Εφτά Ζευγάρια Και Το Τέκ Ή Θύμιγμα

Θύμιγμα: Τελετουργικός χορός του γάμου. Χορεύεται από εφτά ζευγάρια με πρώτο το ζευγάρι των νεόνυμφων, και ένα μόνο (τέκ), κρατώντας λαμπάδες ή Εφτά ζευγάρια και το τέκ: Πήρε το όνομά του από τους στίχους του τραγουδιού “εφτά ζευγάρια και το τέκ κρατούνε τη λαμπάδα” Λαογραφικά στοιχεία Είναι τραγούδι και ταυτόχρονα χορός του ποντιακού γάμου. Έχει Συνέχεια ανάγνωσης

Θανατί λάγκεμαν

Θανατί λάγκεμαν: Χορός της περιοχής Πάφρας. Είναι ο χορός με τον οποίο αυτοκτόνησαν οι κοπέλες που ήταν κλεισμένες στο κάστρο του ποταμού Αλυ για 48 ημέρες. Λαογραφικά στοιχεία Θανατί΄ Λάγγεμαν ή Κιζλάρ Χοπλαμασί που στην Τουρκική γλώσσα σημαίνει «Πήδημα Κοριτσιών» ή Κιζλάρ Καϊτεσί δηλαδή «μουσικός σκοπός των κοριτσιών» είναι χορός που χόρευαν στην Μπάφρα για Συνέχεια ανάγνωσης

Εμπρ’ Οπίσ΄

Εμπρ’ Οπίς’ : Ονομάζεται και Κερασουντέϊκον Ομάλ ή Λάχανα (από το γνωστό τραγούδι που το χόρευαν ακούγοντας το) ή Εμπρ΄ Οπίσ’. Δεξιόστροφος χορός που χορεύεται σε κλειστό κύκλο, έχει 6 βήματα, η λαβή είναι με τα χέρια λυγισμένα από τους αγκώνες και το πιάσιμο από τις παλάμες. Λαογραφικά στοιχεία Ονομάζεται και Κερασουντέϊκον Ομάλ ή Λάχανα Συνέχεια ανάγνωσης

Εταιρέ

Εταιρέ: Πήρε το όνομά του από τον στίχο του τραγουδιού “πέρνιξον με έταιρε”. Χορευότανε στην Τραπεζούντα. Λαογραφικά στοιχεία Πήρε το όνομά του από το ομώνυμο τραγούδι ο «Έταιρος και η Λυγερή». Ο στίχος πραγματεύεται το ερωτικό συναίσθημα του παλικαριού που φουντώνει μέσα στην φύση αφού έχει σαν θέμα την συμφωνία του παλικαριού με την κοπέλα Συνέχεια ανάγνωσης

Διπλόν ομάλ

Διπλόν ομάλ: Χορός της Περιοχής του Κιουμούς Μαντέν (Μεταλλείο Σίμ) παραλλαγή του Κοτσιχτόν Ομάλ Λαογραφικά στοιχεία Θεωρείται  μια από τις πολλές παραλλαγές του χορού Κοτσιχτόν Ομάλ ο οποίος με διαφορετικές ονομασίες (Εμπρ’ Οπίς, Ομάλιν, Τσαραχότ, Φούλουρ-Φούλουρ, Αρχουλαμάς, Λάχανα, Ομάλ΄ τη Τσαϊνικίας, κ.λ.π) χορευόταν σχεδόν σε ολόκληρο τον Πόντο. Ο χορός συνοδεύεται από τραγούδι και παίζεται Συνέχεια ανάγνωσης

Τίταρα Κάρς Ή Διπλόν Κότσ΄

Διπλόν Κότς: Λέγεται ότι έχει την προέλευση του από την Αρμενία ή Τίταρα ή Τριπάτ: Η ονομασία πάρθηκε από τρία επιτόπια πατήματα της φτέρνας Λαογραφικά στοιχεία Τα Τίταρα του Κάρς είναι χορός που χορεύτηκε από Πόντιους που ήρθαν από την Πρώην Σοβιετική Ένωση και εικάζεται ότι έλκει την καταγωγή του από την Αρμενία. Στην Ελλάδα Συνέχεια ανάγνωσης

Διπάτ Τραπεζούντας

Διπάτ: Το όνομα του χορού στην Τραπεζούντα. Πήρε το όνομά του από τα δύο επιτόπια πατήματα. ή Γιαβαστόν: Σημαίνει αργός χορός ή Κοδεσπενιακόν: Χορός της οικοδέσποινας ή Ομάλ Τραπεζούντας: Το όνομα του χορού στην Ελλάδα Λαογραφικά στοιχεία Διπάτ Τραπεζούντας ή Γιαβαστόν που στην Τούρκικη γλώσσα σημαίνει αργός ή Κοδεσπαινιακόν (χορός της οικοδέσποινας). Είναι αργός χορός δεξιόστροφος με Συνέχεια ανάγνωσης

Γιουβα(ρ)λαντούμ

Γιουβαρλαντούμ: Σημαίνει κατρακύλισμα. Χορός των περιοχών Αγ-Νταγ-Μαντέν και Σαμψούντας. Χορεύεται σε παραλλαγές με διαφορετική μουσική και σε άλλες περιοχές του Πόντου όπως, Αργυρούπολη & Πάφρα Ο πρώτος κρατάει μαντήλι και κάνει λαβύρινθο Λαογραφικά στοιχεία Γιουβα(ρ)λάντουμ ή Γιουβαρλαντούμ. Η ονομασία είναι Τούρκικη και σημαίνει κατρακύλισμα. Τα βήματα του χορού ήταν γνωστά σε ολόκληρο τον Πόντο αφού Συνέχεια ανάγνωσης

Γετίερε

Γετίερε: Χορός της Αργυρούπολης του Πόντου ή Γεντίαρατς: Σημαίνει χορός των 7 διαγωνιζομένων γεντί=εφτά, αρατς=διαγωνισμός ή Γαντίαρα: Σημαίνει εφτά μικρά δρομάκια γεντί= εφτά, αρά =μικρός δρόμος Λαογραφικά στοιχεία Γετίερε Αργυρούπολης λέγεται και Γεντί Αράτς ή Γεντί Αρά (εφτά δρομάκια) και ανήκει στην κατηγορία του Διπάτ. Πρακτικά έχει 12 χορευτικά βήματα (3 τετράδες) χορεύεται σε κύκλο Συνέχεια ανάγνωσης

Γέμουρα

Γέμουρα: Χωριό ανατολικά της Τραπεζούντας. Στην περιοχή Σεβάστειας χορευόταν σαν μία μορφή Τρυγώνας Στα χωριά μεταξύ Γέμουρας – Τραπεζούντας χορευόταν σαν παραλλαγή του εταιρέ. Λαογραφικά στοιχεία Είναι μια μορφή Τρυγόνας  η οποία σε βάθος χρόνου μάλλον έχει διαφοροποιηθεί από την αρχική του μορφή αφού συγγενεύει περισσότερο με το Τέρς Άκνταγ Μα(ν)τέν που και εκείνο κινείται Συνέχεια ανάγνωσης

Top
 
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων