ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ | |||||
ΣΧΟΛΕΙΟ | 1ο Νηπιαγωγείο Διλόφου Βάρης | ΤΜΗΜΑ. | ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ: 2022 – 2023 | ||
Θεματική | ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ-ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ | Υποθεματική | STEM-ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΡΟΜΠΟΤΙΚΗ | ||
ΤΑΞΕΙΣ
(που προτείνονται) |
ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ/ Α’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ | ||||
Τίτλος | “Η Οδύσσεια του διαστήματος» | ||||
Δεξιότητες στόχευσης του εργαστηρίου | Δεξιότητες 21ου αιώνα 4C’s, Ψηφιακές δεξιότητες. | ||||
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα | Εργαστήριο | Δραστηριότητες – (ενδεικτικές) |
Να μάθουν τα παιδιά, μέσα από το παιχνίδι, για το διάστημα και τους πλανήτες.
Επικοινωνία, δημιουργικότητα, κριτική σκέψη, συνεργασία, ψηφιακές δεξιότητες. |
Εργαστήριο 1
Τίτλος: «Ταξίδι από το Διάστημα στη Γη»
Σύνδεση με ΑΠΣ: Γλώσσα, Μαθηματικά, Μελέτη Περιβάλλοντος, Δημιουργική Έκφραση, ΤΠΕ |
|
Να μάθουν τα παιδιά πληροφορίες για το ηλιακό μας σύστημα.
Επικοινωνία, δημιουργικότητα, κριτική σκέψη, συνεργασία, ψηφιακές δεξιότητες. |
Εργαστήριο 2
Τίτλος: “Το ηλιακό σύστημα”
Σύνδεση με ΑΠΣ: Γλώσσα, Μαθηματικά, Μελέτη Περιβάλλοντος, Δημιουργική Έκφραση, ΤΠΕ |
Γη, Άρης, Αφροδίτη, Ερμής, Δίας, Κρόνος, Ουρανός, Ποσειδώνας.
|
Να κατανοήσουν τα παιδιά τον τρόπο που δημιουργείται η ακολουθία της μέρας με τη νύχτα και την αλλαγή των εποχών.
Επικοινωνία, δημιουργικότητα, κριτική σκέψη, συνεργασία, ψηφιακές δεξιότητες. |
Εργαστήριο 3 Τίτλος: “Μέρα-νύχτα και ο χρόνος που κυλάει”
Σύνδεση με ΑΠΣ: Γλώσσα, Μαθηματικά, Μελέτη Περιβάλλοντος, Δημιουργική Έκφραση, ΤΠΕ |
|
Να έρθουν σε επαφή με τον Βίνσεντ Βαν Γκογκ, έναν από τους πιο σημαντικούς ζωγράφους και το έργο του, Έναστρη νύχτα. Να γνωρίσουν το ζωγράφο Θεόφιλο.
Επικοινωνία, δημιουργικότητα, κριτική σκέψη, συνεργασία, ψηφιακές δεξιότητες. |
Εργαστήριο 4 Τίτλος: «Έναστρη νύχτα”
Σύνδεση με ΑΠΣ: Γλώσσα, Μαθηματικά, Μελέτη Περιβάλλοντος, Δημιουργική Έκφραση, ΤΠΕ |
|
Να μάθουν τα παιδιά για τους θεούς της ελληνικής μυθολογίας και να τους συσχετίσουν με τα ονόματα των πλανητών του ηλιακού μας συστήματος.
Επικοινωνία, συνεργασία, κριτική σκέψη, δημιουργικότητα. Αφαιρετική-συνθετική σκέψη, υπολογιστική σκέψη. Δεξιότητες του νου. Προγραμματισμός-ρομποτική. |
Εργαστήριο 5 Τίτλος: “Οι πλανήτες και οι Θεοί του Ολύμπου”
Σύνδεση με ΑΠΣ: Γλώσσα, Μαθηματικά, Μελέτη Περιβάλλοντος, Δημιουργική Έκφραση, ΤΠΕ |
|
Να καλλιεργήσουν τα παιδιά τη δημιουργική τους σκέψη, να φτιάξουν ένα ολοκληρωμένο παιχνίδι τα ίδια, με κανόνες, που να παίζεται και να ολοκληρώνεται.
Δημιουργία, συνεργασία, επικοινωνία, κριτική σκέψη. Σχεδιαστική σκέψη. STEM. |
Εργαστήριο 6
Τίτλος: “ Από τη Γη στο Φεγγάρι. Επιτραπέζιο παιχνίδι.”
Σύνδεση με ΑΠΣ: Γλώσσα, Μαθηματικά, Μελέτη Περιβάλλοντος, Δημιουργική Έκφραση.
|
|
Να μάθουν τα παιδιά ποιά είναι η διαδικασία δημιουργίας ταινιών animation και να προσπαθήσουν να φτιάξουν μία τα ίδια.
Δημιουργία, επικοινωνία, συνεργασία, κριτική σκέψη, ψηφιακές δεξιότητες, παραγωγική μάθηση μέσω των τεχνών,STEM. |
Εργαστήριο 7
Τίτλος: “Η Οδύσσεια του διαστήματος”.
Σύνδεση με ΑΠΣ: Γλώσσα, Μαθηματικά, Μελέτη Περιβάλλοντος, Δημιουργική Έκφραση, ΤΠΕ
|
|
Υλικό: Η/Υ, Διαδραστικός πίνακας, Σύνδεση στο Διαδίκτυο, κινητό, τρίποδο, Βeebot, χαρτόνια, μαρκαδόροι, λαδοπαστέλ, πλαστελίνες. Εφαρμογές: wordart, learningapps, jigsawplanet, stopmotion studio, πρόγραμμα μοντάζ. |
Μπορείτε να δείτε το βίντεο animation εδώ.
|
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ |
|||||
ΣΧΟΛΕΙΟ |
1ο Νηπιαγωγείο Διλόφου Βάρης | ΤΜΗΜΑ. |
ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ: 2021 – 2022 |
||
Θεματική |
Δημιουργώ και καινοτομώ.Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία. |
Υποθεματική |
STEM/Εκπαιδευτική ρομποτική. | ||
ΤΑΞΕΙΣ
(που προτείνονται) |
ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ/ Α’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ |
||||
Τίτλος |
“Ο παππούς Γρίφος και οι άθλοι του Ηρακλή» | ||||
Δεξιότητες στόχευσης του εργαστηρίου |
Δεξιότητες 21ου αιώνα 4C’s, Ψηφιακές δεξιότητες, Δεξιότητες του νου, Δεξιότητες της τεχνολογίας, της μηχανικής και της επιστήμης. |
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα |
Εργαστήριο |
Δραστηριότητες |
Στόχος αυτής της ενότητας είναι να μάθουν τα παιδιά για τον Ηρακλή και τους άθλους του καθώς και για τους Θεούς του Ολύμπου. Κριτική σκέψη, επικοινωνία, δημιουργικότητα, συνεργασία. |
Εργαστήριο 1 Τίτλος: «Ο παππούς Γρίφος αφηγείται…» Σύνδεση με το ΑΠΣ: Γλώσσα, Δημιουργία και Έκφραση-Θεατρική έκφραση. |
Α) Ο παππούς Γρίφος, μία από τις κούκλες της τάξης μας, μας επισκέπτεται και μέσα από εύστοχες ερωτήσεις αφηγείται τους άθλους του Ηρακλή. Τα παιδιά μαθαίνουν για τον αγαπημένο τους ήρωα και τους Θεούς του Ολύμπου, απαντώντας και σχολιάζοντας. Β) Βλέπουμε το βίντεο για τη “Ζωή του Ηρακλή”. Γ) Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες και συζητούν μεταξύ τους και αποφασίζουν τι τους άρεσε περισσότερο. Μετά η κάθε ομάδα με παντομίμα δείχνει στην ολομέλεια την επιλογή της. |
Να δημιουργήσουν τα παιδιά, μέσα από τους άθλους του Ηρακλή, ένα βιβλίο και να συμμετέχουν στη διαδικασία δημιουργίας ενός ψηφιακού. Κριτική σκέψη, συνεργασία, επικοινωνία, δημιουργικότητα. Ψηφιακές δεξιότητες. |
Εργαστήριο 2 Τίτλος: “Το βιβλίο του Ηρακλή, μέρος πρώτο” Σύνδεση με το ΑΠΣ: Γλώσσα, Μαθηματικά, Δημιουργία και Έκφραση, ΤΠΕ |
Α) Σε ένα χάρτη βρίσκουμε την Τίρυνθα, που είχε το παλάτι του ο βασιλιάς Ευρυσθέας και βάζουμε για σημάδι μία πινέζα. Από εκεί, θυμόμαστε και ακολουθούμε τις 6 πρώτες διαδρομές που έκανε ο Ηρακλής, χρησιμοποιώντας μία χρωματιστή κλωστή για κάθε διαδρομή, βάζοντας άλλη μία πινέζα στο τέλος. Συγκρίνουμε τις διαδρομές και μετρούμε τις αποστάσεις. Φτιάχνουμε μία ζωγραφιά για κάθε έναν από αυτούς τους άθλους. Β) Φωτογραφίζουμε τις ζωγραφιές μας και ανοίγουμε ένα νέο βιβλίο στο πρόγραμμα Bookcreator. Περνάμε τις ζωγραφιές μας σε αυτό, επιλέγουμε το στυλ της κάθε σελίδας και γράφουμε το όνομα του κάθε άθλου. Το αποθηκεύουμε. Γ) Παίζουμε παζλ με τους 6 πρώτους άθλους στο JigsawPlanet. |
Να δημιουργήσουν τα παιδιά, μέσα από τους άθλους του Ηρακλή, ένα βιβλίο και να συμμετέχουν στη διαδικασία δημιουργίας ενός ψηφιακού. Κριτική σκέψη, συνεργασία, επικοινωνία, δημιουργικότητα. Ψηφιακές δεξιότητες. |
Εργαστήριο 3 Τίτλος: “Το βιβλίο του Ηρακλή, μέρος δεύτερο” Σύνδεση με το ΑΠΣ: Γλώσσα, Μαθηματικά, Δημιουργία και Έκφραση, ΤΠΕ |
Α) Συνεχίζουμε στο χάρτη τις υπόλοιπες 6 διαδρομές που έκανε ο Ηρακλής με τον ίδιο τρόπο. Συγκρίνουμε τις διαδρομές και μετρούμε τις αποστάσεις. Βρίσκουμε τη μεγαλύτερη και τη μικρότερη. Φτιάχνουμε μία ζωγραφιά για κάθε έναν από τους υπόλοιπους άθλους.
Β) Φωτογραφίζουμε τις ζωγραφιές μας, τις περνάμε στο Bookcreator, γράφουμε τις υπόλοιπες λεζάντες και το βιβλίο μας είναι έτοιμο. Συζητάμε για τα βιβλία, τις διαφορές και τις ομοιότητες των βιβλίων από χαρτί και των ψηφιακών βιβλίων. Γ) Παίζουμε παζλ με τους υπόλοιπους 6 άθλους στο Jigsaw Planet. |
Να μάθουν τα παιδιά, μέσα από το Google earth, για τη Γη, τα τέσσερα σημεία του ορίζοντα και πώς μπορούμε να προσανατολιστούμε.
Κριτική σκέψη, συνεργασία, δημιουργικότητα, επικοινωνία, υπολογιστική σκέψη, αναλυτική και συνθετική σκέψη. Ψηφιακές δεξιότητες. Επίλυση προβλημάτων. Δημιουργία υποθέσεων. |
Εργαστήριο 4 Τίτλος: «Βρίσκω το δρόμο μου” Σύνδεση με το ΑΠΣ: Γλώσσα, Μαθηματικά, Μελέτη Περιβάλλοντος. |
Α) Ανοίγουμε το Google earth και παρατηρούμε τη Γη. Βλέπουμε τον Ήλιο και μιλάμε για το ηλιακό μας σύστημα. Παρατηρούμε, γυρίζοντας τη Γη, πού έχει μέρα και πού νύχτα. Βλέπουμε το εκπαιδευτικό βίντεο Μέρα Νύχτα από το Picou picou. Μιλάμε για τα 4 σημεία του ορίζοντα. Το βορρά, το νότο, την ανατολή που βγαίνει ο ήλιος και τη δύση. Στη συνέχεια περνάμε τις διαδρομές του Ηρακλή που φτιάξαμε στο χάρτη, στα προηγούμενα εργαστήρια,στο Google earth.Προσθέτουμε και φωτογραφίες συνδυάζοντας μέρη και άθλους.
Παρατηρούμε και πάλι τις αποστάσεις αλλά αυτή τη φορά παρατηρούμε και τη μορφολογία του εδάφους. Τα βουνά, τη θάλασσα και αναλογιζόμαστε πόσο χρόνο θα έκανε ο ήρωας για να ολοκληρώσει τους άθλους του, ανάλογα με την απόσταση και τα μεταφορικά μέσα που θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει στη εποχή του και τα συγκρίνουμε με τις δυνατότητες που θα είχε σήμερα. Αναρωτιόμαστε, πώς έβρισκε το δρόμο του; Κάνουμε αναφορά στους αστερισμούς αλλά και στα όργανα που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε σήμερα. Β) Εμείς πώς θα μπορούσαμε να βρούμε το δρόμο μας; Με ποιό όργανο; Προσπαθούμε να φτιάξουμε μία πυξίδα που θα μας δείξει το βορρά. Τα υλικά μας είναι: μία βελόνα ραψίματος, ένα κομμάτι φελιζόλ, ένας μαγνήτης και ένα μπολ με νερό. Βάζουμε το φελιζόλ στο νερό και τρίβουμε τη βελόνα με το μαγνήτη. Κάνουμε υποθέσεις για το τι θα συμβεί. Θα μας δείξει άραγε η πυξίδα το βορρά; Αφού ολοκληρώσουμε τη διαδικασία βγάζουμε τα συμπεράσματα μας. Γνωρίζοντας πλέον που είναι ο βορράς στρέφουμε το σώμα μας προς αυτόν και τον κοιτάμε. Στο δεξί μας χέρι είναι η ανατολή, στο αριστερό μας η δύση και πίσω μας ο νότος. Προσπαθούμε να εντοπίσουμε στο χάρτη τα σημεία του ορίζοντα και να βρούμε τη θέση που είναι τα μέρη που επισκέφτηκε ο ήρωας μας. |
Να καταφέρουν τα παιδιά να βρουν τις λύσεις των αινιγμάτων και να οδηγήσουν τη μελισσούλα-ρομπότ στη σωστή απάντηση. Δημιουργικότητα, κριτική σκέψη, επικοινωνία, συνεργασία, υπολογιστική σκέψη, επίλυση προβλήματος |
Εργαστήριο 5 Τίτλος: “Μπορείς να βρεις τι είναι;” Σύνδεση με το ΑΠΣ: Γλώσσα, Μαθηματικά, ΤΠΕ, Ρομποτική. |
Α) Ο παππούς Γρίφος μας επισκέπτεται, για μία ακόμη φορά, έχοντας φέρει μαζί του τους αγαπημένους του γρίφους-αινίγματα. Ρωτάει τα παιδιά αινίγματα σε σχέση με τους άθλους του Ηρακλή. Π.χ. -Χώμα, λάσπη, κοπριά, έφυγαν μακριά, μαζί με τα νερά. Ποιός άθλος είναι; Τα παιδιά αποκωδικοποιούν τα στοιχεία που τους δίνει ο γρίφος και βρίσκουν τις απαντήσεις. Β) Απλώνουμε το mat της Beebot στο πάτωμα και τοποθετούμε σε διάφορες θέσεις, εικόνες από τον κάθε άθλο. Αν είναι τα παιδιά εξοικειωμένα με τη μελισσούλα και τον προγραμματισμό της, προχωρούν στο παιχνίδι. Σε αντίθετη περίπτωση πρέπει να γίνουν ανάλογες δραστηριότητες. Τα παιδιά χωρίζονται σε ζευγάρια. Τα αινίγματα είναι γραμμένα σε μικρές κάρτες μέσα σε ένα κουτί. ‘Ενας από το κάθε ζευγάρι τραβάει μία κάρτα. Ο παππούς Γρίφος τη διαβάζει και τότε το ζευγάρι συνεργάζεται ώστε να προχωρήσει η μελισσούλα στη σωστή φωτογραφία. Το παιχνίδι τελειώνει όταν η Beebot έχει μαζέψει όλες τις φωτογραφίες. |
Να καταφέρουν τα παιδιά να δημιουργήσουν ρόπαλα και να μάθουν για τα τόξα.Να πειραματιστούν με τις βολές παίζοντας. Συνεργασία, δημιουργικότητα, επικοινωνία, κριτική σκέψη. Επίλυση προβλημάτων, δημιουργική σκέψη. Δεξιότητες σχεδιασμού και υλοποίησης τεχνουργημάτων, επιστημονική σκέψη. |
Εργαστήριο 6 Τίτλος: “Δημιουργώ και παίζω” Σύνδεση με το ΑΠΣ: Γλώσσα, Παιδί και περιβάλλον-Φυσικές επιστήμες-Μηχανική, Μαθηματικά, Δημιουργική έκφραση, ΤΠΕ. |
Α) Συζητάμε για τα όπλα που χρησιμοποίησε ο Ηρακλής. Πώς θα μπορούσαμε να φτιάξουμε κι εμείς ρόπαλα; Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες και η κάθε ομάδα επιχειρεί να φτιάξει από ένα ρόπαλο, με χαρτόνι, χαρτί του μέτρου, χαρτοταινίες και λαδοπαστέλ. Η κάθε ομάδα κάνει τις προτάσεις της. Ψάχνουμε στο διαδίκτυο για άλλες ιδέες και με τη συνδρομή της/του εκπαιδευτικού, αφού αποφασίσουμε τον τρόπο κατασκευής, προχωρούμε στην υλοποίηση του. Β) Ο Ηρακλής χρησιμοποιούσε και τόξο στους άθλους του. Διαβάζουμε ένα βιβλίο για ένα άλλο διάσημο τοξοβόλο, το Γουλιέλμο Τέλλο. Με αφορμή αυτό, παρατηρούμε και συζητάμε για το τόξο και τα βέλη. Πώς είναι φτιαγμένα, πώς λειτουργούν, τι πρέπει να κάνουμε για να βρούμε το στόχο; Αναζητούμε εικόνες και βίντεο στο διαδίκτυο. Ζωγραφίζουμε ό,τι μας έκανε εντύπωση. Γ) Δοκιμάζουμε τις ικανότητες μας στην τέχνη της τοξοβολίας, παίζοντας ένα διαδικτυακό |
Να φτιάξουν τα παιδιά τα δικά τους τόξα και να διασκεδάσουν παίζοντας. Να εμπεδώσουν στην πράξη τις δυνάμεις που ασκούνται κατά την τοξοβολία. Να μάθουν το ευ-αγωνίζεσθαι. Συνεργασία, δημιουργικότητα, επικοινωνία, κριτική σκέψη. Επίλυση προβλημάτων, δημιουργική σκέψη. Δεξιότητες σχεδιασμού και υλοποίησης τεχνουργημάτων, επιστημονική σκέψη. |
Εργαστήριο 7 Τίτλος: “Γίνομαι τοξοβόλος και αγωνίζομαι” Σύνδεση με το ΑΠΣ: Γλώσσα, Παιδί και περιβάλλον-Φυσικές επιστήμες-Μηχανική- Φυσική Αγωγή, Μαθηματικά. |
Α) Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες. Κάθε ομάδα έχει μπροστά της τα εξής υλικά. Ξυλάκια από σουβλάκι, χαρτοταινίες, σκοινάκι, πλαστικά καλαμάκια, πλαστελίνη. Πώς θα μπορούσαμε να φτιάξουμε τόξα με αυτά; Μέσα από καταιγισμό ιδεών, τα παιδιά εκφράζουν τις απόψεις τους για τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να χρησιμοποιηθούν. Φτιάχνουμε τα πρώτα τόξα και τα δοκιμάζουμε. Βλέπουμε πως δε λειτουργούν σωστά και προχωρούμε σε ανασχεδιασμό. Όλοι συμμετέχουν με τις ιδέες τους. Με συνεχή ανασχεδιασμό καταλήγουμε σε τόξα που λειτουργούν. Στη συνέχεια φτιάχνουμε τα βέλη με τον ίδιο τρόπο. Δοκιμάζουμε σε στόχους τα τόξα και τα βέλη που φτιάξαμε. Αξιοποιούνται οι φάσεις της διδακτικής προσέγγισης της διαδικασίας του τεχνικού σχεδιασμού (Engineering Design Process). Β) Με την ολοκλήρωση του προγράμματος και αφού η τοξοβολία είναι ολυμπιακό άθλημα διοργανώνουμε αγώνες στην αυλή. Προσκαλούμε και τους γονείς να αγωνιστούν μαζί μας. |
Υλικό: Η/Υ, σύνδεση στο Διαδίκτυο, εκτυπωτής, φωτογραφική μηχανή, Beebot, JigsawPlanet, Bookcreator, Google earth.