Όχι σκουπίδια, όχι πλαστικά, σε θάλασσες και ακτές.

 

Το καλοκαίρι είναι προ των πυλών και καθώς η αγάπη μας για της θάλασσα και το περιβάλλον είναι μεγάλη, μάθαμε για τη θάλασσα, τα πλάσματα της αλλά και τους κινδύνους που τα απειλούν εξ αιτίας της ανθρώπινης δραστηριότητας, μέσα από το εργαστήριο δεξιοτήτων με τον ίδιο τίτλο.

• Με εναρκτήριο έναυσμα την επίσκεψη μας στο Σύλλογο για την προστασία της θαλάσσιας χελώνας «Αρχέλων» μαθαίνουμε για τη θάλασσα και τις χελώνες αλλά και τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν.

IMG 7d9c13dd2d050b1a629c5bd898028403 V IMG 0720b1f467262a5821775e155c2153f0 V IMG d485a3a792740d3443318aa907bc972b V
• Δημιουργούμε ατομικά κολάζ με θέμα τη χελώνα.

IMG 20230512 143342 IMG 20230512 143412 IMG 20230512 143444

IMG 20230512 143508 IMG 20230512 143546 IMG 20230512 143552
• Σε μικρές ομάδες βρίσκουμε τις κρυμμένες λέξεις στον Η/Υ της τάξης ή το Διαδραστικό πίνακα.
https://learningapps.org/watch?v=p1yuw2rr323

• Μέσα από καταιγισμό ιδεών φτιάχνουμε έναν εννοιολογικό χάρτη για όσα γνωρίζουμε για τη θάλασσα και καταγράφουμε όσα θέλουμε να μάθουμε σχετικά.

θαλασσα

 

• Διαβάζουμε το βιβλίο «Ο Τριγωνοψαρούλης». IMG 20230530 121812

Από τις εικόνες παρατηρούμε το βυθό με τα πλάσματα του. Ζωγραφίζουμε από το βιβλίο ό,τι μας έκανε εντύπωση και το παρουσιάζουμε στην ολομέλεια.

IMG 20230530 121845 IMG 20230530 121915 IMG 20230530 121957

Παίζουμε 2 παιχνίδια μνήμης με εικόνες του βυθού εμπνευσμένες από τον τριγωνοψαρούλη, σε μικρές ομάδες, στον Η/Υ της τάξης ή το Διαδραστικό πίνακα.
https://learningapps.org/watch?v=p4p1b2x7a23
https://learningapps.org/watch?v=pmhyfw9gn23
• Παρατηρούμε τον Τριγωνοψαρούλη. Γιατί τον λένε έτσι; Μιλάμε για το τρίγωνο σχήμα και προσπαθούμε να φτιάξουμε με το σώμα μας τρίγωνα. Παρατηρούμε πίνακα του Kazuya Akimoto με τρίγωνα. Προσπαθούμε να βρούμε το πλήθος των τριγώνων και με έμπνευση από τον πίνακα, δημιουργούμε ατομικά κι εμείς δικούς μας με λαδοπαστέλ.

IMG 20230531 135523 IMG 20230531 135600

IMG 20230531 135630 IMG 20230531 135707

• Διαβάζουμε το βιβλίο του Ringo Starr, «Ο χταποδόκηπος», που είναι βασισμένο στο ομώνυμο τραγούδι των Βeatles και το βλέπουμε σε βίντεο στο διαδίκτυο. χταποδοκηπος

Ακούμε το τραγούδι, χορεύουμε, και μαθαίνουμε το ρεφραίν στα αγγλικά. Συζητούμε στην ολομέλεια για τα ζώα της θάλασσας. Μετά γινόμαστε ο καθένας ένα πλάσμα της θάλασσας και μέσα από θεατρικό παιχνίδι, κολυμπάμε και κινούμαστε σ’ αυτήν προσπαθώντας να αποφύγουμε τους κινδύνους που παρουσιάζονται μπροστά μας. Στη συνέχεια δημιουργούμε κολάζ ατομικά.

PA180488

PA180487

PA180489

PA180492

• Βλέπουμε στο Διαδίκτυο την ταινία animation “Oktapodi”. Παρατηρούμε την εξέλιξη της ιστορίας, σταματώντας σε σημεία, για να ανιχνεύσουμε τις ιδέες των παιδιών για το τι συμβαίνει ή για το τι νομίζουμε ότι θα συμβεί. Εξετάζουμε τους χαρακτήρες και επειδή η ταινία αφήνει ανοιχτό το τέλος, καταλήγουμε να δημιουργήσουμε το δικό μας τέλος, μέσα από καταιγισμό ιδεών.
• Ζωγραφίζουμε την εξέλιξη της ιστορίας που έχουμε επιλέξει.

PA180506 PA180508

 

• Στην ολομέλεια συζητάμε για τους κινδύνους που απειλούν το θαλάσσιο περιβάλλον. Βλέπουμε από το ebook, Πλανήτης Γη, βίντεο και εικόνες για τη μόλυνση των θαλασσών. Δημιουργούμε κολάζ δείχνοντας τη διαφορά της καθαρής και της μολυσμένης θάλασσας.

IMG 20230612 153306 IMG 20230612 153322

IMG 20230612 153339 IMG 20230612 153358
• Πείραμα: Σε μία λεκάνη με νερό ρίχνουμε λάδι με μαύρη μπογιά και παρατηρούμε τι συμβαίνει. Προτείνουμε λύσεις για το πώς μπορούμε να καθαρίσουμε το νερό. Χρησιμοποιούμε διάφορα υλικά, όπως σφουγγάρια, υφάσματα, χαρτί, ξύδι, υγρό πιάτων. Παρατηρούμε την απορροφητικότητα των υλικών και πως τελικά ό,τι και να χρησιμοποιήσουμε το νερό δεν καθαρίζεται αποτελεσματικά.Πόσο καταστροφικό είναι αυτό για το θαλάσσιο περιβάλλον;

IMG 20230613 151129 IMG 20230613 151320 IMG 20230613 151439 IMG 20230613 151617 IMG 20230613 151719 IMG 20230613 153037
• Τι μπορούμε να κάνουμε εμείς για να προστατεύσουμε τη θάλασσα και το περιβάλλον γενικότερα από τη ρύπανση; Η Ανακύκλωση φαίνεται πως είναι μία αποτελεσματική και πολύ σημαντική πρακτική.
• Έχοντας μιλήσει για τους κινδύνους που αντιμετωπίζει η θάλασσα και τα πλάσματα της, εστιάζουμε στα σκουπίδια και τα πλαστικά που αφήνουν οι άνθρωποι. Βλέπουμε το βίντεο της Helmepa με το γλάρο και σκεφτόμαστε τρόπους, μέσα από καταιγισμό ιδεών, για να περάσουμε κι εμείς το μήνυμα, «όχι σκουπίδια, όχι πλαστικά σε θάλασσες και ακτές».
• Έχοντας αποφασίσει να δημιουργήσουμε ένα βίντεο animation για να περάσουμε κι εμείς το μήνυμα μας, ακολουθούμε τα παρακάτω στάδια.
1) Σενάριο : Ξεκινάμε όλοι μαζί να περάσουμε μία μέρα στην παραλία και όταν φτάνουμε εκεί, βλέπουμε την ακτή αλλά και τη θάλασσα γεμάτη σκουπίδια. Αποφασίζουμε να την καθαρίσουμε.
2) Ήρωες: Επιλέγουμε να χρησιμοποιήσουμε πλαστελίνες, και κατασκευάζουμε τους ήρωες μας, δηλαδή τους εαυτούς μας.
3) Σκηνικό: Φτιάχνουμε το σκηνικό μας, με χαρτόνια, άμμο, κοχύλια, υφάσματα, ζωγραφιές και ό,τι άλλο βρίσκουμε στο σχολείο, που μας είναι χρήσιμο.
• Αφού έχουμε δημιουργήσει σενάριο, ήρωες και σκηνικά ξεκινάμε με τη λήψη φωτογραφιών για το animation, με την τεχνική stop motion. Χρησιμοποιούμε κινητό τηλέφωνο κι ένα selfie stick με συνδεσιμότητα Bluetooth, τα οποία τοποθετούμε σε ένα σταθερό σημείο, και τα παιδιά, με πολύ προσοχή, μετακινούν τους ήρωες στο σκηνικό και συμμετέχουν στη λήψη των φωτογραφιών. Είναι μία χρονοβόρα διαδικασία που χρειάζεται μεγάλη ακρίβεια, ώστε να μην μετακινηθεί τίποτε άλλο εκτός από τους ήρωες.
• Όταν ολοκληρώσουμε αυτή τη διαδικασία, κάνουμε εγγραφή στα λόγια που θέλουμε να πούμε στην ιστορία μας (voice over).
• Επιλέγουμε τη μουσική που θέλουμε να έχει το βίντεο μας, αφού ακούσουμε διάφορα ορχηστρικά κομμάτια.

IMG 20230612 133806 IMG 20230612 133833 IMG 20230612 133926 IMG 20230612 134012 IMG 20230612 134340

• Μαζί με τα παιδιά περνάμε τις φωτογραφίες που βγάλαμε, τους ήχους και τη μουσική σε ένα πρόγραμμα για μοντάζ.

Το ταινιάκι μας το προβάλαμε στους γονείς μας δίνοντας έμφαση στο σύνθημα μας.

“Όχι σκουπίδια, όχι πλαστικά σε θάλασσες και ακτές”.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση