Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
ΣΧΟΛΕΙΟ 1ο Νηπιαγωγείο Διλόφου Βάρης ΤΜΗΜΑ. ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ: 2022 – 2023
Θεματική  

ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ

Υποθεματική ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΨΗ: ΑΛΛΗΛΟΣΕΒΑΣΜΟΣ, ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ
ΤΑΞΕΙΣ

(που προτείνονται)

ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ/ Α’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ
Τίτλος «Τα χέρια δεν είναι για να πονάνε»
 
Δεξιότητες στόχευσης του εργαστηρίου Δεξιότητες 21ου αιώνα 4C’s, Ψηφιακές δεξιότητες.
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα Εργαστήριο Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Να κατανοήσουν οι μαθητές πως όλοι είμαστε ξεχωριστοί, να αποκτήσουν θετική αυτοεικόνα και εκτίμηση προς τον εαυτό τους, να γνωρίσουν ο ένας τον άλλον και να μάθουν να σέβονται τη διαφορετικότητα.

 

Κριτική σκέψη, δημιουργικότητα, επικοινωνία, συνεργασία.

Εργαστήριο 1

Τίτλος: «Πόσο διαφορετικός είμαι;»

 

Σύνδεση με ΑΠΣ:

Γλώσσα, Μαθηματικά, Δημιουργική έκφραση.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Α) Σε σύνδεση και σε συνέχεια με το  προηγούμενο θέμα που έχουμε επεξεργαστεί, «Ο εαυτός μου», παρακολουθούμε μία συμμετοχική παράσταση-θεατρικό παιχνίδι με θέμα τη διαφορετικότητα. Επιλέξαμε την ομάδα ‘ La strada’ και τη «Μαύρη πεταλούδα». Αναστοχαζόμαστε πάνω στην εμπειρία μας, δημιουργούμε τη δική μας ζωγραφιά ο καθένας και διαβάζουμε το βιβλίο «Πες μου γιατί δεν έχουμε όλοι το ίδιο χρώμα», συζητάμε τις απόψεις και τις ιδέες μας με αφορμή το βιβλίο.

Β) Ο καθένας παρουσιάζει στην ολομέλεια το βιβλίο του εαυτού του.

Γ) Παίζουμε με το παιχνίδι Mix & Match και διασκεδάζουμε διαπιστώνοντας τη διαφορετικότητα και την ισότητα. Βγάζουμε φωτογραφίες τα παιδιά, τις κολλάμε σε χαρτόνι και κόβουμε εγκάρσια σε τρία μέρη. Κεφάλι, σώμα, πόδια. Τα ενώνουμε σε ένα βιβλιαράκι όπου μπορούμε να συνδυάσουμε τα διαφορετικά μέρη όπως μας αρέσει.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Να μάθουν τα παιδιά να συνεργάζονται και να επικοινωνούν.

 

Συνεργασία, επικοινωνία, δημιουργικότητα, κριτική σκέψη. Ψηφιακές δεξιότητες.

Εργαστήριο 2

Τίτλος: «Μαζί και χώρια»

 

Σύνδεση με ΑΠΣ:

Γλώσσα, Μαθηματικά, Δημιουργική έκφραση, ΤΠΕ.

Α) Τα παιδιά χωρίζονται σε τυχαία ζευγάρια και ο καθένας ζωγραφίζει το πορτραίτο του φίλου του. Στη συνέχεια παρουσιάζουν τα έργα τους στην ολομέλεια και εκφράζουν τα θετικά τους σχόλια σχετικά με τα έργα τους και το ζευγάρι τους.

Β) Με τυχαία επιλογή τα ζευγάρια γίνονται τετράδες. Αποφασίζουν από κοινού το όνομα της ομάδας τους και δημιουργούν μία συνεργατική ζωγραφιά. Την παρουσιάζουν στην ολομέλεια και αναστοχάζονται με βάση τη συνεργατική εμπειρία τους.

Γ) Οι ομάδες που δημιουργήθηκαν, προσπαθούν να μεταφέρουν το συνεργατικό τους έργο στο πρόγραμμα ζωγραφικής του Υπολογιστή.

Να κατανοήσουν τα παιδιά πως υπάρχουν συμπεριφορές που όταν συμβαίνουν προκαλούν πόνο, σωματικό ή ψυχικό.

 

Κριτική σκέψη, δημιουργικότητα, συνεργασία, επικοινωνία.

 

Εργαστήριο 3

Τίτλος: «Πονάω όταν..»

 

Σύνδεση με ΑΠΣ:

Γλώσσα, Μαθηματικά, Δημιουργική έκφραση.

 

Α) Ακούμε το τραγούδι των Locomondo, «Χέρια σαν κι αυτά». Τραγουδάμε, χορεύουμε και συζητάμε με ποιό τρόπο μπορούν τα χέρια να προκαλέσουν πόνο ή χαρά στους άλλους.

Β) Διαβάζουμε τα βιβλία «Τα χέρια δεν είναι για να δέρνουμε» και «Τα χέρια δε χτυπάνε, τα χέρια αγαπάνε». Δημιουργούμε μία αφίσα ζωγραφίζοντας τα χέρια μας και καταγράφουμε αυτά που μπορούμε και αυτά που δεν μπορούμε να κάνουμε με αυτά. Δημιουργούμε επίσης μία συνεργατική ζωγραφιά με τα χέρια της φιλίας.

Γ) Διαβάζουμε το βιβλίο «Οι λέξεις δεν είναι για να πληγώνουμε». Μέσα από καταιγισμό ιδεών διαπιστώνουμε πως εκτός από τα χέρια και οι λέξεις μπορούν να πληγώσουν. Με οδηγό την παροιμία, «Η γλώσσα κόκκαλα δεν έχει και κόκκαλα τσακίζει», φτιάχνουμε δύο ομαδικές αφίσες. Την πρώτη την ονομάζουμε «Το βάζο με το μέλι» όπου τοποθετούμε τις γλυκές λέξεις και τη δεύτερη «Ο κάδος με τις κακές λέξεις» στον οποίο πετάμε όλες αυτές που μας πληγώνουν και κάνουμε τη σύγκριση.

Να μάθουν τα παιδιά να αναγνωρίζουν πότε ασκείται βία ή εκφοβισμός, πως να τα αντιμετωπίζουν και πως να απαιτούν το σεβασμό προς το πρόσωπο τους.

 

Κριτική σκέψη, επικοινωνία, δημιουργία, συνεργασία.

Δεξιότητες του νου (ανάλυση, σύνθεση, σύγκριση δεδομένων).

Ψηφιακές δεξιότητες.

 

Εργαστήριο 4

Τίτλος: «Τσαλακωμένος εαυτός»

 

Σύνδεση με ΑΠΣ:

Γλώσσα, Μαθηματικά, Δημιουργική έκφραση, Μελέτη Περιβάλλοντος(ανθρωπογενές), ΤΠΕ.

 

Α) Βλέπουμε τις ιστορίες σε μορφή βίντεο «Όλιβερ Μπάτον» «Το παιχνίδι με τα μήλα» και διαβάζουμε «Ο νταής του σχολικού». Στη συνέχεια μέσα από καταιγισμό ιδεών, προσπαθούμε να αποκρυπτογραφήσουμε αυτά που είδαμε, να μιλήσουμε για τα συναισθήματα που μας δημιουργούνται και να βρούμε τα κοινά στοιχεία σε αυτά που είδαμε.

Β) Παίζουμε το παιχνίδι «Ο τσαλακωμένος μου εαυτός». Ζωγραφίζει ο καθένας τον εαυτό του σε ένα μικρό χαρτόνι. Μαζευόμαστε στην ολομέλεια και ο κάθε ένας λέει μία άσχημη φράση (από αυτές που βάλαμε σε προηγούμενο στάδιο στον κάδο) προς τους άλλους. Κάθε φορά που ακούγεται μία άσχημη φράση τα παιδιά τσαλακώνουν το χαρτονάκι τους. Η διαδικασία τελειώνει όταν τα χαρτονάκια έχουν τσαλακωθεί εντελώς.

Στη συνέχεια αναστοχαζόμαστε πάνω στην εμπειρία μας. Μιλάμε για τα συναισθήματα που μας δημιουργήθηκαν και πώς θα μπορούσαμε να αντιδράσουμε σε κάποιον που μας κάνει να αισθανόμαστε άσχημα.

Γ) Γράφουμε σε ένα χαρτί, βάζοντας τις ανάλογες φατσούλες, έναν απλό κανόνα. Ό,τι μας κάνει να γελάμε και να αισθανόμαστε καλά, ακόμα κι αν είναι ένα πείραγμα, είναι εντάξει. Ό,τι όμως μας ενοχλεί και μας δημιουργεί φόβο, ανασφάλεια, στενοχώρια δεν είναι εντάξει. Τότε απαιτούμε συγνώμη και μιλάμε σε κάποιον που μπορεί να μας βοηθήσει.

Το παίζουμε σε ηλεκτρονική μορφή.

https://content.4all.e-me.edu.gr/wp-admin/admin-ajax.php?action=h5p_embed&id=54270

 

Να κατανοήσουν τα παιδιά τα συναισθήματα τους και να αναπτύξουν ενσυναίσθηση για τον άλλο.

 

Κριτική σκέψη, επικοινωνία, συνεργασία, δημιουργία.

Δεξιότητες προγραμματισμού, υπολογιστική σκέψη, STEM.

 

Εργαστήριο 5

Τίτλος: «Το κουβαράκι»

 

Σύνδεση με ΑΠΣ:

Γλώσσα, Μαθηματικά, Δημιουργική έκφραση, Μελέτη Περιβάλλοντος(ανθρωπογενές),ΤΠΕ.

 

Α) Διηγούμαστε μία ιστορία για ένα κοριτσάκι (την ονομάσαμε Αγγελική) που οι συμμαθητές της στο σχολείο την ενοχλούν και την πειράζουν, μιλώντας άσχημα ή ασκώντας βία. Στη συνέχεια δημιουργούμε ένα θεατρικό δρώμενο με την ιστορία. Αφού ολοκληρωθεί το δρώμενο ο κάθε ένας ακουμπάει την Αγγελική αλλά και τους συμμαθητές που την ενοχλούν και προσπαθεί να καταλάβει πώς αισθάνεται αλλά και πώς θα αισθανόταν ο ίδιος αν ήταν στη θέση τους.

Β) Παίζουμε τον «Τσαλακωμένο εαυτό» με τα σώματα μας αυτή τη φορά. Αφού παρατηρήσουμε το κουβαράκι που έχει δημιουργήσει το σώμα μας, με τη βοήθεια ενός εθελοντή, ζωγραφίζουμε σε χαρτί του μέτρου το περίγραμμα του κουλουριασμένου σώματος. Στη συνέχεια διαλέγουμε από εικόνες με συναισθήματα, ποιά είναι αυτά που αντιστοιχούν στη συναισθηματική κατάσταση της «Αγγελικής» και τις κολλάμε στο περίγραμμα του σώματος.

Γ) Τοποθετούμε στο mat της Beebot τις εικόνες με τα συναισθήματα που έχουμε τυπώσει εις διπλούν. Επιλέγουμε τυχαία μία εικόνα από αυτές που δεν έχουμε βάλει στο mat. Οδηγούμε τη Beebot στην ίδια εικόνα και λέμε σε ποιά περίπτωση έχουμε το ίδιο συναίσθημα με την εικόνα.

Δ) Παίζουμε το παιχνίδι «Μπαίνω στα παπούτσια του άλλου». Σχεδιάζουμε σε χαρτί του μέτρου τα παπούτσια του κάθε ένα από την ομάδα. Τα συγκρίνουμε και μετά μπαίνουμε με τη σειρά ο κάθε ένας στα παπούτσια κάποιου, λέγοντας κάτι θετικό γι’ αυτόν. Όταν τα παιδιά εξοικειωθούν με το παιχνίδι μπορούμε να το κάνουμε πιο σύνθετο, προσθέτοντας κάθε φορά μία καινούρια συνθήκη π.χ. πώς θα αντιδράσει ο Γιάννης αν κάποιος του πάρει το μολύβι; Πώς αισθάνεται η Μαρία όταν της πουν πόσο ωραία είναι τα ρούχα της σήμερα; Πώς θα αισθανθεί ο Γιώργος αν του πουν πως δε θέλουν να παίξουν μαζί του;

Να κατανοήσουν τα παιδιά πως ζώντας σε μία κοινωνία η συμπεριφορά μας επηρεάζει τους άλλους και γι’ αυτό δημιουργούμε κανόνες που βοηθούν σε μια καλύτερη συμβίωση.

 

Επικοινωνία, κριτική σκέψη, συνεργασία, δημιουργικότητα.

Ψηφιακές δεξιότητες.

Εργαστήριο  6

Τίτλος: «Μαθαίνω να ζω με τους άλλους»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Α) Στην ολομέλεια συζητάμε για τη συμπεριφορά που μας βοηθάει να είμαστε καλά, να συνεργαζόμαστε και να επικοινωνούμε. Καταγράφουμε σε μία λίστα τις θετικές συμπεριφορές που κάνουν την καθημερινότητα μας στο σχολείο καλύτερη.

Β) Οργανώνουμε τις καταγραφές μας ανά δραστηριότητα, τις φωτογραφίζουμε και τις τυπώνουμε. Τις φωτογραφίες τις ομαδοποιούμε και τις κολλάμε σε ένα χαρτόνι, ώστε να τις βλέπουμε ανά τομέα δραστηριότητας.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Να μάθουν τα παιδιά να είναι υπεύθυνα και να κατανοήσουν πως όταν τηρούμε τους κανόνες που οι ίδιοι έχουμε δημιουργήσει με δημοκρατικό τρόπο, η ομάδα λειτουργεί χωρίς προβλήματα.

 

Κριτική σκέψη, επικοινωνία, συνεργασία, δημιουργικότητα, δεξιότητες πολιτειότητας..

Εργαστήριο 7

Τίτλος: «Συμφωνία»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Α) Κάνουμε μία ανακεφαλαίωση σε όλα αυτά για τα οποία μιλήσαμε και στα συμπεράσματα που καταλήξαμε. Χωριζόμαστε σε ομάδες και η κάθε μία καταγράφει, με τη βοήθεια της/του εκπαιδευτικού, συναισθήματα, κανόνες,  τι κάνουν τα χέρια και οι λέξεις. Η κάθε ομάδα παρουσιάζει τα συμπεράσματα της στην ολομέλεια.

Β) Στα χαρτόνια που έχουμε κολλήσει τις φωτογραφίες των θετικών συμπεριφορών, ο κάθε ένας υπογράφει, βάζοντας το αποτύπωμα και το όνομα του, δείχνοντας ότι συμφωνεί με όλα όσα αποφασίσαμε σαν ομάδα.

Γ) Θεσπίζουμε τα Βραβεία Αναγνώρισης Θετικής Συμπεριφοράς. Στο τέλος κάθε εβδομάδας τα παιδιά ψηφίζουν, από τους συμμαθητές τους, αυτούς που βοήθησαν περισσότερο ώστε να αναπτυχθεί ένα θετικό κλίμα στην τάξη, τεκμηριώνοντας την άποψη τους.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Υλικό: Η/Υ, εκτυπωτής, φωτογραφική μηχανή, e-me, beebot.
Σημειώσεις: Το παρόν Εργαστήριο Δεξιοτήτων επιχειρεί να αναδείξει και να συνδέσει έννοιες όπως η βία, ο εκφοβισμός, οι κανόνες, ο αλληλοσεβασμός, η αυτοεκτίμηση, η διαφορετικότητα. Εκτιμάται πως είναι προτιμότερο να γίνεται μετά από την πρώτη γνωριμία στην τάξη και αφού έχει ήδη δημιουργηθεί η ομάδα. Μετά από αυτό το εργαστήριο μπορεί να ακολουθήσει σχέδιο μαθήματος που αναφέρεται εκτενέστερα στον εκφοβισμό και τις μορφές του.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

“Ο Ιστός της Νέτας”

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
ΣΧΟΛΕΙΟ 1ο Νηπιαγωγείο Διλόφου Βάρης ΤΜΗΜΑ ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ: 2021 – 2022
Θεματική “Ενδιαφέρομαι και ενεργώ” Υποθεματική “Κοινωνική συναίσθηση και ευθύνη”
ΒΑΘΜΙΔΑ/ΤΑΞΕΙΣ

 

ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
Τίτλος “Ο ιστός της Νέτας”   Από το εγώ στο εμείς. Δημιουργία ομάδας
 
Δεξιότητες στόχευσης του εργαστηρίου Δεξιότητες του 21ου αιώνα 4C’s, Δεξιότητες του νου.

 

 

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα Εργαστήριο Δραστηριότητες
Να βοηθήσει τους μαθητές να παρουσιάσουν τον εαυτό τους και να αντιληφθούν πως είναι άτομα ξεχωριστά . Να γνωρίσουν καλύτερα ο ένας τον άλλον. Σεβασμός στη διαφορετικότητα.

 

Επικοινωνία, συνεργασία, κριτική σκέψη, δημιουργία.

Εργαστήριο 1

Τίτλος: “Το βιβλίο μου.”

 

Σύνδεση με ΑΠΣ:

Γλώσσα, Μαθηματικά, Δημιουργική Έκφραση.

 

Α) Διαβάζουμε το βιβλίο “Έλμερ, ο παρδαλός ελέφαντας”. Αφού το διαβάσουμε, συζητάμε με τα παιδιά, τι ήταν αυτό που έκανε τον Έλμερ διαφορετικό; Γιατί ήθελε να αλλάξει χρώμα; Τον αναγνώρισαν οι υπόλοιποι ελέφαντες; Πώς τελειώνει η ιστορία; Γιατί; Στη συνέχεια, σε ένα χαρτονάκι με τον Έλμερ, χωρισμένο σε τετράγωνα με αριθμούς, τα παιδιά βάζουν το ίδιο χρώμα στα τετράγωνα που έχουν τους ίδιους αριθμούς.

 

Β) Φτιάχνει το αρχικό γράμμα του ονόματος του σε μορφή κολάζ, χρησιμοποιώντας διάφορες κορδέλες που τις κολλάει επάνω στις γραμμές.  Με καρτέλες που γράφουν τα ονόματα τους τα παιδιά παίζουν παιχνίδι αντιστοίχισης, όπου μαθαίνουν να αναγνωρίζουν τα ονόματα τους αλλά και τα ονόματα των φίλων τους.

Γ) Το κάθε παιδί φτιάχνει το βιβλίο του.

Δημιουργεί το πορτραίτο του και ζωγραφίζει τα αγαπημένα του: φίλο, οικογένεια, χρώμα, παιχνίδι, φαγητό, κ.α. Όταν ολοκληρωθεί το βιβλίο, κάθε παιδί το παρουσιάζει στην ολομέλεια.

Έτσι τα παιδιά αντιλαμβάνονται πως είμαστε όλοι ίδιοι αλλά και διαφορετικοί.

Να μάθουν τα παιδιά τις έννοιες της συνεργασίας, της επικοινωνίας, της εμπιστοσύνης και της ενσυναίσθησης.

Επικοινωνία, συνεργασία, κριτική σκέψη, δημιουργία.

Εργαστήριο 2

Τίτλος: “Εγώ και το ζευγάρι μου.”

 

Σύνδεση με ΑΠΣ:

Γλώσσα, Μαθηματικά, Δημιουργική Έκφραση-ζωγραφική.

 

Α) Τα παιδιά, με τη βοήθεια των χρωμάτων χωρίζονται σε ζευγάρια. Συζητούν μεταξύ τους για τις προτιμήσεις τους. Κατόπιν, φτιάχνουν την προσωπογραφία ο ένας του άλλου, χρησιμοποιώντας μία ζελατίνα και ανεξίτηλο μαρκαδόρο. Στο τέλος της δραστηριότητας, παρουσιάζει  ο ένας τον άλλο στην ολομέλεια.

Β) “ Ο τυφλός και ο οδηγός του”.

Τα παιδιά παίζουν το παιχνίδι εμπιστοσύνης, “ Ο τυφλός και ο οδηγός του”. Το κάθε μέλος στο ζευγάρι, παίρνει το άλλο παιδί που έχει κλειστά μάτια, και το οδηγεί μέσα στην τάξη, προσέχοντας  το να μην χτυπήσει κάπου.  Όταν τελειώσει ο πρώτος γύρος, οι ρόλοι αλλάζουν και ξεκινάει ο δεύτερος γύρος.

Όταν το παιχνίδι τελειώσει, τα παιδιά συζητούν στην ολομέλεια για τα συναισθήματα που ένιωσαν κατά τη διάρκεια του, πόσο τους βοήθησε ο οδηγός τους και αν αιστάνθηκαν ασφάλεια. Επίσης γίνεται αναφορά και στους ανθρώπους που έχουν προβλήματα όρασης και πόσο δύσκολη μπορεί να είναι γι’ αυτούς  η καθημερινότητα.

 

Να κατανοήσουν τα παιδιά τη δύναμη της συνεργασίας και της από κοινού ανακάλυψης.

Επκικοινωνία, συνεργασία, κριτική σκέψη, δημιουργικότητα, επίλυση προβλημάτων.

Εργαστήριο 3

Τίτλος: “Η δύναμη της συνεργασίας ή ο κρυμμένος θησαυρός.”

 

Σύνδεση με ΑΠΣ:

Γλώσσα, Μαθημετικά, Δημιουργική Έκφραση-ζωγραφική.

 

Α) Τα ζευγάρια της προηγούμενης φάσης ενώνονται σε τετράδες με τυχαίο τρόπο. Κάθονται μαζί και συναποφασίζουν το όνομα της ομάδας τους. Μετά φτιάχνουν μία συνεργατική ζωγραφιά με θέμα το όνομα της ομάδας τους στο καβαλέτο με πινέλα, και την παρουσιάζουν στην ολομέλεια.

Β) Παίζουμε το παιχνίδι του κρυμμένου θησαυρού.  Αφού κρύψουμε ένα αντικείμενο μέσα στην τάξη, οι ομάδες καλούνται να συνεργαστούν ώστε να βρουν το αντικείμενο. Τα στοιχεία που θα τους οδηγήσουν στη λύση,  είναι κρυμμένες εικόνες που δείχνουν το επόμενο σημείο που θα κατευθυνθούν. Στο τέλος όλες οι ομάδες παίρνουν το βραβείο της συνεργασίας.

Να αντιληφθούν τα παιδιά την ύπαρξη των σημαντικών άλλων στη ζωή τους και πώς καλλιεργούνται και λειτουργούν οι ανθρώπινες σχέσεις.

Επικοινωνία, συνεργασία, κριτική σκέψη, δημιουργικότητα.

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

Εργαστήριο 4

Τίτλος: “Δείξε μου το φίλο σου.”

 

Σύνδεση με ΑΠΣ:

Γλώσσα, Δημιουργική έκφραση-ζωγραφική, ΤΠΕ.

 

 

Α) Διαβάζουμε το βιβλίο του Σελ Σίλβερστάιν, “Το δέντρο που έδινε”. Συζητάμε με τα παιδιά για αυτήν την παράξενη φιλία και εκφράζουμε την άποψη μας για το τι σημαίνει φιλία για τον καθένα από εμάς. Τις ιδέες μας τις περνάμε σε ένα συννεφόλεξο.

Β) Διαβάζουμε το βιβλίο “ Ο Λούντβιχ και το σοκολατένιο μπισκότο”. Κατόπιν ζωγραφίζουμε τι θα ήταν αυτό που θα μοιραζόμασταν με το φίλο μας. Συζητάμε για το τι σημαίνει να μοιράζομαι και τις προσδοκίες που έχει ο καθένας για τους φίλους του.

 

 Να μάθουν τα παιδιά να εκφράζουν τα συναισθήματα τους και πως να τα διαχειρίζονται. Να  κατανοήσουν πως όλοι αισθανόμαστε τα ίδια.

 

 

Επικοινωνία, δημιουργικότητα, κριτική σκέψη, συνεργασία.

 

 

 

Εργαστήριο 5

Τίτλος: “Πώς αισθάνεσαι;”

 

Σύνδεση με ΑΠΣ:

Γλώσσα, Μαθηματικά, Δημιουργική Έκφραση-ζωγραφική, Μελέτη Περιβάλλοντος, ΤΠΕ

Α) Δείχνουμε στα παιδιά πίνακες ζωγραφικής , έναν για κάθε βασικό συναίσθημα. “Γυναίκα που κλαίει” Π. Πικάσο, “Η κραυγή” Ε. Μουνκ, “Το πάρτυ”, Α. Ρενουάρ, “Γάτα και πουλί” Π. Κλέε, “Το φιλί” Γ. Κλιμτ.  Παρατηρούμε προσεκτικά και συζητάμε με τα παιδιά, για το πώς μας φαίνονται οι πίνακες, τα χρώματα, τα συναισθήματα που μας προκαλούν όταν τους  βλέπουμε και εκφράζουμε τις ιδέες μας για το πώς αισθάνονται οι πρωταγωνιστές και γιατί. Στη συνέχεια περνάμε τους πίνακες στο πρόγραμμα RNA. Χρωματίζουμε και πειράζουμε τους πίνακες αναδημιουργώντας τους όπως μας αρέσει.

Β) Ζωγραφίζουμε κι εμείς αυτά που μας προκαλούν χαρά, λύπη, θυμό και φόβο, καθώς και  αυτά που αγαπάμε. Συζητάμε για το πώς διαχειριζόμαστε τα συναισθήματα μας.

Γ) Παίζουμε παιχνίδι μνήμης με τους πίνακες και μπίνγκο με φατσούλες συναισθημάτων.

Δ) Φτιάχνουμε έναν πίνακα  με τα ονόματα των παιδιών και κάθε πρωί που ερχόμαστε στο σχολείο βάζουμε τη φατσούλα με το συναίσθημα μας.

Να μάθουν τα παιδιά για το σεβασμό και την κατανόηση προς τους άλλους.

Επκικοινωνία, συνεργασία, κριτική σκέψη, δημιουργικότητα.

Εργαστήριο  6

Τίτλος: “Το συμβόλαιο της τάξης μου”

 

Σύνδεση με ΑΠΣ:

Γλώσσα, Μαθηματικά, Δημιουργική Έκφραση-ζωγραφική-θεατρικό παιχνίδι.

 

Α) Παρακολουθούμε ένα βίντεο, που έχουμε τραβήξει την ώρα που τα παιδιά παίζουν ελεύθερα. Μέσα από αυτό το βίντεο κάνουμε  αυτοπαρατήρηση και ελέγχουμε τη συμπεριφορά μας στην τάξη. Εντοπίζουμε τα σωστά και τα λάθη μας.

Β) Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες και σε κάθε μία δίνουμε από έναν διαφορετικό πίνακα μίας τάξης. Η ομάδα σχολιάζει τον πίνακα σε σχέση με ότι συμβαίνει σε αυτόν και τον παρουσιάζει στην ολομέλεια. Στη συνέχεια συζητάμε συγκρίνοντας το σχολείο μας με τα σχολεία των έργων δίνοντας σημασία στο χρόνο και τον τόπο. Μετά αφού αφαιρέσουμε ένα κομμάτι από τον κάθε πίνακα, ζητάμε από το κάθε παιδί να συμπληρώσει το κομμάτι που λείπει. Ενδεικτικοί πίνακες: Dargelas, Jan Steen, Duvarger, Homer Winslow.

Γ) Παιχνίδι ρόλων.

Όποιο παιδί επιθυμεί παίρνει μέρος σε ένα μικρό δρώμενο με θέμα μία συγκρουσιακή κατάσταση. Οι υπόλοιποι παρακολουθούν και στο τέλος κάθε σκηνής προτείνουν μία λύση για το πρόβλημα.

Στο τέλος όλοι προτείνουν  κανόνες για την εύρυθμη λειτουργία της τάξης.

 

Να κατανοήσουν τα παιδιά την έννοια της ομάδας, της συνεργασίας, του σεβασμού και της αποδοχής.

Επκικοινωνία, συνεργασία, κριτική σκέψη, δημιουργικότητα, επίλυση προβλημάτων .

 

Εργαστήριο 7

Τίτλος: “Ο ιστός της Νέτας”

 

Σύνδεση με ΑΠΣ:

Γλώσσα, Μαθηματικά, Φυσική Αγωγή.

 

Α) Τα παιδιά ζωγραφίζουν τον εαυτό τους. Στη συνέχεια κόβουμε τις ζωγραφιές και τις κολλάμε σε χαρτί του μέτρου δημιουργώντας έναν κύκλο. Μετά το κάθε παιδί τραβάει μία γραμμή προς ένα άλλο εξηγώντας γιατί το επέλεξε. Όταν ολοκληρωθεί το πλέγμα σχολιάζουμε τον ιστό που έχει δημιουργηθεί.

Β) Παίζουμε το παιχνίδι της αράχνης Νέτας. Όλα τα παιδιά κάθονται  σε κύκλο. Με τη βοήθεια της/του νηπιαγωγού και ένα σπάγκο προσπαθούμε να φτιάξουμε τον ιστό της τάξης μας. Κάθε παιδί που έρχεται στο χέρι του ο σπάγκος, τον οποίο κρατά σε όλη τη διάρκεια του παιχνιδιού, επιλέγει τον επόμενο παίκτη, λέγοντας ένα θετικό σχόλιο για αυτόν, από όσα έμαθε από όλη τη διαδικασία. Έτσι δημιουργείται ο ιστός της αράχνης. Όταν ολοκληρωθεί η αρχική φάση, δηλ. ο ιστός, αρχίζει το ξεδίπλωμα. Τώρα θα γίνει η αντίστροφη διαδικασία. Ξεκινώντας από το τέλος, το κάθε παιδί θα πρέπει να περάσει μέσα από τον ιστό για να φτάσει σε αυτόν που τον επέλεξε αρχικά λέγοντας κι αυτός κάτι θετικό για εκείνον. Έτσι ξεδιπλώνεται ο ιστός μέσα από φωνές και γέλια.

Το παιχνίδι αυτό μπορεί να παιχθεί πολλές φορές δίνοντας κάθε φορά κι ένα διαφορετικό στοιχείο ή περιορισμό.

 

Εκπαιδευτικό Υλικό/ Συνδέσεις

Η/Υ, Εκτυπωτής, Διαδίκτυο, Πρόγραμμα συννεφόλεξου, Πρόγραμμα επεξεργασίας εικόνων, RNA, Φωτογραφική μηχανή ή Κάμερα.

 

Σημειώσεις: Το πρόγραμμα αυτό είναι καλό να γίνεται στην αρχή της χρονιάς, μετά τα πρώτα παιχνίδια γνωριμίας και αφού τα παιδιά εγκλιματιστούν κάπως στο περιβάλλον του σχολείου.

 

Δείτε το βίντεο.

 

 

 

 

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση