτική ώρα για την παραγωγή και σημείωση ερωτήσεων που θα θέλαμε να κάνουμε στη συγγραφέα κατά την επίσκεψή της. (1 δ.ώ)
  8. Όταν η συγγραφέας επισκέφτηκε το σχολείο μας, αφιέρωσε χρόνο σε κάθε τάξη ξεχωριστά. Όποτε είχαμε τη δυνατότητα να της κάνουμε ερωτήσεις που προέκυψαν κατά την επεξεργασία των βιβλίων αλλά και ερωτήσεις που αφορούν τη διαδικασία συγγραφής και έκδοσης γενικότερα. (1 δ.ώ.)
  9. Αποχαιρετώντας την, της χαρίσαμε ένα από τα επιτραπέζια που δημιουργήσαμε ως ευχαριστήριο δώρο τόσο για την επίσκεψή της όσο και για τις όμορφες στιγμές που μοιραστήκαμε με τους ήρωες του βιβλίου της!

Επέκταση σχεδίου εργασίας:
Συμμετείχαμε σε μια δράση «δίδυμων αναγνώσεων» που οργάνωσε το τοπικό μας ΠΕΚΕΣ κατά την οποία θα παρουσιάζαμε διαδικτυακά σε μια τάξη άλλου σχολείου ένα απόσπασμα κάποιου βιβλίου. Αντίστοιχα κι εκείνη θα έκανε το ίδιο. Η δική μας τάξη λοιπόν, παρουσίασε το παραπάνω βιβλίο, διαβάζοντας την περίληψή του και 3 κεφάλαια που μας είχαν κινήσει το ενδιαφέρον. Η όλη δράση διήρκησε περίπου 2 διδακτικές ώρες.

 

Η ολοκλήρωση του project σε τόσο σύντομο διάστημα, δε θα μπορούσε να γίνει αν δεν είχα την ακούραστη συνάδελφο Μαρία Μελά να βάζει τις πλάτες της, να προσφέρει τις συμβουλές της, να εισακούει τα τελειομανή μου σχόλια, να με βοηθά!! Την ευχαριστώ θερμά, που στήριξε και αγάπησε την όλη προσπάθεια.

Ένα μεγάλο ευχαριστώ πάει επίσης στην Playground Learning για την απλόχερη προσφορά του υλικού της! Τα πλαίσια στις καρτέλες των ερωτήσεων, κάποιες γραμματοσειρές και οι φούσκες διαλόγου που υπάρχουν στις φωτογραφίες είναι δικά της δημιουργήματα που έδωσαν αυτό το κάτι παραπάνω στην ιδέα μας.

Το επιτραπέζιο:     Trivial Pursuit

Οι κανόνες του παιχνιδιού:    Κανόνες

Τα πιόνια:   Πιόνια

Τα παραπάνω εκτυπώνονται και πλαστικοποιούνται για να είναι πιο ανθεκτικά. Πιο ειδικά, τα πιόνια εκτυπώθηκαν 2 φορές, κόπηκαν, κάθε φιγούρα είχε δύο όψεις (μπρος – πίσω η ίδια μορφή), πλαστικοποιήθηκαν και κόπηκαν εκ νέου. Στη συνέχεια, πάνω σε μια λαδόκολλα μπήκε λίγη ρευστή σιλικόνη και πάνω της στερεώθηκαν τα πλαστικοποιημένα πιόνια.

Οι καρτέλες των ερωτήσεων:
Ιστορία 1ου ημερολογίου   (κίτρινο Α4)
Αβορίγινες – Μαορί (1ο ημερολόγιο)   (πορτοκαλί Α4)
Ιστορία 2ου ημερολογίου    (μοβ Α4)
Ινουίτ (2ο ημερολόγιο)      (γαλάζιο Α4)

Τα οπισθόφυλλα:
Ιστορία 1ου ημερολογίου
Αβορίγινες – Μαορί (1ο ημερολόγιο)
Ιστορία 2ου ημερολογίου
Ινουίτ (2ο ημερολόγιο)

Οι ερωτήσεις εκτυπώθηκαν σε διαφορετικά χρώματα χαρτονιών Α4, ανάλογα και με τα χρώματα που χρησιμοποιήσαμε στο ταμπλό, όπως σημειώνεται παραπάνω. Στη συνέχεια εκτυπώθηκαν από την πίσω όψη του Α4 τα οπισθόφυλλα, πάλι ανάλογα με τις κατηγορίες. Τέλος, κόπηκαν ώστε να ξεχωρίσουν κι έτσι δημιουργήσαμε 4 κατηγορίες ερωτήσεων.

2 thoughts on “Φ.Ε. Το ημερολόγιο ενός εξερευνητή (11 δ.ώ.)

Αφήστε μια απάντηση