ΕΝΕΡΓΩ – Αποδεχόμαστε τη συμπερίληψη

Εδώ παρουσιάζεται το πρόγραμμα που εκπονείται κατά το έτος 2021-22 και αφορά τη θεματική ενότητα “Ενεργώ”. Θα ασχοληθούμε με την έννοια της συμπερίληψης και την αποδοχή της διαφορετικότητας, κατανοώντας την ανάγκη της αποδοχής διάφορων κοινωνικών ομάδων, όπως οι γυναίκες, οι αλλόθρησκοι, οι άνθρωποι με αναπηρία ή αυτισμό κ.ά.

Τον αρχικό σχεδιασμό του εργαστηρίου μπορείτε να βρείτε στο: Σχέδιο – Ενεργώ – Συμπερίληψη

1ο εργαστήριο: Το κρυφτό

Πρόκειται για αρχική δράση με εισαγωγή στην έννοια της συμπερίληψης.

2ο εργαστήριο: Οι παραολυμπιακοί αγώνες

Με στοιχεία που οργανώθηκαν στον παραπάνω υπερσύνδεσμο, συνδυάσαμε τη μέρα σχολικού αθλητισμού με το παρόν πρόγραμμα. Τα παιδιά μπήκαν στο εργαστήριο πληροφορικής, επεξεργάστηκαν τις πληροφορίες του υπερσυνδέσμου, έμαθαν για τα παραολυμπιακά αθλήματα.

Ειδικότερα σταθήκαμε στο αγώνισμα του goalball, μάθαμε τους κανόνες του και επιχειρήσαμε να το παίξουμε στο γυμναστήριο του σχολείου. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν τόσο κατά την επεξεργασία των πληροφοριών όσο και στη διάρκεια του αγωνίσματος. 

3ο εργαστήριο: Άννα Φρανκ 

Η πορεία διδασκαλίας που ακολουθήσαμε, εξηγείται στον παραπάνω υπερσύνδεσμο, κάτω από το επιμορφωτικό υλικό που χρησιμοποιήθηκε.

Σε γενικές γραμμές, γνωρίσαμε την ιστορία της Άννας Φρανκ, διαβάζοντας κάθε πρωί, πριν ξεκινήσει το μάθημα, τμήματα του ημερολογίου της. Στη συνέχεια μεταφερθήκαμε στο εργαστήριο Πληροφορικής για να αναζητήσουμε πληροφορίες για την Άννα Φρανκ αλλά και να “επισκεφτούμε” διαδικτυακά το μέρος όπου κρυβόταν για περίπου 2 χρόνια.

Μέσα από αυτή την ιστορία θίξαμε ζητήματα που αγγίζουν όλες τις κοινωνικές ομάδες, όπως ο ρατσισμός, η περιθωριοποίηση, τα στερεότυπα. Έτσι, αναλογιστήκαμε τις συνέπειές τους και αναρωτηθήκαμε πώς δύναται να καμφθούν αυτές οι “διαφορές”.

4ο εργαστήριο: Η ιστορία της Έλεν Κέλερ

Γνωρίσαμε την ιστορία της Έλεν Κέλερ, με μεθόδους που επεξηγούνται στον παραπάνω υπερσύνδεσμο, είδαμε τους τρόπους επικοινωνίας των κωφάλαλων και μάθαμε να λέμε το όνομά μας στη νοηματική.

5ο εργαστήριο: Με λένε Μαλάλα

Σε αυτό το εργαστήριο, γνωρίσαμε την ιστορία της Μαλάλα Γιουσαφζάι που, σε ηλικία 15 ετών, πυροβολήθηκε από τους Ταλιμπάν γιατί διεκδικούσε το δικαίωμα των κοριτσιών στην εκπαίδευση.

Μιλήσαμε για το δικαίωμα στην εκπαίδευση που αφορά τους πάντες, ανεξαρτήτως φύλου, έθνους, σωματικών δυνατοτήτων ή θρησκευτικών πεποιθήσεων. Φτιάξαμε δικές μας αφίσες για να υποστηρίξουμε τον αγώνα της.

6ο εργαστήριο: Δρ. Τέμπλ Κράντιν

Σε αυτό το εργαστήριο μιλάμε για τον αυτισμό και γνωρίζουμε την αληθινή ιστορίa της Τεμπλ Γκράντιν που από μικρή ηλικία διaγνώστηκε με αυτισμό. Η πορεία διδασκαλίας περιγράφεται στον παραπάνω σύνδεσμο.

7ο εργαστήριο: Όλοι μαζί

Στο τελευταίο εργαστήριο αυτής της ενότητας, κουβεντιάσαμε τον όρο συμπερίληψη και πώς τον προσεγγίσαμε βιωματικά μέσα από τα προηγούμενα εργαστήρια. Στη συνέχεια, δόθηκε ένα φύλλο εργασίας προκειμένου να βοηθήσει τα παιδιά να σχηματίσουν, δουλεύοντας σε ομάδες, αφίσες για τη συμπερίληψη.

Οι παραχθείσες αφίσες συνιστούν ταυτόχρονα εννοιολογικούς χάρτες που αποτυπώνουν τον τρόπο που τα παιδιά αντιλήφθηκαν το θέμα των εργαστηρίων αλλά και μια έμμεση αξιολόγησή τους.

Το φύλλο εργασίας και κάποια επιπλέον στοιχεία μπορείτε να τα βρείτε στον παραπάνω σύνδεσμο.

 

 

Αξιολόγηση του εργαστηρίου:

Το εργαστήριο πραγματοποιήθηκε από τα μέσα Σεπτεμβρίου, ως τα τέλη Νοεμβρίου. Οι στόχοι που τέθηκαν αρχικά, θεωρώ πως εκπληρώθηκαν στο ακέραιο, καθώς το σύνολο των μαθητών έδειχνε επιθυμία για συμμετοχή και διάθεση για έρευνα και διάλογο. Επιπλέον, οι αφίσες που δημιουργήθηκαν στο τελευταίο εργαστήριο ως αξιολογική δραστηριότητα, αποδεικνύουν πως τα παιδιά κατανόησαν τις έννοιες που διαπραγματευτήκαμε, πώς θυμούνταν τα πρόσωπα αλλά και τα γεγονότα τα οποία είχαμε μελετήσει. Τέλος, στις δραστηριότητες που τους ζητήθηκε να εκπληρώσουν στο σπίτι –λόγω περιορισμένου χρόνου- υπήρξε ικανοποιητική ανταπόκριση.

Βέβαια θα πρέπει να καταθέσω ότι δόθηκε αρκετά περιορισμένος χρόνος για ενασχόληση με το θέμα μας. Αυτό μας ανάγκασε να χρησιμοποιούμε ώρες από άλλα σημεία της μέρας μας, προκειμένου να μην κάνουμε εκπτώσεις στις αρχικές μας επιδιώξεις. Επιπλέον, ενώ υπήρχε φανερή διάθεση των παιδιών για να εμβαθύνουμε στις ιστορίες των ηρώων που επιλέξαμε, στάθηκε αδύνατο αφού έπρεπε να «κλείσουμε» το πρόγραμμα για να ξεκινήσουμε νέο κύκλο εργαστηρίων.

Καταληκτικά, θα σημειώσω ότι, ενώ μας δόθηκαν 7 διδακτικές ώρες για ενασχόληση με το θέμα της συμπερίληψης,  εκτιμάται πως χρησιμοποιήθηκαν τουλάχιστον διπλάσιες. Οπότε, εάν κάποιος επιχειρήσει να χρησιμοποιήσει αυτό το πρόγραμμα, ας οργανώσει λίγο καλύτερα τον χρόνο του… 🙂

10 σχόλιαστο “ΕΝΕΡΓΩ – Αποδεχόμαστε τη συμπερίληψη

  1. Συγχαρητήρια, με βοήθησες πολύ στο να οργανώσω την πορεία των εργαστηρίων μου στην τάξη.
    Ευχαριστώ από καρδιάς!!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *